Autisme of narcisme?

14-10-2009 11:36 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij vertellen...wat zijn de verschillen tussen deze 2? De kenmerken hebben nogal wat overlap, maar hoe weet je of je met een autist of een narcist te maken hebt???????

Mijn ex heeft bijv. kenmerken die bij beide aandoeningen passen, zoals geen inlevingsvermogen. Zo zijn er nog meer dingen die bij beide aandoeningen passen, maar wat zijn nu de verschillen in kenmerken?
Het is je ex wat maakt het dan nog uit of hij autistisch of narcistisch was.

Het kan ook zo zijn dat hij je niet leuk genoeg vond om rekening met je te houden en zich niet wilde inleven in jouw gevoelens. Dat maakt hem nog niet gelijk tot een narcist of een autist.
Ah, hij heeft je gedumpt en dat kan niet zijn omdat je niet leuk bent, maar er moet per se een labeltje op?
quote:Danayla schreef op 14 oktober 2009 @ 11:36:

Mijn ex heeft bijv. kenmerken die bij beide aandoeningen passen, zoals geen inlevingsvermogen.Kan ook gewoon een lompe lul zijn.
quote:Astarte schreef op 14 oktober 2009 @ 11:46:

Ah, hij heeft je gedumpt en dat kan niet zijn omdat je niet leuk bent, maar er moet per se een labeltje op?Eens.
mannen hebben sowieso weinig inlevingsvermogen en exen hebben dat al helemaal niet. Maar so what, het is je ex.

Google een op narcisme en autisme en er gaat een wereld voor je open.
http://www.wikipedia.nl/

Wel zelf even intypen.
kun je btw ook een PGB voor narcisme krijgen?
quote:Astarte schreef op 14 oktober 2009 @ 11:46:

Ah, hij heeft je gedumpt en dat kan niet zijn omdat je niet leuk bent, maar er moet per se een labeltje op?

Weet je wel hoe interessant het is om te zeggen dat je ex een autist danwel narcist was, ipv dat je gewoon gedumpt bent.

( Geldt ook voor moeilijke ouders, schoonzussen, vriendinnen en last but not least kinderen. )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:borodini schreef op 14 oktober 2009 @ 11:56:

[...]

Weet je wel hoe interessant het is om te zeggen dat je ex een autist danwel narcist was, ipv dat je gewoon gedumpt bent.

( Geldt ook voor moeilijke ouders, schoonzussen, vriendinnen en last but not least kinderen. )Ja daar zit wat in. Dan kan het iig niet aan jou liggen.
Als je ex-partner en jij kinderen hebben kan deze vraag wel interessant zijn. Je zit dan niet alleen voor altijd aan elkaar vast en dan is een beetje begrip best handig, maar je kinderen kunnen erfelijk belast zijn (bij autisme) of dezelfde karaktereigenschappen hebben (bij narcisme).
Het is niet aan jou om een diagnose te stellen. Hoe zou jij het vinden als mensen ongevraagd een labeltje op je plakken?

Verder kun je de verschillen tussen deze 2 stoornissen zelf via wiki opzoeken.
De overlapping is best groot en daardoor kan een leek die iets meer over dit onderwerp wil weten soms het verschil niet zien, ook niet via Wiki.
Even een kleine aanvulling op mijn vorige post en hopelijk een antwoord op je vraag: het verschil tussen een autist en een narcist zit zwart/wit gezien vooral in het feit dat een autist in zijn eigen hoofd leeft en een narcist zichzelf als het middelpunt van de wereld ziet.
Wat staan er lullige reacties tussen!!!!

Dan erbij ben IK degene die het uit heeft gemaakt, en daar is heel wat aan vooral gegaan! Heel veel knmerken van beide dingen, waardoor ik niet anders meer kon dan het uitmaken.

Echt flauw, sommige van deze reacties!

En waarom wil ik het weten? omdat hij me zowat stalked! Door te weten WAT er met hem is, kan ik er mss beter mee omgaam!!!!
quote:Danayla schreef op 14 oktober 2009 @ 15:13:

Wat staan er lullige reacties tussen!!!!

Dan erbij ben IK degene die het uit heeft gemaakt, en daar is heel wat aan vooral gegaan! Heel veel knmerken van beide dingen, waardoor ik niet anders meer kon dan het uitmaken.

Echt flauw, sommige van deze reacties!

En waarom wil ik het weten? omdat hij me zowat stalked! Door te weten WAT er met hem is, kan ik er mss beter mee omgaam!!!!Nogal naief om te denken dat een label er voor zal zorgen dat het stalken ophoudt. Hoe denk je dat het je helpt als hij narcistisch dan wel autistisch zou zijn?
Topics als deze sméken werkelijk om een klik op het loepje. En aangezien het rustig is hier, ga ik dat eens doen. I'll be right back.

*klik*
quote:Haley schreef op 14 oktober 2009 @ 15:22:

Topics als deze sméken werkelijk om een klik op het loepje. En aangezien het rustig is hier, ga ik dat eens doen. I'll be right back.

*klik*

Whoehahaha te goed deze reactie

En verdomd, loepje leert ons een hoop.
Nou daar was niet veel zoekwerk voor nodig. Twee weken geleden een topic over relatieverslaving. In het kort: jij hebt het uitgemaakt, hij blijft mails sturen dat hij je terug wil. Jij geeft toe dat die mails, die aandacht een verslaving van je zijn en dat je erop blijft antwoorden. Dit is het stalken waar je nu over praat? Hou es op met terugmailen dan. Hou sowieso eens op met die ex. Move on meid, je blijft er zelf in hangen nu.
Maakt het wat uit...een autist of een narcist. Als jij hem een lul vindt blijft hij een lul. Door een etiketje wordt hij echt niet anders.
Wat gek, ben ik nu de enige die dit een volstrekt normale vraag vind en niet de behoefte heeft onder loepjes te kijken?

Soms is het gewoon fijn om iets meer begrip voor iemand te hebben, zodat je het een plekje kunt geven en verder kunt gaan met je leven. Of TO dit doet is dan verder aan haar en dat was ook niet haar vraag.
Nee, hoor iris. Je bent niet de enige.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Als ze gewoon zou vragen wat het verschil is tussen een narcist en een autist, nee, dan zou het geen rare vraag zijn.

Ten eerste gaat het over haar ex, als in verleden tijd.

Ten tweede plakt zij voor het gemak even een etiket op haar ex.

Ten derde reageert ze ook niet meer.....e soit
Ik zou kunnen zeggen dat die ex nooit een autist kan zijn, omdat toch wel bekend is dat autisten geen relaties kunnen onderhouden, maar dat zou wat heel kort door de bocht zijn

Bij stalken denk ik eerder aan een narcist, maar ja, ik heb mijn LOI-diploma psychiater-op-afstand nog niet gehaald, dus zekerheid hebben we niet.

Het echte onderscheidend element tussen een autist en een narcist ken ik trouwens ook niet, want met narcisten heb ik niks. Met autisten wel trouwens.
Ja daar kan ik me ook wel in vinden Starshine.

Hoewel iemand met Asperger (lichte stoornis en aan autisme verwant) natuurlijk wel een relatie kan hebben, al is die helaas vaak niet zo succesvol, maar die zal inderdaad niet zo snel gaan stalken denk ik.

Een narcist kan dit, vanuit zijn ongeloof dat jij gestopt met een God als hij, inderdaad wel gaan doen. Zodat hij je dan weer in zijn macht heeft en weer kan gaan kleineren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven