Irritatie's tussen vriend en mijn broer.

19-10-2009 11:53 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 3 jaar een relatie met mijn vriend. Een aantal maanden geleden hebben we een huis gekocht en zijn nu druk bezig met klussen. Over een aantal weken willen we erin trekken (moeten nog even wachten op de meubels). Hiervoor hebben we een latrelatie gehad. Dus dit is de eerste keer dat we gaan samenwonen.

Gisteren ging ik met mijn moeder + broer en zijn vriendin kijken bij het huis, hoe het ervoor staat.

Voordat we de sleutel van het huis kregen had mijn broer beloofd te komen helpen met klussen, maar omdat hij werk heeft met onregelmatige diensten en vaak veel dagen achter elkaar moet werken, heeft hij nog geen tijd gehad om te helpen. En hier baalt mijn vriend dus van.. Mijn vriend had verwacht mijn broer vaker te zien. Dus heeft mijn vriend tegen mijn broer gezegt: Als jij een huis hebt hoef je ook niet op mijn hulp te rekenen. Mijn broer is er op dat moment niet op ingegaan.

Eenmaal weer bij mijn ouders thuis krijg ik alles over me heen van mijn broer maar mijn moeder doet ook even lekker mee.

Ik hoor nu alles wat niet goed is aan mijn vriend en zijn familie.

Vanmiddag wilt mijn broer met mijn vriend praten, na aandringen van mij omdat ik niks met de frustratie van mijn broer of mijn vriend kan. Ik vind dit echt heel erg vervelend!!

Ik ben erg gesteld op mijn broer, en ik wil dat ze nog gewoon tegen elkaar kunnen doen want dit is gewoon een stomme onderlinge irritatie.

Wat kan ik hier nou mee?? Hoe kan ik dit gesprek goed laten lopen?? Heeft iemand tips voor me??
-
anoniem_23562 wijzigde dit bericht op 19-10-2009 12:35
Reden: kom er zo op terug...
% gewijzigd
Ik vind het eigenlijk ook wel meevallen wat vriend zegt. Hij gooit hem iets voor de voeten, wat broer zelf beloofd heeft. Hij scheldt hem niet uit, slaat hem niet, beledigd hem niet. Hij zegt alleen dat hij ook geen hulp hoeft te verwachten wanneer hij hulp nodig heeft. Niets raars aan. Ik denk dat broer zich op zijn pik getrapt voelde, want hij werd met iets geconfronteerd wat hij zelf niet is nagekomen. Hij kan best onregelmatige diensten hebben, maar hij werkt 8 uur op een dag. Dan nog heeft hij de avonden/ochtenden/middagen vrij. Al komt hij twee uurtjes, dat is beter dan je niet laten zien vind ik.

Ik vind niet dat je van iedereen kan verwcahten dat ze je komen helpen, maar ik vind wel dat als iemand toezegt te komen helpen je er vanuit mag gaan. Wat betekenen zijn woorden anders nog?
quote:toffifee schreef op 19 oktober 2009 @ 12:40:

Ik vind niet dat je van iedereen kan verwcahten dat ze je komen helpen, maar ik vind wel dat als iemand toezegt te komen helpen je er vanuit mag gaan. Wat betekenen zijn woorden anders nog?Eensch!
quote:hanZie schreef op 19 oktober 2009 @ 12:30:

[...]

Broer had toegezegd dat hij zou komen helpen. Waarom mag vriend er dan pas wat van zeggen als broer hem terug vraagt? Ben jij van het koopmannenprincipe: voor wat hoort wat?

Als broer toezegt te komen helpen en dat gebeurt niet mag daar gerust wat van gezegd worden.

Het is toch geen ingehuurde kracht, dus als er wat tussenkomt dan hoeft ie daar geen verantwoording over af te leggen. Tenzij hij concreet 'n datum afgesproken heeft om te komen helpen, dan is afbellen uiteraard wel zo netjes.

En ik ben het uiteraard eens met 't 'voor wat hoort wat' principe. Als broer wel was komen helpen dan zouden vriend én zus daarmee de verplichting aangegaan zijn ook broer te komen helpen in zijn huis. Nu broer niet is gekomen, hoeven zus en vriend dus ook niets meer bij hem te komen terug doen.
quote:elninjoo schreef op 19 oktober 2009 @ 12:46:

[...]

Het is toch geen ingehuurde kracht, dus als er wat tussenkomt dan hoeft ie daar geen verantwoording over af te leggen. Tenzij hij concreet 'n datum afgesproken heeft om te komen helpen, dan is afbellen uiteraard wel zo netjes.Hij hoeft ook geen verantwoording af te leggen. Maar als er gezegd wordt dat hij niet op vriend hoeft te rekenen (vind ik geen gekke opmerking in dit verhaal) is broer helemaal over de pis (en moeder ook) en wordt vriend + familie zwart gemaakt. Waar is dat dan voor nodig?
quote:elninjoo schreef op 19 oktober 2009 @ 12:46:

[...]

En ik ben het uiteraard eens met 't 'voor wat hoort wat' principe. Als broer wel was komen helpen dan zouden vriend én zus daarmee de verplichting aangegaan zijn ook broer te komen helpen in zijn huis. Nu broer niet is gekomen, hoeven zus en vriend dus ook niets meer bij hem te komen terug doen.Het ging me meer om jouw opmerking dat vriend pas mag wat zeggen over het niet helpen van broer als broer vriend zou vragen om te helpen in huis. Ik zie niet in waarom vriend het dan pas mag zeggen.
dubbel door &*^% verbinding, sorry
quote:Pilous schreef op 19 oktober 2009 @ 12:12:

En daarom laat ik dus nooit familie helpen met verhuizen.....Idd, je kunt beter iemand inhuren, scheelt een hoop ellende, blijkt nu.
Maar wat was er dan ineens allemaal mis met je vriend volgens je familie?
hmm, dit is ook balen voor jou zeg.... door het verhuizen heb je wel genoeg aan je hoofd. Ik denk dat de verhuisstress ook wel eens de reden zou kunnen zijn voor die ongelukkige opmerking van je vriend. Daarom zou ik nu even achter je mannetje blijven staan, je kunt toch gewoon zeggen tegen je familie dat je de opmerking betreurt, dat die in de context van de situatie moet worden gezien en dus vast niet erg gemeend was en dat je nu geen gesprek wil omdat jullie wel genoeg aan je hoofd hebben. Het lijkt me namelijk dat als je broer gaat praten met je vriend de boel alleen maar verder escaleert. Als je broer met hem gaat praten met de steun van de rest van je familie en er nog misschien allemaal andere dingen bij gaat halen die niks met deze situatie te maken hebben dan is dat gewoon teveel voor je vriend en ook niet helemaal verdiend. Dit is gewoon zo'n geval waarin alle volwassenen even hun schouders moeten ophalen voor de vrede. Dan helpt je broer maar niet, toch?

Dus even voor de goede orde, ik ben hier dus NIET voor een gesprek. Dit is gewoon een moment waarop je even je vriend steunt ondanks dat hij iets heeft gezegd waar je niet achter staat. Als de wrevel blijft kunnen jullie altijd nog eens een gesprek aangaan maar dan als jullie minder stress hebben.
quote:domnaiefmutsje schreef op 19 oktober 2009 @ 11:58:

Is je vriend helemaal betoeterd? Je broer moest werken, hij kon niet. Het was geen onwil? Oplossing? Dat je vriend zijn excuses aanbiedt.Pcies.. Vind het een behoorlijk lompe opmerking van je vriend en kan goed begrijpen dat je broer pissed is.. Hulp krijgen is mooi, maar als het niet kan houdt het gewoon op..
@hmmmm..

Hee, heb ik dat niet eerder gelezen?

Zit wel wat in hoor!
dankje.... ben wel wat gewend qua familie dingen

dus meissie, gewoon cool blijven en even iedereen bij elkaar vandaan houden.

keep your eye on the ball and the goal is your house
Aan de ene kant zit er wel wat in, aan de andere kant vind ik niet dat vriendlief nou ontzettend ontzien moet worden. Goed, de reactie van de familie ging te ver, maar het is nou ook weer niet zo dat verhuizen zo'n trauma oplevert dat je even ontoerekeningsvatbaar mag worden verklaard. Ik vind dat je als vriendin best mag vinden en zeggen dat wat hij heeft gezegd ook niet zo netjes was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In tegenstelling tot sommigen hier, begrijp ik de frustratie van je vriend heel goed.

Natuurlijk is hulp van familie geen recht. Maar als iemand hulp belooft, is het logisch dat je verwacht dat die belofte wordt nakomen. Zeker als het om grote klussen gaat is het erg vervelend als iemand het ondanks toezeggingen laat afweten. Mijn eigen broer heeft vijf kinderen, onregelmatige werktijden èn hij woont hier anderhalf uur vandaan. Maar als hij belooft te komen helpen, dan komt hij ook. Dat je broer het afschuift op zijn onregelmatige werktijden, vind ik dus een behoorlijk slap excuus. Hij wist toch dat hij die had toen hij beloofde te helpen? Hij heeft er blijkbaar gewoon niet zoveel zin in. Prima, dat mag. Maar dan had hij niet moeten toezeggen dat hij zou komen.

Wat dat betreft is je vriend wel lekker duidelijk. Je broer weet nu tenminste waar hij aan toe is als hij zelf hulp nodig heeft

Dus als er al excuses aangeboden moeten worden, lijkt me dat die van je broer moeten komen. Hij had die belofte niet moeten doen.

Dat je broer en je moeder jou vervolgens ook nog kwetsen door alle nadelen van je vriend en zijn familie op te sommen, vind ik echt niet kunnen. Als mijn familie dat zou doen, zou ik ze heel duidelijk vertellen dat ze hun commentaar voor zich moeten houden. Het is per slot van rekening wel de man is waarmee jij oud hoopt te worden.

Je vraagt je nu af hoe je het gesprek tussen je broer en je vriend goed kan laten verlopen. Ik zou het erg bij mezelf houden. Vertel dat je graag wilt dat het goed komt. Leg uit waarom je vriend gefrustreerd reageerde, dat jullie gerekend hadden op zijn hulp. Verval dus niet in beschuldigingen en termen als 'afspraken nakomen'.

Daarnaast zou ik, als ik jou was, ook nog aan mijn broer en moeder laten weten hoe jij je voelde toen zij zo negatief over je vriend spraken. Dat gesprek zou ik overigens doen zonder je vriend erbij.

Sterkte!
ben het op mijn beurt weer erg eens met yette en susan, hoop dat je onze adviezen kan combineren... succes en wil je misschien laten weten hoe het gaat verder? liefs!
Bedankt voor al jullie reacties.

Het gesprek is geweest en ik heb besloten mij er niet mee te bemoeien..

Uiteindelijk kwam het erop neer dat mijn vriend vind dat als mijn broer zegt dat hij komt mijn vriend verwacht dat hij komt, dus heeft mijn broer belooft dit soort beloftes niet meer te doen.

Daarnaast vond mijn broer dat mijn vriend dit beter had kunnen zeggen door bijvoorbeeld te zeggen: Waneer kom je helpen, ik had je al wel eerder verwacht.. Dus mijn vriend heeft belooft om een 'normaal open vraag te stellen zonder mijn broer aan te vallen.

Nou perfect verlopen dus.. Iedereen weer Happy.
Ik zou mij er niet al te druk om maken; dit is een gevalletje opgewonden standjes en over 1,5 maand drinken ze samen een biertje en niemand weet ook alweer waarom ze wat onenigheid met elkaar hadden. Het zijn juist vaak de vrouwen die boel onnodig opblazen.
Oh - ik heb wat gemist - het gesprek is al geweest en het is al opgelost - mijn bijdrage aan dit topic is dus met recht mosterd te noemen .
quote:Fleur_Me schreef op 20 oktober 2009 @ 21:24:

Bedankt voor al jullie reacties.

Het gesprek is geweest en ik heb besloten mij er niet mee te bemoeien..

Uiteindelijk kwam het erop neer dat mijn vriend vind dat als mijn broer zegt dat hij komt mijn vriend verwacht dat hij komt, dus heeft mijn broer belooft dit soort beloftes niet meer te doen.

Daarnaast vond mijn broer dat mijn vriend dit beter had kunnen zeggen door bijvoorbeeld te zeggen: Waneer kom je helpen, ik had je al wel eerder verwacht.. Dus mijn vriend heeft belooft om een 'normaal open vraag te stellen zonder mijn broer aan te vallen.

Nou perfect verlopen dus.. Iedereen weer Happy.Jij ook heppie nadat je moeder en broer nare uitspraken over je vriend en zijn familie heben gedaan? Daarover lees ik niets terug namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven