Via mail vertellen dat je zwanger bent !!!!

22-10-2009 00:59 75 berichten
Gisteren heb ik via de mail vernomen dat een vriendin van me 12 weken zwanger is, ik zie haar over een paar weken, om iets te gaan ondernemen samen. Natuurlijk vind ik het leuk voor haar, maar ik moest even wennen waarom ze dit op deze manier doet. Wat vinden jullie ?
Alle reacties Link kopieren
Noujá, het is háar nieuws, niet het jouwe :no ...
Ik heb het de échte naaste familie en een paar vrienden zelf verteld, en verder gebruik gemaakt van mail, sms en hyves.

Zelf zou ik helemaal niet gebeld willen worden door een vriendin die zwanger is: wij zijn allemaal geen bellers. En meer dan "goh, wat leuk voor jullie, proficiat", zou ik denk ik toch niet te melden hebben??! (Tenzij het natuurlijk die éne vriendin is die al twee jaar vruchteloos bezig is, maar dat soort dingen weet je wel van elkaar).

Hier staat nu ook de geboorte te naderen, maar ook daarvoor gaan we écht niet bellen hoor (behalve dan de mensen van wie we willen dat ze meteen komen, de opa's en oma's dus).

Ik vraag me af of zij jou ook wel als haar "allerallerbeste vriendin" beschouwt, of dat alleen het omgekeerde het geval is?

Tja, elke vriendengroep heeft zo z'n eigen communicatiecultuur, waarover je van buiten niet echt kunt oordelen, maar ik vind het in ieder geval niet vreemd, onpersoonlijk of zakelijk.
quote:Ainne schreef op 22 oktober 2009 @ 10:55:

Ik heb inmiddels al twee zwangerschapsaankondigingen gezien via Facebook. Handig toch.Handig......... ik - maar ik ben al oud - vind het toch een soort van armoe, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb familie en goede vrienden persoonlijk verteld. De rest via de mail en via hyves. Degene die het via hyves weten zijn degene die ik misschien eens in het jaar spreek/zie, meer kennissen zeg maar. Ik vraag me inderdaad af of zij jou ook als beste vriendin ziet, of alleen jij. En verder tja het is haar keuze. Daar kan jij het mee oneens zijn, maar daar doe je weinig aan. Wees blij voor haar, daar heeft ze veel meer aan.
He, hallo, het is haar nieuws. Mag ze het brengen zoals zij het wil?
Vriendlief heeft ook bijna alle vrienden via mail (echo plaatje) laten weten dat we een kindje verwachten..mijn beste vrienden wonen ver weg dus die heb ik het ook via msn gedaan of misschien gebeld...(kan het me eerlijk gezegd niet meer goed herinneren) maar ik heb wel bijna alle media gebruikt om het nieuws te vertellen...:)

Hoe vaak heb je haar in de laatste 6-8 weken gezien (ervanuitgaande dat ze het met 6 weken wel geweten zal hebben) Zelf heb ik de dag dat ik het wist (net als bij Tia Dalma) eerst ventlief gebeld...was er ook van overtuigd dat ik niet zwanger was...toen broer....toen ouders...en toen mensen die ik op msn online had staan...ik moest het gewoon van de daken schreeuwen!!!!

De hormonen kunnen gekke dingen met je doen...dus geniet van je volgende afspraak met haar en neem t haar niet kwalijk:)
Bij mijn tweede zwangerschap heb ik het ook via de mail laten weten aan vrienden. Ik had een foto gemaakt van mijn dochter met een shirtje aan met de tekst "Ik word grote zus". Zo had zij het in het live ook aan opa en oma etc. laten weten. We hebben het iedereen pas met 12 weken laten weten, wegens allerlei omstandigheden.

Bij mijn dochter hadden we het wel aan meer mensen live verteld, en ook al veel eerder.

Bij allebei na 12 weken op HYves gezet, zo wist iedereen het!

Ik vond het goed zo en heb er geen rara reacties opgekregen.

Trouwens toen mijn kinderen geboren waren heb ik mijn ouders en oma gebeld. Vriend belde zijn ouders. En later heb ik gesmst. Misschien omdat ze beiden heel laat zijn geboren en ik had ook geen puf hoor om iedereen te bellen. Vind zelf een smsje ook goed als er een kindje is geboren.

Het is maar net wat je gewend bent...
Bij aankondiging eigenlijk de naasten live verteld en de rest kon het lezen op onze website hahaha kwamen leuke reacties op binnen.

Heb na drie bevallingen eerst mijn ouders (waar rest van kroost zat) gebeld, bij derde bevalling bijna meteen gevraagd om dochter om te vertellen dat ze eindelijk een zusje heeft gekregen. Daarna zus. Man heeft ook eerst zijn ouders gebeld en daarna broer.

daarna kreeg iedereen een smsje, altijd leuk als je een beetje van de adrenaline ligt bij te komen om de sms reacties te lezen!

Vond het het allerleukste van de hele bevalling het bellen naar de wachtende ouders....
quote:potsiedikkie schreef op 22 oktober 2009 @ 12:01:

Vond het het allerleukste van de hele bevalling het bellen naar de wachtende ouders....

Méén je dat nou???

Nu zaten mijn ouders en schoonouders helemaal niet te wachten, want ze wisten niet dat het aan de gang was, maar dan nog....
Ik vind je reactie wat overtrokken. Je kunt er lang en kort over praten..maar het is haar zwangerschap. Je zult je eigen teleurstelling moeten wegslikken en haar keus moeten respecteren.

Ik kan me voorstellen dat het leuker is om persoonlijk van iemand te horen, maar misschien wilde ze voorkomen dat je het via de tamtam te horen zou krijgen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties ! Natuurlijk begrijp ik als het om een kennis of oppervlakkige vrienden gaat of familie waar je niet zo close mee bent dat het via de mail makkelijker is.

Natuurlijk is het de keus van mijn vriendin, ik ben haar beste vriendin en ik heb haar bij haar eerste kind gesteund omdat ze in de medische molen zat. Daarom dit topic en begrijp ik dit nu niet. Ik ben wel blij voor haar, ik ga het bespreekbaar maken.
ik heb het mijn vriend via de mail verteld, dus wat dat betreft..... en inderdaad een aantal vriendinnen ook, of via sms, of gebeld, of ze zagen gewoon een dikke buik. Of via een kaartje, en heb het zelf ook zo gehoord van vriendinnen, via mail / sms/ gesprek / telefoon. Allemaal even leuk en prima.
quote:wieweet72 schreef op 22 oktober 2009 @ 02:00:

als je nu de vader van het kind zou zijn en ze had het je via de mail laten weten had ik het onpersoonlijk gevonden.

Maar als gewoon een vriendin van haar vind ik het niet heel erg onpersoonlijk. enk dat ze het je toch zelf wilde laten weten voor je het via een ander zou horen

check...

maar moet wel even de context uitleggen hoor, derde zwangerschap, eerste twee keren was hij erbij toen ik over het staafje pieste, nu kreeg ik ineens midden op de dag een ingeving, kon niet wachten met plassen en had een positieve test. Onverwacht. Hem gemaild of hij alleen op zijn kamer zat of met anderen, mailde hij terug, hoezo, heb je een positieve test? toen heb ik hem een foto op gestuurd die ik gemaakt had van de test. Die foto ook opgestuurd naar een goede vriendin trouwens
Ik heb een vriendinnengroep die ik niet heel regelmatig zie. Tijdens een mailwisseling vroeg een vriendin een bepaalde datum vrij te houden omdat ze dan gaat trouwen! Hierop heb ik gevraagd of dat ze dan ook 20 maart vrij wilden houden in verband met mogelijk kraambezoek . Was erg grappig! Hierna vertelde nog een vriendin dat ze ging trouwen. Was een erg leuke mailwisseling!!!

Onze naaste familie hebben we persoonlijk verteld dat er nog een kindje bij kwam. Mijn beste vriendin heb ik op de dag van de test gebeld. Helaas woont ze niet om de hoek en ik moest het nieuws toch echt kwijt!

Na de bevalling worden onze ouders en broers en zussen gebeld en de rest krijgt een sms. Bij de bevalling van mijn dochter heb ik echt onderschat hoeveel mensen er intens met je meeleven! Nu was het algemeen bekend dat ik ingeleid zou worden en heeft het nog vijf dagen geduurd voordat dochter er eindelijk was, dus ik kan me voorstellen dat veel mensen echt op nieuws zaten te wachten.
Off-topic:

Ben ik de enige in Nederland die geen Hyves heeft?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Vrienschap veranderd

Is dat die vriendin van dit topic?
quote:Star schreef op 22 oktober 2009 @ 18:53:

Vrienschap veranderd

Is dat die vriendin van dit topic?Indien het antwoord ja is, dan denk ik dat to wanhopig probeert vast te houden aan iets wat er al lang niet meer is. Soms moet je accepteren dat vriendschappen over gaan.
.
Ik heb even de eerste reacties gelezen. Zal straks even verder lezen.

Ik vind het er van af hangen hoe goed je contact is. Is het je allerbeste vriendin of komt het meer in de buurt van een kennis? Is het de eerste of tweede of latere zwangerschap en woont ze op goede afstand dat langskomen niet echt lastig is? Zelf zou ik het niet per mail vertellen eigenlijk. Althans niet aan een vriendin. Dan vind ik de telefoon toch net iets persoonlijker eigenlijk.

Ik moest overigens ontzettend lachen om de post van degene die iemand kende die het perse zelf wilde vertellen en niet aan de telefoon en toen met vier maanden langskwam terwijl het toen eigenlijk al algemeen bekend. Vandaar even off topic maar hier ook leuke voorbeelden van vrienden:

Een van onze betere vriendenstellen hebben hun eerste zwangerschap ook aan de telefoon verteld. Vond ik ook erg vreemd, vooral als je elkaar zoals wij meerdere keren per maand ziet. De tweede zwangerschap ging helemaaal gek. Zij heeft het aan mij verteld, maar ik mocht het behalve aan mijn man nog niet verder vertellen. Ik vervolgens ook aan mijn man verteld. Bij een andere vriendenstel had ze dat ook zo gedaan en vervolgens belde de vader met de aankondiging... beetje weird. Iedereen wist het natuurlijk al. Ik heb overigens ook een vriendenstel gehad dat "bezig was met zwanger worden" . Zij was er heel open over en hij dus niet. Volgens mij hadden ze ook onderling een afspraak dat het "geheim" zou blijven. Dus eigenlijk wist iedereen het, maar alleen de aanstaande vader wist weer niet dat iedereen wist dat ze bezig waren. Op een gegeven moment kwam hij er wel achter dat zijn vrouwtje er dus met iedereen over zat te kleppen en toen was het huis wel een paar dagen te klein.. en terecht vind ik.

Naja, beetje off topic, maar hier hebben we het toch wel wat "gewoner" aangepakt in die zin dat niemand uberhaupt wist dat we probeerden zwanger te worden. Na de eerste afspraak met de vk directe familie en vrienden ingelicht en na de echo het werk en ja, de (vage) kennissen hoorden het dan vaak toch later of via via maar dat vind ik dan minder belangrijk. Als het zwanger worden langer op zich had laten wachten waren we er wel eerlijk over geweest denk ik.

Overigens heeft een hele goede oude schoolvriendin waar ik al ruim 20 jaar contact mee heb mij onlangs ook verteld dat ze zwanger is van de tweede en ze is al 15 weken. Ik vond het een beetje vreemd dat ze het zo laat pas vertelde, maar begrijp wel dat het ze persoonlijk wilde doen...
Pff het zou mij echt niet uitmaken, zeker niet als het een vriendin is die je niet vaak ziet of spreekt.

Mijn beste vriendinnen zou ik bellen (één ervan woont ver weg dus en heeft een heel drukke studie, dus die zie ik hooguit één keer in de maand), wat is daar raar aan?

Ik ben nogal enthousiast en als ik zulk groot nieuws heb zou ik het meteen willen laten weten en niet wachten tot een afspraak.

Het zou me ook niet storen als mijn beste vriendin dit anders zou doen dan ik.

*Adem in... Adem uit... En relativeer.*
Ik zou het ook jammer vinden als iemand me het zou vertellen per mail. Alsof het nog van haar things to do lijst afgestreept moest worden:

- 10:00 kapper

- 12:00 junior van school halen

- boodschappen doen

- leeuwenwelk biggest news uit my life vertellen

Overigens heeft een vriend van ons hun eerste zwangerschap per forum wereldkundig gemaakt. Vond ik ook een beetje wrang. Komt omdat het mij geweldig lijkt om dat soort nieuws tegen iedereen persoonlijk te vertellen. Begrijp je dus wel hoor!
Wij hebben vorig jaar zomer onze vriendenkring een kaartje gestuurd vanaf de vakantie met de mededeling dat het onze laatste vakantie met z'n tweeen was.. Ik was toen 15 weken zwanger. Werd erg leuk ontvangen! Aan de smsjes konden we precies zien wanneer de kaartjes gearriveerd waren. Voor die zwangerschap had ik een miskraam gehad met 13 weken, dus iedereen snapte wel dat we nu langer gewacht hadden met vertellen.

En ik wilde ook niet wachten tot we iedereen gezien hadden, want dan zou het al zichtbaar zijn en dat is nog stommer, vond ik. Misschien was dat voor haar ook een reden?
Ik ben helemaal niet bezig met kinderen krijgen, en mijn vriendin (toevallig ook nog eens mijn manager) heeft het me op het werk verteld. Had het al aan haar gevraagd (haar borsten werden ineens enorm en ze was gestopt met roken)... Toen moest ze wel, hahaha!

Maar toen het geboren was en ik een sms kreeg, was ik toch echt niet beledigd, hoor! Vond het zelfs fijn dat ze ook nog aan mij had gedacht...
"Please God, if you can't make me thin, make my friends fat!"
ALs ze misschien gewacht had tot ze je in real life zag..had je het misschien al van iemand anders gehoord. En dan had hier nu een topic gestaan: "viavia gehoord dat vriendin zwanger is!!!"
Ik heb de reacties niet gelezen, maar ik dacht.. ik heb het ook zo gedaan. Hierbij mijn motivatie:

De direct naasten heb ik het persoonlijk verteld. Omdat ik het verhaal niet 20x wilde vertellen aan de wat vagere mensen, heb ik een mail gemaakt met daarin de echo-foto en heb ik het goede nieuws verteld. Zo horen de tantes en ooms en nichtjes en neefjes het persoonlijk van mij en niet via mijn ouders. Wat vriendinnen betreft: ik ben naar de andere kant van het land verhuist, en daardoor zien wij elkaar maar 2x per jaar ofzo als we dat halen. Maar daardoor zijn we niet mindere vriendinnen! We hebben allemaal gewoon niet zoveel tijd, wonen ver uit elkaar, en accepteren dat van elkaar. Van de mail die ze van mij kregen, heb ik geen vervelende opmerkingen gekregen. Voor de geboorte van mijn jongste heb ik het precies zo gedaan.

Dus... als het een goede vriendin is, maak er niet teveel heibel van. Je kan het natuurlijk ter sprake brengen als het je hoog zit, maar ik zou het niet aanvallend inkleden. het is heus lief bedoeld en als je goede vriendinnen bent moet je dit soort dingen ook accepteren van elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven