Ik wil gas

21-10-2009 09:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net een nieuw appartement gekocht. Ik kan er zo in, maar wil nog wel wat veranderingen aanbrengen. Er zit een inductiekookplaat in de keuken, maar het liefst zou ik op gas willen koken. Dat betekent dat ik het gas (van de cv-ketel) moet doortrekken naar de keuken. Bij navraag bij een gasservicebedrijf blijkt dat ik rekening moet houden met rond de 300-400 euro. Het alternatief is keramisch of nog twee bijvoorbeeld nog twee extra pitten aanbrengen en op butaangas koken. Ik vind keramisch of inductie eigenlijk helemaal niks, of is het een kwestie van wennen? Wat is jullie idee hierover?
Kwestie van wennen
Kwestie van wennen. Ik heb op gas gekookt (vond ik vooral heel erg vet, keuken wordt er snel vies van), op inductie (nieuwe pannen aanschaffen!) en nu keramisch en daar ben ik het toch wel het meest tevreden over. Maar inductie is ook prettig hoor!

Ik zou er niet al die moeite voor gaan doen..
Oh ik heb gas en zou zoooo graag inductie willen.

Lijkt me heerlijk makkelijk schoonmaken, ipv die gore gaspitten!
Ik kookte ook op gas en in mijn nieuwe huis zaten kookplaten. Het was even wennen, maar ik vond het na een tijdje echt ideaal!

Alles wordt gelijkmatiger verwarmd, omdat de hele onderkant van de pan verwarmd wordt.

De kooktijden verschillen wel van koken op gas, maar dit went echt heel snel. Volgens mij is het ook beter voor het milieu.
Waarom wil je niet op inductie koken? heb je er al ervaring mee? Persoonlijk vind ik het superhandig. Was er ook eerst op tegen totdat ik het probeerde. De platen zijn makkelijk schoon te houden, geen gepierk meer met gaspitten, roest en aanslag etc. daarnaast is de temperatuur, anders dan keramisch koken, beter te regelen. Platen zijn snel weer koud etc.

heb net eens gegoogeld: lees dit maar eens:

http://www.kieskeurig.nl/kookplaat/informatie
Ik vind het een kwestie van wennen. De keramische platen van tegenwoordig zijn trouwens vele malen beter dan de keramische platen van 10 jaar geleden.

Wij wilden graag een vijf pitten plaat en vonden een vijf pits inductieplaat te duur en zijn voor keramisch gegaan (toen hadden alleen AEG en Miele zo'n ding) en hij bevalt echt heel goed.

Hiervoor hadden we een vierpits keramische plaat en die beviel minder goed (maar dat realiseerde ik me pas toen we deze nieuwe hadden). En dat was na altijd op gas gekookt te hebben even wennen maar na een tijdje weet je niet beter.

Het is wel supermakkelijk schoon te houden trouwens. En er zitten vaak allerlei handige functies op, die overkoken voorkomen bijvoorbeeld, of een eierwekker.
En als je er nu aan gaat wennen, dan houd je mooi geld over voor nieuwe schoenen of zoiets
Let wel op dat je bij inductie pannen nodig hebt die geleiden, je kunt niet zomaar ieder ijzeren blik erop zetten, zoals bij gas.
Ik heb elektrisch gekookt. Dat was niet mijn ding: òf het duurde uren, òf het ging te hard. Ik ben erg blij dat ik nu weer gas heb. Met inductie en keramisch heb ik geen ervaring; misschien dat dat beter gaat.
Ik heb ook een keramische plaat en ben er zielsgelukkig mee. Het went snel, is zooooo makkelijk schoon te maken in plaats van al die houders en rotbranders en het eten smaakt even lekker, echt.

Mijn buurman riep vol afschuw toen wij een keuken lieten plaatsen: "alweer keramisch? Nu kan je gas nemen!" Op mijn vraag waarom ik dat in vredesnaam zou doen, zei hij: "Bij koken hoort vuur!" . Tja, ieder zijn ding, maar ik zou persoonlijk moeten janken als ik weer op gas zou moeten koken.
Ik vind inductie erg prettig. Het reageert net zo snel als gas, is makkelijker schoon te maken en ziet er mooier uit (vind ik). Alleen moet je de juiste pannen hebben... dat wel....
Ruilen thakinka?
quote:AlettaJacobs schreef op 21 oktober 2009 @ 10:05:

Ik heb elektrisch gekookt. Dat was niet mijn ding: òf het duurde uren, òf het ging te hard. Ik ben erg blij dat ik nu weer gas heb. Met inductie en keramisch heb ik geen ervaring; misschien dat dat beter gaat.

Heb ook nog drie maanden elektrisch gekookt, dat was kennelijk te kort om te wennen. Als ik zou kunnen kiezen, zou ik dat nooit meer kiezen.

Wij hebben geen gas waar ik woon, dus kookt vrijwel iedereen hier op inductie of keramisch, hoor nooit gemopper erover.
Inductie en keramisch worden vaak over een kam gescheerd, terwijl het toch echt 2 verschillende technieken zijn.

Inductie maakt gebruik van magnetisme en is vergelijkbaar met gas. Dus energie gelijk beschikbaar, zodra je de plaat zachter zet gaat ie ook gelijk zachter, koelt snel af enz. enz..

Keramisch is echt electrisch koken. Dus het duurt langer voordat de plaat warmer is, houdt langer de warmte vast waardoor je de energiebron eerder uit kan schakelen enz.enz.

Beide platen zijn erg makkelijk schoon te houden en het ziet er strak uit in de keuken.

Als je nu een inductie kookplaat hebt kun je gewoon eens een aantal maanden proberen of dit bevalt. Het went echt erg snel. Je hebt wel pannen nodig met een magnetische bodem.
quote:Dahlia74 schreef op 21 oktober 2009 @ 10:36:

Je hebt wel pannen nodig met een magnetische bodem.

En liefst ook geen pannen waarmee eerder al op gas gekookt is, want die zijn vaak een beetje krom, heb ik me laten vertellen. Of dat ook echt zo is, of dat het een handig verhaal is van de Nederlandse pannenverkopers weet ik niet

Wij hebben inductie, en ik vind het heerlijk. Het reageert inderdaad net zo snel als gas en het is veel makkelijker schoonmaken. Het is geloof ik wel duurder in het gebruik dan koken op gas, maar dat heb ik er wel voor over.

Electrisch koken vind ik een drama, maar wennen aan inductie duurde hoogstens 5 minuten.

Echt wokken op inductie schijnt minder lekker te gaan, omdat alleen de bodem van de pan verhit wordt en niet de zijkant. Op gas heb je daarvoor ook een aparte wokbrander nodig, dus dat vind ik geen drama.
Inductie is top, ik zou niet anders meer willen! Ja je zult er wel eerst nieuwe pannen voor moeten aanschaffen, maar zelfs de Hema verkoopt daar pannen voor, het is allang niet meer zo duur als eerst.

En inderdaad, harder en zachter zetten gaat net zo snel als bij gas, er is geen restwarmte zoals bij keramisch. Het is veel veiliger, want je kunt niet per ongeluk het gas aanlaten. Als je de plaat aanzet, zonder dat er een pan opstaat, wordt het niet heet. Makkelijk schoonhouden, pannen worden niet zwart een aangekoekt zoals bij gas.

Laatst was ik eten bij een stel die beide gepassioneerd hobbykoks zijn. Zij verafschuwen elektrisch koken. Waarom is mij een raadsel, omdat bij koken vuur hoort??? Nou ja, een gaspitje kun je nauwelijks vuur noemen, ga dan weer lekker koken op een kampvuurtje.
Ik heb ook inductie en straks in mijn nieuwe huis komt er weer inductie in. Ik vind het behalve erg veilig voor de kids.. ook echt heel fijn koken...

Idd alle eigenschappen van gewoon gas zitten er aan, maar dan wel met het voordeel dat het zo schoon is.

Voor wat betreft de pannen, ookal werken je pannen die je op gas had wel, het advies is om nieuwe pannen te kopen. Pannen die op vuur hebben gestaan kunnen wat krom zijn getrokken door het vuur. Hierdoor is de bodem dus niet vlak meer en dat kan zorgen voor een defect aan je plaat.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb ook eerst flink zitten balen dat er in mijn nieuwbouhuis geen gasaansluiting was en ik dus verplicht naar inductie moest overstappen (keramisch niet eens overwogen, dat reageert te langzaam).

Maar ik ben er nu zo blij mee! Alleen sudderen en melk koken heb ik nog niet feiloos onder de knie, maar dat gaat vast nog komen. Het is heerlijk schoonmaken, het wordt niet echt heet en je water kookt in no time.

Ik heb gewoon al mijn oude gaspannen geprobeerd op de plaat en ongeveer de helft deed het wel op inductie ander helft dus niet. Je zal dus waarschijnlijk een hoop nieuwe pannen aan moeten schaffen, dus qua kosten kom je misschien niet heel veel goedkoper uit.
Je ziet geen sterrenrestaurants met kookplaten en dat heeft natuurlijk wel een reden.

Het voordeel van gas vind ik dat je "hoort" wat je aan het doen bent. Ik zou zelf ook liever niet op electro gaan koken...veel te langzaam...inductie zou ik overwegen..als het echt niet anders kon.
quote:Pannetje schreef op 21 oktober 2009 @ 11:05:

Je ziet geen sterrenrestaurants met kookplaten en dat heeft natuurlijk wel een reden.

Het voordeel van gas vind ik dat je "hoort" wat je aan het doen bent. Ik zou zelf ook liever niet op electro gaan koken...veel te langzaam...inductie zou ik overwegen..als het echt niet anders kon.

de reden daarvan is dat het een relatief dure techniek is en de glasplaat iets kwetsbaarder. Daarnaast is het veiligheidsysteem in een restaurantkeuken vaak zo ingericht dat bij een storing van de electra, het gas meteen geblokeerd is. Dit veranderen kost veel geld. De meeste koks die ik ken zijn er te spreken over inductie.

Bij mij ook geen gas en inmiddels helemaal gewend aan inductie. Ik vind het erg fijn koken, geen idee of ik nog zou willen ruilen met een gaspit. Dat van die pannen ligt overigens helemaal aan de kwaliteit van je pan. Heb het indertijd even nagevraagd bij onze keukenafdeling en die raden mij aan mijn mooie pannen (BK, creussette)vooral niet weg te doen en even met een magneetje te testen of ze wel geschikt waren voor inductie.
quote:Pannetje schreef op 21 oktober 2009 @ 11:05:

toevallig zag ik Herman Den Blijker gisteren op een plaat koken....

Verder: geef het inderdaad even de tijd, een aantal maanden ofzo. Misschien wil je daarna ook nooit meer anders. Kan je het geld in je zak houden, al zal je idd wel nieuwe pannen nodig hebben om op inductie te kunnen koken. Maar volgens mij ben je dan altijd nog goedkoper uit. (En als je echt niet wilt, kan je de plaat op MP zetten, dan haal je nog wat geld terug).
Boeien wat sterrenrestaurants wel en niet doen. Ik run hier geen restaurant maar een gewoon huishouden. Dan vind ik veiligheid, weinig onderhoud en comfortabel koken belangrijker dan het 'oergevoel' dat op gas koken bij sommige mensen teweeg brengt.

als je inderdaad van zo'n gietijzeren braadpan hebt, zou ik even kijken of de inductieplaat die wel 'pakt'. Gietijzer kan er prima op en omdat die pan zo'n dikke bodem heeft is ie waarschijnlijk niet kromgetrokken door het gas. En omdat een goede braadpan behoorlijk aan de prijs is, wil je die liever niet vervangen.

Het wokprobleem hebben wij hier trouwens opgelost door een gietijzeren wok te nemen. Die wordt gewoon helemaal heet en dus kun je er prima mee wokken zonder wokbrander (die btw ook voor inductie te krijgen zijn)
Ik ben blij dat ik op gas kan koken, zou niet anders willen; en al helemaal niet electrisch/keramisch. Ik ziet het ook niet echt voor me; lekker 'wokken' op inductie?
Hi all,

Ik ben om. Ik had al tussendoor gepost, maar er is ergens wat fout gegaan, want ik zie mijn bericht niet terug. Het appartement wat ik gekocht heb is van 1989. De eigenaar zei dat hij op inductie kookte en meldde dat het even wennen is, omdat het even duurt voordat de plaat weer koud is. Dus volgens mij kookt hij keramisch. En die plaat is uit het jaar prik (lees vermoedelijke ook 1989) en die ga ik vervangen door inductie. Iig nieuw! Ik was vanmiddag even langs bij vrienden die net verhuisd zijn naar een nieuwbouwwoning. In hun nieuwe superstrakke designkeuken zag ik opeens een inductieplaat. Ik zeg: Wat? Jij op inductie? Ja, zegt ie, ik ben pas in een goed restaurant (volgens mij met ster) wezen eten en daar mocht ik in de keuken kijken en er werd met inductie gekookt. Dat alleen gas goed genoeg is, zit tussen je oren, zei hij. En het schoonmaakgemak wat jullie noemen (ben geen Assepoester), vind ik ook een goeie. Ik ben geneigd om het hele spul, dus ook nieuw pannen, bij Ikea te kopen. Als jullie nog aanschaftips hebben, anders dan bij Ikea, dan hoor ik dat graag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven