Zalm grillen

25-10-2009 22:16 30 berichten
Ik ben van plan om morgen voor het eerst (jaja!!) zelf zalm te gaan grillen. Nu heb ik een grillpan dus in principe zou dit helemaal goed moeten gaan komen. Het enige wat mist..is de kennis!

Ik kan wel aardig koken dus met enige tips hoop ik een lekker stukje zalm op tafel te zetten (met spinazie en gekookte aardappelen).

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
ik doe er altijd zeezout op en dan grillen en dan met knoflookboter erbij opeten, niet te lang grillen, want zalm wil dan wel eens te droog worden.
eerst grillen daarna pas kruiden. Vooral niet te lang.

Gewoon in de oven is trouwens een stuk makkelijker en minstens zo lekker
Spinazie met vis is toch niet goed?
Grappig Dyaa, ik ga morgen ook gegrilde zalm eten! Niet voor het eerst, maar wel erg lekker.

Heb je een zalmfilet of een stuk zalmmoot? En heb je eventueel zelfs met vel erop?

Freemind: dat over spinazie en zalm is achterhaald, kun je prima samen eten.
quote:Teigera schreef op 25 oktober 2009 @ 23:05:

Freemind: dat over spinazie en zalm is achterhaald, kun je prima samen eten.Volgens het voedingscentrum niet. Heb jij andere onderzoeken gelezen?
quote:Ann Liv schreef op 25 oktober 2009 @ 23:10:

[...]

Volgens het voedingscentrum niet. Heb jij andere onderzoeken gelezen?Volgens dat artikel is het niet achterhaald, maar gaat het niet op voor zalm en makreel. Die kun je dus wel bij spinazie eten.
quote:Ann Liv schreef op 25 oktober 2009 @ 23:10:

[...]

Volgens het voedingscentrum niet. Heb jij andere onderzoeken gelezen?Vriendin van mij is dietiste en die zei dat er in de "moderne" spinazie minder nitraat zit, waardoor het niet meer zo slecht is als vroeger om het samen met vis te eten. Als ik het goed onthouden heb tenminste. Daarnaast moet je niet vergeten dat "wij" westerlingen over het algemeen een goede gezondheid hebben en wel wat kunnen hebben. Maar he, ik heb geen onderzoeken erover gelezen, vertrouw vriendin blind. Daarnaast heb ik het al meermalen samen gegeten en geen problemen ondervonden.
quote:Teigera schreef op 25 oktober 2009 @ 23:16:

... Daarnaast heb ik het al meermalen samen gegeten en geen problemen ondervonden.Ehm, dit argument gaat hier natuurlijk niet op. Het gaat om mogelijk kankerverwekkende stoffen die in je lijf ontstaan bij die combi. Dus dat merk je niet als je het eet, maar pas als je jaren later ziek wordt.
Delphicat, daar heb je gelijk in. Gelukkig staat er bij het door Ann Liv aangehaalde artikel van het voedingscentrum specifiek bij dat het niet voor zalm en makreel geldt. Wat ik zei over zalm en spinazie gerust samen kunnen eten is dus niet zo heel onzinnig.
quote:delphicat schreef op 25 oktober 2009 @ 23:13:

[...]

Volgens dat artikel is het niet achterhaald, maar gaat het niet op voor zalm en makreel. Die kun je dus wel bij spinazie eten.Hmm, is het duidelijk dat het bedtijd is voor me?
Oh, weer wat geleerd... Gelukkig kan zalm + spinazie wel. Eet dat regelmatig en toevallig vandaag nog gehad.

Ik bereid zalm altijd op een andere manier, maar kun je gewoon een zalmfilet in de grillpan doen zonder olie? Valt het dan niet uit elkaar?
quote:delphicat schreef op 25 oktober 2009 @ 23:18:

[...]

Ehm, dit argument gaat hier natuurlijk niet op. Het gaat om mogelijk kankerverwekkende stoffen die in je lijf ontstaan bij die combi. Dus dat merk je niet als je het eet, maar pas als je jaren later ziek wordt.
Als je de grillpan ingevet hebt van tevoren (althans dat doe ik altijd, heel klein beetje olie met een siliconen kwastje verdelen) dan gaat t best wel goed.

De reden dat ik aan Dyaa vroeg of ze zalm met vel heeft, is dat je volgens mij een moot met vel op een bepaalde manier moet grillen (beginnen aan de kant met vel, of juist alleen maar aan de vel-kant grillen, zoiets) maar dat moet je maar even googlen dan Dyaa! Als je geen vel hebt op je moot of filet, dan kun je t gewoon aan beide kanten grillen. Niet al teveel heen en weer doen in de pan, dan gaat t alleen maar stuk, niet al te lang en kruiden pas op t laatst erbij doen want die verbranden anders soms.
ik smeer altijd eerst de vis in met olie (of eigenlijk ieder stuk vlees/vis/whatever voor in de grilpan)

zout moet je altijd pas aan het einde erop doen bij vis, anders droogt het te snel uit (zout absorbeert vocht).

verder niet meer dan 2x omdraaien (kun je een leuk patroontje maken)
Ik dep altijd even de zalm af met wat keukenpapier als ie erg nat uit de verpakking komt.

Daarna met een kwastje wat olijfolie op de zalm zelf aanbrengen, peper erover en in een hete grillpan gooien. Niet te lang en niet te kort grillen, een paar minuten per kant. Klaar.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Jezus wat een uitgebriedde beschrijvingen heir om een stuk zalm te grillen,

Als het je erom gaat dat het niet fout gaat, zorg dat je ehm niet te lang bakt inde grilpan want dan valt ie uit elkaar, oh en als je moten heb laat eht vel eraan zitten wan tdat kan (voor de liefhebber) erg lekker zijn
Die boven jou staat is anders een paar zinnen lang en spot-on.
Ik was (ben) er nog niet helemaal over uit welk soort zalm het zou worden. Ik was er ook totaal niet van op de hoogte dat spinazie met zalm ooit een big no no was. Ik geloof dat ik het stukje zalm even opschuif naar morgen, heb ik wat meer tijd om me er 100% in te verdiepen:)
Zalm smaakt milder als je het in aluminiumfolie in de oven gaar laat worden dan in de grillpan. Vind het in de grillpan zo'n scherp smaakje krijgen wat ik eigenlijk helemaal niet zo lekker vind. In de oven kun je er ook kruidenboter en/of kaas bij doen.
En de werkwijze voor zalm in de oven..gewoon in aluminiumfolie op een plaat leggen? Of? (Ik weet er echt niets van af)
Toch vreemd dat voor zalm en makreel een uitzondering wordt gemaakt, als het aan het lage nitraatgehalte in spinazie ligt.

Want waarom geldt het dan niet voor andere vissoorten, die ook in meer of mindere mate vet zijn?
Ehm, ik wist niet dat Vivabiecht er ook was om al je zalm-grill-geheimen te delen op het forum?
quote:Dyaa schreef op 26 oktober 2009 @ 10:03:

En de werkwijze voor zalm in de oven..gewoon in aluminiumfolie op een plaat leggen? Of? (Ik weet er echt niets van af)Ik vouw de aluminiumfolie helemaal dicht als pakketje.
Als ik vis grill (tonijn - 2 cm dik), dan kruid ik de filet aan één zijde en grill het aan de gekruide zijde 2 minuten en 1 minuut aan de andere zijde. Daarna gaat de filet in een ovenschotel (met alufolie afgedekt) in een oven (70 graden celcius) totdat de binnentemperatuur van de filet 60 graden is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven