Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan, wordt er gerookt!!

30-09-2009 10:04 180 berichten
Ik ben sinds gisteren werkzaam in een kroeg/bardancing. Ik zag toen ik binnen kwam iemand aan de hoek van de bar zitten bij de deur en deze stond open, ik dacht dus dat iemand gewoon even stiekem een sigaretje pafte, geen punt dus, daar ga ik niet van steigeren. Maar toen de avond zich vorderde tijdens mijn inwerken, rookte op een gegeven moment iedereen gewoon die aan de bar zat, aan de gokkast stond of boven zat te eten in het restaurant!! Als ik dit geweten had, was ik nooit tot een overeenkomst gekomen. Ik heb nog geen contract getekend maar vind het wel heel vervelend dat ik deze baan nu gedag moet zeggen. Ook heb ik een goede verstandhouding met de eigenaren waardoor ik me bijna bezwaard voel om mijn zaak aan te kaarten. Ik begrijp dat hij om de centen het roookverbod aan z'n laars lapt maar daar heb ik weinig boodschap aan. Ik werk niet in een kroeg die blauw staat, het is mijn gezonde lijf waar ik zuinig op moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ander baantje zoeken zou ik zeggen! Met het opeisen van je rechten ga je geen vrienden maken, vrees ik.

Enne.. Bianca en Fleur, mag ik ook mee?
Ik weet inmiddels dat het rookverbod in kroegen niet echt nageleefd wordt. En ergens ook wel logisch, want de kroeg waar gerookt mag worden trekt nou eenmaal meer mensen, hoe lullig dat voor mij als niet-roker ook mag zijn.

In een restaurant vind ik het een ander verhaal, de rook verpest echt wel mijn eten, dus dat daar niet meer gerookt mag worden vind ik ronduit geweldig.

Maar ik begrijp ook wel dat het rookverbod in een kroeg eigenlijk te ver gaat. En een kroeg waar alleen een baas is en geen medewerkers, daar mag wel gerookt worden, met als resultaat dat het daar heel druk wordt, en er medewerkers nodig zijn, de kroeg ernaast zijn medewerkers eruit moet gooien omdat de klanten naar de buurman gaan, en na een paar maanden kunnen ze de boel weer omdraaien.

Van mij persoonlijk mag roken gewoon verboden worden, dat dan weer wel Maar dat is gewoon niet haalbaar.

Ik denk inderdaad dat je een andere baan moet gaan zoeken. Maar als je dit werk wilt doen, geef ik je weinig kans op iets vergelijkbaars eerlijk gezegd.
Gut, ik zou ook wel willen weten waar dat is... Ga ik misschien nog wel een keer gezellig naar de kroeg

Maar inderdaad, het slaat natuurlijk nergens op. Het rookverbod is er idd niet om de klanten dwars te zitten, maar om werknemers het recht op een rookvrije werkplek te geven. Ik denk dat er dan toch niets anders opzit dan een andere baan te gaan zoeken... Hoe vervelend ook!
"Please God, if you can't make me thin, make my friends fat!"
Ach, er zijn zat kroegen waar het rookverbod wel gehandhaafd wordt. Ik ken er genoeg. Dus zo hopeloos is het niet hoor.

(Maar het kan wel voorkomen dat het personeel na sluitingstijd een sigaretje opsteekt.)
quote:elninjoo schreef op 30 september 2009 @ 10:13:

[...]

Ik word opstandig van mensen die mij lastig vallen met hun smerige verslaving.

Verlaving: ja

Smerig: nee (maar smaken verschillen)

En de discussie over wel of niet roken ga ik niet aan, want die is bij voorbaat al door mij verloren.... en toch word ik opstandig van het zoveelste regeltje in Nederland. Ik weiger dus ook pertinent om bij een rookpaal op een station te gaan staan. Dat vind ik nog wel het meest absurde regeltje wat er gemaakt is.

Ik begrijp heel goed hoe smerig het is voor een niet-roker. Ben zelf ook niet-roker geweest. Maar feit is wel dat een hoop niet-rokers uiterst dankbaar deze wet hebben aangegrepen om steeds meer en meer te zeuren. Zelfs als je op straat rookt krijg je nog commentaar!
quote:mamalelie schreef op 30 september 2009 @ 10:18:

Van mij persoonlijk mag roken gewoon verboden worden, dat dan weer wel Maar dat is gewoon niet haalbaar.

.Ik heb begrepen dat het aantal jongeren dat begint met roken al jaren daalt. Dus uiteindelijk lost het zichzelf wel op.
quote:floor72 schreef op 30 september 2009 @ 10:17:

Enne.. Bianca en Fleur, mag ik ook mee?Tuuuurlijk... en dan trekken we alledrie een t-shirt aan met de tekst: Rokers Rule!!
Overigens vind ik het dan wel weer goed dat er in restaurants niet gerookt wordt.
*Is al een tijd niet meer in een kroeg geweest*

Wordt er weer gerookt in kroegen! Fijn! Man en ik gingen nooit meer uit, aangezien er nergens meer gerookt mag worden en mijn wijntje een stuk minder lekker is zonder peuk!

Ontopic:

TO, je zou er je verbazing over uit kunnen spreken, maar het lijkt me stug dat de werkgever voor jou zijn beleid aanpast. Je zou het hoog kunnen spelen, maar ik denk niet dat je daar vrienden mee maakt. (te meer omdat je toch een goede verstandhouding hebt met de eigenaar?)
quote:Bianca40 schreef op 30 september 2009 @ 10:20:

[...]

Ik weiger dus ook pertinent om bij een rookpaal op een station te gaan staan. Dat vind ik nog wel het meest absurde regeltje wat er gemaakt is.

Rook je helemaal niet op het station? Of rook je wel, maar niet bij de rookpaal?
quote:Appelsientje schreef op 30 september 2009 @ 10:24:

[...]

Rook je helemaal niet op het station? Of rook je wel, maar niet bij de rookpaal?Maar dan niet gaan huilen als je een boete daarvoor krijgt hè.
quote:Bianca40 schreef op 30 september 2009 @ 10:17:

[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, en je hebt er gelijk in. Het komt er op neer dat de baan niet aan haar verwachtingen voldoet. De werkgever had het wel moeten vertellen omdat ze er vanuit kon gaan dat er niet gerookt werd. Maar als ze er zoveel problemen mee heeft had ze het zelf ook vantevoren nog even kunnen vragen.vragen? Dat zou ik ook niet hebben gedaan hoor. Je mag er vanuit gaan dat de werkplek rookvrij is!
Aankaarten bij je baas. Er is toch niet voor niks een nieuwe wetgeving? Die is nou juist in het leven geroepen om werknemers zoals jij te beschemen!

Heb je een andere vaste baan, hiervoor opgezegd??? Dan zou ik het helemaal hard tegen hard spelen!!!!
quote:Starshine schreef op 30 september 2009 @ 10:25:

[...]

Maar dan niet gaan huilen als je een boete daarvoor krijgt hè.Nee tuurlijk niet, maar ik zou gewoon graag de discussie aangaan met de betreffende 'beboeter'. Wetende dat ik zowiezo die boete dan krijg.
quote:Vinyl schreef op 30 september 2009 @ 10:28:

[...]

vragen? Dat zou ik ook niet hebben gedaan hoor. Je mag er vanuit gaan dat de werkplek rookvrij is!Als ik er echt een probleem mee zou hebben zou ik het toch hebben gevraagd tijdens de sollicitatie. Om dit soort ellende te voorkomen.
Zoek je lekker een andere baan.

Je kan ook solliciteren in een sexclub en dan gaan janken dat er sex plaats vindt...
quote:floor72 schreef op 30 september 2009 @ 10:17:

Enne.. Bianca en Fleur, mag ik ook mee?Tuuuurlijk... en dan trekken we alledrie een t-shirt aan met de tekst: Rokers Rule!!

Bovenstaande is allemaal quote. Forum doet het weer niet helemaal zoals dat hoort.

Je doet me denken aan die tijd dat roken nog stoer was
Nee echt, wordt er in een kroeg gerookt? Goh.....
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Rare vergelijking isabon. In de wet is niet vastgelegd dat er niet aan seks mag worden gedaan in de seksclub. In de kroeg is dit wél het geval.
Ja maar in 90% van de kroegen wordt gerookt.

Ok vergelijk dan een coffeeshop, je mag officieel geen softdrugs verkopen volgens de wet, het wordt alleen maar gedoogd.
Daar komt bij dat de kroeg een énorme boete riskeert en zelfs sluiting.

(gelukkig trekt mijn stamkroeg zich daar niks van aan maar dat terzijde)

Het is trouwens niet de enige plek waar men zich niks aantrekt van het verbod. Moest laatst met de pond over en daar werd in het stuurhuis ook vrolijk gerookt.
quote:Bergje65 schreef op 30 september 2009 @ 10:28:

Heb je een andere vaste baan, hiervoor opgezegd??? Dan zou ik het helemaal hard tegen hard spelen!!!!Vind ik ook weer niet terecht. Het opzeggen van je baan is eigen keuze en echt niet de verantwoordelijkheid van een nieuwe werkgever.
quote:Linndaatje schreef op 30 september 2009 @ 10:33:

[...]

Je doet me denken aan die tijd dat roken nog stoer was Regeltjes aan je laars lappen is nog steeds stoer. Als kleine groep in discussie gaan met een grote groep tegenstanders is ook stoer. Het is maar wat je onder stoer verstaat.
quote:isabon schreef op 30 september 2009 @ 10:40:

Ja maar in 90% van de kroegen wordt gerookt.

Ok vergelijk dan een coffeeshop, je mag officieel geen softdrugs verkopen volgens de wet, het wordt alleen maar gedoogd.

Nog steeds geen passende vergelijking. Roken wordt namelijk níet gedoogd.

En omdat in 90% (?) van de gevallen in de kroeg wel wordt gerookt, mag het?
Belachelijke vergelijking met die sexclub!

Ik vrees dat je een andere baan moet gaan zoeken want je baas en collega's zullen waarschijnlijk net zo asociaal reageren als sommige mensen hier. Je zal de discussie niet winnen meid!

Veel rokers begrijpen niet dat roken irritant kan zijn in het bijzijn van niet rokers en lappen regels aan hun laars. Ik als anti rookfan vind het wel belachelijk dat rokers nsen niet in de openlucht mogen roken. Maar ben zeker een voorstander van het niet roken op de werkvloer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven