Huishoudrooster

04-11-2009 12:18 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw huis maar ik krijg mijn huishouden nog niet echt overzichtelijk en geordend.

Nu wil ik een rooster maken waar alle klusjes in staan zodat ik niets kan vergeten. Per dingetje wil ik dan aangeven hoe vaak ik het wil doen. (ieder dag, 2x per week iedere maand e.d)

Nu heb ik al een hele lange lijst met dingetjes maar ik denk dat ik nog het een en ander vergeet. Kunnen jullie me helpen met mijn rooster invullen?

Maja
Ik snap wel dat jullie er gek van zouden worden hoor. Probleem is dat ik er nu gek van wordt dat ik vanalles vergeet en dus constand achter de feiten aan loop. Als ik een feestje heb ben ik 2 dagen aan het opruimen dat voorkom ik liever.

Ik heb ook een hond en een partner met stof allergie dus vegen en stofzuigen moet wat vaker. (doen het trouwens samen hoor)

en als ik boodschappen doen en eten koken niet op de lijst zet kan het best voorkomen dat ik pas om half 9 eet ofzo

Zie hier nog wel wat nuttige dingen:

Brandmelder testen

Strijken

Vuilnis verzamelen

Container aan de weg
Er zijn behalve elke week op een vaste dag iets doen ook nog andere truukjes te bedenken. Ik heb bijvoorbeeld drie wasmanden, waar precies een trommel was in past. Ik sorteer op heet, licht en bont, en als de mand vol is gaat hetin de machine.

De douchekraan in de badkamer wrijf ik altijd na t douchen even droog met de punt van mijn handdoek. Scheelt me weer poetsen.

Zo zijn er meer dingen te bedenken die je in t dagelijks leven kunt aanwennen waardoor je minder poetswerk hebt
Wat een doodenge site, dat huishoudplaza! Ze hebben schema's wat je elke dag moet doen! Te beginnen met de badkamer op maandag.

Ja hallo, wij werken fulltime!
Geen bijzonderheden
Ik ga dat boek eens lenen van de bieb. tnx voor de tip.

(Ik woonde eerder op kamers. daar ik het wat 'makkelijker' maar niet schoner)
yasmijn, wat een sop ontwijkend gedrag, dat werken! Je gaat maar gewoon in de avond je badkamer soppen hoor. Hup, op je blote knietjes en die dweil er door. Ben jij mal, beetje werken... Net of je daarna met een glaasje wijn op de bank kunt gaan zitten. Vergeet niet dat je ook je keukenkastjes nog moet spiegelen en je meubels in de was moet zetten. Of was dat op dinsdag? Ik haal die laatste altijd door elkaar met mijn plinten bijwerken.
quote:ElleMichelle schreef op 04 november 2009 @ 13:19:

Waarom testen jullie wekelijks de brandmelders amygdala?Dat werd ons ooit eens aangeraden door de brandwondenstichting. Het kan maar zo dat je batterijtjes zijn gaan lekken of leeg zijn en als er net dan brand komt heb je dus dikke pech. Ach, kleine moeite. even op je tenen staan, vinger uitsteken, knopje indrukken en je oren dichthouden :-D
quote:Amygdala schreef op 04 november 2009 @ 13:36:

[...]

Dat werd ons ooit eens aangeraden door de brandwondenstichting. Het kan maar zo dat je batterijtjes zijn gaan lekken of leeg zijn en als er net dan brand komt heb je dus dikke pech. Ach, kleine moeite. even op je tenen staan, vinger uitsteken, knopje indrukken en je oren dichthouden :-DIk begrijp dat jij ergens een extra vinger hebt?
quote:elninjoo schreef op 04 november 2009 @ 13:22:

[...]

Ik ook, dan ben je toch slaaf van je eigen huis?

Dat dacht ik dus eerst ook. Ik hou niet zo van dat soort lijstjes, maar goed, ik heb het ook wel in mijn hoofd. Het lijstje was vooral op verzoek van mijn man die het niet zo in zijn hoofd had.

Maar aan de andere kant: ik wil gewoon een net huis, dan voel ik me prettig. Ik hou niet van teveel troep, maar ook niet van telkens opruimen. Dus liever systematisch wegwerken om tijd over te houden voor leuke dingen... werkt bij ons prima.

Daarom doen we dat ook aan het begin van de avond... begin van het weekend. Je ziet niet 'op je gemak' in de troep, maar hebt gewoon je huis en je hoofd leeg tijdens de uren erna.
quote:BosAap schreef op 04 november 2009 @ 13:38:

[...]

Ik begrijp dat jij ergens een extra vinger hebt?Nee, helaas niet. Maar zou wel handig zijn. Manlief drukt meestal op het knopje terwijl ik mijn oren dicht hou :-D
quote:yasmijn schreef op 04 november 2009 @ 13:29:

Wat een doodenge site, dat huishoudplaza! Ze hebben schema's wat je elke dag moet doen! Te beginnen met de badkamer op maandag.

Ja hallo, wij werken fulltime!Het is toch fijn om te weten dat maandags de werkster je koelkast gesopt heeft?
quote:allis schreef op 04 november 2009 @ 13:36:

yasmijn, wat een sop ontwijkend gedrag, dat werken! Je gaat maar gewoon in de avond je badkamer soppen hoor. Hup, op je blote knietjes en die dweil er door. Ben jij mal, beetje werken... Net of je daarna met een glaasje wijn op de bank kunt gaan zitten. Vergeet niet dat je ook je keukenkastjes nog moet spiegelen en je meubels in de was moet zetten. Of was dat op dinsdag? Ik haal die laatste altijd door elkaar met mijn plinten bijwerken.

Hier nog zo'n boefje die niet iedere dag de klusjes doet die op huishoudplaza worden beschreven

Plinten? Die knaagt je konijn toch al kaal? Keukenkastjes? Oh, die dingen waar je snel de inhoud van de vaatwasser inkiepert?
Lijstjes zijn fijn.

Dan kun je afstrepen wat je gedaan hebt.
quote:elninjoo schreef op 04 november 2009 @ 13:17:

Ik vind dat mensen wel veel stofzuigen hoor: ik doe dat maar eens in de aantal weken. Ga niet voor elk herfstblaadje wat ik mee naar binnen loop met de stofzuiger rond en binnen loop ik niet op schoenen en heb ook geen huisdieren, dat scheelt natuurlijk 'n hoop.Vroegah toen ik nog fulltime werkte deed ik het ook maar 1x in de week. Nu ik meer thuis ben wordt het sneller vies, helemaal met een kruimelende peuter en 2 katten. Dus stofzuigen doe ik ook wel 3/4x in de week.
nee nee nee, keukenkastjes is waar je je voorraad linksgedraaide macaroni en je assortiment schoonmaakmiddelen in bewaard. Je moet dat elke week netjes sorteren en rangschikken op kleur, soort middel, houdbaarheidsdatum en of het een herfst- of lentegeur is. Dan grijp je nooit mis, zeg maar. T zou wat zijn als ik in mijn badkamer aankom met mijn emmer sop en dan opeens ontdek dat ik de lentelucht er in heb zitten... Kan ik toch maar mooi weer met die blote knietjes naar beneden. Weet je, als je door het schema zo laat nog schoonmaakt, kan het zo rond middernacht bést voorkomen dat je het even niet meer ziet. Dan is het dus belangrijk dat je je keukenkastjes goed gespiegeld hebt, zodat je nooit per ongeluk de verkeerde fles grijpt met je slaperige hoofd.
Maya, die lijst......

Er staan om te beginnen wat tegenstrijdige karweitjes op. Zo kan ik eruit opmaken dat de slaapkamer stofzuigen belangrijker is dan de wc schoonmaken.

`s Ochtends;

Opstaan, bed opmaken.

Douchen, kraan en deur afzemen.

Aankleden, overblijvende kleding meteen in de wasmand.

Tandenpoetsen, haren fohnen, opmaken, wastafel afzemen.

Bed van dochterlelie opmaken, zij verzorgd in die tijd de hamster en de cavia.

totale duur; 20 minuten (ik heb wel kort haar, dat scheelt).

Naar beneden. Ontbijten. Ontbijtspul opruimen, borden en glazen in afwasmasjien, masjien aanzetten. Doekje over het aanrecht.

Totale duur, 15 minuten.

Werk, op de terugweg boodschappen/tanken/cadeautjes of wat er nog maar gedaan moet worden.

Thuiskomen. Koken, intussen vaatwasser leegruimen. Meteen aanrecht opruimen, alles in afwasmachine, met een doek over aanrecht, tafel en vensterbank, snelle harry door de keuken (snelle harry is zo'n stok die je in een dweil klikt).

Totale duur, 45 minuten.

Na het eten pc aanzetten. Mails nakijken. Post doorkijken. Meteen sorteren, enveloppen bij oud papier. Tijdens computeren meteen internetbankieren (als dat nodig is).

's Avonds voordat we naar bed gaan, kleding voor de dag erna klaarleggen. Tanden poetsen, wastafels nadrogen. Bloeb in de wc pot (beneden en boven).

Totale duur, 5 minuten.

Doordat wij dus alles altijd nazemen hoef ik de badkamer alleen nog maar te dweilen, schuren en schrobben hoeft niet.

Op zaterdag;

Wasmand omkiepen, sorteren, eerste machine aanzetten. Kookwas, dus die draait bijna 2 uur. Intussen...

Huis stoffen, stofzuiger door het hele huis, hele huis dweilen, . Groot huis. Totale duur anderhalf a twee uur.

Tweede machine was aanzetten, eerste machine ophangen (of in droger).

Is het mooi weer, dan haal ik 's avonds het beddengoed af, gooi dat in de wasmachine en sta dan 's ochtend 5 minuten eerder op om het op te hangen. Als ik thuiskom is het droog en kan het zo de kast in. Ik heb wel strijkvrij spul!!!

Vouwen en strijken doe ik vaak 's avonds bij de tv. En het komt ook regelmatig voor dat we schoon goed uit de mand halen terwijl het daar nog verkreukeld in ligt. En wat dan nog? De onderbroeken ga ik echt niet strijken. Als ze maar schoon zijn.

Oh, dochterlelie stofzuigt haar eigen kamer, moet daar ook zelf stoffen (dat mama dat af en toe wat grondiger doet hoeft zij niet te weten). Ze stofzuigt de overloop meteen mee, en moet de kattenbakken schoonmaken.

Papalelie houdt zich bezig met gras maaien (is ie makkelijk 2 uur mee zoet), auto's onderhouden, de vuilnisbak leegmaken.

We zijn dus tegelijkertijd bezig. Als die eerste machine was klaar is en ophangt eten we wat en gaan dan naar de markt, of iets anders leuks doen. Als het gras niet gemaaid hoeft dan neemt hij het stofzuigen voor zijn rekening.

In het voorjaar en in het najaar neem ik twee dagen vrij en houd de ouderwetse voorjaarsschoonmaak. Dan gaan banken en tafels van de plaats, kussens naar buiten, ramen lappen (ook de randjes en groeven van de kozijnen), matrassen keren, dekbedden wassen, gordijnen wassen... gewoon kamer voor kamer grondig doorwerken. Lades nakijken, planten ompotten, koper poetsen, kleding omwisselen, jassen opruimen enz.

En ik sta er iedere keer weer van het kijken hoeveel troep ik er dan weer uitgooi.
Ohja,

Laat de heren in je huishouding zittend plassen!! Staand spettert. En die spetters komen op de muren, op het afvalemmertje, op het wc papier, op de vloer, trekt in de voegen.....

Het scheelt per week minstens een half uur als de heren zitten.

Mochten ze dat niet mannelijk genoeg vinden, laat ze dan de spetters zelf van de muur krabben.

Echt, ik ben eens ergens gaan helpen, en toen zei de dame in kwestie; hier, die muur, die is niet glad. Die moet je poetsen...

Ik heb me omgedraaid en gezegd dat ze een andere idioot moest zoeken.
Haha... ik heb manlief een keer geattendeerd op de spetters en gezegd dat ik die niet ging poetsen. Sindsdien poetst hij de wc... en is gaan zitten! :-D
Kijk eens op www.rememberthemilk.com daar kun je invoeren wat je moet doen en wordt het bij voltooien herhaalt op het tijdstip dat jij aangeeft (na 1 dag/3 dagen/1 week/1 maand/enz).

1x alles invoeren en klaar. Ik krijg het tevens in mijn mailbox.

(ik hou me er niet aan, maar zo heb ik wel overzicht wat er nog moet gebeuren en lang niet gedaan is)
@mamalelie: We hebben hele lichte vloerbedekking boven. vandaar dat ik 2x per week wil stofzuigen. De wc kan idd wel vaker. Een beetje prut er in is een kleine moeite.

tnx voor je overzicht
quote:allis schreef op 04 november 2009 @ 13:36:

quote:Zoebie schreef op 04 november 2009 @ 16:01:

[...]

Dat huishoudplaza is uit de jaren 50 ofzo.
Geen bijzonderheden
quote:absoluteEinstein schreef op 04 november 2009 @ 13:52:

Lijstjes zijn fijn.

Dan kun je afstrepen wat je gedaan hebt.

Mee eens, ik maak ook wel eens lijstjes, zodat ik niet vergeet belangrijke dingen te doen. En op mijn werk maak ik altijd to do lijstjes (ook om niets te vergeten) en dat wegstrepen geeft een goed gevoel.

Maar als ik de schoonmaaklijsten hier op het forum zie, dan wordt ik toch lichtelijk depressief.....

Dat gaat mij echt niet lukken in een dag/week/maand...

Wij werken beiden fulltime (scheelt, maak je alles in huis minder smerig ). Ik ben wel elke donderdag vrij omdat ik 36 uur in 4 dagen werk. En dan heb ik een redelijk aantal dingen die ik standaard wil doen: begin met de berging (verblijf van mijn katjes overdag) die ik helemaal leeghaal en met een plens water over de vloer lekker fris schrob. Etensbakjes door een sopje, kattenbakken helemaal legen en lekker uitsoppen. Maar dan ben ik al zo ongeveer anderhalf uur verder. Maar dit doe ik perse iedere week, omdat daar 3 katjes zitten en dat dus erg snel vuil wordt (ook al zuig ik er wel dagelijks).

Beetje boodschappen doen, wat wasjes doen, de badkamer/woonkamer of keuken schoonmaken (1 van de 3 dus he, niet allemaal) en dan is mijn dag wel aardig om (en ben ik bekaf).

Ja, mijn streven is om iedere week de badkamer, toilet, keuken en kamer te doen. Maar dat lukt toch echt niet altijd hoor. Om over dingen als ramen zemen nog maar te zwijgen.

En de was doe ik wanneer de wasmand vol zit.

Voor de rest ook een beetje wat ik tegenkom. Als ik iets er vies uit vind zien krijg ik kriebels en doe ik het ff globaal met een doekje (en dan af en toe de boel echt supergrondig). Maar voor elke week/maand zo'n planning????

Dan zou ik continu overal mee achterlopen en daar word ik alleen maar depri van volgens mij.....
Waarom zitten die katjes opgesloten in de berging de hele dag?
Geen bijzonderheden
quote:yasmijn schreef op 04 november 2009 @ 19:06:

Waarom zitten die katjes opgesloten in de berging de hele dag?

Ze mogen niet in de kamer en keuken als wij er niet zijn, omdat ze anders op het aanrecht gaan zitten (en dat vind ik erg onsmakelijk) en onze (gloednieuwe) keuken, het bankstel en de stoelen als krabpaal gebruiken.

Ze kunnen via een kattenluikje trouwens ook naar buiten.
Hoi,

Ik denk dat het bij iedereen persoon anders is. Ik las hier boven bijv. ergens dat de toilet 1 keer per week gedaan wordt. Ik doe deze elke dag. Ik las eerder ook dat de ramen daar 2 x per jaar worden gedaan. Bij ons hangt hier elke maand de glazenwasser voor de ramen en als ik weet dat hij komt, dan doe ik rond die tijd ook die ramen binnen. De rest van de ramen doe ik denk toch zeker wel zo'n 5a6 keer per jaar. Wij hebben vaak een soort zandlaag op de ramen. Ligt ook net hoe de wind staat en dan hebben we het minder/meer.

Als ik het huishouden doe heb ik een schema in mijn hoofd. Dus ik begrijp wel goed dat je het prettig vind om via een schema te werken.

Als je bang bent dat je dingen bent vergeten dan kan je misschien de komende dagen/weken opschrijven wat je gedaan hebt? Of kijken of dat er al op staat?

Maar het is idd zo dat je vanzelf ook wel ziet als iets toe is aan een schoonmaakbeurt.

iig succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven