Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
Lieve Iry,

Jouw HA heeft er idd weinig kaas van gegeten. Wat nou niet al te lage waarde?! 104 is laag! Tussen de 150 en 350 is laagnormaal en alles wat daarboven zit is goed.

Nu gaan beginnen met injecties en daarna weer bloed onderzoeken op B12 heeft weinig zin. Omdat het in je bloed dan wel goed kan lijken, maar het niks zegt of het op weefselniveau ook goed is.

Weet je toevallig ook wat je MCV waarde is?

En dat moeheid alleen van ijzergebrek kan komen is een fabel, je kunt wel degelijk erg moe zijn wanneer je een B12 tekort hebt zonder ijzergebrek.

Zit me hier heel boos te maken om jouw HA, bal gehakt.

Lieverd, mail me, dan stuur ik je de gegevens van de arts in Flevoland. Je kunt bij hem zonder doorverwijzing terecht. Als het goed is hoef je maar 2 keer naar hem toe. En ik denk dat het ritje het wel waard is om een goede behandeling te krijgen.

jessyviva@live.nl
He Jessy,

Ik heb je een mailtje gestuurd.!
En mail terug!
Danke je Jessy!

Heb je nog een berichtje toe gestuurd.

Ga zeker bellen.
Wat ben jij stellig Jessey....... en dat nav een stukje tekst op een forum. Ik zou dat niet durven/willen.

Ik vraag me oprecht af wat jou nu de expert maakt? Je spuit zelf vanaf december (is nog maar een half jaartje) en hebt de rest van je info van een forum (B12 forum). Of ben je arts?

Ik hoop echt voor Iry dat ze de zorg krijgt die ze nodig heeft maar ik vind jou echt te stellig.
Lunax,

Ik heb inderdaad erg veel gelezen over B12 tekort sinds ik weet dat ik een tekort heb. En gelukkig maar, want als het aan mijn HA had gelegen had ik 2 injecties gehad en moest ik het daar maar mee doen.

Er zijn erg veel (huis)artsen die (nog) erg onwetend zijn over de gevolgen van een B12 tekort. Als ik Iry haar postings lees, krijg ik het idee dat haar arts er ook erg weinig kaas van gegeten heeft. Een waarde van 104 is gewoon te laag! Dat moet gewoon goed behandeld worden. Klaar. Je kunt mij stellig vinden. Maar ik verkoop hier geen onzin. Ik zal hier niets posten waarvan ik niet zeker ben. Ik weet er inderdaad wel veel vanaf, omdat het mij interesseert. Dat maakt mij geen expert. En een bezoekje aan een internist die goed bekend is met B12 tekort, kan geen kwaad, lijkt mij.
Wat ik inmiddels weet is dat een waarde onder de 150,altijd reden is om verder te onderzoeken waar de oorzaak ligt.

Gezien mijn eetstoornis vind ik het persoonlijk van belang om daar zeker een blik op te werpen.

Dat mijn arts voorstelt alleen een aantal spuiten te zetten en dan de waarde opnieuw te bekijken is erg nutteloos.

Tenzij er geen factoren aanwezig zijn die de opname belemmeren.

Maar om dat te weten te komen zijn een paar testen nodig.

Vandaar dat ik die graag zie gebeuren.

Het klopt namelijk wel dat weefsel al langer met tekorten kan kampen.

Daarom is enkel een waardebepaling geen nauwgezette manier voor een diagnose.

Ik wil idd de juiste zorg Lunax,niet langer spuiten als dat niet nodig is.

Maar ook langer spuiten als dat wel nodig is.
anoniem_20139 wijzigde dit bericht op 13-07-2009 16:46
Reden: tenzij/mits...
% gewijzigd
Dan zijn we het allemaal weer eens. Door laten verwijzen naar een internist dus. Dat het belangrijk is om de oorzaken te achterhalen waren we het gisteren al over eens
.

Ik vind het heel fijn dat jullie zo mee denken.
Geen dank, graag gedaan
Iry, even over B12 smelttabletten: eerst waren ze idd alleen via een bepaalde apotheek (knetterduur) te bestellen. Nu heeft Bloem (natuurproductenfabricant) ze ook in het assortiment. Het zijn smelttabletten met 10 mg b12. Kosten rond de 25 euro per potje van 64 tabletjes. Nog best aan de prijs maar iig al beter dan die via de apotheek. Die tabletten van Bloem zijn op verzoek van het Vermoeidheidscentrum gemaakt.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Maar ik ga waarschijnlijk starten met een kuur spuiten,2 keer in de week halve dosering.

Dat is nog altijd 500 microgram,5 keer zoveel dus(toch?).

Ik denk dat de tabletten dan niet voldoende zijn Olijfje.

Maar bedankt voor de info in ieder geval.

Ik hou het in mijn achterhoofd mocht er geconcludeerd worden dat extra orale toevoeging afdoende kan zijn voor mij.
Ehh, 10 mg (milligram) is toch 2 x 500 microgram? Of zit ik nu een eind in de ruimte te zwetsen?? (rekenen was nooit mijn sterkste punt )
Ik ben mijn eigen bananenschil
Ik snap niet waarom dure tabletten als je ook kunt spuiten? En dat komt ook veel beter in je lichaam dan met 'n (smelt)tablet.

Overigens heb ik ook nooit 'n ijzertekort gehad ondanks B12 tekort. Het kan wel 'n gevolg zijn, want B12 zorgt er mede voor dat ijzer in je bloed wordt opgenomen, maar het hoeft dus niet.
1000mcg = 1mg dus 10mg = 20 x 500mcg
quote:Olijfje_ schreef op 13 juli 2009 @ 17:07:

Ehh, 10 mg (milligram) is toch 2 x 500 microgram? Of zit ik nu een eind in de ruimte te zwetsen?? (rekenen was nooit mijn sterkste punt ) ,die van mij ook niet!!
Met de smelttabletten van Solgar heb ik mijn waarde verhoogd naar 823.
quote:Weelassie1984 schreef op 13 juli 2009 @ 18:34:

Met de smelttabletten van Solgar heb ik mijn waarde verhoogd naar 823.Er staat bij:quote:De tabletten kunnen gekauwd of doorgeslikt wordenDan heeft dat dus totaal geen zin voor iemand met 'n opnamestoornis.
Stukje van Jessy klopt helemaal.

Als je B12 te kort hebt, hoef je geen ijzer te kort hebben. En bijna altijd ben je met een B12 tekort enorm vermoeid. Dat is overal na te lezen. Wetenschappelijk en bij mensen die alleen B12 te kort hebben, zoals ik zelf.

Smelttabletten zijn minder effectief overigens.
Jup huisartsen kunnen je behoorlijk dwars gaan zitten..... Helaas ervaring mee :S
quote:elninjoo schreef op 14 juli 2009 @ 07:11:

[...]

Er staat bij:

[...]

Dan heeft dat dus totaal geen zin voor iemand met 'n opnamestoornis. Als je een opnamestoornis hebt, stijgt je b12 waarde dan helemaal niet als je (smelt)tabletten slikt? Zelfs niet als ze heel hoog gedoseerd zijn?
quote:Weelassie1984 schreef op 14 juli 2009 @ 18:27:

[...]

Als je een opnamestoornis hebt, stijgt je b12 waarde dan helemaal niet als je (smelt)tabletten slikt? Zelfs niet als ze heel hoog gedoseerd zijn?

Nee. Als je een opnamestoornis hebt betekend dat dus dat je lijf het niet meer opneemt. Dan kun je slikken tot je paars ziet maar pies je het gewoon weer uit

Als je een tekort hebt doordat je simpelweg niet voldoende producten eet waar B12 inzit (vlees, zuivel etc) dan kun je aanvullen met tabletten omdat je lijf het nog gewoon opneemt.
Ik dacht dat je smelttabletten dan wel opnam via je mondslijmvlies. Maargoed, dan heb ik dus geen opnamestoornis!
Vandaag krijg ik mijn eerste spuit.

We gaan een maand spuiten en na de laatste spuit word er na twee weken bloed geprikt.

Tsja.....hier wordt nog wel een gesprekje tegenaan gegooid.

Ik hoop stiekem wel dat het spuiten mij al wat op gaat leveren.

Want ik voel mij echt niet top.

Meer een oud wijf.
Succes vandaag dan met de eerste spuit Iry! Hopelijk ga je je door de weken heen iets fitter voelen.

Verder natuurlijk benieuwd naar je gesprekje. Ga voor de verwijzing hoor! Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven