Leren borduren

26-10-2009 20:26 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben een begin twintiger en het lijkt mij leuk om te leren borduren. Ik heb complete boduurpaketten gezien met daarin een patroon, stof en draad alleen ik kan niet borduren. Misschien denken jullie: dat is toch saai, maar het lijkt mij nou juist echt een werk waarbij je helemaal tot rust kunt komen en ik denk dat het een heel voldaan gevoel geeft wanneer je zo'n borduur werk af hebt. Het lijkt me ook weer eens wat anders dan op zondagavond de hele avond voor de buis hangen! Wie kan mij tips geven over waar ik een cursus borduren voor beginners kan volgen? Alvast bedankt.
Heb je al zo'n pakket gekocht? Dan heb je toch geen cursus meer nodig. Dat pakket wijst toch wel voor zich? Of vind je het heel onduidelijk?
als je zo'n pakket koopt dan zit daar alles bij met uitleg van de steken aan toe, kun je weinig aan verkeerd doen. Tijdens mij vorige zwangerschap heb ik het weer eens opgepakt.
Libelleforum?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Er zijn een heleboel leuke sites over borduren. Op het prikbord van de bordurenstartpagina zit een groep fanatieke dames, van beginner tot pro. Ik denk dat die je graag verder helpen!

HIER

En iedereen die denkt dat je zomaar kan beginnen: als je de basis niet kent, kan het best lastig zijn. Ik ben behoorlijk gevorderd en kom ook regelmatig vragen tegen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Borduren is hartstikke leuk! Ik heb onwijs veel geborduurd, maar de laatste 2 jaar heb ik er niet meer zo veel zin/tijd/geduld voor gehad, helaas.. Er liggen hier in de kast nog steeds een aantal mooie dingen te wachten die ik nog een keer wil gaan maken.

Vraag in een winkel of ze een pakket voor je hebben wat niet heel ingewikkeld is. Lanarte heeft in ieder geval veel variatie en er zitten hele overzichtelijke, duidelijke patronen in. Alles wat je nodig hebt, zit in het pakket, ook een naald. Dimensions is moeilijker met kleurcombinaties en speciale steken.

Sommigen vinden het makkelijk om met een markeerstift af te strepen wat ze geborduurd hebben, dan is het een idee om een kopie te maken van het patroon, zodat je het origineel goed houdt.

Dan je stof omzomen met een normaal draad, gewoon een wit rijgdraad. Dat is om te voorkomen dat je stof gaat rafelen.

Dan zoek je het midden van de stof, gewoon dubbel vouwen en vandaar uit begin je met het patroon. Het midden wordt ook aangegeven op het patroon.

Garen kun je per kleur in een soort kartonnetje met gaatjes doen en erbij schrijf je het bijbehorende tekentje zoals het op het patroon staat.

Het is helemaal niet moeilijk!
Dat prikbord dat Poez noemt, is trouwens erg leuk! Ook om ideeen op te doen als je wat gevorderd bent en om je vragen te stellen.

Libelleforum? Ze mag hier toch ook best haar vraag stellen? Of is borduren niet hip genoeg voor het viva forum. Wat een onzin.
quote:Ine schreef op 26 oktober 2009 @ 21:10:

Dat prikbord dat Poez noemt, is trouwens erg leuk! Ook om ideeen op te doen als je wat gevorderd bent en om je vragen te stellen.

Libelleforum? Ze mag hier toch ook best haar vraag stellen? Of is borduren niet hip genoeg voor het viva forum. Wat een onzin.Was serieus bedoelt. Denk dat daar meer mensen borduren dan hier, wat, weet het wel zeker.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier een fanatieke borduurster... en ik ben 19 ;)

Een leukere site dan het borduurprikbord waar toch wat meer vrouwen van de Libelledoelgroep actief is, is www.craftster.org

Wel in het Engels, maar als je daar doorklikt naar Needlework dan staan daar echt geweldige dingen.

Kijk gewoon eens op internet of in een handwerkwinkel naar leuke pakketten. In winkels zijn er meestal minder leuke pakketten te koop dan op internet (vind ik tenminste) omdat de meeste borduursters toch vooral bloemenstillevens etc. borduren. De eerste keer voor een klein pakketje gaan, instructies opvolgen, er kan weinig verkeerd aan. Wel de bovenste helft van het kruisje altijd dezelfde kant op 'leggen', dat is het hele kunstje.

Voor het eerste pakket is het makkelijk om aida te gebruiken dan 'evenweave' , telstof. Op aida zijn er gewoon hokjes en elke steek is één hokje. Op evenweave moet je echt gaan tellen.

Mocht je het leuk vinden, kijk dan eens bij de Primera naar een tijdschrift als de Cross Stitcher, een Engels tijdschrift waar wat meer moderne patronen in staan. Ze kosten denk ik rond de 9 euro (wat minder op MP) maar het is 100 pagina's patronen, tips en meestal een gratis pakketje erbij.
Gewoon beginnen. Het kost niet veel en fouten kun je goed herstellen. Zo doe ik het ook.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Oh ik ben ook een borduurster, and proud of it ;)

Heb het twee jaar geleden opgepakt omdat een vriend zei dat het meditatief werkt. Je hoeft alleen maar te tellen en de freubelen. Ben, persoonlijk, niet zo van de beertjes maar meer van dit soort dingetjes:

Op google zijn zoveel links te vinden en Cross Stitcher is zeker een leuk blad, staan ook veel technieken in.

Volgens mij kan je op marktplaats ook veel van dit soort bladen vinden voor niet al te veel geld.
quote:Immaculata schreef op 26 oktober 2009 @ 21:30:

Hier een fanatieke borduurster... en ik ben 19 ;)

Een leukere site dan het borduurprikbord waar toch wat meer vrouwen van de Libelledoelgroep actief is, is www.craftster.org

Wel in het Engels, maar als je daar doorklikt naar Needlework dan staan daar echt geweldige dingen.

Kijk gewoon eens op internet of in een handwerkwinkel naar leuke pakketten. In winkels zijn er meestal minder leuke pakketten te koop dan op internet (vind ik tenminste) omdat de meeste borduursters toch vooral bloemenstillevens etc. borduren. De eerste keer voor een klein pakketje gaan, instructies opvolgen, er kan weinig verkeerd aan. Wel de bovenste helft van het kruisje altijd dezelfde kant op 'leggen', dat is het hele kunstje.

Voor het eerste pakket is het makkelijk om aida te gebruiken dan 'evenweave' , telstof. Op aida zijn er gewoon hokjes en elke steek is één hokje. Op evenweave moet je echt gaan tellen.

Mocht je het leuk vinden, kijk dan eens bij de Primera naar een tijdschrift als de Cross Stitcher, een Engels tijdschrift waar wat meer moderne patronen in staan. Ze kosten denk ik rond de 9 euro (wat minder op MP) maar het is 100 pagina's patronen, tips en meestal een gratis pakketje erbij.Kijk dat bedoel ik.
Maar daarom kan ze hier toch best haar vraag stellen? Volgens mij zijn er nu genoeg reacties geweest waar ze iets mee kan en een aantal mensen met ervaring, dus ze kan ook nog vragen stellen. Dat is toch genoeg?

Daarvoor hoeft ze dus blijkbaar niet alleen op het Libelleforum te zitten. Er zijn best veel jonge vrouwen die borduren.
quote:Ine schreef op 26 oktober 2009 @ 23:07:

Maar daarom kan ze hier toch best haar vraag stellen? Volgens mij zijn er nu genoeg reacties geweest waar ze iets mee kan en een aantal mensen met ervaring, dus ze kan ook nog vragen stellen. Dat is toch genoeg?

Daarvoor hoeft ze dus blijkbaar niet alleen op het Libelleforum te zitten. Er zijn best veel jonge vrouwen die borduren.Ik heb ook nergens gezegd dat ze hier haar vraag niet mag stellen.
Ik heb het gedaan maar dacht er een aantal dagen geleden aan om het op te pakken. Eerst wel weer makkelijk beginnen.
Wow wat een hoop reacties al.

Hier kan ik wel wat mee.

Leuk om te horen dat er ook andere vrouwen zijn die dit leuk vinden..

Avaeyebroq die patronen zien er hartstikke leuk uit...vooral die kussentjes.

Ik ga eens een kijkje nemen op de fora die jullie genoemd hebben. Ondertussen heb ik een patroon op internet gevonden..

Bedankt allemaal...en boorduur-se!

veel groetjes, Headenshoulders
He wat leuk! Ik ben ook van het borduren, ik vind het een heerlijk ontspannen bezigheid, heerlijk.

Ik ben ook niet zo van de bloemen en de beertjes, maar van Lanarte heb je ook hele mooie pakketten. Ik ben nu met een boeddha bezig.

Een cursus is denk ik niet nodig, maar het is misschien wel handig als je voor je eerste project eens met iemand kan praten die je wat voor kan doen. Heb ik laatst ook bij een vriendin gedaan, voor makkelijke patronen is het zo uitgelegd.

Veel plezier!
Er staan op youtube ook hele duidelijke beginnersfilmpjes als je niemand kent die het voor kan doen.
Is er ergens een webwinkel waar je een leuk beginnerspakketje kan bestellen? Volgens mij hebben ze hier in de wol-/borduurwinkel alleen maar van die suffe, inmiddels vergeelde, bloemstuk-en hondjespatronen. Niet mijn ding

Ik ben echt een complete beginner maar het lijkt me wel heel leuk!
CoffeePot, moet je eens googlen of op borduur.startpagina kijken.
Nevermind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven