Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hey jikkie, fijn dat het zo lekker gaat met je! Wees verdacht op onverhoedse "trekmomenten" - die komen echt en hoe beter je voorbereid bent hoe beter je ermee kunt dealen. Wat belangrijk is dat die trek er dus best mag zijn maar dat dat dus niet betekent dat je er aan toe gaat geven. Vaak duurt een trekmoment maar een paar minuten (lijkt langer!) dus zoek wat afleiding áls het je gebeurt. Verder...

Geniet!!

Hey kopjetheeenz.... ja natuurlijk heeft dat zin, sterker nog je bent gewoon al 5 dagen gestopt dus het hele gezeik met de lichamelijke afkick heb je al gehad en niets van gemerkt! Top toch?

<zwaait even naar Kattija, Summie, Sjar, Anemoon, Boefus, Februari, Durk, etc etc en duikt weer de struiken in>
hoi Sartan(waarom in de struiken? ) En de rest!

Pfff zware momenten gehad vandaag. Asjemenou zeg. Janken, rennen, snaaien, denken dat dit echt grote onzin is en dat ik peuken ga kopen, rennen, janken. En nu toch opgelucht ademen met langzaam schoner wordende longen. En straks lekker met meer smaak eten! Eet smakelijk iedereen!
Oef Jikkie23. Klinkt er zwaar. Stoer dat je het volhoudt en nog heel veel sterkte voor de komende moeilijke momenten. En je moet maar zo denken: als wij het kunnen, dan kan jij het zeker!

Nico is een loser!
Gisteren, uit pure gewoonte tijdens een telefoongesprek een siggie gerookt... twee trekjes, want ik vond het gewoon smerig. Dus meteen uitgedrukt.

Ik heb er tot op heden geen trek in. Het zijn alleen momenten waarbij je denkt: nu wil ik een sigaret. Alsof het een soort beloning is. Het hoort bij een bepaalde situatie; telefoongesprek, gezellig na het eten, op een terras, in de discotheek (zullen we ff gaan roken?). Het lijken wel van die: 'ik heb nu even ontspanning verdiend' momenten. En daar heb ik het meeste moeite mee.

Maar goed, voorlopig zit ik dus (minus die ene misser van gisteren) op 6 dagen.. en das niet gek dacht ik zo.
euhhhhh ..... kopjetheeetc.: ben je nou gestopt of niet?

je kunt niet een beetje stoppen.

Ik pak even mijn klapstoeltje en wacht tot sartan uit de struiken tevoorschin komt met haar knuppel ...
Computer says nooooo
** zwaait snel terug naar Sartan en duikt weer snel in de boekhouding **
Goede vraag Summer.... Ik zweef nog tussen: ik wil er helemaal mee kappen en ik zou het alleen nog bij een wijntje willen doen..

Maar zoals ik al gelezen heb: die optie is zeker niet heel reeel. Ik rook pas 3 jaar ofzo en ben midden 30. En dan denk je: lekker slim om dan nog eens te beginnen...maar het liep zo.
ik pak er wat popcorn bij. ..

Nee, helaas is dat een niet heel reële wens, kopjethee.

Er zijn helaas maar 2 smaakjes: stoppen of roken.

Ik denk helemaal niets, ken er meer die laat begonnen. Spijt heb je toch wel, haha.
Computer says nooooo
<ritsel ritsel kraaaaakkkkkkk>

Er komt een wild schreeuwend wezen uit de struiken dat vervaarlijk met een knuppel zwaait onder het uitroepen van vervaarlijke klanken

"WAARISDIEVIEZUHNICOOOOOOHHHHHHH... HAAAIIIIOEEE!!!"

(met dank aan miss Piggy )

Kopjetheemeteenzoetje, zo te horen heb je het echt niet begrepen. Je stopt óf je neemt twee trekjes "uit gewoonte" . In het laatste geval ben je dus NIET gestopt want je hebt je Nicotineverslaving gevoed en daarom dús je eigen leed nog wat verlengd. Lekker stom dus.

Ff serieus nu (nog serieuzer): trap niet in die stomme verslavingstruuken "ah maar ik heb er al 6 dagen geen gehad dan kan een trekje toch geen kwaad" "ah maar ik heb er eal twee maanden al geen gehad, dan kan één peukie toch geen kwaad?" Helaas werkt het dus niet zo

Nicotine is een serieuze, smerige verslaving die je hersens danig in de war brengt. Je bent er dus niet zomaar vanaf en wat jij in je vorige posting opmerkte over 'gewoontesigaretten' dat is nu juist het grote gevaar. Er zijn namelijk wel 1000 verschillende situaties waarin jij gewend bent te roken en met ieder van die situaties moet je apart dealen. En wij weten hier allemaal uit ervaring dat dat de nodige inspanning/ jankbuien/ ruzies etc kost. Het kan écht maar dan moet jij er zelf het nodige doorzettingsvermogen tegen aangooien. Kom op!!!! Wie is er nou de baas over je lichaam, jij of vieze Nico ?

Nou dan!!!

haha Sartan, nu begrijp ik de struik pas.

Ging vandaag weer prima. Rookte al nooit op werk, dat scheelt natuurlijk. Maar onderweg naar huis al last en nu weer een dip na het eten. Dat dan weer wel met meer smaak werd gegeten. Of lijkt dat maar zo?
Hey jikkie, hou vol hoor het wordt vanzelf minder

Het klopt dat je smaak (de échte smaak van dingen) snel weer terug komt als je stopt met roken. Ik ben er nog steeds verbaasd over hoeveel ik ruik en proef nu ik niet meer door een rooksluier heen moet... heerlijk! (of heel soms ook niet haha maar meestal wel)

Heb je n beetje afleiding kunnen vinden? Kun je iets doen onderweg naar huis zodat je niet aan roken denkt? Kweetniet of je met de auto bent of de fiets, of loopt, maar heb je tandenstokers in je tas of kun je als je met de auto bent de muziek aanzetten en lekker meezingen ofzo?

Sartan dankjewel!

Ik ga met de auto naar mn werk en heb idd heerlijke harde muziek gedraaid! Daarna de geeikte momenten trotseren. Na het eten normaal gesproken even roken in de tuin en nadat dochter is ingestopt weer zo n ontspanningsmomentje...... Ik rookte niet erg veel de laatste jaren, zo n 6 of 7 per dag met uitschieters op een feestje of bij het uitgaan. Maar nu ga ik nog even rennen! En daarna trots en frisgeurend naar mn bed!
hoi allemaal.

Vandaag de 2 de dag dat in de 1mg inneem 2 x per dag,maar rook nog steeds door,begint wel minder te smaken,en ben zo af en toe duizelig.

Vrijdag of zaterdag word de stop dag,hoop dat het gaat lukken,

Groetjes allemaal
ha sartan wat ben je toch een sToppertje

kopjetheeetc.: hoe gaat 'ie vandaag? Wat ga je nu doen, eigenlijk, to smoke or not to smoke he..

Hi jikkie, komt echt goed! Volhouden. Misschein is de eerste euforie nu een klein beetje weg, dat zijn ook moeilijke momenten..

Adele, ik rookte ook gewoon door. je zult zien dat het nu heel snel gaat en het stoppen straks echt gemakkelijk!
Computer says nooooo
Hoi Allemaal,had nog ff een vraagje,

Wat is de hoeveelste dag van de 2 de week dat je stopt met roken????? Of maak dat niet uit.
wanneer wil je stoppen, had je al een datum? Ik geloof dat ik op dag 8 gestopt ben, of dat dag 8 mijn laatste dag was.. weet niet precies meer.
Computer says nooooo
Hey Sum, Sartan en andere oud gediende.

Kijk eens even naar mijn tellertje

---

2y 17:46 smoke-free, 17.562 cigs not smoked, ¤ 3.697,26 saved, 1m 4w 2d 23:30 life saved

Wat ben ik ook goehoed!!!
Hallo allemaal! Weer gewerkt vandaag en weer weinig rookstress. Nu wel weer even maar het haalt het niet bij dat jankerige van eergisteren. Korter durende dalmomenten nu. Maar op die momenten wel werkelijk in staat sigaretten te gaan halen!! Pfff ik hou mezelf in de hand met het besef dat 1 peuk betekent dat ik gewoon weer rook en terug bij af ben...... Alle stoppers hou vol!!! En alle al heeel lang gestopten: ongelooflijk knap!!! Ik ga het nadoen!
wauw Chardonnay! Hmmm das nog wel heeel lang nadoen....:)
Ik trek het niet en vlucht mijn bed weer in. Truste....... Pfff ben bijna bang voor morgen.
Jikkie, deze fase hebben we allemaal gehad maar je bent echt super goed bezig door duidelijk te stellen dat je het dus níet gaat doen!!! Als zich een moeilijk moment aandoet ga dan desnoods touwtje springen of een ballon opblazen of ... weetikveel... op je kop staan of een liedje zingen en op een been staan

(waar woon je? nee hoor geintje)

Je zult zien dat het echt maar kort duurt zeker als je je bewust ergens anders op focust! Je kan het. Echt.

jikkie: hou vol! En wat sartan al zegt: ga iets doen .. dat helpt echt goed.. ga sporten, maak iets schoon.
Computer says nooooo

SJAR!

!! Yeah SJAR!!! Go Girl !!

Computer says nooooo
En ik ben in the mood, dus voor jikkie wat extra goede chi vandaag:

YOU CAN DO IT!

BYE BYE NICO!
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven