Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Summie
hahahaa wat heerlijk!! Thanks grote sToppers!! Ben aan het schoonmaken!!! Joepie!!!
Hi sartan!

jikkie: dit is toch al dag 4 geloof ik? Dan heb de lichamelijk afkick gehad! Je hebt nu kennis gemaakt met de eerste van een serie beruchte "drieën": 3 dagen / 3 weken / 3 maanden.

Allemaal moeilijke momenten. Maar als je daar doorheen bent weer zo'n stap verder!
Computer says nooooo
Sjar! Wow, geweldig!!! TWEE JAAR! Gefeliciteerd!!!
-
Hi Summer, zondagavond laatste sigaret gerookt, dus 4 dagen om. Dus nu dag 5! Bah wat haat ik het om zo aan mezelf te twijfelen steeds. Maar ik merk dat het me lukt om bv. te genieten van de herfstzon terwijl ik daarbij geen peuk mag. Ik herinner me van een stoppoging tien jr geleden (6 weken gestopt...) dat dat toen niet lukte. Kon niet meer genieten van dingen waar ik van hield. Dat brak op. Zelfs na 6 weken....dat besef ontmoedigt me nu dan weer. Maar ja....ben nu tien jaar ouder en wijzer! Dus knop gaat voor altijd om nu! Afgelopen en uit! Gore smerige stinkende slopende rotpeuken!!
*komt heel beschaamd om het hoekje kijken

Vorig jaar op 6 oktober gestopt met roken, om nóóit weer te gaan roken! Vaste overtuiging: ROKEN IS GÉÉN OPTIE!

En toch na 8 maanden, in een vakantie, in de valkuil van nico getrapt. Ach. ééntje kan geen kwaad, we roken nu al zolang niet meer......

Deze week was het weer 6 oktober en we zijn gestopt met roken. Niks valkuilen meer, niks nico meer!

ROKEN IS VANAF NU GÉÉN OPTIE!!!

Help?
Succes JonnaX! Goed van je toch redelijk snel de draad weer op te pakken. En samen met je partner? Dat geeft extra motivatie lijkt me? Sterkte!!
Oooooh Jonna wat ontzettend jammer

Maarrrrrrrr.... je hebt vieze Nico mooi weer een schop onder zijn hol gegeven.. dus daarmee gefeliciteerd en vanaf nu denk je dus NOOIT meer dat één sigaret geen kwaad kan

NIET na 3 dagen 2 trekjes... NIET na 8 maanden 1 peukie.... en ook niet na 2 jaar een halve om te bewijzen dat je nu echt wel zonder kan....

Hulp is hier altijd te vinden in de vorm van een knuffel , een luisterend oor, iemand die met je meeleeft of je indien nodig een schop onder je billen geeft. Lees de OP (openingspost) en volg de bijbehorende links voor inspiratie en tips en verder... tja..... is het eigenlijk "gewoon" niet opsteken die rotpeuk....

Succes!!
Wt goed dat je alweer gestopt bent, jonnaX!

de aanhouder wint tenslotte altijd.

Tuut-tuut, Nico
Computer says nooooo
quote:JonnaX schreef op 09 oktober 2009 @ 13:44:

*komt heel beschaamd om het hoekje kijken

Vorig jaar op 6 oktober gestopt met roken, om nóóit weer te gaan roken! Vaste overtuiging: ROKEN IS GÉÉN OPTIE!

En toch na 8 maanden, in een vakantie, in de valkuil van nico getrapt. Ach. ééntje kan geen kwaad, we roken nu al zolang niet meer......

Deze week was het weer 6 oktober en we zijn gestopt met roken. Niks valkuilen meer, niks nico meer!

ROKEN IS VANAF NU GÉÉN OPTIE!!!

Help? Altijd weer die vakanties.

Ook ik heb dat een keer gehad hoor.

Na 6 maanden rookvrij in de vakantie tijdens een bbq en een heel zwak moment weer een man met de hoed opgestoken.

Ik baalde vreselijk van mezelf.

Maar dit keer trap ik niet meer in die zelfde val.

Ik ben sterk ik kan het .

ben tenslotten iemand van het sterke geslacht !!!!!!!!!!!!!!!! Whoehahahaha.

Go jonna you can do it.

One year, three months, one week, two days, 13 hours, 50 minutes and 29 seconds. 13997 cigarettes not smoked, saving ¤ 2.946,80. Life saved: 6 weeks, 6 days, 14 hours, 25 minutes.
Hey Toevallig kwam ik dit topic tegen.

(heb dus echt niet alles gelezen) Ik rookte tot 11/2 jaar terug zo n 25 tot 30 sigaretten per dag. Ik heb toen via accupunctuur naaldjes in mnijn oor laten plaatsen en voila nooit meer een sigaret aangeraakt en maar zo n 2 kilo aangekomen!! Ik vind het een echte aanrader!

Groetjes

LInda
hiep hiep hoera! Voor alle stoppers en gestopten!!!
Hi meiden, goed weekeinde!

jikkie: ff checken: alles goed met jou hé, zo te lezen!
Computer says nooooo
Hoi Summer, ja gaat aardig, dank je! Nu weer even erge trek in peuk, dus grijp ik mn telefoon om o.a. hier even te koekeloeren...... Pfff Nico is een stinkbek! Haha sorry..... Fijn weekend iedereen!
Dat "nergens meer van kunnen genieten" zonder te mogen roken had ik bij mijn andere stop(poging) ook zo erg jikkie...

Maar nu zie ik het anders, het is volgens mij geen kwestie van "niet mogen roken" maar juist van niet hoeven roken.

En dat ervaar ik als een zegen, dat ik niet meer moet roken.

Want dat is het, een verslaving, je bent niet afhankelijk van iets wat je wil, maar van wat je móet.

Ben trouwens aan het afbouwen met de Champix, was toch erg benieuwd in hoeverre ik er nou zelf `mee klaar` was en in hoeverre door de Champix.

Nah, goed nieuws, zit slik nu sinds een week halve dosering (`s morgens halve pil en `s avonds halve pil) en het valt me allengs mee. Heb wel wat meer aanvechting en merk vooral ook dat ik daardoor meer eet, maar had erger verwacht...

Ben niet opeens volslagen labiel ofzo, gelukkig;)

Doeg!
Hoera! Februari heeft geen betonhoofd meer, maar een mooie avatar :-) En natuurlijk kun je zonder die pilletjes. Je bent toch zeker een niet roker!

Grappig om te horen dat stoppen met acupunctuur voor jou gewerkt heeft, Linda. Ik heb daar niet zulke positieve dingen over gehoord, maar jij bent het bewijs dat het voor sommigen gewoon wel werkt!

Jikkie, je bent goed bezig. Gewoon vol blijven houden.

Jonax, succes met niet roken, je kunt het!

Adele, hoe gaat het met jou? Is jouw stopdatum al aangebroken?

Hier ondertussen 3 maanden en 1 week gestopt. Dat wil zeggen dat ik nu alle kapen van 3 gehad heb. 3 dagen, 3 weken en 3 maanden. En ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit weer zou beginnen. (maar ik blijf alert, Sartan)

De laatste tijd zie ik ook opvallend vaak bij de servicebalie van de supermarkt van die dames met een doorrookt hoofd en een rokershoest sigaretten kopen. En elke keer als ik ze zie denk ik: ja, dat is de reden waarom ik gestopt ben. Zo wilde ik nooit worden. En dan voel ik me zo goed over mezelf! Herkennen jullie dat ook?

voor ons, zijn zijn Super sToppers!
Five days, 22 hours, 36 minutes and 13 seconds. 47 cigarettes not smoked, saving ¤ 5,70. Life saved: 3 hours, 55 minutes.

- Joepie, hij doet het! -

Bijna 1 pakje shag (mijn weekinname) niet gerookt!
Dank jullie voor de felicitaties meiden. Ik ben ook zo trots dat ik al 2 jaar niet rook.

Nieuwe stoppers, heel veel succes. Als ik het kan, kunnen jullie het ook. Echt!
quote:Boefus schreef op 10 oktober 2009 @ 20:19:

De laatste tijd zie ik ook opvallend vaak bij de servicebalie van de supermarkt van die dames met een doorrookt hoofd en een rokershoest sigaretten kopen. En elke keer als ik ze zie denk ik: ja, dat is de reden waarom ik gestopt ben. Zo wilde ik nooit worden. En dan voel ik me zo goed over mezelf! Herkennen jullie dat ook?

:

Yup! En niet alleen bij de supermarkt maar ook bij de bushalte, gewoon op straat en als klap op de vuurpijl <ril> buiten het ziekenhuis.. iiiiieeeeeuuuuuwwwww.... inderdaad van die doorgerookte koppen, kijk er maar eens heel goed naar dan hoef je echt niet meer....en hóesten.. pffff... mén wat ben ik dan blij dat ik daar af ben zeg.

Going strong ladies!
@ Jonna, hoe gaatie?

@ Jikkie, alweer bijna een week gestopt!! Yay!!! hang in there!
Ik ben ook voorzichtig aan het genieten van het gevoel niet te HOEVEN roken, februari. Heel voorzichtig......

Heel herkenbaar Boefus, de afkeer van doorrookte koppen en dan de angst ook zo te worden of al te zijn haha.

Sartan, dank voor je support! Super! Iedereen natuurlijk bedankt voor reageren en meeleven etc.!
En daar ben ik ook weer. (een maand of 2 geleden heb ik hier aangekondigt dat ik vanaf morgen stop met roken)

Vandaag is de laatste dag dat ik rook. Vanaf 24.00 vannnacht mag ik niet meer roken.

Nu nog even stevig doorroken en wakker blijven tot 12.00 uur vannacht (wat niet meevalt, want ik heb een stevige jetlag, ben net terug uit Amerika)

Wish me luck.
Lapin, heel veel succes gewenst! Je kunt het echt wel, het is even doorzetten.

Roken is slecht, duur en anti-natuurlijk. Over een paar weken snap je niet meer waarom je het deed.

Je huid, je haar, je tanden, álles wordt mooier als je niet meer rookt.

Maar je zult wel een paar dagen moeten afzien. Koop nicotine-kouwgum!

Sterkte!
Lapin you go!!!

Wees goed voorbereid op je eerste trekmomenten, hoe vaker je er eentje "wegwuift" hoe makkelijker het op een gegeven moment wordt omdat je weet dat trek komt maar ook weer gaat.

Luck?! Nothing to do with it!

Kick Nico's
Chicha en Sartan, allebei bedankt voor de aanmoediging. Die heb ik even nodig. Zal morgenochtend eerst even dit topic openen. En het zal me lukken.

Ik ga deze week een Wii kopen. Ik moet wat te doen hebben en ik wil ook geen kilo's bijkomen als het even kan. Dus dat leek me al een goed begin. En ik heb al wol en breinaalden klaarliggen . De hele familie wordt de komende tijd van zelfgebreide sjaals voorzien. Nu nog even breien leren.

Iemand nog tips voor makkelijke en verantwoorde snacks tussendoor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven