Werk & Studie alle pijlers

Het roer om ?

16-10-2009 13:47 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik loop er al een tijdje mee rond. Het idee dat het leven wat ik nu leid 'wel oké' is. Dat de baan die ik nu heb 'wel leuk' is. Maar dat er toch 'meer' moet zijn. Ik heb sterk het gevoel dat ik mijn passie, of roeping als je het wil verzwaren, nog niet gevonden heb. En dat terwijl ik anderen zo goed kan overtuigen dat ze hun hart moeten volgen en dat je het beroep moet zoeken waar je passie ligt.

Ik heb me ook best een tijdje ondankbaar gevoeld, zo van: je hebt het hartsikke goed voor elkaar, denk aan alle ellende op de wereld etc etc.... Maar ik vind toch dat ik ook best mijn eigen (egoïstische) geluk mag nastreven.

Dus nu heb ik me voorgenomen dat ik op zoek ga naar mijn passie. En daarna naar een baan die daarmee verbonden is. Maar hoe en waar begin je de zoektocht naar je passie? Ik heb echt geen idee hoe ik het ga aanpakken, of iig geen concreet idee. Dus mijn vraag:

Heeft iemand tips/suggesties voor mij? Of zijn er misschien zelfs mensen die ervaring hebben met deze vorm van het roer omgooien? Ik hoor het graag!
Je passie is toch vaak iets waar je in het dagelijks leven ook al mee bezig bent? Ik geloof niet zo in het zoeken naar je passie. Alsof dat ergens verstopt zit en je door een hele zoektocht ineens EUREKA roept, want je hebt nu eindelijk je 'passie'.

Ik denk dat je vooral moet kijken wat je nu al graag en veel doet en hoe je dat dan in een werkvorm kan gieten. Stel je kookt veel graag en lekker, dan kan je kookboeken gaan schrijven, een kookwinkel beginnen, kok worden. Of je sport veel en graag, dan kan je instructeur worden. Of je analyseert mensen regelmatig en probeert ze op weg te helpen dan is een studie psychologie misschien wat voor je? Wat vind jij leuk en doe je veel, ik denk dat dat de eerste vraag moet zijn. En dan hoe kan je daar je geld mee verdienen? Misschien moet je daar eerst nog een opleiding voor doen?
Ojee, en je bent pas 24, en nu al een onrustig gevoel?

Dan ga je straks wel door een hele zware dertigersdip....

Sterkte vast.
TO... in welke richting ligt jouw passie dan??
Meid, ik wens je enorm veel succes. Wat een bijzondere stap ga jij maken in je leven! Geniet ervan en veel plezier met je ontdekkingstocht!
Volg je hart. Dat klopt.
Concrete tip: ga vrijwilligerswerk doen in het gebied wat je interesse heeft: dieren, ouderen, kinderen, kunst, politiek enz. en als het wat is ga je de bijpassende opleidingen volgen en gaat het balletje hopelijk daarna vanzelf richting een andere baan rollen.

Zo hebt ik dat ook gedaan, maar hou er wel rekening mee dat ook je droombaan nadelige kanten kan hebben: stomme collega's, rare baas, weinig geld, hard werken enz.
quote:amalia schreef op 16 oktober 2009 @ 14:03:

Ojee, en je bent pas 24, en nu al een onrustig gevoel?

Dan ga je straks wel door een hele zware dertigersdip....

Sterkte vast.

Haha, ja I know

Hoop stiekem dat dit gewoon een extreem vervroegde dertigersdip is....

@Duivelijntje & Bianca40: Misschien is passie niet helemaal het juiste woord, maar kan het niet anders omschrijven. Een voorbeeldje ter verduidelijking: Mijn beste vriendin is verloskundige. Dat IS ze ook echt zeg maar. Ze haalt voldoening uit haar werk, haar talenten liggen daar ook en ze is ongelooflijk enthousiast over haar werk. Ze geniet zelfs van de mindere kanten, zoals de onvoorspelbare werktijden en de hectiek af en toe.

Als ik dan ga kijken naar wat ik leuk vind om te doen, zijn dat èn een heleboel verschillende dingen, èn is er geeneen die er echt uitspringt. Bovendien zijn er nog een heleboel dingen die ik leuk of interessant vind, maar waar mijn talent duidelijk niet ligt

Een vriendin van mij heeft wel eens de tip gegeven om een lijstje te maken van al die dingen, en dan dat lijstje terugbrengen tot een top 5. Maar bij mij bleven er maar dingen bijkomen
Maar als je niet 1 bepaalde passie (of grootste interesse) hebt... dan kan je die ook niet volgen toch??
Euhm, nee en dat is dus ook mijn 'probleem': Ik weet niet waar mijn passie ligt en daarom wil ik hem gaan zoeken.

Maar ik heb dus geen idee hoe je zoiets aanpakt....
Studie of loopbaan begeleiding? En sommige mensen hebben misschien niet één roeping of passie. Ik niet bijvoorbeeld. Vind ook meerdere dingen leuk maar zie dat niet als belemmering. Je hoeft niet alles nu, en je hoeft niet van alles je werk te maken. Ik dacht ooit dat ik een passie had en daar ben ik net als Iris door vrijwilligerswerk en cursussen ingerold. Nu, jaren later, weet ik dat 't geen passie is en ben ik weer bezig met andere zaken. Doe wat je leuk vind, ook al zijn dat meerdere dingen, je kan niet alles dus maak keuzes maar je hoeft echt niet op zoek naar 1 passie omdat je vriendin dat bijvoorbeeld ook heeft. Niet iedereen is hetzelfde.
quote:Mejet schreef op 16 oktober 2009 @ 14:41:

Euhm, nee en dat is dus ook mijn 'probleem': Ik weet niet waar mijn passie ligt en daarom wil ik hem gaan zoeken.

Maar ik heb dus geen idee hoe je zoiets aanpakt....

Ik heb dit ook heel lang gehad. Wist nooit echt wat ik wilde, vond veel banen niet leuk. Inmiddels heb ik al jaren een leuke baan, maar was al in de dertig voor ik het écht naar mijn zin had en heb.

Ook ik ben iemand die veel dingen 'wel leuk' vind, maar ook niet meer dan dat. Ik heb een beroepskeuze test gedaan, maar ook hier kwam eigenlijk niet veel uit. Ik scoorde op veel dingen gemiddeld, en er was niet iets wat er echt uitsprong.

Een tip voor jou heb ik niet, misschien alleen dat je niet te veel naar anderen moet kijken.

En misschien mag je wel blij zijn dat je je baan wél leuk vindt, zo is het wat makkelijker om rustig naar iets anders te kijken. Een aanvullende studie misschien?
Ik geloof eigenlijk niet dat je je 'passie' zo heel bewust naar boven kunt halen. Dat is toch iets dat je moet voelen, niet iets dat je door hard nadenken kunt bereiken. Bovendien denk ik dat je af moet van het idee dat het per se je werk hoeft te zijn. Er zijn zat mensen die hun werk 'gewoon prima' vinden, en die hun echte tevredenheid halen uit hun gezin, vrijwilligerswerk, de kaartclub/tennisvereninging of het paard dat ze ergens in een stal hebben staan. Als er dus dingen zijn die je heel leuk vindt, maar waar je talent niet echt ligt, kun je dat dan niet als hobby doen? Je hoeft niet meteen op het WK te staan om plezier te hebben in bv een sport.

In mijn geval is mijn werk wel wat jij 'passie' zou noemen. Maar het was niet zo dat ik op een dag wist: Dat wil ik gaan doen. Ik ben een studie gaan doen die me leuk leek, maar zonder dat ik wist wat ik er exact mee wilde. Vervolgens kwam ik er steeds meer over te weten, en wist ik beter welke richting ik op wilde. Ik heb banen aangenomen die me wel ok leken, maar niet per se een droom waren of zo. Het was meer dat ik geen reden zag om het niet te doen. Pas de laatste tijd heb ik het gevoel dat dit het (op dit moment in elk geval) helemaal is.

Ik denk dat je niet per se meteen 'het roer om' hoeft te gooien. Probeer anders gewoon eens wat nieuws uit, qua hobby, vrijwilligerswerk of een cursus/studie. Dat loopt je vanzelf tegen iets aan dat het voor jou is. En succes natuurlijk!
Thanx voor alle reacties alvast! Ik vind het prettig dat ik op deze manier mijn 'plan' van verschillende kanten kan proberen te zien

Ik snap wel wat sommige mensen zeggen over het hebben van een passie en dat het een gevoel is wat je moet hebben. Maar ik voel nu nergens een echte passie voor. Betekent dat dan dat ik nooit een passie zal hebben? Ik denk zelf dat je door het proberen van verschillende/nieuwe dingen andere kanten van jezelf kan ontdekken. En volgens mij kan er best iets zijn waarvan ik denk: wow, dit voelt echt goed! Maar dat ik dit gewoon nog nooit gedaan heb/ me in verdiept heb.

En het zou wat mij betreft ideaal zijn als ik daar op werkgebied iets mee kan doen, gewoon omdat dat een groot deel van je leven is. Maar dat is geen must!

Ik weet dat ik ook nog hartstikke jong ben, maar daarom is dit juist volgens mij het moment om dingen te veranderen. Ik wil niet op een gegeven moment bij wijze van spreke 40 zijn en spijt hebben dat ik dingen niet heb aangepakt toen dat mogelijk was.

Vrijwilligerswerk vind ik echt een goeie suggestie, ga zo gelijk eens kijken wat de mogelijkheden hier in de buurt zijn en wat me leuk lijkt!
Hallo Mejet,

Ik las je vraag al een paar dagen geleden, maar had toen geen tijd om te reageren. Maar kom er nu dus speciaal voor terug haha.

Wat ik tegen je wil zeggen: natuurlijk moet je je hart volgen!

En het is helemaal niet egoistisch om voor je eigen geluk te kiezen, je doet jezelf en anderen juist tekort als je ongelukkig wordt door een (rot)baan.

Het is niet raar vind ik dat je nu 'al' niet weet wat je wilt/wat je passie is. Net of je daar pas over mag twijfelen als je 40 bent ofzo. Levensvragen/zingevingsvragen zijn toch niet leeftijdgebonden??

Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen: 'Als je van koken houdt, word dan kok' of 'Als je met mensen wilt werken, word dan maatschappelijk werker'. De wereld kent nou wel genoeg voorbeelden van mensen die als een kip zonder kop hun baan opzeggen om een bed-and-breakfast te beginnen omdat ze een passie voor Italië hebben of bakker worden omdat ze van taartjes houden. De baan die je straks gaat doen, 'moet' je voor een groot gedeelte van je tijd uitvoeren en bovendien houdt een baan (bijvoorbeeld 'bakker zijn') veel meer in dan je vaak denkt ('bijvoorbeeld van de bakker: meel bestellen, bestellingen aannemen, vroeg opstaan, personeel aannemen voor je winkel, begrotingen maken, taartjes verkopen, schoonmaken, etc etc.). Alle aspecten samen maken iets tot een baan. Je zult zorgvuldig alle aspecten van een baan moeten afwegen om een keuze te kunnen maken.

Maar eerst inderdaad die passie vinden. En wed maar dat ook jij een passie hebt. Onderzoek je talenten, waarden, normen, je ideale werkomgeving en dat wat voor jou van betekenis is.

Een boek dat je bij al deze zaken goed zal helpen is 'Baanbreker' van Nicholas Lore. Een dikke pil, maar zó de moeite waard! Het goede van dit boek vind ik de vele tests, maar ook het coachende karakter van dit boek. Het is een echte aanrader!

Verder: laat je niet ontmoedigen door mensen die zeggen dat je passie of droombaan niet bestaat. Als ze dat zeggen, durven ze namelijk zelf geen veranderingen in hun leven te brengen. Succes, maar vooral: veel werkplezier toegewenst!
@ Eva: Bedankt voor je opbouwende en positieve reactie! Dat boek dat je aanraad van Nicholas Lore ben ik eens gaan googlen en lijkt mij ook zeer bruikbaar! Kan het alleen nergens meer via internet bestellen helaas.... Enig idee waar ik het nog zou kunnen krijgen? Heb je zelf ook ervaring met het boek? Heb wel nog een ander boek van dezelfde schrijver gevonden, What now, wat meer gericht is op jongeren/jong volwassenen die nog een carriere moeten kiezen. Misschien dat dat een goed alternatief is Iig bedankt dat je me weer een stukje op weg geholpen hebt!
Hey Mejet

Ik heb ook even moeten zoeken, maar ik vond het boek uiteindelijk op managementboek.nl. Wel heel irritant is dat je dan steeds een tijdschrift voor managers ontvangt (gratis, maar ik lees het nooit). Misschien dat je dat bij de bestelling moet aangeven dat je dat niet wilt.

Succes!
Hej Mejet,

Weet je al een beetje wat je leuk vindt? Anders is zo'n loopbaan/beroepskeuze test geen slecht idee hoor. Aan sommige beroepen denk je nou eenmaal niet zo snel, of soms heb je er geen goed beeld van. Wat heb je voor opleiding/werk gedaan? 't is trouwens ook best goed om te weten wat je niet leuk vindt en dus niet wilt doen.

En vrijwilligerswerk is altijd goed!!!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
@ Eva: Het boek is in de bestelling

@ Janna: Ik heb ook al aan een beroepskeuzetest zitten denken. Heb die ooit via internet wel eens gedaan, en dat wil ik sowieso nu ook nog wel een keer doen. Kan geen kwaad iig! Ik heb de opleiding Orthopedagogiek gedaan, maar heb altijd het gevoel gehad daar niet op mijn plaats te zitten. Ben daarom na mijn bachelor op zoek gegaan naar een baan ipv verder te gaan met een master. Ik heb toen een tijdje in de gehandicaptenzorg gewerkt en werk nu sinds 2 jaar in de psychiatrie als woonbegeleider.

Wat wel gappig is trouwens, ik was me mailbox aan het updaten en toen kwam ik formulieren tegen die ik op de middelbare school in heb moeten vullen voor SLB. Daar had ik nog ingevuld dat ik piloot ging worden of bij de brandweer....
Ik zag een reclamebord voor het career event toen ik vandaag in Utrecht was. Heeft iemand hier ervaring mee/ weet wat dit inhoudt? Ik heb zelf het beeld dat dit meer iets is voor mensen in het bedrijfsleven en dat ik er met mijn werk en achtergrond niet veel aan zal hebben. Of hebben verschillende branches met het career event te maken? Zou het van mij van waarde kunnen zijn om mijn horizon te verbreden?
http://www.beyou.nl/media ... /Als_je_bevlogen_bent.pdf

Interessant artikel... (de tekst dan, dat spel moet je maar even buiten beschouwing laten).

Via deze site kun je ook heel veel interessante info/boeken vinden:

http://www.beyou.nl/media ... /Als_je_bevlogen_bent.pdf
quote:Mejet schreef op 28 oktober 2009 @ 22:14:

Ik zag een reclamebord voor het career event toen ik vandaag in Utrecht was. Heeft iemand hier ervaring mee/ weet wat dit inhoudt? Ik heb zelf het beeld dat dit meer iets is voor mensen in het bedrijfsleven en dat ik er met mijn werk en achtergrond niet veel aan zal hebben. Of hebben verschillende branches met het career event te maken? Zou het van mij van waarde kunnen zijn om mijn horizon te verbreden?

Ik denk dat het idd meer iets voor het bedrijfsleven is. Meer gericht op rechten/economie/bestuurskunde enzo. En niet op de zorg gericht, denk ik.

Ik denk dat je zo'n beroepskeuzetest beter door een ervaren psycholoog (op arbeid en organisatie gericht) kan laten doen. Die kan er dan op doorvragen en zal de mogelijkheden weten van beroepen die erbij aansluiten.
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Natuurlijk is het belangrijk dat je voldoening haalt uit je werk, maar dat hoeft niet de reden te zijn voor jouw geluk.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: heb nu best een ok baan, maar het is niet mijn 'droombaan' (zou niet eens weten wat dat is, eigenlijk). Werk nu in vaste dienst, maar zou bijvoorbeeld graag voor mezelf werken. Dus doe ik naast mijn huidige baan wat freelance werk. Krijg daar veel minder voor betaald, maar vind het wel leuk!

Daarnaast werk ik om te leven en leef ik niet om te werken.

Ik heb het geluk dat ik met mijn 'best ok baan' een leuk salaris heb. Daar kan ik de hypotheek van betalen, reizen en andere leuke dingen. Ik sta er heel bewust regelmatig bij stil dat omdat ik deze baan heb, heel veel andere dingen kan doen die me erg blij maken.
Hoi Merjet,

Wat je zou kunnen doen is een missie?visie ontwikkeling.

Ik doe dit regelmatig met mensen om hun levensdoel boven water te krijgen. Wellicht dat dat iets is om meer richting te geven aan je toekomst. Wil je daar meer over weten dan laat maar horen.

Groet

Marcel Rijntjes
quote:aandacht schreef op 29 december 2010 @ 14:06:

Hoi Merjet,

Wat je zou kunnen doen is een missie?visie ontwikkeling.

Ik doe dit regelmatig met mensen om hun levensdoel boven water te krijgen. Wellicht dat dat iets is om meer richting te geven aan je toekomst. Wil je daar meer over weten dan laat maar horen.

Groet

Marcel RijntjesHeb ff met het loepje gekeken, jij biedt in een ander topic toch een vakantiepark te koop aan? Wat een toeval.
In een jaar oud topic leuren met je troep, haha, wat komisch!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven