Gezondheid alle pijlers

Zwanger en mexicaanse griep

22-10-2009 16:36 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik zit heel erg in dubio, ik ben op het moment 33 weken zwanger en ga waarschijnlijk dus een oproep krijgen voor de inenting van de mexicaanse griep.

Op het moment dat ze hier gaan vaccineren ben ik 37 weken. Het risico dat ik loop als ik hem niet neem is dat ik dus de griep krijg en de daarbijhorende koorts. Dat schijnt de weeen op te wekken, maar mijn kindje is al zo levensvatbaar dat dat geen probleem moet zijn.

ik zou graag de meningen van andere mensen weten om de goede beslissing te nemen wat betreft het wel of niet nemen van die inenting.
Wat zegt je huisarts hierover?
Een paar dagen geleden was hier ook al een topic over geloof ik. ook ik ben zwanger, nu 18 weken en mijn huisarts wist (nog) van niets. Ze zou het voor me uitzoeken en hopelijk hoor ik gauw wat. Een beslissing heb ik zelf nog niet genomen, weet er te weinig van en hoor TE veel tegenstrijdige berichten. Ik zou in jou geval waarschijnlijk het risico nemen niet in te enten, daar je nog maar 3 weken te gaan hebt, maar misschien is overleg met je huisarts een veul beter idee!
Huh? Bestaat die mexicaanse griep nog dan?

Ik zou dus niet inenten...
ik had dezelfde reactie als agentl. die hele mexicaanse griep is volgens mij ondertussen gebombardeerd tot onschuldig griepje.

ik ken niemand, maar dan ook niemand, in mijn omgeving die het afgelopen kwartaal een griep heeft gehad. iedereen liep kerngezond rond.
Hier wel veel griepgevallen, zowel prive als werk. Vooral op het werk vallen ze met bosjes neer het is ontzettende ellende momenteel.

Toch als ik zwanger zou zijn zou ik geen griepinenting halen, ook niet als ik niet zwanger zou zijn overigens.

Het is geen enge bedreigende ziekte, gewoon een griep .
Misschien moet je eens naar informatie uit de VS zoeken, daar zijn ze veel meer bezig met Mex. griep + zwangerschap. Toen ik er deze zomer was was het in elk geval een hot item, omdat er een aantal zwangere vrouwen was overleden aan de mex. griep en er zwangere vrouwen op de ic lagen als gevolg van de griep.
Zie onder andere dit topic
Rifla, hey!

Wat toevallig. Kwam per ongeluk op je topic maar vind het super leuk om te lezen dat je 33 weken zwanger bent. Van harte.
Ehm, niet enten betekent niet automatisch dat je de mexicaanse griep gaat krijgen hoor! Sorry, maar zit je er soms ook over na te denken om de reguliere griepprik te gaan halen? Als je de "normale"griep krijgt ben je namelijk ook heel ziek en krijg je ook hoge koorts. De normale grioep is te vergelijken met de Mexicaanse griep. Daar gaan ook mensen dood aan enzo.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik ken iemand die zwanger is en de mexicaanse griep heeft, en zij kreeg tamiflu en werd geadviseerd om uit te zieken. Volgens mij valt het reuze mee met die hele mexicaanse griep.
Inenten zou ik zelf niet doen, er is nog helemaal niet veel bekend over de bijwerkingen en gevolgen van de vaccinaties.
de mexicaanse griep heeft tot nu toe minder slachtoffers geeist dan een 'gewone' griep....
Even op inhaken. Hoe staan jullie er tegenover als het geen zwangere vrouw betreft, maar een kwetsbare baby?
In Spanje is ook een stuk meer aandacht voor de combinatie zwangerschap & Mexicaanse griep omdat dit door het leeuwendeel was/is van de mensen die serieus in de problemen zijn gekomen door besmetting.

Voor mij zou een zwangerschap de enige reden zijn waarom ik een inenting zou overwegen. Als ik jou was zou ik me laten informeren door een beter geïnformeerde instantie dan het VIVAforum. Met alle respect voor onze oneindige wijsheid hier altesaam natuurlijk .
quote:Fame schreef op 22 oktober 2009 @ 17:22:

Als je de "normale"griep krijgt ben je namelijk ook heel ziek en krijg je ook hoge koorts. De normale grioep is te vergelijken met de Mexicaanse griep. Daar gaan ook mensen dood aan enzo.Een vriendin van mij is hoogzwanger én arts en heeft zich niet laten vaccineren omdat de mexicaanse griep gewoon een variant is van 'de' griep. Dus om de redenen die Fame al noemt.
Ja, maar voor de gewone griep vallen zwangere vrouwen ook binnen de risicogroep. Je hebt als zwangere vrouw nu eenmaal meer kans op complicaties als je de griep krijgt dan niet-zwangere gezonde mensen.
quote:toffifee schreef op 22 oktober 2009 @ 17:28:

Even op inhaken. Hoe staan jullie er tegenover als het geen zwangere vrouw betreft, maar een kwetsbare baby?Dat vind ik een goede vraag. Wat gebeurt er met pasgeboren baby's? Zolang ze in de baarmoeder zitten, zitten ze vrij veilig, ook als moeders de griep mocht krijgen, maar wat als ze eruit zijn?
@antoinette1980, apart, ik heb namelijk al jaren (vanaf 1997) een indicatie voor een gewone griepprik maar toen ik zwanger was (2003, bevallen januari 2004) werd mij dit juist afgeraden. En afgaande van de verschillende reacties op dit topic, ga ik ervan uit dat de meningen zeer verdeeld zijn op elk gebied.
@ Teigetje, volgens mij heeft dat meer te maken met het feit dat men bij zwangere vrouwen hier in NL in het algemeen terughoudender is met medicijnen. In bijv. de VS is het de normaalste zaak van de wereld dat zwangere vrouwen een griepprik krijgen, dus ook de Mex. griepprik. Nu krijgen zwangere vrouwen toch zowel een oproep voor de normale griepprik als voor de Mex. griep?
Rifla proficiat met je zwangerschap!

Ik zou even contact opnemen met je gynaecoloog en het navragen. Die weet het wel.
Mijn zoon behoort tot de risicogroep. Dat is natuurlijk niet voor niets. Ik krijg er de kriebels van omdat ik gewoon niet weet of ik er goed aan doe om hem in te laten enten...
Rifla: Allereerst van harte gefeliciteerd. Laat je weten hoe het straks is als moeder en of je een zoontje of dochtertje hebt gekregen. Heel leuk voor je. Je hebt het niet kado gekregen.

Maar over inenten. Ik heb mij niet in laten enten. Bij ons werd het wel aangeraden in het ziekenhuis. En ik val in een risicogroep. Maar haal de gewone griepprik ook nooit. Ben nooit ziek. EN zolang de griep als milde griep beschouwd word lijkt het me niet zinvol. Hij is alleen zeer besmettelijk en ze zijn bang dat het nog slechter met de economie zal gaan als er teveel werkende mensen ziek zullen zijn. Niet zo zeer dat er extra/gezonde mensen aan zullen overlijden.
Rifla, wat ontzettend leuk om te lezen dat je zwanger bent! wat goed zeg, ben erg blij voor je!

Als je bevallen bent kom je het dan nog even vertellen op ons oude topic?

Super geniet ervan!!!
Hoi Allemaal,

wat een geweldige reacties alleen al op mijn zwanger zijn van de "Oude Topic" leden, ik kom er zeker nog naar toe.

Ik weet dat het niet vanzelfsprekend is om de griep te krijgen als ik me niet laat inenten. Zoals ik schreef loop ik het risico, net als iedereen trouwens.

De gynaecoloog is er makkelijk in, enten. Maar vele andere mensen, waaronder verloskundigen en medewerkers van de apotheek, zijn er weer tegen.

Ik heb voldoende gelezen hier om de beslissing te nemen om me niet te laten enten.

Bedankt voor de vele reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven