Wat vinden jullie: dezelfde naam, kan dat?!

11-10-2009 22:51 84 berichten
Hallo allemaal,

Begin november verwachten we ons eerste kindje. We hebben veel moeite gehad met het vinden van een leuke naam. Zo rond de 25e week van de zwangerschap hebben we er een gekozen die we allebei heel erg leuk vinden.

Vlak daarna zat ik met vriendin N aan de telefoon, die vertelde dat ze vriendin L had gezien met haar dochter M. Shit... dat is waar ook: haar dochter heeft dezelfde naam! Helemaal vergeten. Nu is dat een meid die wij niet zo vaak zien, ze is namelijk een vriendin van een vriendin. We baalden wel even, we dachten uniek in onze omgeving te zijn, maar ja, zoals geschreven: we zien hen maar een paar keer per jaar.

Maar nu kreeg ik vorige week een geboortekaartje van mijn nicht, zij heeft ook een dochter gekregen. En 1x raden: ook zij had voor die naam gekozen!! Nu moet je weten dat ik mijn nicht nauwelijks zie: alleen op de verjaardag van mijn opa. Maar ja, het is wel familie.

Wat vinden jullie: twee dezelfde namen in één familie, kan dat?

Twee dezelfde voornamen in de familie: kan dat?

Totaal aantal stemmen: 161

ja (61%)
nee (39%)
anoniem_6425268e448ac wijzigde dit bericht op 11-10-2009 22:52
Reden: spelfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van een vriendin zou me niet uitmaken, dan kun je overal wel rekening mee houden.

Verder heeft mijn moeder een heel grote familie en er zijn neven en nichten die ik maar eens in de paar jaar op familiefeesten zie - en die familiefeesten zijn heel vaak nog zonder kleine kinderen erbij. Ik weet amper hoe hun kinderen heten. Als ik vlak voor mijn eigen bevalling een geboortekaartje zou krijgen met de naam van mijn keuze erop, zou ik dat geen reden vinden om van mijn naam af te zien en ik zou diegene ook niet om toestemming gaan vragen of zoiets. Als het zou gaan om iemand die ik vaker zou zien zou ik het wel meer een probleem vinden en als het familie is waar ik echt close mee ben, zou ik het zeker niet doen, dan zou het ook heel raar zijn om twee kinderen met dezelfde naam in dat kringetje te hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
het gaat toch niet toevallig om de naam Manita he?

Dan zou ik namelijk toch echt voor een andere naam gaan.

Verder: ik zou me niks van anderen aantrekken....
.
Mijn nichtje heeft een zoontje die Tim heet. Een jaar later kwam de zoon van een neef (zelfde kant van den familie) en die heet ook Tim. Nichtje heeft er nooit een probleem van gemaakt. We zien elkaar nauwelijks, af en toe op familiefeesten e.d. Jaar later beviel nichtje aan de kant van manlief van een zoontje; Tim.

Voor onze zoon wel makkelijk want alle neefjes heten Tim ...

Ik zou er niet te moeilijk over doen. Zeker als je elkaar maar zo weinig ziet en het voor jullie echt dé naam is. Desnoods bel je haar even en spreek je het uit, dan is het probleem vaak ook opgelost.
quote:princessetamtam schreef op 12 oktober 2009 @ 09:54:

waarom ook zo origineel willen zijn met namen ?

Omdat je dan het risico zo klein mogelijk houdt dat je kind straks met meerdere van die naam in de klas komt te zitten. Ik had bijvoorbeeld drie Petra's, twee Marjons, twee Kelly's, twee Maartens en twee Jeroens in de klas. Dat is toch niet leuk?

Maar origineel doen om het origineel doen gaat me ook weer te ver. Een naam moet niet 'raar' zijn, maar gewoon lekker in het gehoor liggen.
Afhankelijk van jullie plannen: ik ken ook iemand die de desbetreffende wensnaam aan het volgende kind gegeven heeft (zodat er wat leeftijdsverschil zat tussen de twee jongetjes met dezelfde naam). Het zoontje waar het oorspronkelijk om ging heeft de wensnaam trouwens als tweede naam gekregen. Is ook nog een "oplossing" (voor het geval het toch als een probleem voelt).
ok ring...

mijn zoon is halfmarokkaans, in marokko is zijn naam erg populair ( onder marokkanen hier ook, nee geen mohammed ) maar in de klas is hij wel de enige, tot nu toe.

en als er nog een kind zo heet, ze hebben ook nog een achternaam he, deden ze vorige jaar ook bij 2 jongens met dezelfde naam, eerste letter achternaam erbij zetten, vond niemand erg.
Ik gok op de naam Mila.... hihi.

Deze naam hadden wij ook voor een eventuele 2e dochter.

Ons overbuurmeisje heet Milla (lijkt erop, maar voor hetzelfde geldt verhuizen ze), maar ook de dochter van mijn neef heet Mila.

Ik zie mijn neef zelden, maar toch hebben we uiteindelijk besloten wat met de naam te goochelen en had onze zoon als ie een meisje was geweest Mayla geheten.

Van de jongensnaam waren we 100% zeker. Drie vriendinnen van mij waren voor mij uitgerekend, en als 1 van hen hun zoon de naam had gegeven die wij ook hadden, had ik de naam (in overleg) gewoon gegeven.

Wie weet gaat de vriendschap ooit over (hopelijk niet maar je weet nooit...) en balen wij dat we een andere 2e keuze naam aan onze zoon hebben gegeven.
quote:Ring1981 schreef op 12 oktober 2009 @ 10:29:

[...]

Omdat je dan het risico zo klein mogelijk houdt dat je kind straks met meerdere van die naam in de klas komt te zitten. Ik had bijvoorbeeld drie Petra's, twee Marjons, twee Kelly's, twee Maartens en twee Jeroens in de klas. Dat is toch niet leuk?

Maar origineel doen om het origineel doen gaat me ook weer te ver. Een naam moet niet 'raar' zijn, maar gewoon lekker in het gehoor liggen.Zo heeft onze 3-jarige dochter drie Mauds en vier Sophie's op de groep zitten op het kdv.
Ik heb niet alle reacties gelezen dus mss is het allang voorgesteld, maar als het je echt stoort, kun je de naam dan niet een klein beetje aanpassen zodat deze net niet hetzelfde is als die van je nicht? Bijvoorbeeld van Melissa naar Melisse.

Verder, als jij het echt een leuke naam vindt, zou ik het gewoon doen.

En mss, als je de kleine in je armen hebt, schiet je spontaan een hele andere naam te binnen die beter past. Dat had ik met mijn kitten, weet niet of het met kinderen ook zo werkt
Haha, met een kitten.

Princessetamtam, dat kan inderdaad. Maar dan nog kan het zijn dat die kinderen met zo'n veel voorkomende voornaam een achternaam hebben die met dezelfde letter begint. Ik vind dat niet zo leuk. Maar dat is persoonlijk.
.
quote:AnAn schreef op 12 oktober 2009 @ 11:45:

Zo heeft onze 3-jarige dochter drie Mauds en vier Sophie's op de groep zitten op het kdv.Het blijft toch altijd een beetje een gok, op mijn eerste basisschool zat ik met twee jongens in de klas die Maurice heetten, twee meisjes die Patricia heetten, volgens mij waren er ook nog meerdere Richards. Op mijn tweede basisschool kwamen al die namen geen enkele keer voor, maar er waren wel drie jongens in de klas met de naam Mark. Terwijl die naam in de klas op mijn eerste school weer geen enkele keer voorkwam.
quote:pure_vanity schreef op 12 oktober 2009 @ 11:53:

Stel dat je de naam veranderd en een ander nichtje/vriendin van vriendin had die naam ook al bedacht. Dan geef jij je kindje een andere naam, maar heeft een ander nichtje die naam ook. Heb je alsnog 2x die naam in de familie/vriendenkring.Dan verandert die de naam ook weer zodat je een Melissa, Melisse, Melissie en Melisso in de familie hebt
quote:Susan schreef op 12 oktober 2009 @ 11:57:

[...]

Het blijft toch altijd een beetje een gok, op mijn eerste basisschool zat ik met twee jongens in de klas die Maurice heetten, twee meisjes die Patricia heetten, volgens mij waren er ook nog meerdere Richards. Op mijn tweede basisschool kwamen al die namen geen enkele keer voor, maar er waren wel drie jongens in de klas met de naam Mark. Terwijl die naam in de klas op mijn eerste school weer geen enkele keer voorkwam.

Dat is ook wel weer zo. Wij hadden in eerste instantie voor een jongetje een naam die amper voorkwam in Nederland. (Op Hyves geloof ik maar een keer of vijf, in het ziekenhuis waar ik werk stond er geen één ingeschreven.) Wat denken jullie? Wordt er een jongetje geboren van iemand van de zwangerschapsyoga die bij mij om de hoek woont... En die heet zo! Dat is echt bizar. Maar goed, dan kan je inderdaad zo ineens twee met dezelfde naam bij elkaar in de klas hebben, terwijl die naam erg zeldzaam is.

Gelukkig kregen wij een meisje, en hoefden we ons daar niet meer druk om te maken.
Ik zou het zelf niet leuk vinden en een andere naam kiezen. Tenzij je echt, echt niks anders leuk vindt.

Ik zou het ook vantevoren even aan je nichtje melden, als ik het nichtje was zou ik dat wel waarderen.
mahna mahna tuduuuudududu
Gut wat lastig als je zo origineel wilt zijn.
.
Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties!!

Er zijn in onze omgeving aardig wat mensen zwanger, dus de kans dat een nieuwe naam ook al gekozen wordt, is altijd aanwezig. Vroeger had ik twee Chantals, twee Patricks, drie Linda´s in de klas, dat willen we voorkomen, daarom hoopten we origineel te zijn met de naam. Ondertussen noemen mijn vriend en ik als we alleen zijn de kleine wel al sinds week 25 zo en voelt het ook zo dat de kleine die naam `is`.

We gaan kijken of we echt geen andere naam leuker vinden, maar ik betwijfel het. Mocht ik eerder bevallen, dan wordt het toch deze naam denk ik. Kortom, we zijn nog een beetje besluiteloos...
quote:Blink2 schreef op 12 oktober 2009 @ 07:22:

Maar toen hun dus een dochter kregen hadden ze dus 'onze' naam gebruikt! Nou, dat heb ik ze niet in dank afgenomen.

Maar dan weet jij hoe het zit. Kunnen zij honderd keer 'jouw' naam gebruiken, jij weet dat jij die naam al eerder bedacht had en zo zegt zoiets meer over die mensen dan over jou.

Een naam is trouwens nooit van 'iemand' vind ik. Kiest iemand dezelfde naam als die je zelf bedacht had, jammer joh, pech hebben.

In klassen zitten vaak inderdaad meerdere kinderen met dezelfde namen, omdat die naam in de mode is bijvoorbeeld.

Bij Fien in de klas zitten twee Senna's, twee Sanne's en twee Sterres. Een is een meisje en een een jongen, qua Mees.

Fien hoor je ook steeds meer trouwens. In 2004 was het origineel, nu niet meer. Zo gaat dat met namen.
quote:eleonora schreef op 12 oktober 2009 @ 12:45:

Een naam is trouwens nooit van 'iemand' vind ik. Kiest iemand dezelfde naam als die je zelf bedacht had, jammer joh, pech hebben.

Dat klopt, daar heb je gelijk in, maar ik kan me wel voorstellen dat het op deze manier niet erg leuk is gegaan. Je hebt geen alleenrecht op een naam, maar op deze manier voelt het wel alsof die ander er met jouw naam vandoor gaat.

Als ik die vriendin was geweest en ik had bijvoorbeeld toevallig ook die naam in mijn hoofd gehad, dan had ik 'm wel gehouden, maar dan had ik dat wel even gezegd, denk ik.
quote:Susan schreef op 12 oktober 2009 @ 12:49:

[...]

Dat klopt, daar heb je gelijk in, maar ik kan me wel voorstellen dat het op deze manier niet erg leuk is gegaan. Je hebt geen alleenrecht op een naam, maar op deze manier voelt het wel alsof die ander er met jouw naam vandoor gaat.

Als ik die vriendin was geweest en ik had bijvoorbeeld toevallig ook die naam in mijn hoofd gehad, dan had ik 'm wel gehouden, maar dan had ik dat wel even gezegd, denk ik.

Maar uiteindelijk zegt het veel over de vriendin in kwestie. Gewoon het idee dat iemand weet dat jij plannen hebt met een bepaalde naam en er mee aan de haal gaat. Triest en misselijkmakend lullig.

Die vriendin zou mijn vriendin niet meer zijn, ik zou haar actie té belachelijk vinden om nog serieus vrienden te kunnen zijn.

Maar de naam is dan wel weer 'vrij' want het kind van de voormalige vriendin zul je niet meer tegenkomen als je kapt met de vriendschap.

Blijft het een feit dat een kind dus zowel per ongeluk, of expres dezelfde naam kan krijgen. Dan heb ik liever dat een ander mij na-aapt (bij wijze van spreken en bij gebrek aan een beter woord) dan andersom.
quote:pure_vanity schreef op 12 oktober 2009 @ 12:15:

[...]

Ja of het kan hen weinig schelen en zij nemen wel dezelfde naam, heb je alsnog geen unieke naam en niet eens je 1e keus.

Wat ga jij maar serieus in op dingen die ik niet serieus bedoel

@TO: Heb je al een idee wat je gaat doen?? Excusez moi, niet goed gelezen!
Het blijft inderdaad een gok met hoe vaak een naam gekozen zal worden, maar met de top 20 namen is de kans altijd groter.

Hier op school in 1 klas 3 Lieke's.

En het is geen ramp, maar die bijnamen zijn niet altijd leuk.

Nu is het ook

"Grote Lieke"

"Stomme Lieke"

"Leuke Lieke"

Tja ik zou daar van balen hoor, natuurlijk is dit het andere uiterste om zo origineel mogelijk te zijn, dat hoeft natuurlijk ook weer niet.

Maar wij hebben wel bewust voor namen gekozen die niet veel voorkomen. maar die wel heel normaal en gangbaar zijn.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven