Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:snowy2 schreef op 02 november 2009 @ 19:36:

Vraagje. Ik geef nog 2 bv per dag ('ochtend en 's avonds)Mijn zoon is nu 11 maanden en drinkt steeds moeilijker aan de borst. Het is af en toe bijna een gevecht. Ik wil nu deze laatste 2 voedingen gaan afbouwen, maar hoe doe ik dat zonder enorme stuwing te krijgen ( heb al geprobeerd om een voeding te laten vallen, maar knapte toen bijna 's nachts....

Je kunt cold turkey stoppen, op de tijdstippen van de voedingen gaan kolven en dan steeds een beetje minder. Zo bouw je het langzaam af. Je kunt ook per voeding af gaan bouwen en er voor de rest alleen ten tijden van knappen de stuwing even vanaf kolven. Net wat je zelf het prettigst vindt. Wat je ook wel zou kunnen doen, is een voeding laten vallen en direct na die voeding je borsten koelen. Dat vermindert ook de melkproductie wel wat. Als je al gaat kolven, zou ik dat tot een minimum beperken. Liefst niet elke dag, maar om de dag.

Ik neem aan dat je nu een ochtend en een avondvoeding geeft? Maakt het qua hoeveelheid nog uit? Ik zou eerst de magerste voeding eruit gooien, maar wat ik van mezelf kan herinneren, was dat om het even. Wat ik me ook kan herinneren, is dat de stuwing minder lang aanhield. Als ik 'm al had dus.

Succes!
quote:Sterre75 schreef op 02 november 2009 @ 16:53:

- Hoe vaak voeden jullie je kindje van ongeveer 8 maanden?

Bij mij was dat iets later (met acht maanden gaf ik nog volledige borstvoeding ), maar op vergelijkbare leeftijd kreeg mijn dochter overdag 's ochtends, tussen de middag, eind van de middag en 's avonds voor het slapen gaan een voeding. En 's nachts ook nog een of twee. Dus.

quote:- Eten jullie kinderen echt 3 maaltijden per dag?

Jep. 's Ochtends en 's middags brood, 's avonds een avondmaaltijd en tussendoor 's ochtends fruit en 's middags een cracker o.i.d.

quote:- Eten ze pap als ontbijt? Iets anders dan melk?

Nope. Slechts bij hoge uitzondering (melk die op moest), maar anders gewoon brood.

quote:- Hoeveel eten ze, (in geval van potje) een heel potje?

Ik kookte vers, ivm allergie, maar de hoeveelheid vergelijkbaar met een potje ging er makkelijk in ja.

quote:- Eten ze een hele boterham of meer?

Volgens mij op die leeftijd 's ochtends een boterham en 's middags een tot anderhalf.

quote:Onze dag ziet er nu ongeveer zo uit als ik thuis ben:

7.00-8.00 bv (ze is dan al een tijd wakker maar wil niet meteen drinken)

8.30-9.30 slapen

10.00-11.00 fruit (meestal vers, soms half potje)

12.00 bv of brood (hangt van timing en moeheid af

12.30-14.00 slapen

15.00 cracker, (paar stukjes brood) oid, of fruit

16.00 bv

17.30 groente (meestal half potje, soms vers - vindt ze niet zo lekker)

19.00 bv

slapen

23.00 bv

3.00-4.00 bv

Ze blijkt op het cb niet goed gegroeid te zijn, wel in gewicht, niet in lengte. Ook de curve van WHO ingevuld en idd, ze staat stil. Krijgt ze te weinig voeding binnen, te veel melk? Moet ik minder bv aanbieden en meer vast eten? Meestal zijn ze op mijn cb wel aardig en snugger, maar had vandaag voor het eerst type 'ongeïnteresseerd en betweter zonder bv-instelling'. Ik was daar wel adrem en zelfverzekerd, maar nu niet meer .

Graag jullie ervaringen...

Ik zou toch echt proberen om 's ochtends een boterham en tussen de middag een boterham in het vaste schema op te nemen. Niet meer die maaltijden "vervangen" door borstvoeding, want borstvoeding is op deze leeftijd gewoon niet meer zo toereikend als het eerder was. Op de boterham kun je margarine smeren, dat is in principe voldoende.

De avondmaaltijd, daar kun je ook wat koolhydraten aan toevoegen. Aardappelen of rijst bijvoorbeeld. Ik heb zelf redelijk snel vlees geïntroduceerd en dat vult ook goed.

Het precieze schema kan ik zo nog wel even opzoeken. Eerst even bij mijn dochter kijken die opeens ligt te kletsen in plaats van te slapen...
Gizz, Qwertu, Ring en Mardejo; bedankt voor jullie reacties!

In principe gaat het bij mij om een gewoon voldragen zwangerschap (nou ja, 39 weken dan) en een kindje met een normaal of zelfs iets bovengemiddeld gewicht. Dus dat scheelt; in principe moet het kindje in staat zijn om zelf te drinken!

Ik zal de genoemde punten in ieder geval voorleggen aan het ziekenhuis, en even vragen of zij ook een lactatiekundige in dienst hebben (of anders welke er geregeld vanuit hun ziekenhuis wordt ingeschakeld), zodat die evt. al op voorhand kan worden ingeseind. Mijn ziekenhuis haalt goede scores op de begeleiding van moeder en kind (vlg dat 'smileysysteem') dus ik ga ervan uit dat ze me een heel eind tegemoet kunnen en willen komen in mijn wensen
Sterre,

ongeveer ons schema (want Bojan is niet zo van de schema's ):

800 boterham met appelstroop

830 bv

9.30 naar bed

11.00 fruit + water

1300 boterham met boter

1330 bv

naar bed

1530 soeptstengel met water

1730 eten, hij blieft geen potjes, eet vers wisselt erg, gok tussen de 50 en de 200 gram

daarna yoghurt met fruit (restje van de ochtend)

evt bv

2300 evt bv

300 bv

Vooral de volgorde is zo, de tijden van de tussendoortjes en de bv willen nog wel eens wisselen. Ik geef ongeveer 4 voedingen per dag. Als hij meer bij mij drinkt, eet hij minder. Of als ie minder eet, drinkt hij meer bij mij .

Ik heb nu trouwens sinds een paar weken dat ik uuuuuren geen bv kan geven, geen stuwing heb en de dag erna wel in de uren een voeding kan geven (als in: op mijn werk kolf ik niet en dan zit er overdag zo 12 uur tussen de voedingen. Op niet- werk dagen geef ik in die tijd 2 voedingen). Dat is vreemd toch?

Over tepelhoedjes, ja het zijn ondingen, maar vooral omdat Bojan het er altijd op voorzien heeft. Weinig pleziert hem meer dan om die dingen met een grijns van mijn tepel af te slaan. Om vervolgens pissig te worden omdat hij de borst niet makkelijk kan pakken. Tja, ik voed Bojan er dus al bijna 9 maanden mee. Niet ideaal wrs, maar voor ons werkt het goed.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Overigens was Qtie wel een bootwerkertje eerste klas...
Ons schema was vergelijkbaar met dat van Frans (of nou ja, Bojan dan ). Ik ben na de introductie van de bijvoeding toe gaan werken naar het schema dat ze op het kdv aanhielden, zodat ze zo snel mogelijk daar mee kon draaien. Qtie was ook nog helemaal niet van de schema's, maar door de gaten tussen maaltijden en tussendoortjes niet te lang te maken, los je dat probleem al aardig op. In zo'n schema hebben ze gewoon geen tijd om zich aan een ander schema te houden dan aan het jouwe, zeg maar.
eens met Qwertu . Bojan krijgt 3 hoofdmaaltijden op redelijk vaste tijdstippen. De rest van het schema volgt dan vanzelf. Als hij bv snachts laat voor bv komt en '[s ochtends ook weer veel drinkt, heeft hij niet altijd zin in fruit. Dan gooi ik het restje door de yoghurt. Ik geef bv nu niet meer als hoofdmaaltijd zeg maar. Het is het drinken bij andere maaltijden. (nou ja behalve snachts dan en als hij om 1900 of 2300 uur wil drinken)

Bojan eet trouwens echt heel lekker. Zo leuk. Ik kook zelf voor hem en bij sommige recepten eet hij echt het lepeltje erbij op (zoals de pasta met kaassaus van bv ). Echt zo leuk. Heb ook een dochter die altijd zit te mieren met eten, dus dan is dit een verademing.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Frans, nu ik je zie: ik krijg die spruw niet uitgeroeid. Nog andere tips behalve hygiëne (ik was me de tandjes...), daktarin voor haar en miconazol voor mij?
Dank voor alle uitgebreide reacties, heb ik veel aan. Ik heb ook altijd op verzoek gevoed en doe dat eigenlijk nog steeds. En zoals mijn kleine dondersteentje geen flesjes blieft, blieft ze ook pas sinds heel kort echt eten. Ze vindt wel alles leuk, maar laat het na wat gefriemel uit haar mond vallen. Verse groente vindt ze maar raar (kom ik aan met mijn goede voornemens), potjes gaan nu heel erg goed (zucht). Vers fruit eet ze wel, is dol op mango. Brood eet ze pas sinds een paar dagen, dat vindt ze wel leuk. Ik vind het af en toe nog een beetje eng, moet ik bekennen.

Ik ga nu ook maar eens echt drie vaste eetmomenten inlassen (we hadden er al twee). En dan mag ze tussendoor bij me drinken. Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje bang dat ik stuwing ga krijgen en weer ontstekingen. Nou ja, misschien moet de mama van mijn meisje harder wennen aan deze nieuwe fase dan meisje zelf :-))))).
quote:qwertu schreef op 02 november 2009 @ 21:08:

Overigens was Qtie wel een bootwerkertje eerste klas...

En ik heb dan weer een skriebeltje... :-)

(leuk dat je er weer bent, Qwertu, ik miste je al hier)
Dat is hardnekkig dan zeg! Geen verdere tips eigenlijk. Misschien 1, op de bijsluiter va daktarin staat 4 keer per dag een halve lepel vol laten opkwauwen. Ik gaf Bojan na iedere voeding Daktarin. Hij zat op een voeding of 8 toen, dus gaf hem dan ongeveer een halve dosis. Via mijn pink en dan smeerde ik het zijn mondje in.

Verder dus de hygiene tips, na iedere voeding nieuwe tepelpads, alles wat met de melk en tepels in aanraking komt wassen op 60 graden. Heeft ze ook last van luieruitslag? Dat k,an ook spruw zijn, dan kan het zijn dat de spruw door haar maag darmkanaal zit. Dan ook Daktarin op de billen.

Wat balen zeg dat het niet weg gaat. Hebben jullie er veel last van?

Hopenlijk heeft iemand anders betere tips!

Succes iig!
Ik geef zelf al een half jaar borstvoeding en kolf al 3 maanden en wil hier binnenkort mee stoppen. Borstvoeding wil ik zeker nog even blijven geven. Ik heb veel gehad aan de tips op deze website: www.TipsWerkendeOuders.nl, even precieze link zoeken: hier iets tie dan. Succes allemaal!
en laat dat nou heel toevallig je eigen website zijn ...
quote:frans3 schreef op 02 november 2009 @ 21:37:

Dat is hardnekkig dan zeg! Geen verdere tips eigenlijk. Misschien 1, op de bijsluiter va daktarin staat 4 keer per dag een halve lepel vol laten opkwauwen. Ik gaf Bojan na iedere voeding Daktarin. Hij zat op een voeding of 8 toen, dus gaf hem dan ongeveer een halve dosis. Via mijn pink en dan smeerde ik het zijn mondje in.

Verder dus de hygiene tips, na iedere voeding nieuwe tepelpads, alles wat met de melk en tepels in aanraking komt wassen op 60 graden. Heeft ze ook last van luieruitslag? Dat k,an ook spruw zijn, dan kan het zijn dat de spruw door haar maag darmkanaal zit. Dan ook Daktarin op de billen.

Wat balen zeg dat het niet weg gaat. Hebben jullie er veel last van?

Hopenlijk heeft iemand anders betere tips!

Succes iig!

Ik heb wel behoorlijk zere tepels bij aanleggen en mijn mevrouwtje smakt als een idioot dus dat helpt niet. Ze heeft nog wat witte puntjes op tandvlees en iets achter op tong (maar ik mag daar niet vegen dus weet niet zeker of het alleen de spruw is of ook melk).

Nou ja, ik ga morgen maar doen wat jij deed met die halve dosis na iedere voeding. Ik smeer de creme bij mij ook vaker dan verpakking zegt nl na iedere voeding ipv 1 of 2x p/d. Hopelijk dan wel snel resultaat.
MaaikeBb: wat een superwebsite! Ik wilde hier wat vragen neerplempen maar dat hoeft nu dus niet meer.

Nog wel over het bewaren van afgekolfde melk. Ik heb ooit eens gelezen dat de zgn. levende cellen in bv kapot gaan door het invriezen. Betekent dat dat ontdooide bv van mindere kwaliteit is? En op mijn kdv hebben ze het erover dat bv slechts 1 dag in de koelkast bewaard mag worden. Dit zouden de nieuwste richtlijnen zijn. Op de site van het Voedingscentrum staat 3 dagen, en in mijn boek over bv staat 5 dagen. Wat is het nu?

En hoe kom ik er nu achter hoeveel afgekolfde melk mijn dochter nodig heeft. Ze is 15 weken en weegt ca. 6 kilo. 300 ml is haar echt te weinig. Vandaag 125 ml extra laten geven en toen was ze wel tevreden. Is het misschien een idee om weer een weegschaal in huis te halen en haar te wegen na het drinken?
verse melk kan vijf dagen (achter) in de koelkast

ontdooide melk 1 dag in de koelkast
quote:Suze2 schreef op 02 november 2009 @ 21:19:

Frans, nu ik je zie: ik krijg die spruw niet uitgeroeid. Nog andere tips behalve hygiëne (ik was me de tandjes...), daktarin voor haar en miconazol voor mij?

Ik weet niet hoe heftig of hardnekkig het is? En heb je al nystatine voorgeschreven gehad? Dat is het tweede keuze middel van huisartsen.

Hier heeft gentiaanviolet uiteindelijk wonderen verricht. Niet in eerste instantie, maar ik ben dan ook wel bijzonder spruw-gevoelig. Maar bij latere incidenten kon ik het met gentiaanviolet wel de kop indrukken. Ik heb er zelfs een beginnende borstontsteking de kop mee ingedrukt.

Als zelfs dat niet helpt, zou je de huisarts om een kuurtje fluconazol kunnen vragen. Dat is een systemische aanpak van candida. Artsen zijn er vaak niet zo tuk op om dat voor te schrijven, want het gaat over in de moedermelk. Maar in het geval van spruw is dat juist alleen maar een voordeel, dat je kind er ook wat van meepikt.

Maar probeer eerst de nystatine en daarna de gentiaanviolet. Die laatste kun je krijgen via je huisarts (daarbij is soms enige overredingskracht nodig, want het is een nogal ouderwets middel), via je lactatiekundige (de mijne verkocht het zelf althans of via Eurolac. Drie dagen achtereen eenmaal daags vóór de voeding je kind op een wattenstaafje gedoopt in gentiaanviolet laten sabbelen en daarna aanleggen. Zowel het mondje van je baby als je tepels kleuren diep donkerpaars, daar moet je even rekening mee houden. Na een week de driedaagse kuur herhalen.

De standaarddosering die huisartsen voorschrijven is eenmaal een kuur van 5 of 7 dagen, maar op advies van mijn lactatiekundige heeft mijn huisarts het uiteindelijk ook op die manier voorgeschreven.

Doe je al een scheut azijn bij het spoelwater van je was? En was je alles wat in aanraking komt met de mond van je baby / jouw borst op minimaal 60 graden?

Verder: zeep laten staan, of beter nog: je tepels wassen met lactacyd. Zuur doodt schimmel. Molkosan kun je hier ook voor gebruiken.

Hopelijk heb je er wat aan!
quote:Sterre75 schreef op 02 november 2009 @ 21:35:

[...]

En ik heb dan weer een skriebeltje... :-)

(leuk dat je er weer bent, Qwertu, ik miste je al hier)

Bedank Boogje maar.

Ben druk geweest met andere dingen. En ik ben nogal perfectionistisch en ik streef graag naar compleetheid, zeg maar (understatement... ), wat ervoor zorgt dat het bijhouden van het bv-topic een nogal intensieve bezigheid kan zijn. Vind het moeilijk om daar een middenweg in te bewandelen. Vandaar maar even weggebleven.
Wyfke, kdv moet andere richtlijnen aanhouden dan thuisgebruik. Maar thuis kun je het gerust 5 dagen bewaren inderdaad. (|En voor ik dat wist, dacht ik dat het een week was... dat ging ook goed. )

Over die levende cellen: allemaal waar. En zo zijn er nog wel honderd dingen meer die ook niet goed zijn. In glazen flesjes blijven teveel eiwitten plakken, plastic flesjes hebben weer andere nadelen, verzin het. Neemt allemaal niet weg dat moedermelk nog steeds de perfecte match is met babydarmpjes. Dus het is inderdaad allemaal slechter dan live voeden. En flesvoeding staat onder al die dingen net weer een treetje lager. (Tenzij je bedorven melk geeft dan. In dat geval... u snapt het. )
quote:qwertu schreef op 02 november 2009 @ 23:56:

[...]

...wat ervoor zorgt dat het bijhouden van het bv-topic een nogal intensieve bezigheid kan zijn

Dat kan ik me voorstellen! Daarom even een pluim voor jullie allemaal.

Ik heb dit topic nooit eerder bekeken (want het was niet van toepassing), maar jullie zijn een soort online klaar-terwijl-u-wacht helpdesk blijkt nu voor de onervarenen onder ons, dus hear-hear en ga zo door !!
Hoi meiden!

Ik heb helaas nog niet alles kunnen bijlezen ( het is zo veel )dus misschien is mijn vraag al gesteld. Ik heb iig al duidelijkheid gekregen over het bewaren van bv in de koelkast, dank daarvoor. Ik moet zeggen dat ik het een fijn topic vind!

Nu een andere vraag; Als je bv uit de vriezer haalt....Ontdooien in de koelkast duurt natuurlijk een eeuwigheid. Dus dacht ik het buiten de koelkast te laten ontdooien. Mag dit eigenlijk wel? Die melk wordt wel binnen 24 uur gebruikt en als ik zie dat het bijna ontdooit is dan zet ik het terug in de koelkast.....

Tevens wil ik graag een voorraadje aanleggen voor als ik straks weer moet gaan werken. Wat is handig? Ik geef 1 borst per keer. Hier lijkt ze nog genoeg aan te hebben ( is nu 7 weken )tot nu toe aangezien ze zelf los laat en zo versuft is dat ze de ander niet meer pakt. Is het dan wijsheid om de andere borst direct af te kolven? En als ze dan weer komt voor de volgende voeding aanleggen aan de afgekolfte borst, ondanks dat deze dan vrij leeg is.....

Ik hoop / denk dat jullie me kunnen helpen!
Hoi Pammi,

Volgens mij kun je de melk best buiten de koelkast ontdooien als je het die dag wilt gebruiken. Ik heb dat ook wel eens gedaan.

Als je een voorraad wilt opbouwen kun je misschien bij de eerste voeding 's ochtends de andere borst afkolven. veel vrouwen hebben dan erg volle borsten.

Succes!
hoi Quertu,(in reactie op je post van 9 uur gisteravond), ik wil je deskundigheid niet in twijfel trekken hoor, maar in Scandinavie geven moeders 9 maanden exclusief borstvoeding, omdat veel vroeger bijvoeden geen toegevoegde waarde heeft.

Dus op deze leeftijd al een borstvoeding eraf forceren om er een boterham extra in te krijgen, is niet echt nodig. Onze dochter kreeg op die leeftijd op onze tijden 3 maaltijden en verder bv op verzoek. Toen ze nog maar net bijvoeding kreeg, kreeg ze bv voor een maaltijd en na een tijdje, toen ze al echt kon eten, gaf ik de bv erna.

Pammi: 's ochtends als je net wakker wordt is je productie het hoogst, dus als je dan de borst kolft die je niet geeft, kun je goed een voorraadje opbouwen. Bij de volgende voeding biedt je de kolfborst als 1e aan, en als ze daar niet genoeg aan heeft geef je de andere er achteraan.

Wyfke: er is een rekensom voor: 120-150 ml. per kg lichaamsgewicht heeft je baby per 24 uur nodig. Dit deel je door het aantal voedingen dat ze krijgt en zoveel melk geef je haar in een flesje. (6 x 150 = 900ml. per dag in jouw geval als max) Wegen voor en na is niet heel betrouwbaar, heeft Supersmollie pas ergens gepost.

Snowy, als je nog zulke stuwing hebt als je niet voedt, zou je dan niet nog een tijdje blijven voeden? Blijkbaar drinkt je kind nog heel veel bij je. (Als dit erg als maffia klinkt, moet je maar net doen of ik dit niet geschreven heb) Tja, en stuwing is een seintje dat er meer melk is dan nodig, dus je lichaam is na een paar dagen er wrs. op ingesteld minder aan te maken en dan zal de stwuing steeds minder worden.
GRRRRRRRR, mijn kolfkamertje (sowieso geïmproviseerd) is bezet.... (moest even de frustratie kwijt)

@Katherina: dat las ik laatst ergens ja. Sowieso zegt ook bijv. Stephan Kleintjes dat bv het eerste jaar hoofdvoeding is en de rest voor erbij. Maar op het cb zei de verpleegkundige gisteren dat meisje nu echt 3 maaltijden moet eten. Ik laat haar, de gulden middenweg, toch ook nog amar rustig wennen aan dat brood. Ze vindt het leuk, maar meer dan wat kleine friemelstukjes eet ze nog niet.
Qwertu dank voor je uitgebreide post. Ik begin vandaag nog 1x met dactarin/mico regime en als dit het niet doet bel ik de ha weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven