Wat vinden jullie: dezelfde naam, kan dat?!

zondag 11 oktober 2009 om 22:51
Hallo allemaal,
Begin november verwachten we ons eerste kindje. We hebben veel moeite gehad met het vinden van een leuke naam. Zo rond de 25e week van de zwangerschap hebben we er een gekozen die we allebei heel erg leuk vinden.
Vlak daarna zat ik met vriendin N aan de telefoon, die vertelde dat ze vriendin L had gezien met haar dochter M. Shit... dat is waar ook: haar dochter heeft dezelfde naam! Helemaal vergeten. Nu is dat een meid die wij niet zo vaak zien, ze is namelijk een vriendin van een vriendin. We baalden wel even, we dachten uniek in onze omgeving te zijn, maar ja, zoals geschreven: we zien hen maar een paar keer per jaar.
Maar nu kreeg ik vorige week een geboortekaartje van mijn nicht, zij heeft ook een dochter gekregen. En 1x raden: ook zij had voor die naam gekozen!! Nu moet je weten dat ik mijn nicht nauwelijks zie: alleen op de verjaardag van mijn opa. Maar ja, het is wel familie.
Wat vinden jullie: twee dezelfde namen in één familie, kan dat?
Begin november verwachten we ons eerste kindje. We hebben veel moeite gehad met het vinden van een leuke naam. Zo rond de 25e week van de zwangerschap hebben we er een gekozen die we allebei heel erg leuk vinden.
Vlak daarna zat ik met vriendin N aan de telefoon, die vertelde dat ze vriendin L had gezien met haar dochter M. Shit... dat is waar ook: haar dochter heeft dezelfde naam! Helemaal vergeten. Nu is dat een meid die wij niet zo vaak zien, ze is namelijk een vriendin van een vriendin. We baalden wel even, we dachten uniek in onze omgeving te zijn, maar ja, zoals geschreven: we zien hen maar een paar keer per jaar.
Maar nu kreeg ik vorige week een geboortekaartje van mijn nicht, zij heeft ook een dochter gekregen. En 1x raden: ook zij had voor die naam gekozen!! Nu moet je weten dat ik mijn nicht nauwelijks zie: alleen op de verjaardag van mijn opa. Maar ja, het is wel familie.
Wat vinden jullie: twee dezelfde namen in één familie, kan dat?
anoniem_6425268e448ac wijzigde dit bericht op 11-10-2009 22:52
Reden: spelfout
Reden: spelfout
% gewijzigd
zondag 11 oktober 2009 om 22:53

zondag 11 oktober 2009 om 22:59
Bij je broer of zus zou ik het niet doen (tenzij je die nooit ziet) maar je nicht..... Dat zou me niet weerhouden.
Zou wel balen, want het is natuurlijk leuker om zelf als eerste met die naam te komen. Maar als je de naam gewoon super mooi vindt en je vindt het zelf niet erg dat kindje van nicht ook zo heet zou ik hem wel kiezen.
Zou wel balen, want het is natuurlijk leuker om zelf als eerste met die naam te komen. Maar als je de naam gewoon super mooi vindt en je vindt het zelf niet erg dat kindje van nicht ook zo heet zou ik hem wel kiezen.
zondag 11 oktober 2009 om 23:00

zondag 11 oktober 2009 om 23:02
quote:paloma schreef op 11 oktober 2009 @ 23:00:
Waar een mens zich al niet druk om kan maken. Echt, dit is toch wel het toppunt van futiliteit. Is het nou echt zo belangrijk dat je kind een -in jullie omgeving- unieke naam heeft?Kan me wel betere toppunten bedenken over futiliteiten. Overdrijven is ook een vak.
Waar een mens zich al niet druk om kan maken. Echt, dit is toch wel het toppunt van futiliteit. Is het nou echt zo belangrijk dat je kind een -in jullie omgeving- unieke naam heeft?Kan me wel betere toppunten bedenken over futiliteiten. Overdrijven is ook een vak.
Ja, dat vind ik echt.
zondag 11 oktober 2009 om 23:06
Juist een heel bijzondere naam zou ik erg opvallend vinden in 1 familie.
Bij ons in de familie zijn er meerdere namen die vaker voorkomen. Niet alleen mijn ooms en tantes zijn vernoemd, zij hebben ook hun kinderen weer vernoemd. En dan niet alleen naar de betreffende opa's en oma's ook (oud) tantes en ooms zijn vernoemd. (En het zijn niet eens heel leuke/trendy/hippe namen haha, meer de oudoudhollandse zeg maar)
Bij ons is het dus al snel "Jan"? Welke "Jan" die van Omehuppeldepup, "JanvanneefDirk"? Of bedoel je OpaJan?
(Jan dan als voorbeeld het zijn andere namen hoor)
Wij vinden het alemaal heel normaal
En niet alleen vroegah, ook nu wordt er nog veel vernoemd.
Als je lid van onze (huge) familie was zouden wij het dus heel normaal vinden.
Is het een ongebruikelijke of relatief zeldzame naam, dan zou ik het niet zo snel doen hoor, dan valt het wel heel erg op
Ik zou, net als barbie zegt, mijn nichtje ff bellen om haar te feliciteren natuurlijk en eens uit te vissen hoe ze erover denkt.
Succes met je beslissing, lastig hoor!
Bij ons in de familie zijn er meerdere namen die vaker voorkomen. Niet alleen mijn ooms en tantes zijn vernoemd, zij hebben ook hun kinderen weer vernoemd. En dan niet alleen naar de betreffende opa's en oma's ook (oud) tantes en ooms zijn vernoemd. (En het zijn niet eens heel leuke/trendy/hippe namen haha, meer de oudoudhollandse zeg maar)
Bij ons is het dus al snel "Jan"? Welke "Jan" die van Omehuppeldepup, "JanvanneefDirk"? Of bedoel je OpaJan?
(Jan dan als voorbeeld het zijn andere namen hoor)
Wij vinden het alemaal heel normaal
En niet alleen vroegah, ook nu wordt er nog veel vernoemd.
Als je lid van onze (huge) familie was zouden wij het dus heel normaal vinden.
Is het een ongebruikelijke of relatief zeldzame naam, dan zou ik het niet zo snel doen hoor, dan valt het wel heel erg op
Ik zou, net als barbie zegt, mijn nichtje ff bellen om haar te feliciteren natuurlijk en eens uit te vissen hoe ze erover denkt.
Succes met je beslissing, lastig hoor!
zondag 11 oktober 2009 om 23:11
Hier ook zo'n familie met vernoemingen door alle lagen heen. Waar het in de praktijk op neerkomt is dat alle jongens iets met 'jan' (maar dan anders) heten. De veelvoorkomendenaam is een bijzondere, in die zin dat ik hem buiten onze famlie niet tegenkom. Binnen de familie vindt niemand het raar. Twee achternichtjes, een paar dagen na elkaar geboren, heten overigens ook beide F., kraait ook geen haan naar.
Gewoon doen, tenzij je er zelf problemen mee hebt, dan niet doen.
Gewoon doen, tenzij je er zelf problemen mee hebt, dan niet doen.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
zondag 11 oktober 2009 om 23:13
Ik zou het zelf niet doen. Als het een toptien-naam is, is het wellicht een goede reden om een iets minder vaak voorkomende naam te kiezen. Is het echt een 'unieke' naam, dan zou ik er aan de ene kant echt van balen als iemand in de familie die naam ook zou nemen, maar het aan de andere kant ook heel irritant vinden als iemand zou denken dat ik die naam heb overgenomen 'nee, maar we hadden de naam echt al voor het geboortekaartje van het nichtje'. En laten we eerlijk zijn: er zullen echt wel meer leuke namen zijn dan die ene. Je hebt toch nog een paar weken?
zondag 11 oktober 2009 om 23:15
zondag 11 oktober 2009 om 23:39
zondag 11 oktober 2009 om 23:44
quote:Marjolein73 schreef op 11 oktober 2009 @ 23:13:
... maar het aan de andere kant ook heel irritant vinden als iemand zou denken dat ik die naam heb overgenomen 'nee, maar we hadden de naam echt al voor het geboortekaartje van het nichtje'. ...
Wat maakt het nou uit wat anderen denken. Mensen denken zo veel, als je daar rekening mee moet gaan houden is het einde zoek.
Ik denk dat jullie je vooral moeten afvragen of je deze naam koos omdat jullie hem vooral heel mooi/ betekenisvol vinden of omdat jullie hem vooral heel orgineel vinden. Als het eerste het geval is zou ik me niet storen aan hoeveel anderen die naam al hebben (of dat nou familie is of niet) als orginaliteit zwaarder weegt dan heb je wellicht een probleem. Kortom wat weegt voor jullie zwaarder en maak op basis daarvan de beslissing. Vergeet niet dat jullie kindje haar naam in de praktijk maar weinig "zal gebruiken" in situaties waarbij ze deze twee naamgenoten tegen komt. Je hebt er geen enkele invloed op of er dan niet uiteindelijke toch toevallig een naamgenoot bij haar in de klas zit, welke naam je ook kiest. Je kan tenslotte niet alles voor zijn. Succes.
... maar het aan de andere kant ook heel irritant vinden als iemand zou denken dat ik die naam heb overgenomen 'nee, maar we hadden de naam echt al voor het geboortekaartje van het nichtje'. ...
Wat maakt het nou uit wat anderen denken. Mensen denken zo veel, als je daar rekening mee moet gaan houden is het einde zoek.
Ik denk dat jullie je vooral moeten afvragen of je deze naam koos omdat jullie hem vooral heel mooi/ betekenisvol vinden of omdat jullie hem vooral heel orgineel vinden. Als het eerste het geval is zou ik me niet storen aan hoeveel anderen die naam al hebben (of dat nou familie is of niet) als orginaliteit zwaarder weegt dan heb je wellicht een probleem. Kortom wat weegt voor jullie zwaarder en maak op basis daarvan de beslissing. Vergeet niet dat jullie kindje haar naam in de praktijk maar weinig "zal gebruiken" in situaties waarbij ze deze twee naamgenoten tegen komt. Je hebt er geen enkele invloed op of er dan niet uiteindelijke toch toevallig een naamgenoot bij haar in de klas zit, welke naam je ook kiest. Je kan tenslotte niet alles voor zijn. Succes.
zondag 11 oktober 2009 om 23:45
Als jullie die naam voor je kind mooi vinden, dan is het toch klaar? Ik krijg altijd een beetje het idee dat men zich wil onderscheiden met een zo origineel mogelijke naam voor zijn/haar kind, alsware het een winterjas. Ik zeg niet dat het voor jou ook geldt, maar als jullie die naam hebben gekozen en je vind hem mooi, dan doet het er toch niet toe of je origineel bent? Iets hoeft niet origineel te zijn om mooi of leuk te zijn.

zondag 11 oktober 2009 om 23:53
Misschien goed om het eens om te draaien: hoe zou je zelf reageren als een paar maanden na de geboorte van jouw kindje een vriendin of nichtje een kindje krijgt en je krijgt een geboortekaartje in de bus met precies dezelfde naam?
Ik zou het wel grappig vinden.
En als ik van twee vriendinnen of familieleden geboortekaartjes kreeg met dezelfde namen? In ieder geval gemakkelijker te onthouden als je belangstellend vraagt hoe het gaat met de kleine Meike/Merel/Melody.
Ik zou het wel grappig vinden.
En als ik van twee vriendinnen of familieleden geboortekaartjes kreeg met dezelfde namen? In ieder geval gemakkelijker te onthouden als je belangstellend vraagt hoe het gaat met de kleine Meike/Merel/Melody.
maandag 12 oktober 2009 om 00:21
Als t een naam is die je nu al 2 keer gehoord hebt, dan zal er vast nog wel een buurmeisje geboren worden met dezelfde naam.
Niet te voorkomen, dus neem gewoon de naam die je leuk vindt,
Als iedereen de naam gaat nemen die op de 100-ste plaats staat op de lijst, om maar origineel te zijn, gaat die naam heel snel naar de top 10, en is de orginaliteit ook kwijt, dus ben je weer bij af.
Niet te voorkomen, dus neem gewoon de naam die je leuk vindt,
Als iedereen de naam gaat nemen die op de 100-ste plaats staat op de lijst, om maar origineel te zijn, gaat die naam heel snel naar de top 10, en is de orginaliteit ook kwijt, dus ben je weer bij af.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert