Gezondheid alle pijlers

Blaasontsteking en zwanger

29-09-2009 08:58 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al.. volgens mij heb ik een flinke blaasontsteking. Ben vanmorgen met een potje plas naar de huisarts geweest en vanmiddag kan ik bellen voor de uitslag.

Gisteren begon het en vannacht werd het helemaal erg. Veel pijn bij plassen en erna, en ook ineens veel bloed bij de urine! En stolsels.. Ik schrok me rot. Vooral omdat ik nu 6 weken zwanger ben! Ik dacht dat ik ongesteld was geworden. Maar na wel 1000x gecontroleerd te hebben weet ik zeker dat het bloed in mijn urine zit..

Omdat het zo in een korte tijd ineens zo heftig was (vooral het bloed enzo), ben ik vanmorgen maar gelijk naar de huisarts gegaan en ga ik niet eerst een paar dagen afwachten.

Tja, wat ik wil met dit topic? Misschien zijn er formusters met ervaringen hiermee? Blaasontsteking bij zwangerschap? Ik heb volgens mij nog nooit een echte blaasontsteking gehad, zijn er mensen die herkennen dat dit ineens zo heftig kan zijn?

O ja, ik drink nu wel extra veel water...
Vooral heeeeeeel veel drinken. Dan spoel je de ontsteking eruit.
Ik heb tijdens beide zwangerschappen een blaasontsteking gehad, maar ik was toen wel een stuk verder in de zwangerschap. Naar mijn weten is het wel vervelender om het zo vroeg in de zwangerschap te hebben ivm de werking van de antibiotica die je ervoor krijgt. Die geven ze liever niet natuurlijk.

Sterkte! En vooral veel drinken en goed uitplassen. Je kunt bij de natuurwinkel ook iets met cranberries krijgen wat volgens mij niet zo schadelijk is. (wel even zeggen dat je zwanger bent, homeopatisch is niet per definitie geschikt voor iedereen)
Geen ervaring met bloed, wel met (chronische) blaasontsteking die uitbreidt naar nierbekkenontsteking als je er te lang mee door blijft lopen.

Zeker als je zwanger bent moet je echt niet een paar dagen wachten met een blaasontsteking. De klachten zijn vaak juist mild maar de gevolgen kunnen best naar zijn, zoals vroegtijdige weeen als je al wat verder in de zw bent

Inderdaad heel veel drinken om de boel door te spoelen en evt cranberrytabletten slikken om een volgende ontsteking te voorkomen. Je verloskundige kan je wel vertellen welke je kunt gebruiken tijdens de zwangerschap.

Beterschap!
Waarom moet je zolang wachten op de uitslag?

Ik kon bij ha plassen in een potje en minuutje later wist ik t al!

Had het toen niet, vriendin van me heeft het wel tijdens zwangerschap gehad en zij kreeg een lichtere antibioticasoort. Werkte wel maar duurde toch wel weekje voordat ze weer op de been was...

Beterschap!!
@blondje: ik zie idd ook wel wat op tegen een ab kuur. Ik weet dat er kuren zijn voor zwangere vrouwen, maar toch.. liever niet natuurlijk. Ik wil nu niet zelf gaan 'klooien' met cranberriesap enzo omdat het zo heftig is geworden. Ik ben bang dat dit nu niet meer helpt. Had jij ook bloed bij de urine? Dat vond ik eigenlijk een beetje eng.. vooral die stolsels.. Die zitten ook in het potje dat de huisarts nu heeft dus hij ziet dat ook.

Maar goed, afwachten wat de huisarts vanmiddag zegt.
Oh ja, de verloskundige gaf mij als tip om na het plassen even te staan en te ´hangen´ boven het toilet om de blaas goed te legen. Restjes urine zorgen vaak voor blaasontstekingen namelijk
Bedankt voor de tip, Bowie. Dat ga ik proberen.

Ben trouwens niet bij de verloskundige omdat ik via icsi zwanger ben geworden. Ik heb vanmorgen ook al gebeld met dat ziekenhuis en van hun 'mag' ik een ab kuur voor zwangeren.

En idd, ik vond de zwangerschap ook wel een reden om snel naar de huisarts te gaan en niet af te wachten.

Ik heb trouwens geen idee waarom ik vanmiddag pas kan bellen voor de uitslag. Zou wel te maken hebben met het spreekuur?

Maar goed, ik heb vandaag alles afgebeld zodat ik lekker in bed kan kruipen wanneer ik dat wil. Want helemaal fit voel ik mij niet.

Bedankt voor alle reacties.
als je zwanger bent heb je een grotere kans op blaasontsteking. Een echte onsteking kan je er niet uit spoelen, was het maar zo. Cranberry sap is niet homeopathisch, en kan je gewoon drinken tijdens je zwangerschap. Je hebt van die pure sap, als je daar elke dag wat van drinkt heb je een wat kleinere kans op een volgende onsteking. Maar voor nu denk ik dat je antibiotica krijgt, bloed bij je urine duidt op een fikse ontsteking en gaat niet vanzelf over. Ik heb dit ook een aantal keer gehad en dit kwam inderdaad binnen een dag opzetten. Niet tijdens mijn zwangerschap zo erg trouwens.

Veel drinken vanaf nu, cranberry sap (echt dat pure spul wat je wat de reform kan kopen) en goed uitplassen. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de vorm van je blaas veranderd en je urine buis komt in de verdrukking, vandaar dat je een grotere kans hebt op een ontsteking tijdens zwangerschap. Sterkte!

Mocht je koorts krijgen, neem dan wel een paracetamol, koorts in het begin van je zwangerschap is niet zo goed.
Meld het wel bij je verloskundige!

Wie weet draag je het bacterie bij je die je kind een streptokokkeninfectie kan geven!

Gruwelijk onderschat in Nederland.....
Eiram, kun je de assistente niet al bellen voor de uitslag? Dan weet je het alvast... Het is voor haar echt een stripje in het potje houden & dan ben jij misschien al eerder wat wijzer en hopelijk gerustgesteld!
Bij ons kun je ook je urine alleen 's ochtends afgeven, en dan 's middags pas bellen voor de uitslag. Ik heb laatst ook (bijna letterlijk) op mijn kop moeten gaan staan zodat ze de urine stickten waar ik bij was, en ik nog vóór mijn werk een kuurtje kon ophalen. Vervelend hoor, bij mij zijn de klachten ook altijd érg acuut en dan wil ik metéén hulp! En het is inderdaad een fluitje van een cent voor hun.

Eiram; ik heb veel en vaak last van blaasontstekingen, maar opvallend genoeg nu tijdens de zwangerschap juist niet. Ik herken de klachten wel: flinke stolsels erbij. Ze geven je echt alleen een kuurtje dat 'mag' als zwangere, dus maak je daar niet druk om; het is veel schadelijker om met een ontsteking door te lopen!
@vivafeelfree, dank je voor je bericht! Je stelt mij wel wat gerust mbt de antibiotica en de stolsels.

Ik stelde mij de blaas altijd voor als een ballon, dus helemaal glad van binnen. Nu ik stolsels zag, vond ik dat toch wel een beetje eng.. (tja.. nooit echt in de blaas verdiept)

Ik ben de hele dag thuis, dus tot twee uur wachten houd ik wel vol. En de apotheek is om de hoek, dus een kuurtje is zo gehaald. Ik ga nu even onder de wol.. lekker aan toe geven..
quote:potsiedikkie schreef op 29 september 2009 @ 09:17:

Meld het wel bij je verloskundige!

Wie weet draag je het bacterie bij je die je kind een streptokokkeninfectie kan geven!

Gruwelijk onderschat in Nederland.....He Potsie! Wilde juist posten dat ze even naar jou moet vragen. Leuke avatar!
De huisarts belde zelf al op. Ik krij idd een kuur voor een week. Daarna opnieuw urine controleren en dat vervolgens elke maand tot einde zwangerschap. schrok er wel een beetje van, het wordt wel erg serieus genomen. Zou dat door de zwangerschap komen? Is een blaasontsteking dan meer risicovol?

De eerste pil heb ik inmiddels gehad en ik drink me suf. Hopen dat het snel aanslaat.

Na de kuur ga ik denk ik maar cranberrie capsules slikken, beetje preventief. Bij de apotheek hebben ze die met vitamine C en echina (of zoiets) erin. Die mogen ook bij zwangerschap.
Ja, dat komt door je zwangerschap. Het is mogelijk dat je de bacterie die verantwoordelijk is voor jouw blaasontsteking doorgeeft aan je baby tijdens de bevalling geloof ik.

De kans is niet zo groot maar bij nr 1 van Potsie was dat wel het geval dus.

Er is ooit eens een ander topic geweest over dit onderwerp trouwens, zal even voor je kijken.
eiram, je hebt meer kans op blaasonsteking bij zwangerschap en een blaasonsteking kan een bevalling opwekken, dus goede zaak van je huisarts om je zo goed te controleren.

Veel drinken, cranberry sap drinken, goed en vaak uitplassen, ook na de sex. Sterkte!
Eiram, de cranberrycapsules die ik tijdens mijn zwangerschap in mijn handen heb gehad waren niet geschikt voor zwangere vrouwen. Waarom weet ik niet, maar dat stond op het doosje.

Verder heb ik ook wel een of twee keer per zwangerschap een blaasontsteking gehad. Niets aan te doen, dat krijg je makkelijker als je zwanger bent. Iedere keer antibiotica voor gekregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven