Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
quote:elninjoo schreef op 06 oktober 2009 @ 20:36:

[...]

Vervelend zeg! Zelf heb ik nooit last van pukkels. Niet als puber, niet als ik bergen met junkfood weg snack en ook niet door die B12 spuiten. Hopelijk gaat 't na 'n tijdje over.Ik heb nu zelfs eryacne van de dokter ervoor gehad. Hij vond me zo zielig! Ik voel me nu echt helemaal zo'n clearasilpuber maar goed, beter zo dan b12loos.
Ik vind eens in de 3 maanden ook erg weinig hoor. In de gebruiksaanwijzing en ook in het farmacotherapeutisch kompas geven ze aan dat je moet opladen. Het verhaal wat Jessy schrijft.

Ik heb de eerste 10 weken elke week een prik gehad, en daarna iedere 2 weken 1 prik. Tussendoor heb ik op advies van de arts geprobeerd elke maand te gaan spuiten, maar de waarde zakte enorm snel dus iedere 2 weken werd gehandhaaft.

Pas na 2 jaar ben ik naar eens per 4 weken gegaan. Dat gaat goed.

Dus eens in de 3 maanden is, zeker om op te starten, veel te weinig.
Na alles wat ik had gelezen had ik ook het idee dat 1x per 3 maanden erg weinig is. Ga het volgende week bespreken en zeggen dat ik voorlopig vaker "wil", worden geinjecteerd.

Bedankt voor alle ervaringsverhalen, ik blijf zeker meelezen (en schrijven).
Hallo!

Hier nog iemand met B12 tekort en af en toe een flinke kop met puisten. Maar dat is niet altijd bij mij, ongeveer 2 keer per jaar ben ik helemaal de pineut, dan krijg ik een antibiotica kuur en gaat het weer beter. ( niet vaker dan 2 keer per jaar is mijn afspr met de ha) Ik krijg elke 3 weken een shot en daar knap ik ziender ogen van op. Ongeveer een half jaar terug kreeg ik ze 1 keer per 4 weken maar die 4de week viel ik zo terug en dan moest ik bijna een week weer bijkomen. Dus in overleg met de Ha naar 1 keer per 3 gegaan. Ik heb het super getroffen met mijn Ha. Hij luisterd echt naar mij en daar kunnen heel wat Huisartsen wat van leren denk ik.

Hij zegt ook altijd... jij bent de expert.. jij weet wat je voelt.. heerlijk....
Hoi..

Mijn waarde is rond de 700, volgens de huisarts goed, en volgens de mdl'r ook. Volgens mij niet, dus haal ik m elke 3 weken, en daar voel ik mij goed bij.

Ik lees over pukkels en puisten. Wel..dat heb ik ook sinds de B12. Alleen niet op mijn gezicht(gelukkig) maar pukkels op mijn billen. En dat vind ik ook niet echt grappig.

Maar ja..het is niet zichtbaar..en beter zo dan die rottige vermoeidheid..
De eerste 3 injecties gehad maar ik huppel nog niet rond. Er spelen nu ook nog wat andere dingen die voor extra moeheid zorgen. Vandaag zei de verpleegkundige in het ziekenhuis dat ze mijn b12 spiegel binnenkort gingen controleren om te kijken of het weer in orde was. Ik dacht alleen dat dat niet zo makkelijk kon na injecties?

Mijn mogelijk neurologische klachten ook bij de verpleegkundige neergelegd, zij gaat dit weer bespreken met de mdl-arts en dan hoor ik meer.
Hoi Puk,

De waarde van je B12 testen na injecties heeft idd weinig zin. Dit omdat de waarde in je bloed dan heel hoog is, maar dat zegt dan niks over de waarden op weefselniveau. Probeer een goede internist te vinden die de juiste behandeling voorschrijft.

En de klachten hoeven ook niet allemaal te verdwijnen. Dat je nu injecties krijgt zorgt er voor dat het in ieder geval niet slechter wordt.
Hoi Jessy,

Ik heb sinds kort een nieuwe maag-lever-darm arts, dus moet nog even kijken of deze goed is. Weet jij of ze de waarde op weefselniveau ook kunnen meten?

Als de klachten maar niet erger worden dat is het belangrijkste maar een beetje meer energie kan ik wel gebruiken, maar dat komt wel weer.
Hoi Jessy,

Ik heb sinds kort een nieuwe maag-lever-darm arts, dus moet nog even kijken of deze goed is. Weet jij of ze de waarde op weefselniveau ook kunnen meten?

Als de klachten maar niet erger worden dat is het belangrijkste maar een beetje meer energie kan ik wel gebruiken, maar dat komt wel weer.
Het verbaasd me eigenlijk dat er toch nog zoveel mensen zijn die het hebben.

Er wordt zo weinig over bekend gemaakt,

Bij mij is het 2 jaar geleden na een lang ziek bed,

Ik had altijd vage klachten, nooit kon er echt de vinger opgelegd worden wat het nou was. Vaak in ziekenhuis geweest voor onderzoeken en iedere keer kwam er niets uit.

Ik had voorname kracht verlies in mijn ledematen en was erg moe zo moe dat ik een half jaar lang thuis gebleven ben omdat ik niks meer kon.

Mijn moeder las destijds een stukje in de krant over het onderwerp. Zocht het op internet meer informatie en vroeg bij de huisarts een bloedonderzoek aan.

Net zoals het was, vitamine b12 tekort. ik had een waarde van 61 erg laag dus. Heb een half jaar lang iedere week moeten spuiten inmiddels is dat nu terug gebracht op 1x in de 6 tot 8 weken. Ik kan dan wel merken dat mijn 'batterij' langzaam leegraakt. Ik spuit zelf zie er altijd wel tegen op, maar als hij er eenmaal in zit ben ik weer tevreden

Acne heb ik altijd wel een beetje gehad, maar of het daardoor echt verergerd is kan ik niet zeggen omdat ik ook overgestapt was met de pil van diane naar microgon30,

iig veel succes!
Ik heb nu doorgezet met het prikken. De eerste maand 2 keer per week en nu zit ik op 1 keer per week 1 injectie. De prikken doen bij mij nog steeds veel pijn. 2 keer heb ik er weinig tot niets van gevoeld, soms doet het een beetje pijn, maar meestal wel erg veel pijn. Wel vreemd dat het zo kan verschillen steeds. Maar ik zet gewoon door, hoewel ik nog niet het idee heb dat het heel goed werkt. Ik heb wel dagen dat ik wat minder moe ben, maar daarna volgen er meestal weer dagen waarop ik weer doodmoe ben, pijn in m'n spieren en gewrichten heb en dus niets tot weinig kan doen helaas. Wat betreft de pukkels, deze slaan bij mij ook toe. Niet dat het er veel zijn, maar hiervoor had ik nooit last van pukkels. Gelukkig zijn het geen grote!
@Puk, dat weet ik eigenlijk niet of ze het op weefselniveau kunnen meten. Maar goed, wat bereik je er ook mee? Stel dat het kan, en het zou goed zijn, zou je dan stoppen met injecties? Als je dan stopt met de injecties, gaat je waarde weer net zo hard omlaag en ga je je weer slechter voelen.

@Raapje, goed dat je hebt doorgezet met het prikken! Beter 1 keer in de week een vervelend prikje dan met nare klachten blijven lopen. Prik je zelf of doet de assistente dat? Ik prik zelf en hou de ampul altijd even onder het de warme kraan. Dan komt ie goed op temperatuur en doet het prikken minder zeer.
Jessy ik zou het willen weten omdat je dan je sterker kan maken als je vaker injecties wil om eea weer beter te maken.

Ik heb ontdekt dat officiele uitslagen beter werken dan vermoedens.

Ik heb het idee dat ik ook neurologische klachten heb en dan zou ik intensiever b12 toegediend moeten krijgen. Leek me makkeijk als ze dit ook uit het bloed ofzo konden halen.

Ik stop sowieso niet meer met de injecties,
Ah ik snap het, Puk

Maar goed, ik weet dus niet of dat mogelijk is. Misschien weten ze het hier wel.
Eerst gaf mijn moeder me de injecties en nu doet mijn vriend dat voor me. We proberen er altijd iets gezelligs van te maken niet dat dat echt lukt.. Maar wij verwarmen de ampul ook altijd voor. De vloeistof zelf doet me geen pijn, maar de prik van de naald wel!

Ik zit nu te twijfelen wanneer ik weer naar de dokter zal gaan. Op zich merk ik niet veel verbetering, maar ik begrijp dus dat dat erg lang kan duren. En het bloed testen heeft nu ook geen zin, omdat de waardes toch erg hoog zijn. Werd er bij jullie eigenlijk ook onderzocht waarom je een B12 tekort hebt en hoe gebeurt dat dan? En is het eigenlijk ook van belang? Bij mij zei de dokter er eigenlijk niets over en ik bedacht me later pas van hoe kan het dat ik een tekort heb?
Raapje, welke kleur naald gebruik je?

Het kan heel lang duren voor je verbetering merkt. Bij mij gaat het op en neer, er zijn dagen dat ik me super voel, en dan opeens ben ik weer bijna terug bij af, zeg maar.

Bij mij is er geen uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak. Dit omdat in ca 90% van de gevallen de oorzaak niet gevonden wordt. Daarnaast zijn deze onderzoeken vrij duur en omdat de oorzaak dus hoogstwaarschijnlijk niet gevonden wordt en als ze die wel vinden je toch moet blijven injecteren, besluiten ze vaak niet verder te onderzoeken.
Wat Jessy vraagt over de kleur naald, dat klopt, ik had ook altijd veel last van mijn prik, ik werd met blauw geprikt. Met groen gaat het een stuk beter...
quote:frysfamke schreef op 30 oktober 2009 @ 11:41:

Wat Jessy vraagt over de kleur naald, dat klopt, ik had ook altijd veel last van mijn prik, ik werd met blauw geprikt. Met groen gaat het een stuk beter...Serieus? Bedoel je niet andersom? Groen is namelijk de opzuignaald en blauw om te prikken.
Maakt niet uit welke kleur naald je hebt,

bij elke leverancier is dat verschillend,

bij de een is een roze een opzuignaald en bij de andere een groene,

op de verpakking staat wel een afmeting.

En de opzuignaald is veel dikker en langer, die wil niemand graag in zijn been of bil hebben ;)

Bij mij valt de prik altijd mee maar vind de vloeistof altijd erg vervelend wanneer ik die erin spuit.
quote:Voske09 schreef op 30 oktober 2009 @ 12:40:

Maakt niet uit welke kleur naald je hebt,

bij elke leverancier is dat verschillend,

bij de een is een roze een opzuignaald en bij de andere een groene,

op de verpakking staat wel een afmeting.

En de opzuignaald is veel dikker en langer, die wil niemand graag in zijn been of bil hebben ;)

Bij mij valt de prik altijd mee maar vind de vloeistof altijd erg vervelend wanneer ik die erin spuit.Oh dat wist ik niet! Ik dacht dat elke kleur voor een afmeting stond
ik wist het eerst ook niet hoor

maar leer voor verpleegkundige, en dacht dat er ook standaard kleuren waren totdat ik op verschillende stage plaatsen kwam, toen ben ik er achter gekomen haha.

ik heb een roze opzuignaald die is 1.2 x 40 mm

en mijn blauwe injectie naald is 0.6 x 25 mm

de afmetingen zullen als goed is haast wel het zelfde zijn je hebt alleen een ander kleurtje
Ik heb een naald met een blauwe onderkant en de afmetingen die er op staan zijn 0,6 x 25 mm. Wel de gewone naald dus? Gisteravond moest er weer geprikt worden, vorige keer deed het bijna geen pijn dus ik was niet zenuwachtig ofzo. Maar deze keer was geloof ik wel zo'n beetje de ergste prik die ik heb gehad. Het prikken zelf deed al pijn, daarna de vloeistof ook en toen de naald er weer uit was bleef het voelen alsof ie er nog in zat. Daarna ben ik maar gaan rondhuppelen om de pijn minder laten worden, was wel een vertoning hoor

Ik vroeg me eigenlijk af hoe oud jullie zijn? Ik ben nu zelf 23, maar loop al ongeveer 8 jaar rond met de klachten die bij het b12tekort horen.
Ow dan heb ik ze door elkaar gehaald... mijn concentratie he?

Ben aan een shot toe.... is het bijna donderdag???????
quote:Raapje schreef op 30 oktober 2009 @ 18:13:

Ik heb een naald met een blauwe onderkant en de afmetingen die er op staan zijn 0,6 x 25 mm. Wel de gewone naald dus? Gisteravond moest er weer geprikt worden, vorige keer deed het bijna geen pijn dus ik was niet zenuwachtig ofzo. Maar deze keer was geloof ik wel zo'n beetje de ergste prik die ik heb gehad. Het prikken zelf deed al pijn, daarna de vloeistof ook en toen de naald er weer uit was bleef het voelen alsof ie er nog in zat. Daarna ben ik maar gaan rondhuppelen om de pijn minder laten worden, was wel een vertoning hoor

Ik vroeg me eigenlijk af hoe oud jullie zijn? Ik ben nu zelf 23, maar loop al ongeveer 8 jaar rond met de klachten die bij het b12tekort horen.

Ik ben 20, en sinds 2 jaar is het echt duidelijk dat ik vitamineb12 tekort heb,

Daarvoor heb ik echt jaren lopen klungelen met mijn gezondheid.

Waar prik jij altijd, in je bovenbeen?
Ik begreep altijd dat in je bovenbeen prikken pijnlijker was, dus ik wordt geprikt in m'n bil..

Heeft het prikken bij jou wel snel effect gehad Voske?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven