negatieve combinatie test

15-10-2009 17:05 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik wil me even voorstellen ik ben sas en moeder van een gezonde peuter. Ik ben 30 jaar oud (jong) en zag dus geen reden om een combitest te doen... Bij de eerste echo vroeg de verloskundige of wij wel wouden weten wanneer er een verdikte nekplooi werd gezien.

Naar aanleiding van mijn gezondheid, gezonde zoon en geen erfelijke dingen in de familie zeiden wij ja...

Er bleek een verdikte nekplooi te zijn... 3.3... maar gelukkig was er wel een neusbotje te zien (9 vd 10 kinds met down hebben dat niet) nu kwam ik in aanmerking voor een combitest... ondanks dat ik dat eerst absoluut niet wou toch nu maar wel gedaan...

Vandaag 1 week verder na de echo kregen wij het telefoontje met de mededeling 1:5.... ik kan je vertellen dat de grond even totaal weg is... al onze goede hoop met het mischien wel mee viel in duigen.

Dinsdag ga ik voor een spoedvlokken test ook al zoiets waarvan ik van te voren zei dat ik dit niet wou!!! Maar nu... ik wil het weten...

Van te voren zeiden wij tegen elkaar dat het niet uitmaakte wanneer een kindje met het down of een andere handicap aan ons gegeven werd.. we blijven toch hij/haar ouders??? Ik werk zelf in de gehandicapte zorg en dat zou dan toch ook een afkeer naar mijn beroep zijn???

Nu 1 week verder dan die 1ste echo is alles anders ik weet het niet meer.. het is nou zo dichtbij... downsyndroom oké maar wat komt er nog meer bij kijken??? hartafwijkingen dubbele/ meervoudig gehandicapt???

Pff wat is dit gewoon moeilijk...

Zijn er meer vrouwen (zowel positief als negatief) die hun verhaal willen delen???

Alvast bedankt groetjes sas
Wat een schrik he!

Jouw situatie is vergelijkbaar met de mijne 3 jaar geleden. Ik was ook 30 (bijna), had een peuter en was zwanger van de 2e. Bij ons was de uitslag ook 1:5 en ik heb ook een spoedvlokkentest gehad. En, onze dochter bleek volkomen gezond.

Hoop dat je wat aan mijn positieve verhaal hebt en iets geruster bent.

Sterkte met afwachten.
Ach meisje, ik weet precies wat je doormaakt, ik heb het 2 maanden geleden meegemaakt. Afschuwelijk! Ik zei ook, echt geen vruchtwaterpunctie, we laten het gewoon komen, hoe dan ook. Etc etc. Maar als je erin staat, komt het toch heel anders binnen...

Het is in ieder geval zeer frustrerend en ook al dat wachten helpt niet. Ik hoop dat je goed kunt praten met je partner hierover, want het hakt er wel in.

Bij ons is het helaas niet goed afgelopen. Ik wil je niet ongerust maken, alleen een hart onder de riem steken en je heel veel sterkte wensen.
Hoi Sas,

Wat ontzettend schrikken zeg. In mijn zeer nabije omgeving een soortgelijke situatie. Dikke nekplooi van 4mm, uitslag combinatietest 1:5. Kregen van de verloskundige eigenlijk een slecht-nieuws-gesprek (wat ik zeker niet onlogisch vind) waarop de papa van het kindje zei 'maar er is nog 80% kans dat het goed is!' en daar heeft hij dus weer helemaal gelijk in. Uiteindelijk bleek de vlokkentest goed (dus geen down of andere chromosomale afwijking) maar met een nekplooi van > 3mm heb je ook een verhoogde kans op een hartafwijking welke je pas bij de 20wkn echo kan opmerken. Dus weer een erg spannende periode maar ook deze echo bleek goed en bij 40wkn is er een kerngezond dametje geboren van 8pond.

Lastig ook he, dat je eigenlijk samen beslist dat ook een kindje met een handicap welkom is maar nu in zo´n situatie komt waardoor je er nog dieper over na moet denken. Heel veel sterkte in ieder geval in deze onzekere tijden

Groetjes Miep
twee weken geleden was er hetzelfde topic: singalala in "Slechte uitslag combinatietest"
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Dropshot en Miep,

bedankt voor alle lieve berichtjes,doet me goed... het wachten is idd erg zwaar fijn te horen dat er ook positieve verhalen zijn...

@mmmariposa,

Ook erg bedankt voor je berichtje

ik weet niet of je met deze site ook privé berichten zou kunnen sturen maar ik ben benieuwd naar je verhaal... als je die natuurlijk wilt delen kan me ook voorstellen dat het nog erg pijnlijk is...

liefs sas
en lieve singlala,

ik had die topic die jij gestuurd hebt ook gezien maar die gaan voornamelijk over 1:50 dat is voor mij op dit moment een zege al hadden wij die uitslag (dat neemt niet weg dat de onzekerheid voor die meiden minder is)

Ik wil niemand ermee beledigen of te kort doen maar ik ben meer beieuwd naar de verhalen met een "nog vergroterde kans"

1:2 1:5 en 1:10

nogmaals voor iedereen met een verhoogde uitslag is het gewoon een hel!!!

liefs sas
Wat vreselijk moeilijk, heel veel sterkte de komende tijd.
Sas,

ik heb je een uitnodiging gestuurd, dus dan kunnen we mailen, volgens mij. Heb het zelf nog nooit gedaan, maar laten we het eens proberen!
@Mmmariposa,

ik weet niet hoe die uitnodigingen gaan maar ik zie niets en had jou er ook al 1 gestuurd...

ik sta ook met het zelfde stukje op zwangerschapspagina.nl en als je bij zoeken negatieve combinatietest invoer kom je ook bij mij terecht... die site is zowie zo iets makkelijker vind ik hihi
Ik verkeerde in dezelfde situatie. Vanwege mijn leeftijd (39) had ik besloten direct een vlokkentest te laten doen. Bij het doen van de vlokkentest hebben ze ook de nekplooi gemeten (bleek later). De nekplooi was 4 mm en we kregen een kans van 1:3 op een kindje met een chromomale afwijking. En als dat niet het geval was dan was de kans wel groot dat het een hartafwijking zou hebben. Ik was ook volledig van de wereld, ik had de hele zwangerschap al afgeschreven (wij hebben besloten de zwangerschap af te breken als het een chromosomale afwijking zou hebben). Na een slopende week afwachten, bleek er geen chromosomale afwijking te zijn.

Vanwege de kans op een hartafwijking mocht ik met 15 weken al komen voor een uitgebreide echo. Op deze echo zag alles er helemaal normaal uit. Met 20 weken heb ik weer een echo gehad en ook deze was weer helemaal normaal.

Ik ben nu 22 weken zwanger en we hebben nu geen verhoogd risico meer. Wel wil de kindercardioloog de baby nakijken 2-3 weken na de geboorte.

Eigenlijk is er dus niets aan de hand, maar het onbezorgde is er helemaal af.

Ik wens je veel succes met de vlokkentest (is mijn 100% meegevallen, absoluut geen pijn).
tjee wat duurd wachten lang krijg vandaag waarschijnlijk de uitslag......
Spannend zeg!

Weet je al wat?

Anders gewoon zelf bellen hoor, heb ik toen ook gedaan. Toen wisten ze weliswaar nog niks maar ze vonden het niet raar dat ik belde.

Sterkte met afwachten.
Ik las op het andere forum dat je een gezonde dochter krijgt.

Gefeliciteerd met de goede uitslag!!! Wat een goed nieuws.

Jammer dat je het hier niet even hebt gemeld.
O wat fijn als alles toch in orde is! juist vanwege die onzekerheid hebben vriendlief en ik besloten niet te testen...als t gebeurt...dan gebeurt t wel....da hoor ik dat liever na de geboorte....

Geniet van je zwangerschap!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven