Huishoudrooster

04-11-2009 12:18 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw huis maar ik krijg mijn huishouden nog niet echt overzichtelijk en geordend.

Nu wil ik een rooster maken waar alle klusjes in staan zodat ik niets kan vergeten. Per dingetje wil ik dan aangeven hoe vaak ik het wil doen. (ieder dag, 2x per week iedere maand e.d)

Nu heb ik al een hele lange lijst met dingetjes maar ik denk dat ik nog het een en ander vergeet. Kunnen jullie me helpen met mijn rooster invullen?

Maja
zodra iets vuil is maak je 't schoon, zodra de vaatwasser vol zit draai je 'm, zodra je wasmand vol zit doe je de was, wanneer je gras te hoog staat rij je er met de maaier overheen etc. etc. daar heb je toch geen rooster voor nodig?
Waarom wil je een rooster? Ik leef volgens mij zoals Elninjoo. Als het vuil is maak je het schoon e.d., veel relaxter dan lijstjes...

Maar oke, ik wil hem best aanvullen maar wat heb je dan zoal al erop staan?
Nee echt?
jeetje, doe wat je moet doen en laat wat je laten kunt.

het leven is zo mooi en makkelijk zonder lijstje.
er is geloof ik een soort e-maildienst die je per dag een mail stuurt met wat je wilt doen (flylady), maar de meningen daarover zijn verdeeld.

Ik heb geen rooster en maak schoon als het moet, maar ik merk toch dat ik achter de feiten aanloop daarmee en vaak pas aan opruimen toekom als het eigenlijk al te vies/rommelig is.

Maar goed: je moet je klussen indelen naar dagelijkse klussen ,om de paar dagen, wekelijks, maandelijks en per halfjaar (evt per zes weken, per kwartaal, per jaar, wat je wilt).

Dagelijks gooi je even wat bleek in het toilet en stofzuig je. (zonder huisdieren misschien 2 keer per week)

Wekelijks verschoon ik de bedden en sop ik de badkamer.

Elk half jaar de ramen zemen.

etc.

Voor jezelf moet je dus bekijken, wat bij jouw situatie past en wat je handig vindt.
Pffff als ik een lijstje moet gaan beginnen dan ben ik geen enkele dag vrij van t huishouden..

Ik leef dan ook t huishouden zoals Elninjoo beschrijft.

Als er een berg was ligt , doe ik de was. Ligt er een berg stof op de tv dan ga ik er met een doekje over. Zien de planten er wat droogjes uit dan geef ik ze water. Als ik mijn toetsen niet meer kan zien van mijn toetsenbord haal ik daar ff een doekje overheen.

etc etc
Werk ook niet met lijstjes hoor. Een aantal dingen 'moet' ik van mezelf elke week doen ivm allergiën, zoals stofzuigen, stoffen en dweilen. De rest is echt wanneer het nodig is. Vind ik de buitenkant van mijn keukenkastjes vies dan poets ik ze. Schijnt de zon en zie ik dat de ramen weer eens mogen doe ik dat ( zo'n 2 keer per jaar )

De WC's doe ik in principe 1 keer per week (geen kinderen), maar zie ik dat het eerder nodig dan een doekje erover.

Ik snap wel wat je bedoelt want in ons vorige huis was het nooit vies maar wel een rommeltje op meerdere kamers. Dát wilde ik niet meer, want hou van een opgeruimd huis. Dus hier is de regel nu ook echt dat je opruimt wat je gebruikt hebt. En sowieso één keer in de week pak ik alle losse troepjes die er nog liggen en opruimen maar. Werkt echt goed.
Ach als zij dat nou wil? Ik ben nogal chaotisch in mijn huishouden en een lijstje zou me best helpen om overzicht te houden. Ik kan het me best voorstellen dat het dan handig is.
Ik werk in de thuiszorg en daar werken we ook met een schoonmaakrooster,je werkt per week ongeveer 3 uur bij iemand(ff een gemiddelde) een maand heeft 4 weken de eerste week pak je de woonkamer een grote beurt (dus deuren en ramen en op hoge kasten en banken aan de kant etc) en dan de rest van het huis doe je de wekelijkse beurt(dus globaal stoffen en stofzuigen en badkamer en toilet normale beurt dus niet alle tegeltjes etc)

De 2e week pak je de slaapkamer grote beurt en doe je de rest van het huis gewoon wat bijwerken en zo ga je verder.

Het makkelijkst is als je voor jezelf een vaste dag(deel) afspreekt waarop je iets doet en hoe lang je er mee bezig bent.

Ik werk zelf thuis als elninjoo,is iets vuil maak ik het schoon en zo niet dan niet.Ben geen slaaf van mijn huis maar het scheelt natuurlijk dat we maar met 2 zijn en geen kinderen en huisdieren die de boel vies maken.
Ik heb een rooster op een memobord staan, maar houd me er nooit aan.. Maak idd ook schoon als t vies is. Maar een opzetje:

Dagelijks:

- vaatwasser in- en uitruimen/afwassen

- bed opmaken

- was in wasmand

- lapje over fornuis en aanrecht en eettafel

2 x per week:

- stofzuigen

- wassen draaien

1 x per week:

- dweilen

- stoffen

- badkamer en wc

- keuken

- bed verschonen

1 x per maand:

- ramen lappen.

Zoiets. Maar schoonmaken blijft persoonlijk. Mijn buurvrouw lapt de ramen ie-de-re week en stofzuigt ie-de-re dag. Aan de andere kant word t nooit gedaan. Maakt ook uit of je huisdieren hebt etc. Succes!
Dan komt er van mij niets van terecht. iig nu niet in het nieuwe huis. Het is me net ff te 'groot' om het overzicht te krijgen.

Ik werk fultime met veel reistijd en ik sport er naast ook nog.

Met dat rooster overzicht wil ik er voor zorgen dat ik juist meer vrije tijd over hou in het weekend.

Dit heb ik al:

Dagelijks:

eten koken

aanrecht en gasfornuis opruimen

Vaatwasser uitruimen

tafels opruimen

2x per week:

was verzamelen en sorteren

was draaien, ophangen, opvouwen, opruimen

planten watergeven

keuken + woonkamer opruimen en vegen

boodschappen doen

slaapkamer stofzuigen

iedere week:

wc's schoonmaken

badkamer opruimen

trap stofzuigen

slaapkamer opruimen + afstoffen

stofzuigen + dweilen woonkamer + keuken+hal

aanrecht gasfornuis schoonmaken

woonkamer afstoffen

krantenbak uitzoeken

2x per maand:

Badkamer schoonmaken

trap dweilen

kantoortje opfruimen en afstoffen

administratie uitzoeken en opruimen

bed verschonen

iedere maand:

zolder stofzuigen

auto stofzuigen

oven schoonmaken

afzuigkap schoonmaken

keukendeurtjes + tegels soppen

ieder kwartaal:

auto wassen

zolder afstoffen

keukenkastjes schoonmaken

boekenkast stoffen

schuur opruimen

Ramen wassen buiten

Ieder halfjaar:

schuur opruimen

zolder opruimen

ramen wassen binnen

Als nodig:

Buiten vegen

rekeningen betalen

Vergeet ik wat essencieels?

(als het eerder of juist niet nodig is verschuift het natuurlijk)
Jezus wat een lappen van lijsten. Daar zou ik nu helemaal hieper van worden. Niets voor mij.
Ik vind dat 'dagelijks eten koken' wel erg suf. Denk je dat je dat echt gaat vergeten???? Zo van 'hee ik heb honger, hoe zal dat nou komen?', rond een uurtje of 23 's avonds....
Ik zou gek worden van die lijst!
Geen bijzonderheden
Ik heb voor mijn man op een gegeven moment op een rijtje gezet wat er normaliter zoal in het huishouden moet gebeuren. Hij heeft moeite met te 'zien' wat er moet gebeuren, maar wil wel graag zijn steentje bijdragen. Vandaar dat lijstje.

Per week printen we het lijstje uit, hangen we met magneetjes op de koelkast en wat er gedaan is wordt voorzien van een krulletje.

En zo doe je vanzelf alles 1x per week, wat 1x per week moet.

Daarbij de afspraak dat we 's avonds direct na het werk koken, eten en afwassen en even een rondje door het huis doen. Op zoek naar troepjes, zeg maar. Dan worden dus een tussendoor-wasje opgehangen, nog een keer de woonkamer gezogen, rondslingerende dingetjes opgeruimd etc.

Wekelijks:

Keuken

- Keuken opruimen en schoonmaken

- Filter afzuigkap controleren

- Brandmelder testen

- Stofzuigen

- Dweilen

Gang / Trap

- Afstoffen

- Brandmelder testen

- Stofzuigen

- Dweilen

Woonkamer

- Planten watergeven

- Opruimen

- Afstoffen

- Stofzuigen

Wasgoed

- Was opvouwen

- Was draaien

- Was ophangen

- Strijken

Slaapkamer

- Afstoffen

- Stofzuigen

- Dweilen

Studeerkamer

- Opruimen

- Prullenbak legen

- Afstoffen

- Stofzuigen

Sanitair

- Wc schoonmaken / vuilnisbakje legen

- Badkamer schoonmaken / vuilnisbakje legen

Bibliotheek

- Losse troepjes opruimen

- Stoffen

- Stofzuigen

Logeerkamer

- Stofzuigen

- Afstoffen
Ik vind het een zeer compleet lijstje.

Ik zou het wel zo doen dat je kan aangeven wanneer je wat al gedaan hebt. Niet dat je dalijk dingen toch nog vergeet of dubbel gaat doen.
quote:Tinus1977 schreef op 04 november 2009 @ 13:03:

Ik vind dat 'dagelijks eten koken' wel erg suf. Denk je dat je dat echt gaat vergeten???? Zo van 'hee ik heb honger, hoe zal dat nou komen?', rond een uurtje of 23 's avonds....

Ach kom, TO wil gewoon graag een lijst van huishoudelijke klussen zodat ze wat overzicht heeft in het huishouden. Dingen als 'eten koken' en 'de was doen' verdwijnen vanzelf van die lijst omdat je dat toch wel moet doen.

Als ik voor mezelf spreek, zou ik vooral baat hebben bij een lijst van klussen die niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks voorkomen. Zoals ramen zemen. Dat doe ik nu als ik een gat moet krabben om te zien hoe het weer is, bij wijze van spreken. Dus als ik nou elk kwartaal Ramen lappen in mijn agenda zet, dan lijkt het net of ik een goede husivrouw ben .
quote:yasmijn schreef op 04 november 2009 @ 13:06:

Ik zou gek worden van die lijst!

(ik zou er ook gek van worden)
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Oh, en wij draaien op donderdag en vrijdag onze wasjes. 's Morgens voor werktijd aanzetten, na werktijd ophangen. Dan kun je zaterdagochtend mooi de inmiddels droge was opruimen en heb je in het weekend alles weer in de kast en geen lastige rekjes of wasmanden overal.

Daarom ben ik ook voorstander van poetsen op zaterdagmorgen: kun je het hele weekend nog naar een schoon en opgeruimd huis kijken. Heerlijk.
Ik vind dat mensen wel veel stofzuigen hoor: ik doe dat maar eens in de aantal weken. Ga niet voor elk herfstblaadje wat ik mee naar binnen loop met de stofzuiger rond en binnen loop ik niet op schoenen en heb ook geen huisdieren, dat scheelt natuurlijk 'n hoop.
Het lijstje van Amygdale lijkt me best compleet.

Als ik zo'n lijstje had gehad had ik wellicht nog meer planten gehad Nu overleven alleen diegene die goed met weinig water rond kunnen komen
Waarom testen jullie wekelijks de brandmelders amygdala?
quote:yasmijn schreef op 04 november 2009 @ 13:06:

Ik zou gek worden van die lijst!Ik ook, dan ben je toch slaaf van je eigen huis?
Kijk anders eens op Huishoudplaza. Daar stikt het van de schoonmaaklijstjes en schoonmaaktips.

Zelf heb ik dit boek. Daarin wordt ook uitgelegd wat de handigste manier is om dingen schoon te houden en hoe vaak alles moet. Echt ideaal.
quote:elninjoo schreef op 04 november 2009 @ 13:17:

Ik vind dat mensen wel veel stofzuigen hoor: ik doe dat maar eens in de aantal weken. Ga niet voor elk herfstblaadje wat ik mee naar binnen loop met de stofzuiger rond en binnen loop ik niet op schoenen en heb ook geen huisdieren, dat scheelt natuurlijk 'n hoop.

Nou, je weet zelf dus waarom dat is.

Met een kat en een sluimerende allergie bij mijzelf, is dagelijks zuigen wel nodig. Maar kom op, dat duurt 5 minuten, dus waar hebben we het over?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven