Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan, wordt er gerookt!!

30-09-2009 10:04 180 berichten
Ik ben sinds gisteren werkzaam in een kroeg/bardancing. Ik zag toen ik binnen kwam iemand aan de hoek van de bar zitten bij de deur en deze stond open, ik dacht dus dat iemand gewoon even stiekem een sigaretje pafte, geen punt dus, daar ga ik niet van steigeren. Maar toen de avond zich vorderde tijdens mijn inwerken, rookte op een gegeven moment iedereen gewoon die aan de bar zat, aan de gokkast stond of boven zat te eten in het restaurant!! Als ik dit geweten had, was ik nooit tot een overeenkomst gekomen. Ik heb nog geen contract getekend maar vind het wel heel vervelend dat ik deze baan nu gedag moet zeggen. Ook heb ik een goede verstandhouding met de eigenaren waardoor ik me bijna bezwaard voel om mijn zaak aan te kaarten. Ik begrijp dat hij om de centen het roookverbod aan z'n laars lapt maar daar heb ik weinig boodschap aan. Ik werk niet in een kroeg die blauw staat, het is mijn gezonde lijf waar ik zuinig op moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ha klinkt als een gezellige tent!

Waar is toch de tijd gebeleven dat je gezellig met je wijntje en je welverdiende sigaretje in de kroeg kon zitten.

Of een lekker gezellig sigaretje na het eten opsteken terwijl je nog een fles wijn besteld aangezien je nog zo lekker zit en niet de kou in hoeft om te roken.

Horeca, roken en gezelligheid staan wat mij betreft in 1 lijn met elkaar. Ik vind het bijna nergens meer zo gezellig als vroeger, behalve in de kroegen waarin dus nog wel gewoon mag worden gerookt.

Ik zou er als ik jou was gewoon blijven werken, eindelijk weer eens een gezellige tent.

p.s. ik ben ex-rookster maar vind het zo gezellig om met rokende vriendinnen in de kroeg te zitten!
quote:Bianca40 schreef op 30 september 2009 @ 10:20:

[...]

Verlaving: ja

Smerig: nee (maar smaken verschillen)

Ik begrijp heel goed hoe smerig het is voor een niet-roker. Ben zelf ook niet-roker geweest. Maar feit is wel dat een hoop niet-rokers uiterst dankbaar deze wet hebben aangegrepen om steeds meer en meer te zeuren. Zelfs als je op straat rookt krijg je nog commentaar!

Feitelijk gezien is roken ook smerig, het lekker vinden is veel subjectiever van aard.

Je stinkt uit je mond (logisch, je hele mondhygiëne gaat eraan en het valt prima te objectiveren dat er een heel ander ecosysteem leeft in de rokersmond), je longen worden zwart als roet (maar das al breed bekend), je huid wordt lelijk/rimpelig en je zal eerder tekenen, je tanden gelig en zwak, tast darmen aan, kortom, het is objectief ook heel goor. Dat het is slecht is hoef ik niet meer duidelijk te maken. Gelukkig komen er steeds meer veranderingen binnen de gezondheidszorg dat rokers niet in aanmerking komen voor bepaalde behandelingen. Niet meer dan terecht.
quote:isabon schreef op 30 september 2009 @ 10:32:

Zoek je lekker een andere baan.

Je kan ook solliciteren in een sexclub en dan gaan janken dat er sex plaats vindt...Wat een domme reactie... Eens met Tia Dalma.
quote:milaatje schreef op 30 september 2009 @ 10:49:

[...]

Feitelijk gezien is roken ook smerig, het lekker vinden is veel subjectiever van aard.

Je stinkt uit je mond (logisch, je hele mondhygiëne gaat eraan en het valt prima te objectiveren dat er een heel ander ecosysteem leeft in de rokersmond), je longen worden zwart als roet (maar das al breed bekend), je huid wordt lelijk/rimpelig en je zal eerder tekenen, je tanden gelig en zwak, tast darmen aan, kortom, het is objectief ook heel goor. Dat het is slecht is hoef ik niet meer duidelijk te maken. Gelukkig komen er steeds meer veranderingen binnen de gezondheidszorg dat rokers niet in aanmerking komen voor bepaalde behandelingen. Niet meer dan terecht.

Deze vind ik leuk!!

Wordt de volgende stap dan dat mensen die weleens alcohol drinken ook niet meer terecht kunnen voor bepaalde behandelingen?

En mensen die overgewicht hebben (zonder medische oorzaak)?

En mensen die veel zoetigheid eten? Mogen die dan nog wel naar de tandarts?

Als je nou te hard rijdt in je auto en je vliegt uit de bocht? Zou de ambulance je dan lekker laten liggen tussen de vangrails?

Over jouw reactie is duidelijk niet nagedacht.
quote:Appelsientje schreef op 30 september 2009 @ 10:24:

[...]

Rook je helemaal niet op het station? Of rook je wel, maar niet bij de rookpaal?Ik rook wel, maar juist niet bij de rookpaal.

[...]

Gelukkig komen er steeds meer veranderingen binnen de gezondheidszorg dat rokers niet in aanmerking komen voor bepaalde behandelingen. Niet meer dan terecht.

Oh ja, tuurlijk daar hebben we die weer!

Geldt ook voor dikkerds toch en mensen die niet sporten?
Ook toen ik zelf nog stevig rookte, snapte ik al niet waarom rokers telkens die vergelijking met andere slechte gewoonten moesten trekken om hun eigen gedrag te 'rechtvaardigen'...

Lekker boeien of jij wilt roken of niet, als je je maar aan de geldende wetten en regels houdt. En in het geval je verkiest dat niet te doen, mij er niet mee lastig valt en niet gaat zitten mokken als je gesnapt wordt.

[...]

Je stinkt uit je mond (logisch, je hele mondhygiëne gaat eraan en het valt prima te objectiveren dat er een heel ander ecosysteem leeft in de rokersmond), je longen worden zwart als roet (maar das al breed bekend), je huid wordt lelijk/rimpelig en je zal eerder tekenen, je tanden gelig en zwak, tast darmen aan, kortom, het is objectief ook heel goor. Dat het is slecht is hoef ik niet meer duidelijk te maken. Gelukkig komen er steeds meer veranderingen binnen de gezondheidszorg dat rokers niet in aanmerking komen voor bepaalde behandelingen. Niet meer dan terecht.Héél sympathiek inderdaad...
quote:Bianca40 schreef op 30 september 2009 @ 10:55:

[...]

Ik rook wel, maar juist niet bij de rookpaal.Ah, dus dankzij jou heb ik nog steeds brandgaten in mijn kleding ook al vermijd ik om die reden de rookpaal...
Maar als dikkerd kom je toch ook al niet in aanmerking voor bepaalde behandelingen? IVF bijvoorbeeld.
een andere job is de betse optie vrees ik. Want je baas zal je toch moeten ontslaan als zijn café morgen gesloten wordt door de inspectie en hij je niet meer kan betalen.

Je kan gewoon de arbeidsinspectie bellen als je baas niet wil luisteren.
quote:Tia Dalma schreef op 30 september 2009 @ 10:56:

Ook toen ik zelf nog stevig rookte, snapte ik al niet waarom rokers telkens die vergelijking met andere slechte gewoonten moesten trekken om hun eigen gedrag te 'rechtvaardigen'...

Lekker boeien of jij wilt roken of niet, als je je maar aan de geldende wetten en regels houdt. En in het geval je verkiest dat niet te doen, mij er niet mee lastig valt en niet gaat zitten mokken als je gesnapt wordt.Dit heeft niets met het rechtvaardigen van eigen gedrag te maken TD. Milaatje geeft een reactie over roken en gezondheidszorg. Ik lees daaruit dat je er zelf voor kiest om te roken, dus niet hoeft te rekenen op met overheidsgeld betaalde zorg. Dus is de logische volgende vraag wat er dan gaat gebeuren met andere zaken die net zo goed eigen keuze zijn en gevolgen kunnen hebben die de gezondheidszorg geld kost.
quote:Tia Dalma schreef op 30 september 2009 @ 10:57:

[...]

Ah, dus dankzij jou heb ik nog steeds brandgaten in mijn kleding ook al vermijd ik om die reden de rookpaal... Ja moet je maar niet zo knus tegen me aan gaan staan rijen elke keer. Daarom rook ik! Om mensen op afstand te houden
quote:Hemera schreef op 30 september 2009 @ 10:58:

Maar als dikkerd kom je toch ook al niet in aanmerking voor bepaalde behandelingen? IVF bijvoorbeeld.Voor IVF niet, maar voor acute hulp wel. En als je voor bepaalde behandelingen die niet direct dringend zijn zou moeten afvallen of stoppen met roken, vind ik terecht. Alleen is afvallen beter te controleren dan roken dus dat maakt het weer moeilijk.
Sorry, voor de duidelijkheid had ik juist jouw post van 10:53 uur moeten quoten, aangezien ik daarop reageerde...

Zowel de opvattingen in de trant van "ja, maar zíj *plus wijzend vingertje*..." (zijnde de 'dikkerds', de onsportieven, de drankorgels, whatever') als die in de trant van "jij hebt een slechte gewoonte die ik afkeur dús jij krijgt niet waar ik wel recht op heb" in termen van gezondheidszorg, vind ik persoonlijk erg vermoeiend omdat ze alleen maar subjectief geuit kunnen worden en nergens toe leiden. Het slaat daarbij de discussie over waar het hier om gaat, gelijk weer compleet dood.

Dus feitelijk geldt mijn reactie jouw eigen post, die daarna van Floor én die van Milaatje.
quote:floor72 schreef op 30 september 2009 @ 10:56:

[...]

Oh ja, tuurlijk daar hebben we die weer!

Geldt ook voor dikkerds toch en mensen die niet sporten?Maar wat dan te doen met een sportblessure???
quote:Bianca40 schreef op 30 september 2009 @ 11:00:

[...]

Ja moet je maar niet zo knus tegen me aan gaan staan rijen elke keer. Daarom rook ik! Om mensen op afstand te houden

Als je ze op afstand wilt houden, ga dan bij die stomme paal staan, aangezien je steeds meer deel uit maakt van een minderheid!!

Ik rij niet, ik word telkens door rokende mensen in het voorbijgaan (op station, op straat) 'aangeveegd' met zo'n brandende *&^&^%sigaret.
Ik vind het niet zo boeiend wat rokers allemaal doen en waar ze het doen, als ik er maar niet mee geconfronteerd wordt. Rokers en hun sigaretten stinken en ik hoef ze beide niet in mijn buurt.

Maar vaak zijn rokers ook behoorlijk asociaal. Ze vinden het geen punt om mij hun rook in het gezicht te blazen en roken rustig waar hun en mijn kinderen bij zijn. Daar staan ze geen moment bij stil, uitzonderingen daargelaten. En dat is het vervelende aan rokers. Maar ja ze zijn verslaafd en dus kunnen ze er niets aan doen!

Maar verder heb ik niks op ze tegen.
Raar dat ik nooit brandgaten in mijn kleding heb gehad toen ik nog fervent stapster & horecamedewerker was (afgezien van 2 keer een peuk tegen mijn arm in een overvolle kroeg op Chersonnissos). Ook heb ik overigens nooit in een restaurant gezeten waar men elkaar niet meer kon zien door de sigarettenrook. En ik ging váák uit eten hoor.

Allemaal zo overdreven. Roken is slecht voor de gezondheid, daar is iedere roker het over eens. Maar de reacties van de antirooklobby zijn vaak zo overtrokken.

En dames; in 90 % van de kroegen wordt nog gerookt? Dat is echt onzin. Praat elkaar niet na. De meeste horeca-uitbaters houden zich gewoon aan de regelgeving.
quote:isolde55 schreef op 30 september 2009 @ 11:06:

Ik vind het niet zo boeiend wat rokers allemaal doen en waar ze het doen, als ik er maar niet mee geconfronteerd wordt. Rokers en hun sigaretten stinken en ik hoef ze beide niet in mijn buurt.

Maar vaak zijn rokers ook behoorlijk asociaal. Ze vinden het geen punt om mij hun rook in het gezicht te blazen en roken rustig waar hun en mijn kinderen bij zijn. Daar staan ze geen moment bij stil, uitzonderingen daargelaten. En dat is het vervelende aan rokers.

Maar verder heb ik niks op ze tegen.Maar jij bent hét voorbeeld van een sociaal persoon kennelijk...Afgezien dat je alle rokers maar even wegzet als zijnde asociaal.
quote:mamalelie schreef op 30 september 2009 @ 11:04:

[...]

Maar wat dan te doen met een sportblessure???Sommige werkgevers vinden ook dat je niet aan risicovolle sporten mag doen. En als jij elke maandag ziek thuis zit met een verzwikte enkel van de voetbal, zul je ook zeker te horen krijgen of het geen tijd wordt een andere sport te gaan beoefenen.
Feit is wel dat een roker er met 70 uitziet als 90, terwijl een niet-roker er met 90 nog uit kan zien als 70. Toevallig afgelopen weekend nog gezien. We gingen ergens op bezoek waar opa en oma binnenkwamen (nouja, binnen... we zaten buiten). Oma stak een sigaretje op... Moet oma zelf weten hoor, ik zat er ver genoeg vandaan. Maar wij bekeken dat eens, tjee, wat was, nee is, ze lelijk. En dan niet zozeer omdat ze echt lelijk is, maar oh, dat vel... geel, ongezond, kompleet verkreukeld.

Nee echt, als je een goede reden wilt om te stoppen moet je eens naar een rokende 70-plusser kijken.
Ik vind overgewicht door onbekende oorzaak (dat natuurlijk alleen verzonnen is door mensen die dik zijn en nóóit snoepen, wel dubieus) iets anders is dan jezelf moedwillig schaden. Dat er mensen op hun achterste benen staan omdat ze constant hun verslaving willen rechtvaardigen, tsja daar lig ik niet wakker van.

Ik vind het gewoon heel terecht dat iemand die er álles aan doet om zichzelf gezond te houden meer recht heeft op bijv. een transplantatienier (want daar doelde ik op) dan iemand die gewoon stug doorgaat met roken. Dat is ook niet meer dan logisch, een roker loopt veel meer risico's bij dergelijke ingrepen en het getransplanteerde orgaan ook. Ik zie zeer frequent patiënten die of stug doorroken terwijl ze langzaam doodgaan, of patiënten die overlijden omdat ze door hun excessieve rookgedrag niet in aanmerking komen voor behandeling. Soms vanwege de simpele reden omdat ze het anders ook niet zouden overleven.

Mensen met obesitas kunnen soms eveneens niet geholpen worden, zij zullen eerst moeten afvallen voor ze in aanmerking komen voor een ingreep. Dat heeft helemaal niet met een gebrek aan sympathie te maken (al zullen de meeste artsen geen sympathie kunnen opbrengen voor zelfdestructief gedrag). Ik verdien prima aan o.a. rokende mensen, dus uit financieel perspectief zeg ik vooral: stop niet! Maar zoals de meeste artsen zie ik ook liever een gezonde patiënt, wil daar ook in investeren. Maar ergens houdt het een keer op en er moet een grens worden getrokken. En dat vind ik een goede zaak.
quote:nessemeisje schreef op 30 september 2009 @ 11:09:

[...]

Maar jij bent hét voorbeeld van een sociaal persoon kennelijk...Afgezien dat je alle rokers maar even wegzet als zijnde asociaal.

Ze zegt niet 'alle rokers', ze zegt 'vaak zijn rokers...'

Maar je moet ze inderdaad de kost geven...toen ik net was verhuisd, vonden rokende vrienden en familieleden het ook doodnormaal om binnen meteen zonder te vragen een peuk op te steken. Ik was even in de keuken en had het niet door. Pas toen ze geen asbak zagen, drong het langzaam door dat roken in mijn huis niet gewenst is. En dat hadden ze kunnen weten, want in mijn vorige huis werd er ook niet gerookt. En dan nog hadden sommigen het hart om daar boos om te worden.

Het is dat automatisme dat er maar gewoon wordt aangenomen dat er altijd maar overal gerookt mag worden. En als je het niet wilt ben je meteen een zeikerd.
quote:Bianca40 schreef op 30 september 2009 @ 10:55:

Ik rook wel, maar juist niet bij de rookpaal.Maar wat doe je met de peuk? Houd je die bij je tot je bij je tot je bij een prullenbak komt, of gooi je die op straat? Want dat vind ik altijd zo verwonderlijk; dat peuken (en bierkapsels e.d.) opeens geen afval zijn. De afbraaktijd van zo'n peuk is meer dan 2 jaar en een peuter hoeft er maar 2 in z'n mond te steken om in ernstig levensgevaar (vergiftiging) te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven