Opgelucht dat ik geen kinderen heb! Wie nog meer?

03-10-2009 11:52 630 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt opgelucht dat ik ze niet heb! Lang leve de pil! Zonder kinderen blijf je ook meer kind, raak je minder snel versleten door energiegebrek en zorgen. Dat wil niet zeggen dat ik kinderen niet leuk vind, voor en paar dagen of een paar uur, maar niet 24/7.

http://www.dailymail.co.u ... ls-savages--children.html
Ik zie er de logica niet echt van in dat je niet blij zou zijn met je eigen keuze als je in dit topic reageert. Ik zie namelijk genoeg moeders die helemaal niet zo fel reageren, maar van jou mag níemand reageren die niet én dezelfde keuzes maakt én jou naar de mond praat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ging dit topic niet over blij zijn geen kinderen te hebben ?!
quote:schouderklopje schreef op 03 oktober 2009 @ 18:03:

[...]

Het valt me gewoon op dat jouw vriendschappen zich kennelijk beperken tot alleen maar wederkerigheid tot op de mg. afgewogen. Met andere woorden, iemand is het alleen maar waard om jouw vriendin te zijn als ze precies hetzelfde inbrengt. En dat lijkt dan te gelden op hoeveel tijd iemand aan je kwijt is en andersom, tot hoeveel geld iemand te spenderen heeft aan jou/algemene gezelligheid ten behoeve van de vriendschap en andersom etc.

Stel nou dat een goede vriendin van jou een partner heeft die ziek is geworden en dus veel geregel en tijd vraagt en er vrijwillig voor KIEST om bij haar partner te blijven, zou je dan ook die vriendschap gaan wegen of ze voor jou nog wel genoeg input binnen brengt? Dat je niet teveel offers moet gaan maken voor haar?

Ik snap best dat je vriendschappen uitkiest op basis van overeenkomsten. Zou ik nl. ook doen. Sterker nog, heb ik ook gedaan. Omdat ik merkte dat vriendschappen zonder kinderen enorm veel moeite hadden met bepaalde beperkingen en ik mezelf gewoon niet meer koste wat kost in allerlei bochten kon blijven wringen ten koste van mezelf om aan hun verwachtingen te blijven voldoen. De vriendschappen waarin er wel meer ruimte was voor veranderingen, zijn dan ook de vriendschappen die zijn gebleven.

Maar dat zijn ook vriendschappen zonder kinderen en we hebben echt genoeg gespreksstof! Daar wordt vaak aan het eind van de dag gevraagd aan mij hoe het met mijn kind gaat, omdat ik het vaak gewoon vergeet te melden haha. Maar die vrienden zijn dus wel bereid wat meer hun best te doen om flexibel te zijn qua afspreken of me er niet op af te rekenen als het wat minder is dan vroeger. Maar minder is niet per definitie slechter.

Dus, tuurlijk zoek je gelijkgestemden. Maar dat wil niet zeggen dat oude vriendschappen niks meer hoeven zijn toch? Je hoeft toch niet om elke scheet gewogen en wel of niet goed bevonden te worden, toch?Helaas waren in mijn geval juist degene die aan de kids gingen niet/nauwelijks flexibel dus waarom zou ik me dan in alle bochten moeten wringen om elkaar nog af en toe te blijven zien? En dat terwijl de kwaliteit afnam omdat de gespreksonderwerpen zich toch voor het overgrote deel rond het kindergebeuren afspeelde. Kan daar best 'n jaartje in mee gaan omdat het allemaal nieuw was, maar op 'n gegeven moment is het niet leuk meer als je zelf totaal geen affiniteit met dat onderwerp hebt.
Ik snap TO wel hoor. Ik heb geen kinderen, nooit gewild ook en ik kan af en toe echt opgelucht (of blij hoe je het maar wilt noemen) zijn als ik jengelende kinderen zie en ik lekker rustig mn koffie kan drinken of naar mijn huis, een oase van rust, kan.

Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat het heel leuk kan zijn als je ze wel hebt, als ik zie wat voor leuke kinderen mijn vriendinnen hebben en hoe liefdevol ze daar over praten en mee omgaan, dan snap ik dat wel ja.

Neemt niet weg dat het mijn keuze niet is om redenen die hierboven al genoemd zijn.
Cum non tum age
quote:Susan schreef op 03 oktober 2009 @ 18:11:

Ik zie er de logica niet echt van in dat je niet blij zou zijn met je eigen keuze als je in dit topic reageert. Ik zie namelijk genoeg moeders die helemaal niet zo fel reageren, maar van jou mag níemand reageren die niet én dezelfde keuzes maakt én jou naar de mond praat.Ik vraag in de OP wie dat OOK heeft, niet wie dat NIET heeft. Het is de manier waarop moeders reageren, ik snap dat gewoon niet. Moeten moeders ook niet beter weten, het goede voorbeeld geven, of is dat weer een vooroordeel?
Ik vind het zo vreemd dat een moeder kennelijk überhaupt de noodzaak voelt in dit topic te reageren om te melden dat kinderen toch wel heel erg leuk zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ik in een kindertopic zou melden dat ik bewust geen kinderen wil. Dat zou ik dan dus provocerend vinden.
Nee, ik vind niet dat moeders op het Vivaforum het goede voorbeeld hoeven te geven, het slaat nergens op dat als je moeder bent, je je 100% van de tijd hypercorrect en keurig moet gedragen. Mijn kind merkt sowieso niks van hoe ik op het Vivaforum reageer, daarbij vind ik ook niet dat ik op dit topic iets verkeerds heb gezegd.

Verder ervaar ik het ook niet als provocerend als iemand zegt bewust geen kinderen te willen, wat kan mij dat nou schelen? Ik ken er zat in mijn omgeving die ze niet willen, zo bijzonder is dat toch niet, of ligt dat nou aan mij?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik snap TO niet, niet zozeer haar afwezige kinderwens, dat interesseert mij niet, is haar goed recht, maar wel het provocatieve karakter van dit topic. Er zijn er namelijk al meerdere van voorbij gekomen en daarbij ik heb niet de indruk dat ze op zoek is naar lotgenoten. Wat zijn dan de motieven om dit topic te openen?

Ik kan mij dus niet geheel aan de indruk ontrekken dat er mensen hier rondhangen om anderen op de kast te krijgen, met succes helaas. Ik vind dat erg vermoeiend en daarbij getuigen van weinig actief intellect. Jammer.
quote:Noorderling1 schreef op 03 oktober 2009 @ 18:06:

[...]

Ik snap ook niet waarom moeders zo uit hun plaat gaan. Misschien ben je dan toch niet zo blij als je denkt te zijn met het feit dat je je voortgeplant hebt? Anders zou zo'n topic gewoon van je afglijden, of je zou de behoefte niet voelen om te reageren.Dit is zo'n typisch voorbeeld van provocatie. Ik hoop dat je jonger bent dan 15, anders vrees ik voor ernstige neurodegenaratie.
Waarom zou ze niet op zoek kunnen zijn naar lotgenoten ? En waarom steeds de reactie : "wat maakt het mij nou uit dat je geen kinderen wilt, dat is toch niks bijzonders?". Bijzonder zijn lijkt me geen vereiste voor een onderwerp.
Even op mezelf betrekkend hoop ik hier niemand op de kast te jagen en te stangen, maar vind ik het oprecht leuk met mede- kinderlozen te praten én met moeders die hier leuk op reageren. Met de moeders die fel reageren heb ik in dit topic minder feeling (maar dat kan ergens anders op het forum echt heel anders zijn).
quote:Eefy schreef op 03 oktober 2009 @ 18:23:

Waarom zou ze niet op zoek kunnen zijn naar lotgenoten ? En waarom steeds de reactie : "wat maakt het mij nou uit dat je geen kinderen wilt, dat is toch niks bijzonders?". Bijzonder zijn lijkt me geen vereiste voor een onderwerp.Nou, als dat zo was dan had ze de zoekfunctie wel gebruikt om in ieder geval te verifiëren dat er geen 100 topics al over zijn geschreven. Dit topic komt namelijk maandelijks in ongeveer hetzelfde format voorbij. Je hoort mij niet zeggen dat het niets bijzonders is. Het is haar goed recht en het interesseert mij niets. Alleen maar goed dat deze mensen met een antipathie voor kinderen zich niet voortplanten, ik moedig zelfkennis alleen maar aan. Dat provocatieve karakter stuit mij echter tegen de borst. Dat ontstijgt niet het niveau van de bassischool, dat is vrij pathetisch voor een forum voor volwassenen.
quote:milaatje schreef op 03 oktober 2009 @ 18:27:

[...]

Nou, als dat zo was dan had ze de zoekfunctie wel gebruikt om in ieder geval te verifiëren dat er geen 100 topics al over zijn geschreven. Dit topic komt namelijk maandelijks in ongeveer hetzelfde format voorbij. Je hoort mij niet zeggen dat het niets bijzonders is. Het is haar goed recht en het interesseert mij niets. Alleen maar goed dat deze mensen met een antipathie voor kinderen zich niet voortplanten, ik moedig zelfkennis alleen maar aan. Dat provocatieve karakter stuit mij echter tegen de borst. Dat ontstijgt niet het niveau van de bassischool, dat is vrij pathetisch voor een forum voor volwassenen.Nou nou over provoceren gesproken...
Cum non tum age

[...]

Nou, als dat zo was dan had ze de zoekfunctie wel gebruikt om in ieder geval te verifiëren dat er geen 100 topics al over zijn geschreven. Dit topic komt namelijk maandelijks in ongeveer hetzelfde format voorbij. Je hoort mij niet zeggen dat het niets bijzonders is. Het is haar goed recht en het interesseert mij niets. Alleen maar goed dat deze mensen met een antipathie voor kinderen zich niet voortplanten, ik moedig zelfkennis alleen maar aan. Dat provocatieve karakter stuit mij echter tegen de borst. Dat ontstijgt niet het niveau van de bassischool, dat is vrij pathetisch voor een forum voor volwassenen.

- 100 lijkt me wat overdreven en er zijn vast een hoop onderwerpen waarover meerdere topics zijn

- als het je niet interesseert waarom reageer je dan ?

- waarom zo aanvallend ?het gaat niet over antipathie voor kinderen of over het hebben van zelfkennis. het gaat over het niet hebben van een kinderwens. daarover willen praten is niet provocatief.

[...]

Nou, als dat zo was dan had ze de zoekfunctie wel gebruikt om in ieder geval te verifiëren dat er geen 100 topics al over zijn geschreven. Dit topic komt namelijk maandelijks in ongeveer hetzelfde format voorbij. Je hoort mij niet zeggen dat het niets bijzonders is. Het is haar goed recht en het interesseert mij niets. Alleen maar goed dat deze mensen met een antipathie voor kinderen zich niet voortplanten, ik moedig zelfkennis alleen maar aan. Dat provocatieve karakter stuit mij echter tegen de borst. Dat ontstijgt niet het niveau van de bassischool, dat is vrij pathetisch voor een forum voor volwassenen.Precies. Er klinkt een soort van leedvermaak doorheen. Alsof het krijgen van een kind het het meeste erge is wat een mens kan overkomen ofzo.

[...]

Nou, als dat zo was dan had ze de zoekfunctie wel gebruikt om in ieder geval te verifiëren dat er geen 100 topics al over zijn geschreven. Dit topic komt namelijk maandelijks in ongeveer hetzelfde format voorbij. Voor de pro-kinderentopics heb je de zoekfunctie niet eens nodig, daarvan staan er volgens mij minstens 20 dagelijks bovenaan. Maar toch schieten nieuwe topics over dat onderwerp dagelijks als paddestoelen uit de grond.
De titel van het topic kan inderdaad prikkelend werken op moeders, dus die zou ik zelf veeol neutraler houden, maar verder zie ik niets provocerends in het praten met mede-bewust kinderlozen.

Pas toen de felle moeders erbij kwamen (wat mij betreft dus om te provoceren!) werd het topic zoals gewoonlijk weer vervelend.
quote:Eefy schreef op 03 oktober 2009 @ 18:31:

[...]

- 100 lijkt me wat overdreven en er zijn vast een hoop onderwerpen waarover meerdere topics zijn

- als het je niet interesseert waarom reageer je dan ?

- waarom zo aanvallend ?het gaat niet over antipathie voor kinderen of over het hebben van zelfkennis. het gaat over het niet hebben van een kinderwens. daarover willen praten is niet provocatief.

Euh....bang voor een weerwoord??

Elninjoo heeft de pest aan kinderen en is toch ook regelmatig op de kinderenpijler te vinden. Of althans: op de pijlers waar over kinderen gesproken wordt. En die post van Milaatje is zeker niet aanvallend bedoeld. Dit wordt meestal geroepen door kindvrijen wanneer de mensen met kinderen hun argumenten proberen te weerleggen.
quote:iris1969 schreef op 03 oktober 2009 @ 18:35:

De titel van het topic kan inderdaad prikkelend werken op moeders, dus die zou ik zelf veeol neutraler houden, maar verder zie ik niets provocerends in het praten met mede-bewust kinderlozen.

Pas toen de felle moeders erbij kwamen (wat mij betreft dus om te provoceren!) werd het topic zoals gewoonlijk weer vervelend.Dit bedoel ik dus
quote:traincha2 schreef op 03 oktober 2009 @ 18:33:

[...]

Precies. Er klinkt een soort van leedvermaak doorheen. Alsof het krijgen van een kind het het meeste erge is wat een mens kan overkomen ofzo.Dat lees je er dan zelf in, want ik heb hierbij geen enkele vorm van leedvermaak én ik vind kinderen dus wel lief/schattig/leuk enz. Alleen het gezinsleven is niets voor mij. Niets provocerends aan lijkt me zo.
quote:noa schreef op 03 oktober 2009 @ 18:30:

[...]

Nou nou over provoceren gesproken...Dat was nu net even de bedoeling
quote:iris1969 schreef op 03 oktober 2009 @ 18:38:

[...]

Dat lees je er dan zelf in, want ik heb hierbij geen enkele vorm van leedvermaak én ik vind kinderen dus wel lief/schattig/leuk enz. Alleen het gezinsleven is niets voor mij. Niets provocerends aan lijkt me zo.Och......
Om even op het onderwerp terug te komen: Voor mij was het geen vanzelfsprekende beslissing. Ik heb nooit echte moedergevoelens gehad. Wist ook nooit zo goed wat ik met kinderen aan moest. Maar ik ben er vrij lang van uit gegaan dat dat wel zou komen en dat ik wel moeder zou gaan worden. Ook omdat het zo vanzelfsprekend lijkt. "Iedereen krijgt toch kinderen" (hier in het noorden des lands is dat echt de regel). Pas een paar jaar geleden - de 30 nadert, nieuwe fase, andere inzichten, je kent het wel - is dat verandert. Ik vond dat aanvankelijk best lastig. Het idee om geen gezin te gaan stichten vind ik heerlijk! Maar het plaatje wat ik van mijn leven had (parttime gaan werken, carrière over boord, me richten op het gezin) ging niet meer open. Voor mijn gevoel lag opeens alles open. Fijn! Maar ook best beangstigend. Inmiddels ervaar ik het vooral als de vrijheid om mijn (onze eigenlijk, want dit is toch een gezamenlijke beslissing) dromen waar te kunnen maken. En ik hoor de boze moeders nu al roepen dat je met kinderen ook kunt doen wat je graag wilt. Maar ik ervaar dat anders. En dat ik dat zo ervaar komt voort uit het ontbreken van de behoefte aan kinderen. Om die discussie maar vast gevoerd te hebben ....
quote:elninjoo schreef op 03 oktober 2009 @ 18:12:

[...]

Helaas waren in mijn geval juist degene die aan de kids gingen niet/nauwelijks flexibel dus waarom zou ik me dan in alle bochten moeten wringen om elkaar nog af en toe te blijven zien? En dat terwijl de kwaliteit afnam omdat de gespreksonderwerpen zich toch voor het overgrote deel rond het kindergebeuren afspeelde. Kan daar best 'n jaartje in mee gaan omdat het allemaal nieuw was, maar op 'n gegeven moment is het niet leuk meer als je zelf totaal geen affiniteit met dat onderwerp hebt.

Dat snap ik dan weer wel. Maar dat heeft dan weinig van doen met kinderen. Hooguit is het toen pas duidelijk naar voren gekomen. Maar dat ligt m.i. dan aan de persoon zelf en niet aan het feit dat er een kind is gekomen. Waarschijnlijk was je vroeg of laat dan toch wel afgehaakt bij deze persoon, omdat het allemaal erg om haar draait.

Ik herken mezelf nl. niet in deze beschrijving. Noch die enkele vriendin die ik heb met kind (meesten hebben er 'maar' 1). Dat zijn gewoon vrouwen wier leven niet ophoudt met het krijgen van een kind.
quote:traincha2 schreef op 03 oktober 2009 @ 18:36:

[...]

Dit bedoel ik dus

Wat bedoel je dus? Zonder de felle moeders was het een theekransje geweest en met de felle moeders werd het een vervelende discusie.

Trouwens alles wat met kinderen te maken heeft lijkt wel op een oorlog uit te moeten draaien. FV of BV, werken of thuis blijven enz. Waarom toch die felheid bij dit onderwerp.

Ik heb helemaal niets tegen moeders en helemaal niets tegen hun kinderen, maar probeer wel een prettige sfeer te bewaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven