uit logeren

13-10-2009 15:12 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe oud jullie kinderen waren toen ze voor het eerst gingen logeren. Mijn dochter is namelijk 2 jaar en 2 maanden en ze is nog nooit uit logeren geweest. Nu heeft mijn schoonmoeder gevraagd of de kleine Tama bij haar kwam logeren en ik merk dat ik daar heel veel moeite mee heb, maar ik weet niet zo goed waarom. In ieder geval twee praktische redenen:

- schoonmoeder woont zo'n 180 km bij ons vandaan, dus als het niet gaat, dan ga je niet zomaar heen en weer rijden om haar op te halen,

- kleine Tama kent oma niet echt goed. Ze ziet haar eens in de 2-3 maanden, maar om nou te zeggen dat oma een vertrouwd iemand is... nou nee.

Maar los hiervan, voelt het voor mij niet goed. Als ik me voorstel dat ik 's ochtends wakker word en zij er niet is... En dat ik er voor haar niet ben... Ik weet het niet... Ik vind haar ook zo jong nog.

Wat vinden jullie ervan? Doen? Niet doen?
Dochterlief (bijna twee) ging voor het eerst bij opa en oma logeren toen ze een maand of vier oud was. Sindsdien gaat ze geregeld (d.w.z. eens in de 6 a 8 weken) een of twee nachtjes bij mijn ouders of mijn schoonouders slapen.

Ze is daar helemaal aan gewend en voor haar is het uit logeren gaan echt een feestje.

Verder is ze al eens bij een buurvriendje wezen slapen (even oud en dikke vriendjes, dus helemaal leuk voor die twee) en ook wel eens bij mijn zus met partner.

Al met al heeft ze dus echt al vaak gelogeerd.

Babyzoon van bijna vier maanden zal binnenkort vast ook voor de eerste keer gaan logeren, dan kunnen wij er weer eens samen een nachtje op uit!

Ik leg het vaak 's morgens al aan haar uit, als ze gaat logeren. Samen haar koffertje inpakken, met schone kleertjes, toilettasje, knuffeltjes etc. En ze mag altijd een boekje en speeltje van thuis in haar tas doen.

Trouwens een leuk idee (dat deed mijn moeder vroeger al bij ons!): maak een klein fotoboekje (zo'n insteekmapje) met foto's om mee te geven voor in de koffer. Met foto's van jullie huis, evt. huisdier, jullie zelf, van haar, van de opa's en oma's etc.

Dat is sowieso wel leuk, maar als ze uit logeren is, dan is het extra leuk om zo'n boekje mee te hebben is mijn ervaring.

Over de afstand.... tjsa dat probleem hebben wij ook. Wij spreken meestal af dat wij brengen en (schoon)ouders haar weer thuisbrengen, of andersom.
Mijn kinderen gaan vanaf ongeveer 6 maanden uit logeren. Niet vaak maar wel 2 keer per jaar. Ze vinden het altijd geweldig en ze kennen de opa's en oma's ook goed.

Bij mijn vader zou ik het niet direct doen. De afstand, 140 km, vind ik zo groot.
maar je dochter kent haar opa en oma wel goed, toch? En ook de ouders van dat vriendinnetje?

Het punt is mijn schoonmoeder is voor mijn dochter gewoon iemand die heel af en toe op bezoek komt. Verder kent ze haar niet echt goed.
hier logeerden ze ook vanaf dat ze een paar maandjes waren. geen probleem mee, juist lekker ff tijd met zn tweetjes te hebben. de kinderen vinden het logeren een feestje trouwens.
quote:Tama schreef op 13 oktober 2009 @ 15:24:

Het punt is mijn schoonmoeder is voor mijn dochter gewoon iemand die heel af en toe op bezoek komt. Verder kent ze haar niet echt goed.dan moet je daar verandering in brengen.... of je moet dat echt niet willen.
Mijn dochter logeert bij mijn moeder vanaf dat ze een jaar was denk ik.

Maar mijn moeder woont dan ook vijf minuten van ons vandaan.

Er zijn ook keren geweest dat ik haar op heb moeten halen omdat het niet ging toen ze kleiner was. Nu is ze vier en vindt ze het vooral leuk.

Bij andere opa's en oma's gebeurt niet, hoe hard die ook zeuren.

En dan vooral omdat ze haar niet zo vaak zien en ik vind dat er echt een vertrouwensband moet zijn. Ook zij wonen ver weg en ik voel het op mijn sloffen aan dat ik haar dan snachts moet gaan halen.

Als opa en oma zo ver wonen en het echt graag willen zou ik eerst een keer zelf een weekendje weg gaan en opa en oma in mijn huis laten slapen. Zo logeert dochter toch en is ze wel in haar vertrouwde omgeving.
quote:wolletje schreef op 13 oktober 2009 @ 15:24:

[...]

dan moet je daar verandering in brengen.... of je moet dat echt niet willen.:-)
Hallo Tama, als je er geen goed gevoel bij hebt, zou ik het niet doen. Leg aan oma uit dat je dochtertje nog nooit uit logeren is geweest, en dat je 'om te proberen' 180 km te ver weg vindt. Weet nl. niet of oma het zo leuk vindt als je zegt dat ze niet 'vertrouwd genoeg' is voor je kind (hoewel ik het heel erg logisch vind klinken hoor, maar oma's zijn soms nogal snel aangevallen).

Probeer eens een keertje bij familie/ vrienden bij jullie in de buurt hpoe het gaat als ze gaat logeren.

En als oma kleindochter graag meer wil zien, kun je toch eventueel ook overleggen dat oma een keertje bij jullie komt logeren? Kunnen jullie evt. 's avonds lekker met zn 2-en even wat eten, en wil oma mss wel oppassen. Kun je meteen testen hoe het gaat als dochter en oma samen zijn.

Succes!
Ze is domweg niet te jong, dat zit meer tussen jouw oren. Er zijn baby's van 6 weken die tot volle tevredenheid uit logeren gaan. Dat is 1 ding.

Het tweede is dat oma niet zo vertrouwd is en dat je dát niet prettig vindt. Ik neem aan dat het om je schoonmoeder gaat en niet om je eigen moeder?
Dochter (nu 8 maanden) gaat sinds dat ze 5/6 maanden is ongeveer 1 keer per week uit logeren en soms ook 2 keer. Ze is ook 2 dagen per week overdag bij de opa's en oma's. Ze gaat verder niet naar een opvang of iets dergelijks.

Ze vindt het super en wij ook . Omdat we er zo vroeg mee begonnen zijn is ze er denk ik helemaal aan gewend. Die smile als ze mijn (schoon)ouders ziet is echt super.
quote:neele schreef op 13 oktober 2009 @ 15:26:

...

En dan vooral omdat ze haar niet zo vaak zien en ik vind dat er echt een vertrouwensband moet zijn. Ook zij wonen ver weg en ik voel het op mijn sloffen aan dat ik haar dan snachts moet gaan halen.

.

Nou ja, dat bedoel ik. Ik zit er echt niet op te wachten om midden in de nacht effetjes 2 uur heen en 2 uur terug rijden.

Maar het idee om oma in ons huis te laten oppassen is misschien wel een goede optie.
De afstand is inderdaad wel flink, maar als het voor 1 nachtje zou zijn dan is het toch ook raar dat je haar komt brengen, dan weer naar huis, en de volgende dag weer op en neer?

Dan zou ik dus zelf ook blijven slapen en bijvoorbeeld de avond dat schoonma oppast zelf met je vriend lekker gaan uiteten, of naar de film. Schoonma doet kind in bad en bed en jullie zijn een avondje vrij. Dag daarna weer terug naar huis en iedereen heppie. :-)
quote:Astarte schreef op 13 oktober 2009 @ 15:28:

Het tweede is dat oma niet zo vertrouwd is en dat je dát niet prettig vindt. Ik neem aan dat het om je schoonmoeder gaat en niet om je eigen moeder?Ja, het gaat om mijn schoonmoeder. Maar bij mijn moeder is ze ook niet uit logeren geweest, want die woont in het buitenland. Maar gek genoeg zou ik dat ook moeilijk vinden, denk ik. Dus er zit in ieder geval "iets" tussen mijn oren hahaha
.
quote:Tama schreef op 13 oktober 2009 @ 15:24:

maar je dochter kent haar opa en oma wel goed, toch? En ook de ouders van dat vriendinnetje?

Het punt is mijn schoonmoeder is voor mijn dochter gewoon iemand die heel af en toe op bezoek komt. Verder kent ze haar niet echt goed.

Ja zeker, ze kent mijn ouders en schoonouders en zussen erg goed. En ook de ouders van het buurkindje zijn voor haar gewoon erg vertrouwd voor haar.

Anders zou ik er ook moeite mee hebben denk ik.

De eerste keer dat ze uit logeren ging vond ik het ook wel een beetje moeilijk hoor, om haar achter te laten. Ben toch een moederweekdier geworden.... Alleen toen kon het even niet anders omdat manlief een tweedaagse cursus had en ik had bereikbare dienst voor mijn werk.

Gelukkig ging die eerste keer erg goed, en sindsdien vind ik het makkelijker. Hoewel.... twee nachten is echt de max. hoor, langer kan ik haar nog niet missen!

Ik weet dat dochterlief gewoon super geniet van die exclusieve aandacht die ze dan krijgt. Hier thuis moet er toch ook van alles gebeuren op de dagen dat zij thuis is, of haar broertje moet de borst krijgen etc., en moet ze ook wel eens even alleen spelen. Daar zorgen de opa's en oma's er echt voor dat het een feest is voor haar, heerlijk verwennen. En zo hoort het ook.
quote:_lente_ schreef op 13 oktober 2009 @ 15:31:

De afstand is inderdaad wel flink, maar als het voor 1 nachtje zou zijn ....Tja.. oma had het meteen over "een weekje bij ons komen logeren". Daar heb ik meteen nee tegen gezegd. Een week vind ik echt te lang voor een eerste logeerpartij.
.
goed idee qwertu, ik denk dat we inderdaad een soort van stapenplan moeten maken. Als dat allemaal goed gaat, dan uit logeren. Nu maar hopen dat oma daaraan mee wil werken en zich niet beledigd voelt.
Ik heb zelf nog geen kinderen maar neefjes en nichtjes hebben allemaal al gelogeerd bij oma en opa van beide kanten binnen 8 maanden.

Lijkt mij niks mis mee!!

Je kunt je ook afvragen of het 'niet goed voelen' niet meer vanuit/voor jezelf is dan écht voor je kind. Ik denk ook dat, hoe langer je wacht, hoe groter de stap is om wél te gaan logeren.
.
quote:qwertu schreef op 13 oktober 2009 @ 15:38:

Tama, dat "iets" heet "niet kunnen loslaten"..

tja... zoiets vermoedde ik al :-)

Ik zie mezelf nog radeloos door het huis gaan toen ze voor het eerst even een uurtje ging "wennen" op het kinderdagverblijf. Dat "wennen" sloeg vooral op mij, niet op haar.
Mijn kind is de eerste drie maanden van zijn leven uit logeren geweest. Het was één grote logeerparty!

Mijn zoon is nu 11 maanden en slaapt één nacht per maand ergens anders. Oma en opa vinden dit geweldig, en zoon heeft er geen problemen mee. En ik vind het leuk om te zien dat zich zo een band vormt.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven