Kind slaapt niet door (bijna 2)

02-10-2009 13:08 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben heel erg op zoek naar advies hoe wij het beste met onze dochter van 21 maanden om kunnen gaan 's nachts. Ze slaapt af en toe door maar wordt des te vaker 's nachts wakker op een onmogelijke tijd (tussen 3 en 5 's ochtends) en huilt dan flink. Mijn man gaat er altijd 's nachts uit, geeft een fles en legt haar dan weer terug. Eigenlijk willen we hier vanaf, ze heeft de fles volgens het cb niet meer nodig en het vermoeden is er dat ze het vooral doet vanwege de aandacht die erbij hoort. Van de week is ze dan ineens klaarwakker, wilt gaan spelen, naar beneden enzovoorts en duurde het een uur eer ze weer in haar bedje lag om verder te slapen.

Wij moeten haar al vaak 's ochtends wakker maken als wij de deur uitgaan (zo rond 8.00).

Wat moeten we doen om haar de hele nacht door te laten slapen?? Moeten we haar er helemaal niet meer uit halen, stoppen met de fles 's nachts of juist niet? Moeten we nog even geduld hebben en het nog even aanzien tot ze wat ouder is? Wie kan helpen of uit eigen ervaring vertellen hoe dit is verlopen?
Mijn mening:

Zeker niet uit haar bed halen, is alleen maar belonen voor het roepen. Ik heb ook een tijdje gehad bij mijn zoontje (hij had alleen geen fles 's nachts), en heb ik zo opgelost:

1 keer heen gaan en zeggen dat ze moet gaan slapen, zeggen dat je niet meer heen gaat. Ze zal huilen, krijsen, schreeuwen van alles. Maar als je doorzet ben je er binnen een week vanaf. Het huilen zal niet langer duren dan een half uur/uur.

Voor de rest: de avond dat je haar naar bed brengt, vertellen dat als ze vannacht wakker wordt, je haar er niet meer uithaalt en dat ze eventueel geen papfles meer krijgt.

Als ze straks 's ochtends héél vroeg begint te komen, heb ik de volgende oplossing voor je:

Een nachtlampje op een timer zetten om bijvoorbeeld 7 uur. En afspreken dat ze pas mag roepen en eruit mag als het lampje brand.

Kinderen van 2 begrijpen meer dan je denkt hoor, dus goed praten en duidelijk zeggen wat je plannen zijn werkt echt wel.

Succes!!
Het is wel heel moeilijk hoor, je hart breekt als je er niet naar toe "mag"!!! Maar uit eindelijk wordt iedereen er beter van...
Ik zou willen weten waarom ze wakker wordt.

Verder vraag je hoe je haar kunt laten doorslapen. Als je oplossing weet hoor ik het graag, en dan heb ik het niet over Minismollie, mijn notoire nachtbraakstertje, maar over mezelf. Ik kan me de nacht niet heugen die ik volledig heb doorgeslapen. Ik word toch wel vaak wakker voor een plas of voor een slokje water.

Hoop niet dat jouw plan is om mij een half uur tot een uur te laten krijsen s0ezy?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
'.
Ik heb ook geen idee waarom ze wakker wordt. Ze heeft een tijdje overdag niet zo goed gegeten en daarom zijn we toch maar weer begonnen met die nachtfles. We hadden het idee dat ze écht honger had namelijk. Nu durf ik mijn hand daar niet voor in het vuur te steken. Overdag eet ze nu prima, alleen avondeten krijgen we er nauwelijks in.

Ik vrees dat het inderdaad een kwestie is van doorzetten en de buren waarschuwen als ik de reacties zo lees.
quote:Supersmollie1 schreef op 02 oktober 2009 @ 13:21:

Hoop niet dat jouw plan is om mij een half uur tot een uur te laten krijsen s0ezy?Mijn zoon werd niet wakker om te plassen of om wat te drinken, gewoon aandacht. Die kan hij krijgen de volgende ochtend om 7 uur. Niet 's nachts. Het is trouwens heel normaal dat kinderen 's nachts wakker worden voor niets hoor.. Het is aan jezelf hoe daar mee om te gaan. Ik heb alleen mijn oplossing laten lezen. Mijn zoon wordt ook 's nachts niet meer wakker naast zijn nachtmerries.
Stoppen met fles, eventueel een klein flesje water in bed zetten. Ik neem aan dat ze inmiddels zelf een flesje kan pakken? Dit zal een paar nachten problemen geven, maar uiteindelijk zal ze niet meer om fles vragen of tevreden zijn met een paar slokken water. Verder niet uit bed halen. Helpt het als je iets van een speeltje in haar bed legt? Zoon neemt hier altijd een stapel auto'tjes mee naar bed en ik laat er altijd 2 liggen als hij slaapt. Als hij 's nachts wakker wordt hoor ik hem er altijd rustig mee spelen (hij is net 2) en valt hij vanzelf weer in slaap.

Maar goed, ik heb hier niet heel veel ervaring mee, de keren dat zoon midden in de nacht wakker is zijn op een hand te tellen. Misschien zou je voor de zekerheid haar oren eens kunnen laten checken. Dit kan in de nacht vaak problemen geven.

Al met al denk ik dat het een patroon van gewenning is geworden. Ik hoef geen avondeten, want als ik wakker wordt krijg ik een fles of mag ik mee naar beneden. Hoe klein ze ook is, zo gehaaid zijn ze echt al op die leeftijd. Ik zou de buren wel even waarschuwen dat er wellicht enkele dagen wat overlast is.
Als je het (nog) niet op de 'harde' manier wil doen, kan je haar ook een fles in bed geven, niks zeggen, fles in haar handen geven en zelf weer gaan slapen..

als ze gaat roepen/huilen kort zeggen dat ze moet slapen en fles teruggeven..

Als dat werkt, kan je er water in gaan doen..
Ik zou heenlopen, aai over bol, zeggen: slaap lekker, en weer weg.

De volgende keren dat je eruit moet diezelfde nacht alleen maar aai over de bol.

Zo heb ik het vaak gezien bij die tvprogramma's over kinderen met oa slaapproblemen.

Ik zou de fles vanaf nu niet meer geven. Je moet het vooral niet gezellig gaan maken snachts lijkt me.
je zou ook eens kunnen nagaan of ze niet een allergie heeft.

Ik ken dit namelijk. Mijn dochter sliep door vanaf een week of 2, en dat heeft geduurd tot ze exact 9 maanden was. Toen ben ik verhuisd en daarna was het gedaan met mijn nachtrust. Ze werd wakker en begon dan te huilen tot ik uit pure wanhoop een keer en fles maakte en ze daarna lekker sliep tot een uur of 8/half 9. Het begon met een kleine fles en al gauw was het een papfles van 180 cc. En niet een, nee als ik pech had wel 2 of soms 3 keer op een nacht eruit. (overigens kreeg ze niet vaker dan een keer een fles!)

Tot ik vier weken geleden mijn moeder huilend opbelde dat ik het allemaal niet meer trok (ben alleenstaande moeder met studie, werk en huishouden en dus niemand om de nachten mee af te wisselen) Mijn moeder heeft haar een week (!) te logeren gehad en die adviseerde me dringend om de huisarts te bellen omdat haar gedrag (nors) en gezondheid (niet slapen, en `s Nachts had ze inmiddels ook vaak diarree en dan gillen van de pijn) zo op die van mijn broer leek op die leeftijd.

Ik ben gegaan en waarschijnlijk (de officiele testen volgen nog) heeft ze een kma, gluten en granen intollerantie. Ik heb dat op advies van de dokter zo veel mogelijk geschrapt en nu slaapt ze door. Word soms wakker maar ligt dan wat te mompelen en slaapt vanzelf weer in.

Natuurlijk kan het aandacht zijn of misschien vind ze die fles zo lekker en kan het dus gewenning zijn. Maar sluit een lichamelijke oorzaak alsjeblieft niet uit.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Bedankt voor jullie reactie! Ik ga even nadenken wat wijsheid is.

Hoe testen ze op deze allergien Belbe?

Ons meisje kan humeurig zijn maar ook overdag vrolijk en goedgeluimd. Wel stikeigenwijs en superkoppig (van wie zou ze dat nou hebben ...!). Ik weet niet of ze last heeft van haar darmpjes. Haar ontlasting verloopt juist heel moeizaam, ze ziet letterlijk paars van het persen dan. Echt wel zielig soms.
Cha, hoe lang heeft ze dat al? Met dat moeilijke poepen?

Ik zou zelf nooit zo maar cold turkey kiezen voor een weg van fles niet geven en het krijsen uitzitten, maar dat was denk ik al duidelijk na mijn eerste post. Ik zou zelf redelijk pissig worden als ik niet even mocht plassen of drinken, dus ik zou bij mijn kind willen weten waarom ze wakker wordt. Heeft ze dorst, honger, buikpijn, hoofdpijn, een nare droom of wat dan ook. Gewoon botweg een half uur tot een uur laten huilen is te kort door de bocht in de situatie van Cha. En Cha schrijft dat de ontlasting moeizaam gaat, misschien heeft ze daar wel last van.
cha oei ja hier helaas geen oplossing, wel herkenning.

Zoon hier is ook 21 maanden oud en nooit een goeie slaper geweest.

Op dit moment zijn wij bezig de fles af te bouwen want meneer werd vaak nog 2 of 3 keer per nacht wakker voor iets te drinken.

Hij kreeg vaak nog rond 23 uur een fles melk en tegen de ochtend (ook zo rond 3 of 4 uur) een fles water met een druppel diksap.

Enkel water geven resulteerde in het weggooien van de fles en heeeeeel driftig worden. En tja als je dan moe bent van werken ed en het is 3 uur in de nacht, koos ik dan toch voor mn eigen gemak voor die druppel diksap erin.

Uiteindelijk hebben wij onszelf daar nu mee helaas.

Sinds 2 nachten zij wij begonnen met die fles afleren. Het is zeker even doorzetten. Nacht 1 was drama met naar bed brengen en in de nacht ook nog een keer.

Afgelopen nacht is hij niet meer wakker geworden rond 23 uur, enkel om 3 uur.

Of dat nu al effect heeft of het toeval is, weten we niet, maar we zetten in ieder geval door.

Het kost zeker moeite maar hoop wel op een betere nachtrust daarna, veel sterkte ermee in ieder geval.

Oh ja zoon is ook heel eigenwijs en koppig, zal de leeftijd wel zijn??

Ontlasting is hier prima trouwens, geen diarree of verstopping dus daar heb ik verder niet over nagedacht, hem em ook op niks laten testen.

Hij heeft geen speen dus denk dat hij toch graag die fles in zn mond wil ofzo, geen idee.
Dat is al heel lang, ik denk al sinds ze vaste voeding krijgt. Ik heb zelf ook 'lastige darmen' (zit snel vast en verstopt) (sorry voor de wat onprettige richting maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden).

We vragen ons af of ze op het kdv wel ontlasting heeft. Het wakker worden is echt iets in de 2e helft van de week. ze kan wel heel nors zijn en helemaal opgelucht als ze heeft gepoept. Behalve veel vocht geven (daarom is het stoppen met die fles ook zo moeilijk) en vezels (volkoren brood) laten eten weten we niet zo goed wat eraan te doen. Ze loopt sinds kort en we hoopten eigenlijk dat dat verlichting zou geven omdat dat de darmbewegingen stimuleert. Tja.
supersmollie daar ben ik het geheel mee eens, ik laat mn zoon ondanks dat wij de fles nu afleren, niet een half uur of uur krijsen. Ik houd dat zelf niet eens vol, zeker niet in de nacht.

Ik doe een beetje een middenweg denk ik. Geef em geen fles sap of melk maar water mag hij altijd. Ik laat em even, ga er weer heen, aai over zn bol, zeggen dat ie moet slapen en geef zn knuffel weer aan (die hij nogal vaak kwijt is)

Is voor iedereen anders denk ik, maar ik heb dat nooit gekunt, dat laten huilen.

Zoon was als baby ook echt een huilie en vond het toen al vreselijk als mensen me zeiden hem te laten huilen, deed ik niet, vond het te zielig voor een kleine baby.
Ik wilde je niet bang maken Cha! Maar ik wilde alleen zeggen dat je een lichamelijke oorzaak niet zomaar kunt uitsluiten natuurlijk. Alhoewel ik dat wel 14 maanden lang deed (mijn dochter is nu 23 maanden)

Ik heb eerst een eetdagboekje bijgehouden, waarin ik dus op schreef wat ze zoal at en dronk (en dan niet alleen 2 boterhammen maar ook of er wel/geen boter op zat en welk beleg etc) Daaruit bleek dat ze heel veel koemelk(producten) binnen kreeg. Daar ben ik mee naar mijn huisarts geweest en die heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Maar omdat die meteen op alle allergieen wil testen (zit in de familie, mijn broertje is echt allergisch voor alles wat je maar binnen krijgt) en ze dat in het ziekenhuis doen door bloed te prikken heb ik dat geweigerd. Ik heb nu een verwijsbrief voor Utrecht (Allergie Centrum Utrecht) waar ze al testen vanaf 5 weken. Daar doen ze het met huidtesten. Dan maken ze een klein krasje (schaafwondje voelen ze verder niet zoveel van) en daar druppelen ze dan de bestandsdelen waar ze op testen op (dus een beetje koemelk, weipoeder, etc etc) en de plekken waar ze bultjes krijgen (te vergelijken met een kleine muggenbeet) daar zijn ze allergisch voor. Duurt een halve dag maar het voordeel is dat je, in geval van een allergie, meteen de uitslag hebt en meteen bij de dieettiste zit. In het ziekenhuis duurt een dergelijke uitslag een week of 2 en als je pech hebt nog langer. En dan moet je nog naar de dieettiste, ka etc dus voor je dan echt iets kunt met de allergie ben je een paar weken verder.

Je hebt voor Utrecht geen verwijsbrief nodig daar je kun je, zonder tussenkomst van een huisarts terrecht. Overigens heb je wel eerst een gesprek met een ka en een allerloog om te bepalen of, hoe en waarop ze testen! Maar als ze testen, testen ze dezelfde dag nog.

Mijn dochter kon/wilde eerst ook niet poepen. Verliep erg moeizaam, en liep dan ook paars aan. Huilde er ook bij. Later kreeg ze een soort overloop systeem in de darmen (van het niet kunnen) en werd het diarree.

Overigens spuugde ze ook veel maar alleen de melk kwam er uit niet het brood dat ze er erbij gegeten had.
Erger u niet, verwonder u slechts!
cha heb je al eens bij de huisarts gevraagd over de verstopping?

Mss dat een mild laxeermiddel iets is?
ik kwam precies vandaag dit: http://www.drjaygordon.com/development/ap/sleep.asp

tegen. Tegen de tijd dat mijn zoontje 1 wordt en hij slaapt nog steeds niet door ga ik die manier toch proberen... (niet bij mij in bed hoor maar gewoon in zijn eigen bedje). Is een liefdevolle manier met naar mijn idee kans van slagen. Hoop dat je er iets aan hebt...
Nee nog nooit mee naar de huisarts geweest. totnutoe kwam het uiteindelijk altijd wel eruit. We hebben wel lactulose (mild laxeermiddel) in huis maar gebruiken dit liever niet. Alleen de moeite die het kost is zo vreselijk om te zien. Ze perst echt letterlijk het snot voor d'r ogen en d'r maaginhoud eruit soms.
quote:cha schreef op 02 oktober 2009 @ 15:27:

Nee nog nooit mee naar de huisarts geweest. totnutoe kwam het uiteindelijk altijd wel eruit. We hebben wel lactulose (mild laxeermiddel) in huis maar gebruiken dit liever niet. Alleen de moeite die het kost is zo vreselijk om te zien. Ze perst echt letterlijk het snot voor d'r ogen en d'r maaginhoud eruit soms.

