Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Fijn Yeno!

Die huisarts vergeet kennelijk even dat je de griep nog wel kunt kríjgen en dat het dan best nuttig is om antistoffen door te kunnen geven.
Frans, het is nog niet weg geweest. Hardnekkig dus helaas.
Suze, irritant zeg. Zeker als jullie er echgt last van hebben. Ik heb de eerste weken hardnekkige spruw gehad, die uiteindelijk wel weg ging. Daarna nog 1 keer spruw en verder niet meer gelukkig.

Yeno, zijn de oren ook goed nagekeken? Bojan wilde niet aan de borst toen hij oorontsteking had. Het zuigen deed hem zeer. Ik ben idd ook wat fanatieker met blijven voeden vanwege de mexicaanse griep, hoor. alle bescherming die ik hem kan geven is mooi meegenonmen.

Sterre, ik denk ook dat ze niet goed gemeten hebben hoor. Ben zelf niet zo onder de indruk van het meten van de lengte op het cb. Zowel Milena als Bojan zijn wel eens een cm gekrompen in 4 weken tijd.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Frans, komt wel goed hoor. Ik had het bij eerste ook en is ook over gegaan (wel sneller dan deze keer trouwens).

Hoe zit het trouwens ook alweer met beugelbeha's? Vanaf wanneer mag dat weer? Ik meen me te herinneren 6 weken?
Suze, volgens mij zijn alle voedingbeha's zonder beugel, omdat beugels melkkanaaltjes dicht kunnen drukken en je zo kans hebt een borstontsteking op te lopen.

Ik doe zelf al meer dan een jaar met mijn 3 voedingsbeha's en als ik af en toe een mooie beugelbeha aan heb vind ik het onhandig en het zit ook niet lekker.

Dus als ik jou was zou ik je beugelbeha's nog even in de kast laten liggen.
Volgens mij mogen beugelbeha's toch pas weer als je geen borstvoeding meer geeft? Ik heb een aantal hele mooie liggen, helaas zit ik nu vast aan die lelijke Anita's (vanwege mijn Lolo cup past Marlies niet). Ik heb van Wen wel de tip Figleaves gekregen, maar nog niks besteld. Wie weet...
Er zijn van Anita en Emma-Jane ook met beugels. Met mijn cup wil ik toch echt over (80G), zit en staat beter. Vorige keer heb ik ze gekocht bij bvcentrum in Adam maar daar woon ik nu niet meer in de buurt. Toen riepen ze er iets over ik weet alleen dus niet meer wat :-).
Bvcentrum gaf toen echt aan dat het wel mag maar pas na een tijdje Ring. Ik ga door zoeken en even bellen met ze. Ik hou je op de hoogte.
Volgens mij heb ik in het bv centrum hele mooie kanten voedingsbh met beugel zien hangen.
op site staat die bh ook. Kopje winkel en dan middelste van 1e rij. Die heb ik (te krap helaas deze keer ).
De middelste van de onderste rij bedoel je?

Woon je ook in Amsterdam Suze?
ghe ghe ghe .. de mijne bungelen altijd gewoon los.

ik haaaaaat BH's

gelukkig ben ik gezegend met een bescheiden B

smorgens een C 'smiddags een B en 's avonds een A
Nee van de bovenste rij. Is een Anita, ik heb hem in zwart. De A 5041/5035 (in zwart maar tot F, dat gaat hem niet worden deze keer ).

Ik woon niet meer in Amsterdam Supersmollie. Zit sinds een jaar flink eind naar het Oosten.

Maar ik zweer nog steeds bij bvcentrum. Ik heb daar consult gehad met oudste en daarna zonder problemen jaar bv gegeven. Geweldig!
quote:Yamuna schreef op 04 november 2009 @ 12:56:

ghe ghe ghe .. de mijne bungelen altijd gewoon los.

ik haaaaaat BH's

gelukkig ben ik gezegend met een bescheiden B

smorgens een C 'smiddags een B en 's avonds een A Los is geen optie want dat ziet er dus echt niet uit... :-)
Los is hier ook geen optie...

Ze zijn goed he, bij het bv centrum. Ik heb overwogen om er nog een pre bevallingsconsult te nemen maar omdat het niet vergoed wordt ga ik maar op andere manieren op zoek naar info. En hee, dat ga ik meteen hier maar eens in de groep gooien.

Ben nu 13 weken zwanger van de 2e en ik geloof dat mijn productie nog altijd prima is, gezien het feit dat Mini als hoofdbron van vocht nog altijd mm heeft en de plasluiers prima zijn (prima is een understatement, tegenwoordig verschoon ik 's nachts soms...). Anyway. Na de geboorte van Mini had ik flinke overproductie die na een consult bij het bv centrum vrij snel onder controle was. Sindsdien voed ik met 1 borst per keer en alleen bij uitzondering met 2 borsten per keer. Wat doe ik nu na de geboorte? Wel 2 borsten per voeding voor de kleine? HOe groot is dan de kans op overproductie? Zelf zou ik denken dat die best groot is, zeker omdat Mini nu nog drinkt en wellicht tegen die tijd ook, dus mijn productie zal denk ik in no time op het juiste peil zijn om 2 kinders te voeden. Dus, 1 of 2 per keer?
Hallo,

Hoop dat iemand hier wat meer informatie heeft over gewrichtspijn. Kan dit komen door de borstvoeding? Ik geef nu 8 weken volledige borstvoeding en m'n gewrichten beginnen weer erg pijnlijk te worden (vooral handen en knieen). Bij mijn eerste twee kinderen had ik hier ook last van. Op internet kan ik weinig informatie vinden.

Dan meteen maar een 2e vraag: ben je vermoeider wanneer je borstvoeding geeft? Ik geef het met veel plezier, maar ben wel extreem moe (ook logisch met 3 kleine kinderen lijkt me). Mijn man (die volgens mij liever heeft dat ik stop met borstvoeding omdat hij 'zijn' borsten terug wil) zegt dat ik me veel energieker voel als ik zou stoppen. Wat is jullie ervaring? Ik stop voorlopig zeker nog niet hoor, vind het zo gezellig en het is de laatste baby dus ik geniet er nog even extra van.
Supersmollie, van harte, wat geweldig dat je weer zwanger bent!

Ik kijk alleen maar even om de hoek hier, geef een dezer dagen mijn laatste voeding denk ik, want mijn dikke speklap wordt alleen maar heel gefrustreerd en boos als ik hem aanleg. Ik moet zeggen dat nu ik weinig voed mijn tsr ook erg lang op zich laat wachten, soms wel 3 minuten of meer, dus ik snap hem wel een beetje. Maar zijn sanctie is meteen bijten... da's dan weer minder. Zal ergens wel blij zijn als ik gestopt ben, zeker nu het geen onverdeeld succes is. Alleen als hij ziek of verdrietig is kan ik hem dan niet meer op die manier troosten, dat vind ik wel weer jammer.
Smollie, ik heb geen idee. Het enige wat ik weet, is dat eerdere borstvoedingservaringen in het algemeen bitter weinig zeggen over volgende. Dus vanuit die optiek, zou ik, maar wie ben ik, gewoon starten met 2 borsten per keer. Gefeliciteerd trouwens he!

Umpi, volgens mij heeft gewrichtspijn en het geven van borstvoeding niets met elkaar te maken. Het komt weleens voor dat vrouwen in een verkrampte houding voeden en daar dan pijn van krijgen.

Wat betreft de moeheid: Borstvoeding geven kost energie, ongeveer 500 calorieen per dag. Ik denk echter ook, dat 80% van je moeheid te wijten is aan het feit dat je weer moeder bent geworden en je een drukker huishouden hebt dan voor die tijd. Ook 's nachts wakker worden om te voeden is vermoeiend. Maar een flesje 's nachts maken is ook vermoeiend, hooguit kun je dat dan delen. Borstvoeding is een heel goed excuus om lekker te snoepen en te eten, die 500 calorieen moeten ergens vandaan komen tenslotte. Ik geef nu meer dan een jaar borstvoeding en sinds ons kind 1 is, begin ik me weer mezelf te voelen. Het heeft gewoon tijd nodig.

Jaaah, en mannen die 'hun' borsten terugwillen, zijn eigenlijk heel dom, volgens mijn vriend dan he. "Da's toch ideaal, borstvoeding, ik hoef er niks aan te doen''. Ik persoonlijk vind dat mannen die dit soort dingen zeggen of hun vrouw op een andere manier onder druk zetten om te stoppen, erg egoistisch zijn en zich maar ens moeten gaan verdiepen in de nadelen van flesvoeding. Maar goed, da's mijn mening! Succes en geniet er maar van!
Hee MissMara! Ben je dr weer? Heb je je 40 dagen zonder seks forum helemaal volgemaakt?
Umpie, ik heb dat ook gehad: zere gewrichten. Ik geef nog steeds bv (8 maanden) en het is inmiddels wel veel minder. Alleen mijn polsen doen nog af en toe zeer, maar mijn knieën gaan gelukkig weer goed. Wel ben ik nog steeds erg stijf, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ik niet zoveel sport als ik van plan was. Mijn huisarts zei dat het wel vaak voorkomt en dat het heel goed door de hormonen kan komen.
Smollie, ik had ook overproductie de eerste keer. Was snel onder controle toen ik 1 borst per keer ging doen inderdaad. Ik ben nu dus bij de tweede direct 1 borst per keer gaan geven: gaat perfect! Na 10 dagen al amper lekkages (alleen iets bij tsr, net genoeg voor een plekje in shirt. En nu, na 4 weken loopt het (op de spruw na) als een zonnetje hier.
Ik zeg dus 1 per keer .

Hou oud is oudste trouwens als jongste komt?
Sinds ik weer werk en baby (16 weken) dus afgekolfde melk drinkt (zowel uit koelkast als uit vriezer) laat ze hele vieze windjes en poept veel minder. Is dit toevallig of doe ik iets verkeerd?

Ik heb de Avent handkolf en ben er niet tevreden over. Hij zuigt niet hard genoeg en als hij dat wel doet plopt het witte stopje naar boven (door een rond gaatje dat een kleinere doorsnede heeft dan het stopje zelf, huh?!). Zuigt de elektrische versie beter? Smeer me die van Medela niet aan want die vond ik doodeng, die zoog mijn tepel op zonder los te laten...

Verder heb ik het smoordruk nu met 3 dagen werken en thuis flessen, doppen, kolf en spenen uitkoken. Ik word er knetterdol van. Bovendien kolf ik op het werk minder dan ik nodig heb dus moet ik thuis ook nog aan de bak en dat vind ik lastig omdat het tussen twee voedingen zal moeten (m'n dochter drinkt om de 2 - 3,5 uur).
Wyfke, ik vind de avent handkolf ook helemaal niks. Ik krijg er alleen iets uit als ik echt al stuwing heb en dan nog minimaal. Ik heb een Ameda lactaline, maar ik denk dat die net zo hard zuigt als de Medela. Voordeel is wel dat je de zuigkracht en de frequentie zelf kan instellen, van heel zacht tot vrij hard. Ik kolf daarmee redelijk wat mijn dochter drinkt (zeker op werkdag 1, op werkdag 3 kolf ik een stuk minder maar dan heb ik nog 4 dagen om `s ochtends bij te kolven, dat werkt tot nu toe goed). Ik heb ook een neusspray gevraagd bij de dokter om de toeschietreflex op te wekken, ik kolf een stuk meer met neusspray dan zonder.

En ik vind het ook een gedoe hoor, dat uitkoken, voedingen klaarzetten etc. Moet echt even wennen, ga er wel vanuit dat over een week of twee de routine er een beetje inzit.
2 keer is overbodig....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven