Achterwand keuken
zondag 11 oktober 2009 om 13:48
Over een kleine week krijgen we de sleutel van ons huis! Er wordt een nieuwe keuken geplaatst, witte hoogglans, antraciet granieten aanrechtblad en rvs apparatuur. Geen bovenkasten. We hebben alleen nog geen plan voor de wanden. Roestvrijstalen plaat lijkt me heel fraai, strak. Zijn alleen niet zulke poetsers en vrees dus het snel vieze aspect van water en vet. Tegels hou ik niet zo van. Op de Ikea site zag ik kunststof muur"tegels" van 60x50 cm, spotgoedkoop, maar is dat mooi? Iemand ervaring mee?
Gisteravond kwam ik op de site van pimpmykitchen, met zgn "visuals", dwz een soort fotobehang, van vet- en watervast materiaal. Lijkt me erg leuk, maar heeft iemand daar ervaring mee? Is het inderdaad makkelijk in onderhoud en blijft het een beetje fraai?
Of zijn er nog andere tips?
Groetjes, Isis.
Gisteravond kwam ik op de site van pimpmykitchen, met zgn "visuals", dwz een soort fotobehang, van vet- en watervast materiaal. Lijkt me erg leuk, maar heeft iemand daar ervaring mee? Is het inderdaad makkelijk in onderhoud en blijft het een beetje fraai?
Of zijn er nog andere tips?
Groetjes, Isis.
dinsdag 13 oktober 2009 om 00:40
quote:Courage schreef op 12 oktober 2009 @ 23:38:
[fgcolor=#6324cd]Zelfde vraagstuk binnenkort en wordt zelfde soort keuken als Isis.
Die glazen wand is prachtig...
Hebben jullie van de andere opties, zoals glasvezel of die laatste met 30 cm MDF+hoogglans ook plaatjes...?[/fgcolor]
Dan krijg je een beetje 't aanzicht zoals de oude Amerikaanse keuken van AnnLiv (staat ergens een foto voorbeeld in dat topic, krijg 't niet geplakt hier).
In oude huizen zie je het nog wel eens, spaarde immers veel tegeltjes uit.
[fgcolor=#6324cd]Zelfde vraagstuk binnenkort en wordt zelfde soort keuken als Isis.
Die glazen wand is prachtig...
Hebben jullie van de andere opties, zoals glasvezel of die laatste met 30 cm MDF+hoogglans ook plaatjes...?[/fgcolor]
Dan krijg je een beetje 't aanzicht zoals de oude Amerikaanse keuken van AnnLiv (staat ergens een foto voorbeeld in dat topic, krijg 't niet geplakt hier).
In oude huizen zie je het nog wel eens, spaarde immers veel tegeltjes uit.
dinsdag 13 oktober 2009 om 08:34
Wij hadden hetzelfde probleem. We wilden de keuken zo strak mogelijk houden en wilden geen glas, kunstof of rvs tegen de achterwand. We hebben nu......helemaal niets! Onze muren zijn gespachtelputzt (schrijf je dat zo) en vlekken borstel je zo weg met een beetje schoonmaakmiddel. Ideale en goedkope uitkomst!
dinsdag 13 oktober 2009 om 09:13
dinsdag 13 oktober 2009 om 22:07
Ik heb muurverf en het onderste gedeelte spiegelglas. Ook veel RVS. Je moet dat goed schoonhouden (de RVS gaat vrij makkelijk met een papieren keukendoekje met amandelolie en het glas met een microvezelhandschoen) maar dat spiegelglas schoonhouden keert telkens terug. Een spatje is snel gemaakt en dat zie je heel erg. Elk moment dat ik ergens op sta te wachten benut ik meestal door iets schoon te maken.
Terugkeren naar een matte wand is eigenlijk geen optie; dat staat niet.
Terugkeren naar een matte wand is eigenlijk geen optie; dat staat niet.
woensdag 14 oktober 2009 om 14:03
woensdag 14 oktober 2009 om 14:19
quote:Liondevil76 schreef op 11 oktober 2009 @ 14:48:
Ik heb een achterwand van glasvezel behang en 'm een kleurtje gegeven. Staat echt super bij m'n hoogglanswitte Ikea-keuken en zilvergrijs aanrechtblad!
Als je dat glasvezel hebt geverfd, moet je 'm wel aflakken trouwens. Op die manier kan je er makkelijk met een vochtige doek overheen. Hartstikke onderhoudsvriendelijk en als je de kleur zat bent, heb je er zo weer een ander kleurtje overheen. Zeker als je geen bovenkastjes hebt (wat ik wel heb omdat ik maar een kort blokje heb), lijkt het me super gaaf!Hoe hebben jullie de "kier" tussen aanrechtblad en muur dan weggewerkt?
Ik heb een achterwand van glasvezel behang en 'm een kleurtje gegeven. Staat echt super bij m'n hoogglanswitte Ikea-keuken en zilvergrijs aanrechtblad!
Als je dat glasvezel hebt geverfd, moet je 'm wel aflakken trouwens. Op die manier kan je er makkelijk met een vochtige doek overheen. Hartstikke onderhoudsvriendelijk en als je de kleur zat bent, heb je er zo weer een ander kleurtje overheen. Zeker als je geen bovenkastjes hebt (wat ik wel heb omdat ik maar een kort blokje heb), lijkt het me super gaaf!Hoe hebben jullie de "kier" tussen aanrechtblad en muur dan weggewerkt?
woensdag 14 oktober 2009 om 14:40
Wij hebben een offerte ¤970 voor 3 geharde glasplaten 6mm dikte en 4 uitsparingen liggen:
- B180 x H50
- B100 x H75
- B80 x H50
quote:louise1 schreef op 14 oktober 2009 @ 14:03:
Wij hebben een geharde glasplaat achter het fornuis in wit melkglas. De hele muur hebben we lichtgroen geverfd (richting mintgroen, klinkt lelijk maar is mooi
) maar de plaat is wit melkglas.
Wij hebben 90euro betaald voor het glas met de afmeting 90cm x 75cmDat is niet veel. Was het inclusief montage? Waar hebben jullie de plaat vandaan?
- B180 x H50
- B100 x H75
- B80 x H50
quote:louise1 schreef op 14 oktober 2009 @ 14:03:
Wij hebben een geharde glasplaat achter het fornuis in wit melkglas. De hele muur hebben we lichtgroen geverfd (richting mintgroen, klinkt lelijk maar is mooi
Wij hebben 90euro betaald voor het glas met de afmeting 90cm x 75cmDat is niet veel. Was het inclusief montage? Waar hebben jullie de plaat vandaan?
donderdag 15 oktober 2009 om 08:13
Ik heb gisteren even aan mijn vriend nagevraagd wat de glasplaat nou gekost heeft (ik begon te twijfelen omat jij het zo goedkoop vond) en hij wist het niet meer zeker maar gokte zo rond de ¤150,- Dat is dus al een stuk duurder! Mijn 90¤ vond hij een stuk minder aannemelijk
Helaas weten we het niet meer zeker en ik kan de factuur niet vinden.
Helaas weten we het niet meer zeker en ik kan de factuur niet vinden.
Poep, wie heeft jou gescheten?
woensdag 27 juli 2011 om 12:22
quote:_Carrera_ schreef op 26 juli 2011 @ 11:16:
Dan leen ik meteen het topic even voor een soortgelijke vraag. Ik wil de keuken iets opknappen. Weet iemand of er (mozaiek)tegeltjes te koop zijn die geschikt zijn om op de achterwand te bevestigen?
Ook hier een gaskookplaat, dus van die plastic hobbytegeltjes gaat natuurlijk niet.
Ja, er zijn tegeltjes bij de tegelhandel te koop. Van die matjes die je aan de muur plakt, met kleine tegeltjes. Zelf afvoegen, zonder dat je een voor een de tegeltjes op de muur moet plakken. Als het gewoon gebakken en geglazuurde tegeltjes zijn moet dat geen probleem zijn in de keuken.
Ook volgens mij wel bij de doe-het-zelf-zaken, maar ook bij tegelhandels, bijv. hier.
Natuurlijk kun je de tegeltjes ook van de mat afhalen en zelf tegen de muur mozaieken, verschillende kleuren en vormen afgewisseld.
Dan leen ik meteen het topic even voor een soortgelijke vraag. Ik wil de keuken iets opknappen. Weet iemand of er (mozaiek)tegeltjes te koop zijn die geschikt zijn om op de achterwand te bevestigen?
Ook hier een gaskookplaat, dus van die plastic hobbytegeltjes gaat natuurlijk niet.
Ja, er zijn tegeltjes bij de tegelhandel te koop. Van die matjes die je aan de muur plakt, met kleine tegeltjes. Zelf afvoegen, zonder dat je een voor een de tegeltjes op de muur moet plakken. Als het gewoon gebakken en geglazuurde tegeltjes zijn moet dat geen probleem zijn in de keuken.
Ook volgens mij wel bij de doe-het-zelf-zaken, maar ook bij tegelhandels, bijv. hier.
Natuurlijk kun je de tegeltjes ook van de mat afhalen en zelf tegen de muur mozaieken, verschillende kleuren en vormen afgewisseld.
woensdag 27 juli 2011 om 13:32
Ik ben mij ook aan het verdiepen over een achterwand, denk dat ik zelf ga voor een van pimp your kitchen maar even een vraag aan diegene die daar bekend mee zijn, je kan kiezen tussen PYK visual of alu, ik ga ervan uit dat de PYK alu versie een aluminium plaat is maar wat is de PYK visual? heb ze al een email gestuurd maar geen reactie ontvangen.
Verder heb ik zelf ook gekozen voor een keuken zonder bovenkastjes, wordt gezien de ruimte veel te propperig en genoeg onderkasten om spullen op te bergen en goede manier om niet teveel keukenspullen te hebben waar ik bepaalde dingen toch nooit gebruik.
Verder heb ik zelf ook gekozen voor een keuken zonder bovenkastjes, wordt gezien de ruimte veel te propperig en genoeg onderkasten om spullen op te bergen en goede manier om niet teveel keukenspullen te hebben waar ik bepaalde dingen toch nooit gebruik.
woensdag 27 juli 2011 om 14:13
quote:pimpelmeesje67 schreef op 27 juli 2011 @ 12:30:
Hoe kom je erbij om te reageren op een topic uit 2009???De vraag die gesteld was, was in en ander topic gesteld waar ie niet thuishoorde. Nu vind je m tenminste als je zoekt op achterwand, want er zijn altijd wel mensen op zoek naar een achterwand
Hoe kom je erbij om te reageren op een topic uit 2009???De vraag die gesteld was, was in en ander topic gesteld waar ie niet thuishoorde. Nu vind je m tenminste als je zoekt op achterwand, want er zijn altijd wel mensen op zoek naar een achterwand
woensdag 27 juli 2011 om 14:16
Denk eraan dat je bij die PYK doorgaans een glasplaat voor de plaat moet zetten, tenminste, achter je kookplaat. Dit is bij veel van die achterwanden het geval.
Persoonlijk vind ik het dan al lang zo mooi niet meer.
Als je een diep kookgedeelte hebt, waarbij de kookplaat niet dicht bij de muur komt (of een eiland) is dat natuurlijk niet van toepassing.
PYK-visual is een foto die je kunt laten printen. In de grafische business is dat een visual.
En alu is dus een alu-look achterwand. Let op: niet gezegd dat ie ook daadwerkelijk van aluminium is. Er zijn achterwanden die er uit zien als geschuurd RVS of aluminium, maar toch van kunststof zijn. En dan verdragen ze nog steeds geen hitte van pannen!!!
Persoonlijk vind ik het dan al lang zo mooi niet meer.
Als je een diep kookgedeelte hebt, waarbij de kookplaat niet dicht bij de muur komt (of een eiland) is dat natuurlijk niet van toepassing.
PYK-visual is een foto die je kunt laten printen. In de grafische business is dat een visual.
En alu is dus een alu-look achterwand. Let op: niet gezegd dat ie ook daadwerkelijk van aluminium is. Er zijn achterwanden die er uit zien als geschuurd RVS of aluminium, maar toch van kunststof zijn. En dan verdragen ze nog steeds geen hitte van pannen!!!
woensdag 27 juli 2011 om 14:23