Soeptips gevraagd
dinsdag 10 november 2009 om 12:30
Komend weekend krijg ik familie op bezoek en wil ik soep maken. We zijn met 8 volwassenen en 1 kind van 2. Je zou denken: wat is het probleem? Nu, mijn schoonvader is een moeilijke eter en lust niet zo veel (vis in elk geval niet). Mijn eigen moeder kan wegens gezondheidsproblemen ook veel dingen niet eten (geen zure dingen, gekruide dingen, smaakmakers, zuivel). Dus ik weet het eigenlijk niet. Groentesoep vind ik meestal niet zo lekker en kippesoep heb ik geen goed recept van. Dingen als tomatensoep etc vallen af wegens mijn moeder, ook bonen etc. kan niet als ingrediënt want dat is te zwaar verteerbaar voor haar. Iemand nog goede tips? Lang koken etc is geen probleem maar liever niet te dure ingredienten want ik moet nog veel meer boodschappen en hapjes in huis halen... Dank!

dinsdag 10 november 2009 om 12:33
Kippensoep....zo simpel, zo lekker.
Men neme 1 kip. Zo'n blote.
Die plons je in een litertje of 5 water. Gooi er wat kippenbouillonblokjes bij. Laat dit een uurtje of 2 pruttelen.
Kip eruit vissen en vlees scheiden van de botjes. Vlees weer terug de pan in, botjes de kliko in.
Dan gooi je er 2 zakken gesneden soepgroenten bij. En een flinke hand vermicelli. Dat laat je nog 10 minuten meekoken.
Et voila....kippensoep.
Men neme 1 kip. Zo'n blote.
Die plons je in een litertje of 5 water. Gooi er wat kippenbouillonblokjes bij. Laat dit een uurtje of 2 pruttelen.
Kip eruit vissen en vlees scheiden van de botjes. Vlees weer terug de pan in, botjes de kliko in.
Dan gooi je er 2 zakken gesneden soepgroenten bij. En een flinke hand vermicelli. Dat laat je nog 10 minuten meekoken.
Et voila....kippensoep.

dinsdag 10 november 2009 om 12:34
Ingrediënten:(hoeveelheden aanpassen aan jouw gezelschap)
2 eetlepels olijfolie
1 ui, gesnipperd
1 aardappel in blokjes
300 g broccoli, in kleine roosjes
2 kippenbouillontabletten
3 eetlepels crème fraîche
Materialen:
staafmixer
Bereiden:
Verhit de olie in een soeppan en fruit hierin de ui goudbruin. Voeg de aardappel en broccoli toe (houd enkele roosjes achter) en schenk er 1 liter water bij. Verkruimel de bouillontabletten erboven en breng het geheel aan de kook. Laat de soep met de deksel op de pan op laag vuur 15 minuten doorkoken. Pureer de soep met de staafmixer en breng op smaak met zout en peper. Roer de crème fraîche om met zout en (versgemalen) peper naar smaak. Snijd de achtergehouden broccoliroosjes zeer klein en garneer de soep hiermee en roer er wat crème fraîche door.
dinsdag 10 november 2009 om 12:41
Wij maakten vaak vroeger Chinese kippensoep (volgens mij niet echt een officieel recept, meer een samenraapsel). Eigenlijk komt het neer op redelijk gevulde kippensoep (lekker groffe groenten erin) en reepjes omelet met bieslook!
Je kunt ook een lekker winterse groentensoep maken en braadworst kort aanbraden en in plakjes in de soep doen. Klinkt heel gek maar is echt heel lekker.
Mooi stokbroodje erbij, et voila!
Je kunt ook een lekker winterse groentensoep maken en braadworst kort aanbraden en in plakjes in de soep doen. Klinkt heel gek maar is echt heel lekker.
Mooi stokbroodje erbij, et voila!
dinsdag 10 november 2009 om 12:45
Wat dacht je van aardappel-preisoep? Supermakkelijk te maken, met eenvoudige ingredienten. Heb geen 'officieel' recept, maar ik gebruik meestal (voor 2 a 3 personen) 2 preien, 1 ui en een paar aardappels. De prei en ui in kleine stukjes snijden en op een heel laag vuur (met deksel op de pan) een minuut of 10 laten smoren, dan aardappels in kleine stukjes erbij, en 1 a 1,5 liter groentebouillon. Alles ongeveer 15 minuten laten koken (of totdat de aardappels gaar zijn) en dan met de staafmixer pureren.
dinsdag 10 november 2009 om 12:47
Bedankt voor alle tips. Bouillonblikjes kan ik ook niet gebruiken helaas ivm moeder, net als zaken als mosterd enzo of worst. Ze heeft darmproblemen en mag alleen 'weinig heftige' smaken zeg maar. Kant en klaar valt dus ook af, buiten dat ik dat zelf ook niet lekker vindt zit daat te veel 'zooi' in. Broccolisoep klinkt goed trouwens!
dinsdag 10 november 2009 om 12:50
Mosterdsoep, paddenstoelensoep heb ik nog een lekker recept van. Mosterd misschien te scherp? Het recept valt mee hoor. Verder nog een broccolisoep met zalmsnippers en mierikswortelcreme. Broccolisoep kan je ook vervangen door vissoep.
En nog een soort bouillon met meloen maar die ben ik nog aan het zoeken.
Mocht je foto en recept willen dan hoor ik het wel.
En nog een soort bouillon met meloen maar die ben ik nog aan het zoeken.
Mocht je foto en recept willen dan hoor ik het wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

dinsdag 10 november 2009 om 12:52
Ik ben niet zo'n soepliefhebben, maar mijn dochters en Vent wel, dus ben eigenlijk pas sinds kort soep aan het maken (lees: heb een keer een aardappel/preisoep gemaakt en afgelopen weekend een groentensoep). En ik was verbaasd hoe makkelijk het is eigenlijk en het voelt zo lekker gezond, haha.
Je flikkert doet gewoon wat gesneden groenten met wat ui, eventueel knoflook en wat verse kruiden in de pan, als het zacht wordt bouillon erbij en dan nog eventjes door laten koken. Staafmixeren en klaar.
Die broccolisoep ga ik heel binnenkort ook maken, klinkt goed!
Je flikkert doet gewoon wat gesneden groenten met wat ui, eventueel knoflook en wat verse kruiden in de pan, als het zacht wordt bouillon erbij en dan nog eventjes door laten koken. Staafmixeren en klaar.
Die broccolisoep ga ik heel binnenkort ook maken, klinkt goed!

dinsdag 10 november 2009 om 12:53
quote:schorpioentje29 schreef op 10 november 2009 @ 12:47:
Bedankt voor alle tips. Bouillonblikjes kan ik ook niet gebruiken helaas ivm moeder, net als zaken als mosterd enzo of worst. Ze heeft darmproblemen en mag alleen 'weinig heftige' smaken zeg maar. Kant en klaar valt dus ook af, buiten dat ik dat zelf ook niet lekker vindt zit daat te veel 'zooi' in. Broccolisoep klinkt goed trouwens!Maar waarom dan persé soep als je zulke lastige klanten hebt? Dat kost hartstikke veel werk om dat vers te maken en dan nog mag je niet alle smaken gebruiken.
Bedankt voor alle tips. Bouillonblikjes kan ik ook niet gebruiken helaas ivm moeder, net als zaken als mosterd enzo of worst. Ze heeft darmproblemen en mag alleen 'weinig heftige' smaken zeg maar. Kant en klaar valt dus ook af, buiten dat ik dat zelf ook niet lekker vindt zit daat te veel 'zooi' in. Broccolisoep klinkt goed trouwens!Maar waarom dan persé soep als je zulke lastige klanten hebt? Dat kost hartstikke veel werk om dat vers te maken en dan nog mag je niet alle smaken gebruiken.

dinsdag 10 november 2009 om 13:21
Ik maak altijd bouillon van ongveer 1 kg kippevlees, ui, wortels, bleekselderij, prei, peterselie, laurier en peperkoorels. Dit laat ik een aantal uren trekken, totdat ik het goed genoeg vind. Dit gebruik ik als basis voor de soep. Ik kan geen bouillonblokjes gebruiken. Deze basis kan erg goed.
Je kunt hier later bijvoorbeeld wat groentes toevoegen, omeletreepjes e.d. en je hebt een lekker licht verteerbaar soepje. Je kunt voor de smaak een beetje soyasaus (zitten geen smaakversterkers in) toevoegen.
Of tomatensoep van echte tomaten en wat dikker gemaakt door gebruik van vermicellie of rijst? Toamtensoep maak ik altijd van verse tomatensap en zonder gebruik van zuivelproducten. Ook een roux om te binden gebruik ik niet.
Waarom houdt je voorheen niet een beetje soep achter, voordat je de soep gaat kruiden?
Mijn man heeft een allergie, waardoor ik met eten altijd goed op moet letten. Als hij bovenstaande eet heeft hij nergens last van.
Je kunt hier later bijvoorbeeld wat groentes toevoegen, omeletreepjes e.d. en je hebt een lekker licht verteerbaar soepje. Je kunt voor de smaak een beetje soyasaus (zitten geen smaakversterkers in) toevoegen.
Of tomatensoep van echte tomaten en wat dikker gemaakt door gebruik van vermicellie of rijst? Toamtensoep maak ik altijd van verse tomatensap en zonder gebruik van zuivelproducten. Ook een roux om te binden gebruik ik niet.
Waarom houdt je voorheen niet een beetje soep achter, voordat je de soep gaat kruiden?
Mijn man heeft een allergie, waardoor ik met eten altijd goed op moet letten. Als hij bovenstaande eet heeft hij nergens last van.
dinsdag 10 november 2009 om 13:41
Minestronesoep met alleen groenten en pasta, aardappels en kikkererwten erbij? Heerlijk!
Dit heb ik gisteren gemaakt:
bleekselderij en wortel fruiten, spinazie laten slinken. Blokjes aardappel en blikje kikkererwten erbij. Water erop totdat alles net onderstaat en laten pruttelen maar. (uur of langer)
Laatste 15 min. kleine pasta erbij.
Bij het serveren kunnen liefhebbers er pesto en parm kaas bijdoen.
Dit heb ik gisteren gemaakt:
bleekselderij en wortel fruiten, spinazie laten slinken. Blokjes aardappel en blikje kikkererwten erbij. Water erop totdat alles net onderstaat en laten pruttelen maar. (uur of langer)
Laatste 15 min. kleine pasta erbij.
Bij het serveren kunnen liefhebbers er pesto en parm kaas bijdoen.
dinsdag 10 november 2009 om 21:01
donderdag 12 november 2009 om 15:49
Maak kippenbouillon zoals hierboven goed beschreven en neem daar voor 1 portie (voor je moeder) vanaf.
Pel en snijd 1 tomaat (zonder zaad).
Roer 1 ei los met wat sesamolie.
Verhit de bouillon voor je moeder.
Voeg klein scheutje sojasaus toe.
Beetje zout erbij.
Roer goed.
Tomaat erbij.
Na 5 minuten het ei mengsel in dunne straal toevoegen, met vork roerend.
Zitten er dingen bij die je moeder niet mag hebben?
Van de rest vd bouillon maak je soep naar wens, ev met zakje.
Pel en snijd 1 tomaat (zonder zaad).
Roer 1 ei los met wat sesamolie.
Verhit de bouillon voor je moeder.
Voeg klein scheutje sojasaus toe.
Beetje zout erbij.
Roer goed.
Tomaat erbij.
Na 5 minuten het ei mengsel in dunne straal toevoegen, met vork roerend.
Zitten er dingen bij die je moeder niet mag hebben?
Van de rest vd bouillon maak je soep naar wens, ev met zakje.