Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
He Iry,

Ik hoop dat je wat gaat merken van de injecties, succes!
Hoi,

Ik was op zoek naar een forum over B12 tekort, omdat ik behoorlijk lage waarden blijk te hebben.

Ik weet sinds een maand of 10 dat ik een te trage schildklier heb, namelijk de ziekte van Hashimoto (auto-immuunziekte).

N.a.v. mijn schildklier is ook regelmatig mijn B12 geprikt, maar er is nooit echt naar die waarden gekeken blijkbaar.

Sinds 3 a 4 weken voel ik me behoorlijk beroerd, met vage klachten zoals duizeligheid als ik me inspan, misselijkheid die komt en gaat, gewrichtsklachten, vermoeide benen, tintelingen in voeten, neerslachtig en slecht uit mijn woorden komen.

De HA ( dochter van mijn eigen HA) heeft mij helemaal onderzocht en ik heb toen nog gevraagd of mijn B12 wel goed was de laatste keer. Zij heeft dit toen bevestigd en zij dat het daar niet aan kon liggen.

Mijn eigen HA nog eens gebeld en nu was ik eindelijk snugger genoeg om de waarden op te vragen. Wat blijkt, in maart was B12 nog 332 en in juni nog maar 176. Een behoorlijke daling en dus wel degelijk een aandachtspuntje, zeker i.c.m. de Hashimoto.

Lekker verhaal dus, en nu kan ik maandag gaan laten prikken op B12, Folium, Homocisteine.

Ik wilde even mijn verhaal kwijt, omdat ik dus ook tegen de onwetendheid van de HA aan gelopen ben, en dat voor een 2de keer (schildklier is ook pas laat aan gedacht).

In ieder geval ga ik als mijn B12 nogsteeds zo laag is zeker een doorverwijzing naar een internist vragen, want ik wil nu na jaren tobben wel een keer een beetje een normaal leven.

Je levensvreugde kan aardig verpest worden door zoiets en het lijkt soms wel alsof artsen dat niet willen beseffen.

Ik laat nog wel weten wat de uitslagen waren en hoe er verder gehandeld gaat worden.

Voor iedereen hier veel sterkte met alles en blijf jezelf vooral goed informeren.

Tegenwoordig kan dat een wereld van verschil beteken.

Groetjes Muis.
Is al laat, maar toch even snel...

Ik heb vandaag mijn B12 waarden doorgekregen en die waren wel gestegen naar 240.

Alleen weten ze pas over 3 weken of ik ook genoeg actieve B12 in mijn lichaam heb.

En ik ben sinds dinsdag smelttabletjes gaan gebruiken en ik voel me toch echt wel iets opknappen.

Dus daar ga ik nog maar even mee door, want volgens de dokter kan het nu geen kwaad om dat gewoon te proberen.

Groetjes Muis.
Fijn dat het lijkt te helpen Muis. Hopelijk wijzen je bloedwaardes dat ook uit volgende keer.
En Iry..hoe is het nu met jou? Merk je wat van je shotjes?
Ik lees al een tijdje mee met het forum hier en dus ook dit topic. Bij mij is vorig jaar ook een vitamine b12 tekort geconstateerd, maar het prikken deed mij zo'n pijn dat ik dat niet lang heb volgehouden. Nu ik hier dus één en ander heb gelezen wil ik eigenlijk ondanks de pijn toch weer graag voor de prikken gaan, het weegt toch wel op tegen de vermoeidheid en alle andere symptonen.

Ik zat nog even terug te kijken naar mijn waardes, maar bij mij op het papier staat iets heel anders als de waardes die jullie omschrijven. Misschien is er iemand die me dit kan uitleggen.

Dit staat er bij mij: Vitamine B12: 0.15. Eenheid: nmol/l. Ref. waarde: 0,15 - 0,64. Ook heeft de dokter de 0,15 doorgestreept en gezegt dat het minstens 0,64 moet zijn. Maar jullie omschrijven je waardes als 92 en andere grote getallen. Moet ik die 0,15 soms vermeningvuldigen met iets? Hoop dat iemand het antwoord weet!
quote:Raapje schreef op 20 augustus 2009 @ 21:54:

Ik lees al een tijdje mee met het forum hier en dus ook dit topic. Bij mij is vorig jaar ook een vitamine b12 tekort geconstateerd, maar het prikken deed mij zo'n pijn dat ik dat niet lang heb volgehouden. Nu ik hier dus één en ander heb gelezen wil ik eigenlijk ondanks de pijn toch weer graag voor de prikken gaan, het weegt toch wel op tegen de vermoeidheid en alle andere symptonen.

Ik zat nog even terug te kijken naar mijn waardes, maar bij mij op het papier staat iets heel anders als de waardes die jullie omschrijven. Misschien is er iemand die me dit kan uitleggen.

Dit staat er bij mij: Vitamine B12: 0.15. Eenheid: nmol/l. Ref. waarde: 0,15 - 0,64. Ook heeft de dokter de 0,15 doorgestreept en gezegt dat het minstens 0,64 moet zijn. Maar jullie omschrijven je waardes als 92 en andere grote getallen. Moet ik die 0,15 soms vermeningvuldigen met iets? Hoop dat iemand het antwoord weet!

Haai,

Ik gebruik nu al 2 jaar b12 injecties en de eerste keren deed het mij ook behoorlijk pijn.

Een paar tips die echt helpen zijn;

Van te voren de ampul warmen, doe hem bijv. even in je bh als je naar de huisarts fiets of rol hem even tussen je handen. Zo komt die op lichaamstemp. en dan reageert de spier niet zo geschrokken op het koude spul.

Daarnaast moet de vloeistof er heel langzaam ingespoten worden, geef dit zelf aan..hoe langzamer hoe minder je er van voelt. Er in 1x injassen doet gewoon echt pijn, dus lekker de tijd er voor nemen en dit aangeven.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om zelf te leren spuiten of misschien iemand anders die bij je in huis woont? Mijn vader doet het nu bij mij en dat is wel een stuk fijner. Je kan beter aangeven hoe en wat en als je het zelf doet heb je het helemaal zelf in de hand.

Dan je waarde; 0,15 staat volgens mij gelijk aan 150. Dat is net de grens die ze vaak aanhouden in ziekenhuizen. Al hebben veel mensen al wel klachten als ze onder de 200 zitten.

Misschien kunnen er een paar onderzoeken gedaan worden om te zien of je een opname stoornis hebt? En dus moet blijven spuiten..Of dat je misschien wel gewoon smelttabletten kunt nemen.

Sterkte!
Hoi Raapje,

0.15 nmol/l is inderdaad hetzelfde als 150 pmol/l. Ik zal vanaf nu in pmol waarden spreken.

Een waarde tot 150 is te laag. Een waarde tussen 150 en 350 noemen ze een laagnormaal waarde, dat wil zeggen dat als je een waarde ergens daartussen hebt, je klachten kunt hebben. Een waarde vanaf 350 en hoger is goed.

De injecties kunnen inderdaad best pijnlijk zijn. Maar als jij een opnamestoornis hebt, zullen de klachten die je hebt verergeren. Ben je al eens bij een internist geweest hiervoor?
Een waarde van 150 is dan nog best "hoog".. De dokter waar ik hiervoor ben geweest, is niet mijn eigen huisarts trouwens. Hij is voorheen huisarts geweest, maar doet nu ook veel op het gebied van homeopathie e.d. Hij weet erg veel over vitamine tekorten. Maar hij deed voorkomen dat mijn B12 waarde echt heel laag was en dat het bijna een wonder was dat ik nog functioneerde. De B12-waarde was trouwens niet het enige wat erg laag was bij mij, eigenlijk waren vrij veel waardes erg laag bij mij! (Nu lijkt het net alsof ik heel ongezond leef, maar dat is dus totaal niet zo:)).

Wat betreft het prikken, die dokter heeft mij mijn eerste prik gegeven, dat ging erg snel en deed op dat moment niet zo'n pijn. Ik liep alleen daarna nog zo'n 3 weken met een blauwe plek, die wel erg pijnlijk was! Daarna ging mijn moeder mij prikken, maar op het moment dat die naald in de buurt kwam bij wijze van spreken, ging het al pijn doen. Zij doet het daarentegen dus wel erg rustig en met verwarmde vloeistof. Ik heb nu besloten dat we daar gewoon nog even mee gaan experimenteren.
Ik krijg ook al 2 jaar injecties en vind het heel erg meevallen. Het lig ter misschien aan waar je de injectie laat zetten. Ik laat het in m,n bilspier spuiten en als je je bil ontspant voel je er niks van. En inderdaad heel langzaam inspuiten. Dat helpt ook. De pijn weegt in elk geval niet op tegen de vermoeidheid. Ik hoop dat je snel weer kan beginnen.
Het is maar goed dat ik dit topic heb gelezen voor het spuiten want nu, na 5 weken b12 spuiten zit ik echt helemaal onder de pukkels. Ik zie eruit als 13! Ik heb er zelf weinig problemen mee hoor (ik zag er toch al niet uit ) want het is elke pukkel waard. Ik voel me eindelijk normaal!
Ik heb vandaag mijn eerste b12-injectie gehad. Ik liet het doen bij de doktersass. en ze deed het prima, langzaam inspuiten, verwarmde ampul maar ik ging vlak na de injectie ineens bijna van mijn stokkie! Ik heb dit nog nooit eerder gehad (bij bijv. bloedprikken of griepinjectie) en de assistente schrok ook wel ff. Heb daar op de bank gelegen en even wat water gedronken. Het nare gevoel trok langzaam weer weg. Volgende keer (vrijdag as.) moet er dus, uit voorzorg, liggend geprikt worden. En ik mag het dus ook niet zelf gaan doen

Heeft iemand van jullie dit ook eens gehad of ben ik gewoon een rare miep met deze reactie?

Ben trouwens benieuwd of ik een puistenkop ga krijgen
Ik ben mijn eigen bananenschil
Rare miep denk ik. Nee, ik herken het niet. Maar ik begrijp wel dat ze voor de zekerheid niet willen dat je zelf gaat prikken. Ik prik overigens ook niet zelf hoor, de dokter woont op 5 minuten lopen dus het is makkelijker langs te gaan dan er zelf mee te klooien.
Hier ook een puistenkop door B12-injecties, ben net een puber

Maar nee, nog nooit (bijna) flauw gevallen tijdens of na injectie. Ik injecteer zelf, overigens na enig soebatten.
Gaan die puistjes nog over als je de frequentie verminderd van eens per week naar eens per maand?
Nou, ik injecteer nog steeds eens per week. Maar heb nu een middeltje van de HA gekregen tegen acne, "Inderm". Helpt wel iets, heb niet meer van die enorme joekels van pukkels nu.
quote:Zwieber schreef op 05 oktober 2009 @ 19:37:

Het is maar goed dat ik dit topic heb gelezen voor het spuiten want nu, na 5 weken b12 spuiten zit ik echt helemaal onder de pukkels. Ik zie eruit als 13! Ik heb er zelf weinig problemen mee hoor (ik zag er toch al niet uit ) want het is elke pukkel waard. Ik voel me eindelijk normaal!Vervelend zeg! Zelf heb ik nooit last van pukkels. Niet als puber, niet als ik bergen met junkfood weg snack en ook niet door die B12 spuiten. Hopelijk gaat 't na 'n tijdje over.
@ Olijf: Wanneer zou je er iets van moeten merken?

Overigens heb ik nooit last gehad van flauwvallen of naar gevoel na B12spuit. Ook geen pukkels. Ja, stuk of vier, 1x per maand. Maar dat is meer hormoongerelateerd
Vandaag begin ik met vitamine b12 injecties. Weet iemand hoe snel je je minder moe gaat voelen?
Toen ik startte een paar jaar geleden merkte ik het verschil direct. De eerste paar weken ging ik echt huppelend door het leven. Je lichaam is zo gewend aan het tekort dat het niet weet wat het overkomt als het ineens een flinke dosis B12 krijgt. Dat effect zakte bij mij ook wel weer wat weg toen ik eenmaal een normaal B12 level in mijn lijf had en dat in stand hield door de injecties.
Dat klinkt goed Lunax, ik hoop ook dat ik snel weer huppel. Ik heb de eerste net gehad, deze week nog 2, volgende week 1 en de week erop weer 1. Daana 3-maandelijks. Ik heb een tekort door de ziekte van Crohn dus zal wel moeten blijven injecteren.
Ik had een waarde van 65, bijzonder laag dus ook. Na 2 jaar pas, ben ik me beter gaan voelen. Dus verwacht niet gelijk wonderen, het kan ook langer gaan duren voordat je opknapt. Wel ging het steeds beter natuurlijk.

Ik heb nu nog steeds dat ik de dag van de prik en de dag erna me niet zo lekker voel, meer moe. Volgens mij komt dat omdat het bloed weer een lading b12 moet verwerken en het merg moet harder gaan werken om nieuwe bloedcellen aan te maken. Dit vertelde mijn internist.

Ik spuit nu elke 4 weken. Dat doet mijn man bij mij. Ik heb het een tijdje zelf gedaan, maar iedere keer was het toch een hele drempel voordat ik die prik erin durfde te prikken.

Bij mij bleek ook het foliumzuur veel te laag te zijn, en ook de schilklier was traag. Het bekende verhaal.
quote:puk69 schreef op 19 oktober 2009 @ 16:03:

Dat klinkt goed Lunax, ik hoop ook dat ik snel weer huppel. Ik heb de eerste net gehad, deze week nog 2, volgende week 1 en de week erop weer 1. Daana 3-maandelijks. Ik heb een tekort door de ziekte van Crohn dus zal wel moeten blijven injecteren.Ik spuit ook ivm Crohn. Maar net als The Empress elke maand. Ik kan niet zeggen dat ik nu nog steeds huppelend door het leven ga maar het effect in het begin was bij mij heel merkbaar. Ik denk dat iedereen ook anders reageert. Elk lijf is tenslotte anders. Succes in ieder geval!
Lunax en The Empress bedankt voor de toelichting, Mijn waarde was 95. Ik wacht het af of en hoe snel ik me beter ga voelen. Ik ga binnenkort bij de mdl-verpleegkundige langs en dan zal ik ook de 3-maandelijkse injecties bespreken.

Mijn b-12 schijnt heel lang niet gecontroleerd te zijn en nu ik lees welke klachten een tekort geven lijken er wat dingen waar ik last van heb ineens een reden te hebben.

Ik heb naast moeheid ook last van tintelingen in mijn lijf, vooral als ik heel moe ben en ik voel me soms zo teneergeslagen. Hoe moeier ik ben hoe erger deze klachten. Ik hoop dus dat vitamine b-12 op termijn ook hier verbetering in brengt.
Puk, zorg ervoor dat je de juiste behandeling krijgt. Starten met 10 injecties in max. 5 weken tijd. Daarna afbouwen tot max. 1 injectie in de 2 maanden. Als je neurologische klachten hebt moet je zelfs 1 tot 2 jaar lang minimaal 1 injectie per week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven