Verhuizen naar Canada

05-10-2009 19:41 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben lang het plan gehad om naar Duitsland te emigreren, omdat we daar vaak op vakantie gaan en ons daar erg thuis voelen.

Nu zijn we eens echt goed gaan kijken wat voor werk we zouden kunnen doen, hoe het écht zal zijn om er te wonen (en dus niet alleen fantaseren) etc.

Nu blijkt dat we allebei, nu het puntje bij paaltje komt, erg neigen naar een Engelstalig gebied ivm werk (we spreken beiden vloeiend Engels namelijk) en vonden we Canada tijdens een vakantie helemaal te gek. Ook lijkt het ons een avontuur om zo ver weg te gaan wonen en trekt die cultuur ons erg aan.

Nu is mijn vraag, of iemand enig idee heeft hoe het zit met wonen en werken in Canada? Kan je makkelijk een huis vinden, werk, is het leven daar erg duur? Hoe zit het met werkgelegenheid... Ik ben docent Nederlands in Nederland, dus ik hoop dat werk daar te kunnen voortzetten.

Edit: we willen dus graag in het Engelstalige gebied gaan wonen, maar welke plaats weten we nog niet zeker. We denken aan Vancouver.

Kortgezegd, wil ik er zoveel mogelijk over horen

Alvast bedankt!
Vraag eens rond bij http://www.visa4you.nl/Canada/Visumuitleg of http://www.emigratie.nl/cmsweb/index.php . Ik heb alleen (goede!) ervaring met de eerste, maar hoor over de tweede ook goede berichten.
hi,

leuk zeg. Ik heb dezelfde droom, alleen mijn man niet zo. :-)

Wat ik een hele mooie omgeving vind is rond Kelowna. Ongeveer drie uur rijden ten oosten van Vancouver, tegen de Okanagan valley aan. Als je naar de Okanagan gaat kan het lekker warm zijn, maar toch de bergen in de buurt. (rockies) Kelowna is een grote stad.

Er zijn bepaalde beroepen waar veel vraag naar is zoals ICT en technisch personeel. Je kan dat wel ergens terug vinden op internet maar ik weet niet zo snel waar. Even googlen.

Mijn tante woont in Vancouver en is een poos geleden werkeloos geworden. Dat is daar allemaal niet zo goed geregeld als hier. Je staat daar gerust dezelfde dag nog op de stoep en een werkeloosuitkering krijg je niet zomaar. Wil niet zeggen dat je die hier zomaar krijgt, maar hier is het wel beter geregeld.

De cultuur vind ik geweldig, de mensen zijn aardig(er) en er is zoveel mooie cultuur om van te genieten. Ik zou echt zeggen, doen!

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar in de toeristische plaatsen banff en jasper is altijd wel seizoen werk te vinden.

Of je begint je eigen guesthouse!
Dat is een geluk, mijn vriend werkt in de ICT! Fijn om te horen dat daar zoveel vraag naar is.

Van Jasper heb ik idd gehoord! Schijnt ook heel leuk te zijn. Jammer trouwens dat je vriend dezelfde droom niet heeft. Het lijkt me ook een geweldig land om te wonen.

En bedankt voor de site, ga meteen even kijken!
Eerst maar goed uitzoeken of je wel aan het werk mág daar, ook al is het seizoenswerk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben trouwens 28, mijn vriend is 30.
Himalaya, bedoel ej ivm visum?
Hoi Marijn,

Ik ben een niet zo actieve meelezer van dit forum. Ik woon nu alweer bijna 6 jaar in Calgary.

Wij zijn als skilled worker naar Canada geemigreerd. Dat betekent dat je n.a.v. een puntenlijst als emigrant wordt beoordeelt.

Je moet aantonen via een test of je genoeg de Engelse en zelfs een wat vd Franse taal beheerst. Als jullie getrouwd zijn (zoals wij) dan hoeft maar 1 van jullie de vragenlijst in te vullen en de testen te doen. Uiteraard degene waarvan je verwacht dat hij/zij het hoogste scoort.

Calgary is een mooie stad, ligt prachtig, vlakbij de Rockies. Goede, relatief stabiele economie. We hebben wel iets maar niet heel veel vd recessie meegemaakt. Wij hebben lang getwijfeld tussen Calgary en Vancouver. De doorslag gaf het klimaat, wij hebben liever sneeuw dan regen.

Mocht je verder vragen hebben mag je me ook mailen ofzo. Weet niet of ik hier een mail adres mag invoegen. Ben erg nieuw op dit gebied.

Het is in ieder geval voor ons de beste stap van ons leven geweest, geen minuutje spijt gehad.

Groetjes,

Ann
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
Hoi,

Nog even een nuttige website:

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ ... /index.asp

Dit is de officiele government website over o.a. skilled workers.

Groetjes,

Ann
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
Deze link zou weleens interessant kunnen zijn. Inderdaad over het skilled worker program. De andere optie is een work & study visum voor een jaar, maar daarvoor moet je jonger dan 30 zijn (geloof ik, of anders maximaal 30).

Zal straks nog even wat uitgebreider reageren.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Zelfde link dus. Ik kijk vanavond weer.
Hi,

Ik heb ong. 5 maanden in Calgary gewoont en daar veel studenten met een (of twee) Nederlandse ouders ontmoet die geen Nederlands spreken, maar wel graag les gehad zouden hebben. Misschien dat je daar wat mee kunt.....
quote:annekeg schreef op 05 oktober 2009 @ 21:52:

Als jullie getrouwd zijn (zoals wij) dan hoeft maar 1 van jullie de vragenlijst in te vullen en de testen te doen. Uiteraard degene waarvan je verwacht dat hij/zij het hoogste scoort.

En als je common law partner bent (in dit geval: langer dan een jaar samenwonend), geldt hetzelfde.

West-Canada is mooi met een klimaat dat erg op het Nederlandse lijkt (met misschien nog net iets meer regen in Vancouver). Qua werkgelegenheid doet Ontario het geloof ik wel iets beter dan BC. Als je via het skilled worker program wil gaan, word je voor sommige provincies sneller geholpen dan voor andere. Hou er sowieso rekening mee dat het proces een hele tijd in beslag kan nemen. Maar als je aan de voorwaarden voldoet is het wel te doen.

Wat betreft de kosten van levensonderhoud: dat is totaal afhankelijk van waar je woont. Als het echt een grote stad als Vancouver zou worden, hou er dan rekening mee dan een eenkamerappartementje al snel 750 dollar per maand kost. En dan heb je totaal niks bijzonders. Ook boodschappen zijn er erg duur (maar uit eten dan weer totaal niet zo), maar dit kan best ook afhangen van waar in Canada je woont.

Ik vermoed dat het als docent Nederlands lastig gaat worden. Ik weet natuurlijk niet welke kwalificaties je hebt (en of die gemakkelijk omgezet kunnen worden naar het provinciale systeem), maar cursussen Nederlands worden er niet veel gegeven. Het enige waaraan ik kan denken is eventueel de kinderen van Nederlanders die in Canada wonen Nederlands te leren lezen en schrijven.

Verder: wat Kikkie zegt. Qua sociale voorzieningen is het in NL stukken beter geregeld. En als buitenlander maak je ook niet gelijk overal aanspraak op natuurlijk.
Hmm, de vorige post staat er misschien wat negatief. Als dit je wens is, doen! De punten van hierboven wegen dan vast niet op tegen de rest van het avontuur. Al kan het natuurlijk nooit kwaad ze in je achterhoofd te houden.
Hoi Daffodil,

Woon jij ook in Canada? Wij hebben het hier erg naar ons zin.

De ziektekostenverzekering hier in Alberta is goed geregeld en via mijn man hebben wij nog aanvullende verzekering. We zijn hier op dat gebied heel wat goedkoper uit. Ik zelf (ben moeder van 4 kids, allemaal teenagers) heb het gevoel juist goedkoper uit te zijn. Boodschappen vind ik juist goed te doen.

Les geven hier wordt inderdaad wel moeilijk. Je moet op carriere gebied dan wel inleveren. Maar dat hebben wij goed ingecalculeerd.

Nou tot zover maar weer,

groetjes,

Ann
quote:annekeg schreef op 06 oktober 2009 @ 05:18:

De ziektekostenverzekering hier in Alberta is goed geregeld en via mijn man hebben wij nog aanvullende verzekering. We zijn hier op dat gebied heel wat goedkoper uit. Ik zelf (ben moeder van 4 kids, allemaal teenagers) heb het gevoel juist goedkoper uit te zijn. Boodschappen vind ik juist goed te doen.

Ik denk dat dat ontzettend afhangt van waar je woont. In Vancouver is 750 dollar voor een eenkamerappartementje echt de onderprijs. In Toronto ook. In Montreal is de huur bijvoorbeeld alweer wat goedkoper (wat in dat geval ook te maken heeft met provinciale regelingen). Van Alberta weet ik het niet, maar Calgary of Edmonton is qua grootte natuurlijk alweer een stuk kleiner. Wellicht dus ook lagere huren?

De meeste Canadezen (of misschien zijn dat alleen de meeste Canadezen die ik ken) zijn minder goed verzekerd dan de gemiddelde Nederlander. In Nederland zag je (zelfs studenten) WA verzekerd zijn en een inboedelverzekering hebben. Hier niet. Aanvullende ziektekosten wordt vaak via het werk geregeld, maar zodra je zonder werk zit is het lastig.

(Wat me eraan herinnert dat Canadezen over het algemeen veel minder vakantiedagen hebben dan Nederlanders. Iets van twee of drie weken per jaar max.)

Staat tegenover dat Canada een heerlijk land is. En eigenlijk vooral heel divers. Van wereldsteden tot immens platteland. Engels en Frans. Bijkomend voordeel is dat mensen, vooral in de grote steden, gewend zijn aan buitenlanders en buitenlandse accenten. Dan ben je dus niet gelijk "die buitenlander".
Wij zijn van de zomer ook in BC geweest en helemaal verliefd op Vancouver Island en de omgeving daar.

Ook vonden we Seattle (USA) een geweldige stad en dat ligt daat natuurlijk tegenaan.

Ik zou er ook dolgraag gaan wonen, maar ik hoorde dat ze sinds dit jaar ook het skilled worker program heel erg hebben aangescherpt en dat het bijna alleen nog mogelijk is om te emigreren met een baanaanbod.

Maar dat baanaanbod krijg je weer alleen als je een visum hebt of krijgt........dus ja, lekkere vicieuze cirkel.

Als je beroep op de lijst met veelgevraagde beroepen staat, kom je overigens wel snel in aanmerking. Maar helaas staan wij daar niet tussen
Bedankt voor de reacties! Heel fijn.

Het is zo dat mijn vriend en ik maar voor een jaar daar willen wonen en werken en dus niet officieel willen emigreren. Ik denk dat het dan alweer wat makkelijker wordt. Denken jullie niet?

Ik reageer later wat uitgebreider, moet nu weer weg!
Als je een visum aanvraagt voordat je vriend 31 wordt wel. Dan zou je wel in 2010 moeten vertrekken. En je aanmelden zodra dat kan, ergens in november (dit gaat op een first come, first serve basis).
Hoi allemaal,

Ik heb net even de sites bekeken die jullie door hebben gestuurd, maar ik begrijp het even niet.

Waarom zouden we voor zo'n skilled work programma kiezen? Is dat verplicht ook?

Heb je dan meer kans op werk?
Als je écht wil emigreren, is dat waarschijnlijk je enige optie.

Als je voor een jaar zou willen gaan, zoals je later aangeeft, dan zou ik even op mijn laatste link klikken. Dit is een work & travel permit dat een jaar geldig is.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven