Werk & Studie alle pijlers

Hoe moeilijk is het nou helemaal?!

14-10-2009 12:20 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom bellen bedrijven je na een sollicitatiegesprek NOOIT op de dag dat ze zeiden dat ze zouden bellen? En waarom begrijpen ze niet hoe frustrerend het voor een sollicitant is om uren naast de telefoon te zitten wachten?

Sollicitanten steken aardig wat tijd in een sollicitatie (je in het bedrijf verdiepen, een mooie brief maken, een gesprek voorbereiden, je netjes aankleden, erheen rijden, je van je beste kant laten zien), dus hoe moeilijk is het nou helemaal om even die telefoon te pakken en een (positief danwel negatief) gesprekje van maximaal vijf minuten te voeren?

AAARRRGH!!!

*haalt nog eens diep adem en leunt - iets minder gefrustreerd dan voor deze posting - achterover*
Ehm, even denken...
Leuk! You've got mail
Ehm, even denken...
Mensen, ik moet het hier toch even kwijt: IK HEB DE BAAN!!

Wel ruzie met mijn baas nu (hij vindt dat ik hem op de hoogte had moeten stellen van het feit dat ik aan het solliciteren was), maar hopelijk komen we eruit. Wel een domper op de feestvreugde, moet ik zeggen.... Maar tóch, ik ben het wél geworden :-D !
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Laat je baas niet de feestvreugde bederven, die is misschien een beetje overvallen door je carrièremove. Lekker vieren dit weekend, champagne!!!
Nukje, gefeliciteerd met je baan!

Enne..voel je niet schuldig. Ik zou ook niet aan mijn baas vertellen als ik aan het solliciteren zou zijn.
Dank je wel voor jullie reacties!

Nee, ik ben niet eens verplicht zoiets te vertellen, maar poeh, wat was die man kwaad... Bovendien heeft hij ervoor gezorgd dat ik voorlopig nog geen arbeidsvoorwaarden gesprek in mag en dat hier eerst alles in orde moet zijn voordat ik van werkplek mag wisselen. Echt, wat een machtsvertoon :-/...
@Nukje; van harte gefeliciteerd!!! Laat je baas je feestvreugde niet bederven. Ik zou het ook niet verteld hebben!

Heb zojuist jullie topic teruggelezen, wat herkenbaar zeg!

In augustus heb ik gesolliciteerd, ik kreeg een week later bericht dat er binnen 3 weken contact met mij opgenomen zou worden over het verdere verloop van de procedure. Na 5 weken kreeg ik bericht, Ik mocht de week erop op gesprek komen, 2 weken later weer bericht met uitnodiging voor een 2e gesprek.

2e gesprek gehad en hierna ging ik al een beetje twijfelen over de functie (inhoudelijk en ook over de collega's die ik ontmoet heb). Ik zou vorige week uitsluitsel krijgen, maar nog steeds niets gehoord. (let wel, we zijn al bijna 10 weken bezig!)

Waarom ikzelf niet heb gebeld? Omdat ik teveel twijfel en de gang van zaken me nog meer aan het twijfelen brengt. Wil ik wel voor een organisatie werken die zijn afspraken niet nakomt?(eigenlijk ben ik er voor mezelf al wel uit dat ik die baan niet wil)

Natuurlijk verder gesolliciteerd en mag komende week bij 2 bedrijven op gesprek. Beide nodigden me binnen 3 dagen uit voor een gesprek. Zo kan het dus ook dacht ik!

1 van de afspraken moest ik verzetten ivm mijn werk. Toen ik de P&O adviseur aan de lijn had, kreeg ik meteen al zo'n leuk welkom. Sterker nog, ik mag nu na mijn werk op gesprek komen omdat zij ook snappen dat het anders best lastig is als je werkt en vrij moet vragen om te solliciteren. Daarnaast benadrukte ze nog dat ze dat graag doen omdat ze me graag ontmoeten en het belangrijk vinden dat ik me er ook prettig bij voel.

(en zo waren er meer dingen in het gesprek waarvan ik dacht, jij snapt het dit is leuk!)

Zo kan het dus ook en ik kijk enorm uit naar beide gesprekken!

Zouden werkgevers nu ivm de werkloosheid ook meer zo'n houding krijgen van; we hebben de tijd, en met jou zijn er (misschien wel) nog 100 andere kandidaten?

Voor iedereen die aan het solliciteren is; heel veel succes!
Sommige werkgevers zijn gewoon (werkloosheid of niet) wat lakser danwel moeten de beslissingen over 16.000 schijven laten lopen voordat ze kunnen handelen, dan anderen.

En augustus is een beroerde tijd voor snelle doorloop van procedures vanwege vakanties. Zie dan maar eens overeenstemming te krijgen intern over tijdstippen en behandeling...
Na een eerste gesprek, hoe wordt er dan over het algemeen afgwezen? Per telefoon of mail?
@Luxaflex: over het algemeen per telefoon, maar sommige watjes van P&O adviseurs (en die zitten er tussen, geloof me) presteren het soms ook om na een gesprek een lullig standaard afwijzingsmailtje zonder verdere motivatie te sturen.

Als het je te lang duurt, zou ik zelf even bellen. Dat scheelt vaak wat extra nodeloze uren wachten. Succes!

@nachtvlinder: dat bedrijf dat je warm heeft verwelkomd, klinkt goed. Laat je weten hoe het gesprek was?

@ gizz: wat beroerd! Heb je inmiddels al iemand gesproken? Hoe reageerden ze op je mail?

@growing: weet je man al wat?

@nukje: nog nieuws?
Ehm, even denken...
oh, ik heb laatst bij een gemeente een afwijzing gehad per mail: "u hebt bij nader inzien toch te weinig ervaring." Believe me, dat had ik ook bij eerder inzien hoor, hadden ze duidelijk uit mijn brief al kunnen lezen. Ik moest voor dat gesprek liegen over mijn afwezigheid op mijn huidige werk, want de afspraak kon met geen mogelijkheid verzet worden. Ik doe toch potverdorie niet voor niks zo mijn best!

Bij een andere gemeente kreeg ik te horen: "binnen drie weken na sluiting nemen we contact met u op". Dus ik na 4 weken gebeld, had nog niks gehoord. "ja, de adviseur is met vakantie". Waaaat? Be-la-che-lijk! Dat wist je toch ook al voordat je die drie weken aangaf? Uiteindelijk duurde het nóg 5 weken voor ik schriftelijk te horen kreeg dat ik niet op gesprek hoefde te komen. Daar had ik ook helemaal geen zin meer in.

Heb nu nog 2 lijntjes open staan en nog 4 brieven te schrijven. Ben benieuwd

Bij jullie wel al beter nieuws?
Als ik dit soort dingen lees, schaam ik me altijd rot voor mijn vakgenoten. (ben zelf ook HR adviseur) Ik probeer mensen altijd binnen een week een bevestiging te sturen (meestal eerder) en na gesprekken dezelfde dag nog te bellen of ze wel of niet door zijn naar een tweede gesprek. Met een duidelijke uitleg en motivatie natuurlijk. Nu moet ik zeggen dat ik het soms ook razend druk heb en ik heb ook wel eens een afwijzing via de mail gedaan. (maar dan met duidelijke uitleg met positieve punten en aandachstpunten uiteraard en ik vermeld ook altijd dat ze nog terug mogen bellen voor extra uitleg) Omdat ik dat dan om 9 uur 's avonds nog thuis doe. Zodat ze het toch die dag nog weten. (zeker als het weekend wordt) Maar soms word ik ook gek van de managers die geen beslissingen nemen en waar ik vaak op zit te wachten. Maar hoeveel moeite kost het dan om iemand even te bellen dat je helaas nog geen uitslag hebt en het ook heel vervelend vindt, maar dat je later terugbelt? Zit iemand tenminste niet de hele tijd bij de telefoon te wachten.
Oh, heitje...jij klinkt als een droom van een HR-adviseur! Mag ik bij jou solliciteren?
Ehm, even denken...
@Heitje29 bij jou zou ik ook willen solliciteren. Ik heb vooral gemerkt dat wanneer je bij de overheid solliciteert ze echt alle tijd van de wereld hebben én nemen.

@Thinker ik laat het je zeker weten. Morgen heb ik het gesprek..wat ik in mijn omgeving hoor is het echt een heel leuk bedrijf! En mijn eerste indruk is ook echt heel erg goed. Ik ga me vanavond super goed voorbereiden op het gesprek en dan nog is het natuurlijk afwachten!

Voor volgend jaar hebben wij een reis van 3 weken ( en 2 dagen) gepland staan denken jullie dat dit een probleem is of het krijgen van een nieuwe baan in de weg kan staan? We hebben namelijk nog niet geboekt maar willen dit voor 31/10 gaan doen.

@ingmagh, ik hoop dat je heel snel wat hoort!!
Nachtvlinder, dat lijkt me echt geen enkel probleem. Misschien dat ze ernaar vragen in verband met de vakantieplanning van het kantoor, maar het lijkt me absoluut geen reden om je een baan te misgunnen als je verder heel geschikt bent voor de functie.

Succes morgen!
Ehm, even denken...
@thinker, laat jij het ook weten als je meer gehoord hebt?
@ Nachtvlinder: nee, dat mag het krijgen van een baan zeker niet in de weg staan. Met reeds geplande vakanties houdt volgens mij iedere werkgever wel rekening als hij een nieuwe medewerker aanneemt.

Tja, hoe loopt het bij mij?

De baas is niet duidelijk over zijn motieven om mij die baan niet te geven, dus ben ik verder gaan vragen (bij andere leidinggevenden). Wat blijkt? Hij twijfelt aan mijn geschiktheid!! En dat terwijl hij gisteren nog zei dat hij niet wist wat ik heb gestudeerd of wat mijn achtergrond is. Ik ben echt woest! Heb hem namelijk op de man af gevraagd of ik in mijn huidige functie soms slecht functioneer, en of hij daarom tot dit besluit is gekomen, maar dat is het niet. Ik kan er niet al te veel over uitwijden hier, maar voor mij hoeft het nu al niet meer. Jezus, wat ben ik teleurgesteld in die vent, zeg! Volgens de afdeling waar ik heb gesolliciteerd ben ik de juiste persoon voor die baan, waar bemoeit die kerel zich mee? En welke redenen heeft hij daarvoor?

Nou ja... wordt dus vervolgd...
Ah, niet!!! Wat Kaa Uuu Tee...

Heel veel sterkte nuk. Ik leef met je mee.
Ehm, even denken...
Hmm. Nou ik ben niet baanzoekend, maar baangevend Nou ja, dat probeer ik.

Ik heb drie vacatures die ik moet invullen. Juist door deze vacatures is het razend druk op onze afdeling. De management assisente (niet te mijne) helpt me, onder andere door het afwijzen van de personen die niet op gesprek mogen komen.

Sommige personen zijn wel uitgenodigd voor een 1e gesprek, maar willen we n.a.v. dat gesprek afwijzen. Dit gebeurt al tijden via de mail of per brief met een standaard dooddoener. Ik realiseerde me opeens dat dit ook anders kan (moet!).

Maar....en ja daar komt ie: ik heb zo weinig tijd en zo veel werk dat ik tot op heden dit nog niet verbeterd heb.
quote:thinker schreef op 27 oktober 2009 @ 12:20:

Ah, niet!!! Wat Kaa Uuu Tee...

Heel veel sterkte nuk. Ik leef met je mee.

dank je wel!

Maar... deze week totaal onverwacht te horen gekregen dat ik toch op de nieuwe functie mag starten! JOEHOE!!!

Ik wil er niet te veel over uitwijden, maar laat ik zeggen dat een aantal mensen op de juiste positie het voor me hebben opgenomen bij Meneer de Baas; dat heeft blijkbaar gewerkt. Meneer de Baas heeft gewoon een vooroordeel over bepaalde beroepsgroepen en kan zich niet voorstellen dat 'dat soort mensen' ook banen op een hoger niveau aankunnen. Meneer de Baas wist niet eens dat ik heb gestudeerd!! Pfffff...

Ik blijf sceptisch, maar de wereld ziet er nu alweer een stuk beter voor me uit!

@ allen: wie heeft er nog meer goed nieuws? :-)
quote:Luxaflex schreef op 27 oktober 2009 @ 21:15:

Sommige personen zijn wel uitgenodigd voor een 1e gesprek, maar willen we n.a.v. dat gesprek afwijzen.

Waarom doet jouw bedrijf dit?!

Waarom mensen hoop geven door ze uit te nodigen voor een gesprek, als toch al duidelijk is dat ze daarna worden afgewezen?!
Nuk, er staat: naar aanleiding van dat gesprek. Dus het gesprek gaf onvoldoende aanleiding om door te gaan in de procedure.
quote:Tia Dalma schreef op 28 oktober 2009 @ 14:32:

Nuk, er staat: naar aanleiding van dat gesprek. Dus het gesprek gaf onvoldoende aanleiding om door te gaan in de procedure.

Oeps, sorry, niet goed gelezen

Excuses Luxaflex! (ik zit blijkbaar nog in de vechtmodus )
Hallo!!

Ik heb het gesprek gehad! En ben alleen nog maar enthousiaster geworden. Wat een leuk bedrijf en leuke functie...pfff nu weer afwachten! Ik kan hier niet teveel neerzetten ivm herkenbaarheid maar ik moet ze nog wel wat dingen laten weten. (zoals sec. arbeidsvoorwaarde en mijn salariswens) ze hebben nog meer kandidaten en geven op korte termijn teugkoppeling. Er werd heel duidelijk uitgelegd hoe de procedure verloopt. Kortom alles gaf me een goed gevoel :-)

Spannend hoor!!!

@Nukje van harte gefeliciteerd!

nu hopen op meer goed nieuws voor iedereen.
Oh nuk, wat fijn! Wanneer ga je beginnen in je nieuwe functie? Ik hoop voor jou heeeeeeel snel. En niet vergeten een flinke lange neus naar die ouwe baas van je te maken op je laatste dag daar, hè? (Desnoods achter zijn rug of in gedachten )

@luxaflex: wel eerlijk van je dat je dat durft te bekennen op dit topic vol boze en teleurgestelde sollicitanten. Maar ik hoop echt dat je het gaat verbeteren. Iemand die op gesprek is geweest heeft er recht op om een inhoudelijk gemotiveerde afwijzing te krijgen. Liefst telefonisch, zodat de sollicitant nog vragen kan stellen en als dat echt niet mogelijk is per e-mail met een telefoonnummer erbij voor als er nog vragen zijn. Kost een paar minnuutjes meer per sollicitant, maar is wel zo netjes.

@nachtvlinder: wat spannend! Ik duim voor je. Houd je ons op de hoogte?

En ik heb ook goed nieuws. Volgende week begin ik aan een tijdelijke baan. Heb er zin in!
Ehm, even denken...
@ Thinker: gefeliciteerd, dat brengt in ieder geval rust in de tent! Hoe lang is tijdelijk? Ga je wel gewoon door met solliciteren naar vaste banen?

@ Nachtvlinder: super dat je er zo'n goed gevoel over hebt. Nu wordt het wachten wel extra spannend! Fingers crossed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven