
vrije school
zondag 20 september 2009 om 10:47
Wie heeft zelf op de vrije school gezeten, of haar kinderen er op gedaan? Waarom kies je daarvoor en hoe bevalt het? En hoe is de aansluiting op vervolgonderwijs?
Ik twijfel over de vrije school, ik vind de uitgangspunten heel mooi, maar het soms ook wat ver van de rest van de maatschappij afstaan, en ik mis de nuchtere humor daar een beetje. (ben alleen nog maar op een voorlichtingsdag geweest, dus heb niet veel ervaring).
Ik twijfel over de vrije school, ik vind de uitgangspunten heel mooi, maar het soms ook wat ver van de rest van de maatschappij afstaan, en ik mis de nuchtere humor daar een beetje. (ben alleen nog maar op een voorlichtingsdag geweest, dus heb niet veel ervaring).
maandag 21 september 2009 om 14:04
quote:fleurtje schreef op 20 september 2009 @ 11:53:
Eeeeh, imo heb je aan kunnen rekenen meer dan aan bv weven en smeden...
En hee.. ik kan t allebei
En in mijn werk (werk met dementerenden) heb je echt meer aan je creatieve kanten dan aan rekenen en wiskunde.. daar doe ik sinds de middelbare dus echt geen **** meer mee... Alhoewel ik ook wel snap dat het bijdraagt aan je abstracte denkvermogen. Maar hee, ik KAN het wel..
Oh en de persoon die meldde dat zij dit ook allemaal op reguliere basisschool deed (ik kan t berichtje ff niet meer vinden..): dat vind ik echt cool! Ik heb zelf op regulier basisschool gezeten en daar hield creatief doen in meezingen met een cd en op vrijdagmiddag tekenen. Of als je je taken af had, wat ik nooit had want had een vreselijke hekel aan rekenen en zat dan te dromen... Er zijn jaren waarin je in mijn tekenschrift maar 5 tekeningen tegenkomt...
En aan koken e.d. deden we ook echt niet! Terwijl je dat wel echt op elke VS doet... daar is het standaard. Daarom vind ik het soms best jammer dat ik niet naar de onderbouw bent geweest.
Leuk dat er hier meer mensen zijn die jarenlang de spreuk hebben mogen zeggen! Die zeggen ze trouwens wereldwijd: ik heb een jaar op een Camphill gewerkt in de USA en daar zeiden ze em ook...
Eeeeh, imo heb je aan kunnen rekenen meer dan aan bv weven en smeden...
En hee.. ik kan t allebei


Oh en de persoon die meldde dat zij dit ook allemaal op reguliere basisschool deed (ik kan t berichtje ff niet meer vinden..): dat vind ik echt cool! Ik heb zelf op regulier basisschool gezeten en daar hield creatief doen in meezingen met een cd en op vrijdagmiddag tekenen. Of als je je taken af had, wat ik nooit had want had een vreselijke hekel aan rekenen en zat dan te dromen... Er zijn jaren waarin je in mijn tekenschrift maar 5 tekeningen tegenkomt...
En aan koken e.d. deden we ook echt niet! Terwijl je dat wel echt op elke VS doet... daar is het standaard. Daarom vind ik het soms best jammer dat ik niet naar de onderbouw bent geweest.
Leuk dat er hier meer mensen zijn die jarenlang de spreuk hebben mogen zeggen! Die zeggen ze trouwens wereldwijd: ik heb een jaar op een Camphill gewerkt in de USA en daar zeiden ze em ook...


maandag 21 september 2009 om 14:28
Ik denk dat je mijn berichtje bedoeld, Heksje. Mijn jongste gaat naar een Jenaplanschool, dus helemaal regulier is dat geloof ik ook niet, hoewel de meerderheid van de basischolen hier volgens een Jenaplansysteem werkt.
Het is gelukkig allang niet meer zo dat 'normale' basisscholen zich beperken tot klassikaal rijtjes opdreunen. Omdat er zoveel onderwijssystemen bestaan zijn scholen in staat uit al die systemen de dingen eruit te pikken wat zij goed, leuk en nuttig vinden.
In het creatieve gedeelte hebben we hier als ouders ook een dikke vinger in de pap. Elke week komt een andere ouder knutselen of koken met een klein groepje. Juist dan kun je zoiets als appelmoes maken of leren breien uitdiepen.
Maar goed, als jouw school niet breit en je wilt dat wel graag, kun je thuis natuurlijk ook gewoon aan de slag.
Het is gelukkig allang niet meer zo dat 'normale' basisscholen zich beperken tot klassikaal rijtjes opdreunen. Omdat er zoveel onderwijssystemen bestaan zijn scholen in staat uit al die systemen de dingen eruit te pikken wat zij goed, leuk en nuttig vinden.
In het creatieve gedeelte hebben we hier als ouders ook een dikke vinger in de pap. Elke week komt een andere ouder knutselen of koken met een klein groepje. Juist dan kun je zoiets als appelmoes maken of leren breien uitdiepen.
Maar goed, als jouw school niet breit en je wilt dat wel graag, kun je thuis natuurlijk ook gewoon aan de slag.
maandag 21 september 2009 om 16:07
Dat deden wij gelukkig thuis ook wel (erg creatief nest), maar ik vind dat het gewoon een meerwaarde heeft als je zelf hebt gemerkt, zelf hebt gedaan hoe iets ontstaat. Ik bedoel, iedereen koopt kleren in de winkel, maar weet je ook hoe dat gemaakt word? En weten... er is weten en weten, natuurlijk. En als alles van ouders afhangt, dan verandert er natuurlijk nooit iets aan een familielijn. Juist school kan kinderen inspireren tot nieuwe dingen ontdekken die in hun eigen gezin misschien helemaal niet voorkomen...
Maar goed. Ik heb geen kinderen en ook geen plannen toe, maar had al wel de discussie met vriend: ik wil mn kinderen naar de vs.. en hij helemaal niet. Hij heeft -helaas- alleen het kerstspel meegemaakt en zijn mening daar enigszins op gebaseerd. Gaat nog leuk worden als we ooit kinderen krijgen...
Maar goed. Ik heb geen kinderen en ook geen plannen toe, maar had al wel de discussie met vriend: ik wil mn kinderen naar de vs.. en hij helemaal niet. Hij heeft -helaas- alleen het kerstspel meegemaakt en zijn mening daar enigszins op gebaseerd. Gaat nog leuk worden als we ooit kinderen krijgen...


dinsdag 22 september 2009 om 12:28
Goh, heb je veel fouten in mijn teksten ontdekt dan?
En hee.. ik als VS heb een aantal mensen die van 'gewone' scholen kwamen geholpen met het behalen van een 'correct schrijven' test 1ejaars HBO.. want ik haalde em in 1 keer op mn sloffen en zij snapten er geen **** van... Sja, vrije school he...
Hoezo vooroordelen...
En hee.. ik als VS heb een aantal mensen die van 'gewone' scholen kwamen geholpen met het behalen van een 'correct schrijven' test 1ejaars HBO.. want ik haalde em in 1 keer op mn sloffen en zij snapten er geen **** van... Sja, vrije school he...
Hoezo vooroordelen...
dinsdag 22 september 2009 om 13:04
Ik heb op een gewone basisschool gezeten, vervolgens 3 jaar op een ''gewone'' middelbare school, wat het laatste jaar totaal niet beviel. Het was een massaschool geworden waar je als leerling gewoon een nummertje was. Als ze twijfelden of je op vwo zou kunnen slagen, werd de havo geadviseerd, om het slagingspercentage hoog te houden. Ik zou blijven zitten of een niveau lager moeten doen.
Dit beviel mij niet en ik ben naar een heel kleine vrije school overgestapt.
De enige vrije school waar je nog een jaar langer over je middelbare school doet.
Voordelen:
- kleinschalig, contact met vrijwel elke docent en leerling
- elk individu wordt geaccepteerd, vrijwel geen groepjes-gedoe
- ipv iemand lager te plaatsen omdat het eventjes niet lukt, wordt er gekeken wat er aan gedaan kan worden
- naast gewone vakken als talen, wiskunde, ak, gs ook veel creatief (tekenen, textiel, houtbewerken, koken)
- periode onderwijs; 3 a 4 weken lang iedere ochtend hetzelfde vak/thema; bijv wiskunde/kansrekenen sluit je voor dat jaar alvast af; werkte bij mij heel erg goed
- in de tweede fase veel zelfstandig leren en veel presentaties geven; goede voorbereiding op hbo/uni
- elk jaar een schoolkamp waarbij leerlingen veel inspraak hadden in de bestemming en dagprogramma's
Nadelen:
- voor de tweede fase zitten 3 niveaus (vmbo/havo/vwo) in 1 klas
vond ik zelf erg leuk, maar is nadelig voor vmbo'ers die niet zo snel leren
- door de extra creatieve vakken vaak lange lesdagen
- de meesten die een volledige vrije school achtergrond hadden waren extreem slecht in taal, m.n. spelling
Over het algemeen is de vrije school mij erg goed bevallen.
Wat me wel opviel, was dat leerlingen die normaal tot goed kunnen leren, er beter op hun plaats zijn dan leerlingen die moeite hebben met leren (van theoretische vakken).
Maar dat verschilt waarschijnlijk per school.
Moet ik er wel bij zeggen dat mijn vrije school niet deed aan eurithmie en andere extreem zweverige zaken;) en wij gewoon computers e.d. gebruikten...
Dit beviel mij niet en ik ben naar een heel kleine vrije school overgestapt.
De enige vrije school waar je nog een jaar langer over je middelbare school doet.
Voordelen:
- kleinschalig, contact met vrijwel elke docent en leerling
- elk individu wordt geaccepteerd, vrijwel geen groepjes-gedoe
- ipv iemand lager te plaatsen omdat het eventjes niet lukt, wordt er gekeken wat er aan gedaan kan worden
- naast gewone vakken als talen, wiskunde, ak, gs ook veel creatief (tekenen, textiel, houtbewerken, koken)
- periode onderwijs; 3 a 4 weken lang iedere ochtend hetzelfde vak/thema; bijv wiskunde/kansrekenen sluit je voor dat jaar alvast af; werkte bij mij heel erg goed
- in de tweede fase veel zelfstandig leren en veel presentaties geven; goede voorbereiding op hbo/uni
- elk jaar een schoolkamp waarbij leerlingen veel inspraak hadden in de bestemming en dagprogramma's
Nadelen:
- voor de tweede fase zitten 3 niveaus (vmbo/havo/vwo) in 1 klas
vond ik zelf erg leuk, maar is nadelig voor vmbo'ers die niet zo snel leren
- door de extra creatieve vakken vaak lange lesdagen
- de meesten die een volledige vrije school achtergrond hadden waren extreem slecht in taal, m.n. spelling
Over het algemeen is de vrije school mij erg goed bevallen.
Wat me wel opviel, was dat leerlingen die normaal tot goed kunnen leren, er beter op hun plaats zijn dan leerlingen die moeite hebben met leren (van theoretische vakken).
Maar dat verschilt waarschijnlijk per school.
Moet ik er wel bij zeggen dat mijn vrije school niet deed aan eurithmie en andere extreem zweverige zaken;) en wij gewoon computers e.d. gebruikten...

maandag 12 oktober 2009 om 10:50
Jammer dat ik dit topic nu pas zie, het lijkt al weer een zachte dood gestorven.
Tis al weer 15 jaar geleden dat ik van de VS af kwam, heb alleen de laatste 4 jaar op de bovenbouw gedaan (heb dus ook op een regulier gymnasium gezeten) en daar NOOIT spijt van gehad. Sterker nog, ik denk dat ík er een 'beter mens' van geworden ben.
Op dit moment heb ik geen idee hoe het reguliere onderwijs nu precies in elkaar zit, waardoor ik het moeilijk vind nu mijn mening over VS versus regulier onderwijs te geven.
Maar goed, ik denk dat ik op dit topic nu verder een roepende in de woestijn ben, dus ik laat het hier maar even bij
Tis al weer 15 jaar geleden dat ik van de VS af kwam, heb alleen de laatste 4 jaar op de bovenbouw gedaan (heb dus ook op een regulier gymnasium gezeten) en daar NOOIT spijt van gehad. Sterker nog, ik denk dat ík er een 'beter mens' van geworden ben.
Op dit moment heb ik geen idee hoe het reguliere onderwijs nu precies in elkaar zit, waardoor ik het moeilijk vind nu mijn mening over VS versus regulier onderwijs te geven.
Maar goed, ik denk dat ik op dit topic nu verder een roepende in de woestijn ben, dus ik laat het hier maar even bij