Gewoon even langs de huisarts, wellicht is het met een heel simpel iets op te losse, de vaste ontlasting. Ik zou ook eens navragen bij kdv of ze daar ontlasting heeft. Bij ons op kdv letten ze er eigenlijk te veel op naar mijn mening. Ik weet altijd precies wat voor poep mijn zoon had (hard zacht, etc ) en dat hoeft nu ook niet echt van mij. maar in jullie geval zou het handig zijn om te weten.

Eerlijk gezegd verbaasd het me een beetje dat je nog niet naar HA bent geweest, ze heeft duidelijk heel veel last ervan. En misschien dat dat ook in de nacht voor buikpijn zorgt? Ik weet wel dat mijn zoontje de beste winden laat als hij zn fles aan het drinken is (iets met vacuum ofzo). Dus wellicht dat het drinken bij haar ook een verlichtende werking heeft op de buikpijn?
Tja, nog niet geweest omdat het altijd wel kwam. En er gaan periodes ook goed, dan poept ze dagelijks of om de dag zeker. nu zitten we weer in een slechte periode en kost het veel moeite. Omdat ik het zelf ook heb denk ik dat er niet zoveel aan te doen is, ik heb er ook nog nooit wat voor gekregen. Structurel medicijngebruik doe ik liever alleen als het echt nodig is.

Misschien eerst ook maar eens met het cb overleggen.
Cha, krijgt ze wel genoeg vet binnen? Dat kan ook nog wel een probleem zijn als er wel genoeg vocht en vezel is. Ook zou het zelfs nog kunnen zijn dat ze te veel vezel binnen krijgt en daardoor verstopt raakt.

Overigens hoef je natuurlijk niet perse een melk/papfles te geven als je voldoende vocht wilt waarborgen, gewoon water of lauwe thee zijn ook gewoon vocht.

Als ze wel voldoende vet binnen krijgt (brood besmeerd, olie bij de warme maaltijd, volle zuivelproducten) dan zou je ook nog aan probiotica kunnen denken. Van Solgar heb je ABC Dophilus (of zoiets), dat heb ik Mini gegeven toen ze antibiotica had, maar ook toen ze verstopt van vakantie terugkwam (in de warmte niet genoeg gedronken) en toen was ze binnen een paar dagen weer boven jan. Als ze niet voldoende vet binnen krijgt zou ik daar als eerste voor zorgen en als dat dan niet genoeg helpt de probiotica proberen.
Waarom naar het CB? Je huisarts lijkt me meer de aangewezen persoon. Feit dat je het zelf hebt en er niets aan werd gedaan, zegt natuurlijk niets over je dochtertje. Bezoekje is zo gedaan en wie weet heeft hij goede adviezen?
Ooit kreeg ik de tip van iemand om vooral goed boter op het brood te smeren bij een kind met moeilijke ontlasting, dat schijnt te helpen. Oh en met de overgang van poedermelk naar 'echte' melk werd de ontlasting ook zachter.

Verder is het een lastig probleem. Bij onze dochter werd de ontlasting makkelijker toen ze ging lopen overigens! Maar dat was niet je vraag. Is de nachtfles die je geeft een fles met echt volledig melk? Bij mijn dochter hebben we afgebouwd door minder schepjes melk erin te doen, op het laatst zat er nog maar 1 in en dat vond ze blijkbaar niet zo lekker, want ineens vroeg ze er niet meer om. Wij doen trouwens nu nog steeds (bijna 2) standaard een fles melk voor het slapen gaan. Als ze dan weinig avondeten op heeft, weet ik iig zeker dat ze een volle maag heeft. De hoeveelheid melk compenseer ik door tussen de middag bij het brood geen melk te geven, maar water of limonade.

Succes! Ik hoop dat je snel een nachtje lekker mag doorslapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven