Klakkeloos overgenomen, maar waarom?

18-10-2009 10:24 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net op een ander topic dat iemand nóóit overhemden aan een boord op zou hangen. Waarom niet? Is nu eenmaal zo geleerd.

Een ander reageerde dat ze pas na járen wist waarom panty(kousjes) eigenlijk niet buiten gedroogd werden. Waarom? Het bleek dat ze anders de hele tuin doorwaaien.

Dit deed me hieraan denken: Ik weet niet anders dan dat mijn moeder altijd de aardappels nat (in een bak water) schilde. Dus 25 jaar later schilde Lys haar aardappels nog steeds nat.

Op een mooie dag, ergens een paar jaar terug in het verleden, betrapte ik mijn moeder erop dat ze haar aardappels droog schilde.

Droog?

-Mama, wat doe je in vredesnaam? *was in shock*

-Hoezo?

-Nou, je hebt me toch geleerd ze nat te schillen?

-Ach, Lys, vroeger kwamen de aardappels per mud in huis en die dingen zaten onder de aarde en klei. Tegenwoordig zijn aardappels toch mooi schoon!

Klakkeloos overgenomen, zonder erbij na te denken...

Wie nog meer?
Known to cause insanity in laboratory mice
quote:Lys schreef op 18 oktober 2009 @ 13:08:

[...]

Waarschijnlijk zaten die worteltjes net zo vol met zand als onze aardappels...Zelfs de tweederangs worteltjes waspeen zat laatst nog vol met zand. Gatver. Had ik ze niet gewassen -want dat hoeft niet met waspeen- knarsten ze tussen mijn kiezen. :puke:
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Sperziebonen breken was omdat er vroeger een 'draad' in zat (die er uit gekweektis) met snijden sneed je die door, dus werden ze gebroken zodat de draad er uit getrokken kon worden.

Wortels niet schillen levert behalve een zanderige hap een soort velletje op wat los laat na t koken, niet erg smakkelijk (ook zo goed als er uit gekweekt)

Ik vouwde de handoeken het zelfde; onderhand niet meer, paste helemaal niet handig in mijn handdoeken rek

Niks zomaar overgenomen dus
Aardappelen snij ik nog steeds in vieren zonder plankje.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Goede vragen zeg.

Ik hang altijd broeken aan de pijpen op. Ook overgenomen, heb geen idee waarom dus als iemand het weet?
quote:noahtb schreef op 18 oktober 2009 @ 15:30:

Goede vragen zeg.

Ik hang altijd broeken aan de pijpen op. Ook overgenomen, heb geen idee waarom dus als iemand het weet?Misschien... ik weet niet hoor... omdat de bovenkant het zwaarst is, en zo de pijpen door het gewicht al glad worden getrokken? (= minder strijkwerk)
Was uitslaan doe ik ook, om de grootste kreukels er alvast uit te halen.

En broek aan de pijpen hangen doe ik niet, maar ik denk dat doordat het zwaarste gedeelte onder is je ook minder kreukels hebt (ga ik toch maar eens uitproberen!)

Ik dacht dat sperziebonen snijden was om de kooktijd te verminderen, maar ik heb het ook gewoon klakkeloos overgenomen dus ik weet niet of dat de reden is
Ik ben mosterd zie ik....
quote:Vinyl schreef op 18 oktober 2009 @ 15:31:

[...]

Misschien... ik weet niet hoor... omdat de bovenkant het zwaarst is, en zo de pijpen door het gewicht al glad worden getrokken? (= minder strijkwerk)

Misschien wel ja. Overigens gooi ik mijn spijkerbroeken gewoon in de droger. Ik woon erg klein en heb niet echt ruimte om kleding om te hangen om zo te laten drogen.

Lys, van dat kruis: als je inderdaad probeerde dat kruis weg te vegen, dan zag je moeder daar dus aan dat je loog Slim trucje!
quote:Courage schreef op 18 oktober 2009 @ 15:24:

En wie slaat de was ook uit voor je het ophangt? Zoals ik meestal.

En weet je ook waarom?Nu je het zegt, doe ik ook. Nu ik erover nadenk zal het wel minder kreukels opleveren als je dat doet......?
quote:Lys schreef op 18 oktober 2009 @ 12:18:

Ja, daar noem je ook zoiets Ambrosia. Ook mij werd verteld dat je daar hartstikke blind van kon worden.

En nu ik erover nadenk zie ik idd geen link tussen stuitje en zicht, haha.

En van op mijn haren sabbelen (had altijd lang haar) zou ik wormen krijgen... Oh mijn hemel, de angst & schrik als ik onbewust weer eens op een pluk haar sabbelde en mij ineens realiseerde dat ik nu allemaal 'wormen' naar binnen zoog. Gruweldegruwel.Mij is altijd verteld dat ik dan haarballen in mijn buik kreeg....brrrrr....en nog steeds als ik een kind met een pluk haar in haar mond zie, dan moet ik er aan denken.
Idem dito, is idd vanwege kreukelvorming.

Wij hadden vroeger een groot balkon en dan stond ik tegenover mijn moeder met mijn veel te korte armen. Als zij 'kaaaaaaaaaalap' deed, vloog het aan de andere kant (bij mij dus) weer uit de handen.

Aaah, de nostalgie.

Ceci, denk dat dat ook het hele punt was, haha. Maar ja, te jong destijds om logisch te redeneren. Daar maakte ze fijn misbruik van. *vliegt naar psyche*
Known to cause insanity in laboratory mice
quote:gigaluilak schreef op 18 oktober 2009 @ 14:51:

Sperziebonen breken was omdat er vroeger een 'draad' in zat (die er uit gekweektis) met snijden sneed je die door, dus werden ze gebroken zodat de draad er uit getrokken kon worden.

Wortels niet schillen levert behalve een zanderige hap een soort velletje op wat los laat na t koken, niet erg smakkelijk (ook zo goed als er uit gekweekt)

Ik vouwde de handoeken het zelfde; onderhand niet meer, paste helemaal niet handig in mijn handdoeken rek

Niks zomaar overgenomen dusDan mag jij mij vertellen waar ik sperziebonen kan vinden "zonder draad". Ik vind dat zo goor net of je haren in je mond hebt. Ik koop meestal chinese boontjes omdat daar de minste draad in zit.
Ja, hier ook altijd last van draden. Bah! Ik neem nu altijd of een potje, of sperziebonen uit de diepvries van de euroshopper. Prima bonen, zonder draadjes!
quote:Courage schreef op 18 oktober 2009 @ 15:23:

[...]

Ik ook, maar vooral omdat het gewoon sneller is.

Dat van die sperziebonen: wij trokken dus vroeger ook geen draadje eraf (ik snap wat je bedoelt). Dus zou mijn moeder het nog weer van haar moeder hebben overgenomen? Toen er echt nog wel harde draadjes waren? Die draadjes heb ik heel af en toe nog eens, Ik snij of breek de boontjes nooit doormidden, toch maar een paar testen door ze te breken wat die draadjes zijn zó ontzettend smerig :puke:.
Zo stond ik laatst bij mijn volle verstand heel serieus aan Vriend te vertellen dat wanneer hij het warme water in een klein straaltje liet lopen, de cv ketel kan ontploffen.

Na een lachbui van 10 minuten vertelde hij dat dat toch echt niet mogelijk is.

Ja, mijn vader zaliger vertelde dat vroeger, en dat geloof je dan.

En nog steeds haal ik het niet in mijn hoofd om een dun straaltje heet water te laten lopen, bij mij staat ie altijd vol open
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Herkenbaar dit

Ik hang de t-shirts ondersteboven op, na het uitkloppen. Waarom? Geen idee eigenlijk...
Om geen knijpervormen in de schouders te krijgen natuurlijk!
En boontjes snij ik doormidden omdat die van 10 cm lengte niet in mn mond passen!
Was uitklappen doe ik om lucht in het wasgoed te krijgen. Of tenminste... dat is mij verteld. Dat de stof van de voor- en achterkant niet meer tegen elkaar aan geplakt zit.

~voelt zich nu een beetje blond~
Wat wilde ik nou toch typen?
Hahaha mimsey, alle was klop ik daarom ook uit hoor en ik ben echt heel blond!

Wat de sperziebonen betreft...wat ik ook doe, ik heb altijd draden. Ik koop ze niet meer en eet snijbonen.

In het kader van op stuitje vallen en blind worden...heb ik vroeger een ander mee gekregen nl. "niet in je navel zitten frunniken want dan vallen je benen eraf"!

Jeee, wat een dilemma als ik een pluisje in mijn navel zag zitten....

Zo heb ik nog steeds een tik om elke avond de keuken te dweilen, gewoon omdat mijn moeder dat deed. Niet met de wisser, nee gewoon op de knietjes want dat gaat veel sneller en beter! Het dweiltje gaat daarna in heet water met bleek en dan in de was...heb dan ook nooit mooie dweiltjes.

Voor alle feestdagen en zeker voor een verjaardag lap ik de ramen binnen en buiten. Al is de glazenwasser voor buiten net geweest, buiten moet dan ook al is het 23.00 uur 'savonds.

Dat visite tegen de schuifpui aan knalt omdat ze denken dat die open staat...sorry, maar volgend jaar lap ik ze toch weer extra.

Gek hoor die overgenomen gewoontes.

Komen nog meer boven en ook uitdrukkingen, die ik ook gebruik ( en soms zelf van schrik...)

Maar goed, ik hoor niet anders dan dat ik net mijn moeder ben, gelukkig hield mijn man ook van mijn moeder met al haar "streken"
quote:emaille schreef op 19 oktober 2009 @ 23:23:

En boontjes snij ik doormidden omdat die van 10 cm lengte niet in mn mond passen!

Met deze moet dat toch lukken

Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Haha, moest wel lachen om alle voorbeelden!

Ik heb ooit eens hele erge ruzie gehad met mijn ex, tijdens het gezellig pannenkoeken bakken... Hij had namelijk van zijn moeder een hele andere manier geleerd dan ik van de mijne, haha. Dan zul je denken; hoe moeilijk is het... maar nee... Een pannenkoek met kaas of spek kan je echt op twee hele verschillende manieren klaar maken. En ja, daar kan je echt een uur ruzie over maken
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Ja, dat zijn echt van die waanzinnig suffe ruzies! Heel herkenbaar. Vooral achteraf om te lachen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven