Achterwand keuken

11-10-2009 13:48 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een kleine week krijgen we de sleutel van ons huis! Er wordt een nieuwe keuken geplaatst, witte hoogglans, antraciet granieten aanrechtblad en rvs apparatuur. Geen bovenkasten. We hebben alleen nog geen plan voor de wanden. Roestvrijstalen plaat lijkt me heel fraai, strak. Zijn alleen niet zulke poetsers en vrees dus het snel vieze aspect van water en vet. Tegels hou ik niet zo van. Op de Ikea site zag ik kunststof muur"tegels" van 60x50 cm, spotgoedkoop, maar is dat mooi? Iemand ervaring mee?

Gisteravond kwam ik op de site van pimpmykitchen, met zgn "visuals", dwz een soort fotobehang, van vet- en watervast materiaal. Lijkt me erg leuk, maar heeft iemand daar ervaring mee? Is het inderdaad makkelijk in onderhoud en blijft het een beetje fraai?

Of zijn er nog andere tips?

Groetjes, Isis.
Mag ik allereerst vragen waarom jullie ervoor kiezen om geen bovenkasten te plaatsen? Ik kan dat maar niet begrijpen.. Vind het niet strak en vind het rommelig overkomen.. (als je daar je pannen/bekers/glazen e.d. hebt geplaatst). Gewoon een vraagje hoor :-)
Zo'n roestvrijstalen plaat lijkt mij erg lelijk in combinatie met witte hoogglans keuken en antraciet granieten blad.

Ik zou denk ik voor een witte of lichtgrijze achterwand kiezen.

Poosje geleden heb ik iets gehoord over een zeer chemische verf die voor badkamers gebruikt kan worden. Naar wat ik begreep is het een waterafstotende en dus een soort plastic laag die je aanbrengt. Kan ipv tegels gebruikt worden.

Zoiets lijkt me dan wel wat.

Of anders gewoon witte tegels...
Ik heb een achterwand van glasvezel behang en 'm een kleurtje gegeven. Staat echt super bij m'n hoogglanswitte Ikea-keuken en zilvergrijs aanrechtblad!

Als je dat glasvezel hebt geverfd, moet je 'm wel aflakken trouwens. Op die manier kan je er makkelijk met een vochtige doek overheen. Hartstikke onderhoudsvriendelijk en als je de kleur zat bent, heb je er zo weer een ander kleurtje overheen. Zeker als je geen bovenkastjes hebt (wat ik wel heb omdat ik maar een kort blokje heb), lijkt het me super gaaf!
Mocht je gaan voor het glasvezelbehang, dan moet je wel even kijken of je niet een extra brandwerende/-vertragende plaat als achterwand moet hebben. Ik heb dat wel, geen idee waarom, maar het werd me aangeraden dus dan doe ik dat :-)

Spannend en leuk trouwens, een nieuw huis! Succes met alles wat erop je gaat afkomen...
Je zou ook een deel met roestvrij stalen achterwand kunnen doen, bijvoorbeeld ter hoogte van het fornuis (spatten) en dan de rest een kleur. Het handige van verf is is dat je er natuurlijk zo overheen kunt verven als je de kleur zat bent!
Ik heb net als Liondevil een wand van glasvezelbehang (die kleine blokjes) en geverfd met zijdeglans verf van Flexa.

Hebben we in kleur laten mengen (petrol bij een antraciet met rvs keuken)

Dat is dus zeg maar de verf die je ook op deuren en kozijnen doet.

Neemt geen vet op en kun je afsoppen.

Superhandig!
www.pimpyourkitchen.nl
Vlindertjee, we hebben geen bovenkasten ivm ramen! Er zit zo'n 60 cm tussen aanrecht en raam. De korte zijde (het is een hoekkeuken) heeft geen raam, maar daar komt een hoge kast (koelkast + combi-oven) en de afzuigschouw. Aan weerszijden van de schouw hadden evt smalle kastjes gekund, maar dat vonden we toch niet zo fraai, zeker rechts niet, ivm het raam vd lange zijde, waarvan het dan licht zou wegnemen. En alleen links een bovenkast ziet

er beetje raar uit. Er komt tussen keuken en woonkamer (open keuken) tegen de muur een servieskast. Pannen gaan gewoon in pannenlades onder de kookplaat en bekers/glazen/borden etc dus in de servieskast. Geen losse spullen dus.

Glasvezelbehang overschilderen is ook een goede tip, ook maar eens in orienteren. En na aantal jaar over op een ander kleurtje is dan idd heel makkelijk, maar dat lijkt me dus ook van die "visuals" van pimpyourkitchen.

Mocy, zie mijn openingspost

Rvs gaat het wrsch niet worden, zou strak kunnen ogen, maar denk dat dat in de praktijk tegen gaat vallen.
Je hebt tegenwoordig bij Karwei bouwmarkt verschillende soorten glasvezelbehang met een fijnere structuur dan die vierkante hokjes. Van Flexa heb je hele stoere metallic kleuren. Dan moet je idd wel de verf op terpetinebasis nemen en niet de acrylverf.

Wat ook altijd wel mooi is bij een moderne keuken is een draadjesglas achterwand.

Wij hebben ook een witte keuken en hebben van Ikea de kunststof keukenblad en achterwand wat op hout lijkt (fijne strookjes verschillende houttinten) en daar zijn we erg tevreden mee. Daar lijkt de keuken wel 'warmer' door en wat minder klinisch.
Mijn zusje heeft de klaprozen van pimpyourkitchen. Die zitten er nu denk ik zo'n anderhalf jaar op, en ziet er nog steeds super uit.

En ik vind bovenkastjes juist helemaal niet mooi. Wordt het vaak zo propperig van. Heb ze zelf wel (noodgedwongen) maar in een volgend huis zou ik liever gewoon lege muren hebben. Veel mooier.
Sorry isis, idd mosterd.

Ik vind het heel leuk, vooral als je een eigen foto zou gebruiken. En zoals lilalore schrijft, het lijkt goed spul.
Wij zitten met hezelfde probleem.

Wij krijgen ook een witte hoogglans keuken met een zwart granieten blad.

Wij hebben achterwanden in glas gezien. Erg mooi en in alle kleuren verkrijgbaar, maar de wand moet wel superstrak erachter zijn. Want dat blijf je zien.

Mij buren hebben langwerpige witte tegels, wat toch ook erg mooi strak is.

Ik wil ook geen rvs, daar zie je alles op. Ik heb ook ergens een zilverachtige achterwand gezien. Maar moet nog eens kijken wat dat dan precies is. Volgens mij zag je daar niets op.
quote:isisVG schreef op 11 oktober 2009 @ 15:34:

Vlindertjee, we hebben geen bovenkasten ivm ramen! Er zit zo'n 60 cm tussen aanrecht en raam. De korte zijde (het is een hoekkeuken) heeft geen raam, maar daar komt een hoge kast (koelkast + combi-oven) en de afzuigschouw. Aan weerszijden van de schouw hadden evt smalle kastjes gekund, maar dat vonden we toch niet zo fraai, zeker rechts niet, ivm het raam vd lange zijde, waarvan het dan licht zou wegnemen. En alleen links een bovenkast ziet er beetje raar uit. Er komt tussen keuken en woonkamer (open keuken) tegen de muur een servieskast. Pannen gaan gewoon in pannenlades onder de kookplaat en bekers/glazen/borden etc dus in de servieskast. Geen losse spullen dus..Haha oke, bedankt voor je uitleg! Ben heel benieuwd! Je kunt het inderdaad ook oplossen dmv een servieskast. Het klinkt wel prachtig, zoveel raam om je keuken heen.
quote:sunny2 schreef op 11 oktober 2009 @ 16:28:

Wij zitten met hezelfde probleem.

Wij krijgen ook een witte hoogglans keuken met een zwart granieten blad.

Wij hebben achterwanden in glas gezien. Erg mooi en in alle kleuren verkrijgbaar, maar de wand moet wel superstrak erachter zijn. Want dat blijf je zien.

.

Sunny dat hoeft niet hoor. Als je gewoon doorzichtig glas wilt uiteraard wel, maar je kan het ook in alle kleuren van de ral waaier laten maken. Dan komt er folie achter. Dit plak je vervolgens op de muur ( of op een houten plaat en deze vervolgens tegen de muur ivm stevigheid) daar zie je dan niks meer van hoor..

De plaat moet wel minimaal 6 mm dik zijn, en extra gehard ivm de hitte van de kookplaat/pannen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Isis, wij krijgen straks in ons nieuwe huis ook een hoogglans witte keuken zonder boven kasten. Onze achterwand wordt ook van glas. Met een knalkleur omdat we dat leuk vinden, en we deze kleur ook terug laten komen in de rest van t interieur ( open keuken).

We laten zelfs glas in de woonkamer op de muur bevestigen als wandbekleding. Geeft een superstrakke uitstraling en dat willen we graag.

( overigens niet onze kleur)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:lilalore schreef op 11 oktober 2009 @ 15:47:

En ik vind bovenkastjes juist helemaal niet mooi. Wordt het vaak zo propperig van. Heb ze zelf wel (noodgedwongen) maar in een volgend huis zou ik liever gewoon lege muren hebben. Veel mooier.

helemaal mee eensch! heb nu mijn vierde koophuis en alle drie had/heb ik geen boven kasten, vind het spuug lelijk.

een mooie witte keuken met rvs inbouw app. verkoopt ook altijd beter heb ik gemerkt als je je huis ooit wilt verkopen
TO wij hebben van die afwasbare verf, op gespoten muren, kun je zelf ieder jaar ofzo een ander kleurtje geven, zo had ik in mijn vorig huis knalrood als achtergond
Sunny dat hoeft niet hoor. Als je gewoon doorzichtig glas wilt uiteraard wel, maar je kan het ook in alle kleuren van de ral waaier laten maken. Dan komt er folie achter. Dit plak je vervolgens op de muur ( of op een houten plaat en deze vervolgens tegen de muur ivm stevigheid) daar zie je dan niks meer van hoor..

De plaat moet wel minimaal 6 mm dik zijn, en extra gehard ivm de hitte van de kookplaat/pannen.[/quote]

Ga ik me nog maar even verder in verdiepen dan.

Ik vind het nl wel erg mooi en gemakkelijk schoon te maken.
Glas achter een kookplaat schijnt door de grote temperatuur verschillen waaraan het wordt blootgesteld nogal eens te springen.

Wij hebben voor een keuken met zo te lezen ongeveer dezelfde indeling een houten plaat met buitenverf in de kleur van de servieskast geverfd voor de achterwand. Ziet er prima uit en is makkelijk schoon te houden.
Hebben jullie een indicatie wat de kosten zijn van zo'n glazen wand? Onze keuken is niet groot, ongeveer 3 mtr lange zijde en 2 mtr korte zijde.

Festen, jouw optie is ook een goede, en een heel betaalbare bovendien.

Lilalore, leuk om te horen dat bij je zus zo'n achterwand van pimpyourkitchen zo mooi is en goede kwaliteit.
quote:Miffy schreef op 12 oktober 2009 @ 10:40:

Glas achter een kookplaat schijnt door de grote temperatuur verschillen waaraan het wordt blootgesteld nogal eens te springen.

.Glas van 6 mm wat extra gehard is springt niet hoor.. tenzij je de hete pan er misschien letterlijk tegen aan zet!
quote:isisVG schreef op 12 oktober 2009 @ 10:57:

Hebben jullie een indicatie wat de kosten zijn van zo'n glazen wand? Onze keuken is niet groot, ongeveer 3 mtr lange zijde en 2 mtr korte zijde.

Festen, jouw optie is ook een goede, en een heel betaalbare bovendien.

Lilalore, leuk om te horen dat bij je zus zo'n achterwand van pimpyourkitchen zo mooi is en goede kwaliteit.

Isis, de prijzen verschillen enorm van regio tot regio en zelfs van zaak tot zaak. Als dit iets is wat je wilt, loont het heel erg om even goed rond te shoppen.

wij hebben diverse offertes aangevraagd en hebben echt super uiteenlopende prijzen gehad.

De achterwand voor in de keuken moet 3 meter bij 75 cm zijn.

daarbij willen we ook nog glas in de woonkamer. dat worden 4 platen van 90 cm bij 2 meter 75.

Bij de een kregen we voor alle 5 de platen een prijs van 3500 euro

bij de ander 1 van 1000 euro..

Scheelt dus echt enorm!
Oef, dat zijn geen geringe prijzen....
Wij hebben ook een glazen achterwand in de keuken. Ik ben er echt heel blij mee, het staat echt superstrak in combinatie met onze witte keuken en donkere houtkleurige aanrechtblad en is makkelijk schoon te houden. Wij hebben de glazen wand aan de achterzijde wit laten schilderen, waardoor je de groenige glaskleur goed ziet. De glasplaat achter het kookgedeelte is gehard ivm hitte en de andere plaat niet. Hij is door het bedrijf waar we hem besteld hebben opgemeten en geplaatst (wordt vastgekit). Ik heb hem nu zo'n 4 jaar. Ik heb destijds via internet gezocht naar bedrijven die zo'n glazen achterwand kunnen maken en een paar offertes opgevraagd, want de prijzen liggen enorm uiteen. Een bedrijf hier in de buurt vroeg ongeveer 1100 euro en ik heb hem uiteindelijk bij een bedrijf 30km verderop besteld voor 650 euro, dus dat scheelde aanzienlijk. Het loont echt de moeite om eens rond te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven