Werk & Studie alle pijlers

Bij twijfel solliciteren?

24-10-2009 15:39 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel een nieuwe baan aan het zoeken. Soms zie ik vacatures staan waarvan ik denk dat ik ze qua takenpakket aan kan. Je competenties komen dan overeen met het functieprofiel. Soms past je kennisveld niet bij de functie, maar is dat reden om niet te solliciteren? Als iets je interesseert, dan kun je je een kennisveld ook eigen maken.

Wat vinden jullie. Bij twijfel toch solliciteren of is dat verspilde energie?
In een vacature staat het 'ideale profiel'. En een ideale kandidaat is moeilijk te vinden, daardoor worden de wensen gedurende de selectieprocedure regelmatig bijgesteld. Ik zou dan ook zeker solliciteren en een heel eerlijke brief schrijven. Het is dan aan hun om te bepalen of ze wel mogelijkheden in je zien (misschien in een andere functie?), ook al sluit je niet 100% aan op hun wensen/eisen.
Zeker solliciteren! In vacatures wordt toch altijd de ideale kandidaat geschetst, maar dat zegt niet dat je niet in aanmerking kan komen als bijvoorbeeld je kennisveld niet direct past. Kennis kun je inderdaad opdoen, en vaardigheden kun je leren! Het is cliché, maar wie niet waagt, die niet wint.
Niet geschoten is altijd mis. Ik zou ook gewoon solliciteren !
Vrouwen hebben meestal de neiging alleen te solliciteren als ze perfect voldoen aan alle eisen; zij spelen op safe. Mannen nemen meer risico; zij solliciteren ook als ze niet aan de eisen voldoen, met het argument 'dat leer ik later wel'.

Persoonlijke noot: Ik solliciteer op het moment op functies waar een rijbewijs vereist is. Ik héb geen rijbewijs, maar ben wel aan het lessen...zie de toekomst zonnig tegemoet .
Gewoon solliciteren, je kunt veel meer dan je denkt! En als je iets nu nog niet in de vingers hebt, dan kun je het ook altijd nog leren!

Ter inspiratie: Ik heb vorig jaar ook een enorme ommezwaai gemaakt. Van stewardess (17 jaar gedaan) naar iets compleet anders in de sales. Ik wist wel dat ik meer kon dan lief lachen en koffie en thee serveren, maar overtuig de selectiecommissie maar eens... Gelukt!

Als je iets maar echt wilt, dan kom je er echt wel! Succes!
Het is nooit verspilde energie, want je doet toch weer sollicitatie-ervaring op. Ook als je deze baan niet krijgt, kan dit bij de volgende sollicitatie net het verschil maken.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het met jullie eens dat je dingen kunt leren als je over de basiscompetenties voor een baan beschikt.

Ik heb dus vanavond 2 sollicitaties verstuurd op 2 functies waarvan ik me het werkveld eigen moet maken, maar dat zien we dan wel weer. Fingers crossed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven