Roken en Alcohol
woensdag 11 november 2009 om 11:48
Hallo!
Ook ik ben 40 en net de 2de poging IUI achter de rug. Door omstandigheden met 3 x IVF met eigen zaad begonnen en nu met donor zaad de IUI. Ik heb er vertrouwen in en ons leven gaat gewoon door, veel fijner dan wanneer we IVF deden. Nu is het zo dat ik het pittig vind om niet te drinken en roken in de weken tussen de inseminaties door. Ik weet dat met name roken natuurlijk slecht is maar hoe zit dat met een glaasje wijn? Het is zo fijn om even een beetje te ontspannen tussen de pogingen door! Hoewel dat al goed gaat en ik m'n best blijf doen is het toch steeds weer spannend! Herkent iemand dit?
Ook ik ben 40 en net de 2de poging IUI achter de rug. Door omstandigheden met 3 x IVF met eigen zaad begonnen en nu met donor zaad de IUI. Ik heb er vertrouwen in en ons leven gaat gewoon door, veel fijner dan wanneer we IVF deden. Nu is het zo dat ik het pittig vind om niet te drinken en roken in de weken tussen de inseminaties door. Ik weet dat met name roken natuurlijk slecht is maar hoe zit dat met een glaasje wijn? Het is zo fijn om even een beetje te ontspannen tussen de pogingen door! Hoewel dat al goed gaat en ik m'n best blijf doen is het toch steeds weer spannend! Herkent iemand dit?
woensdag 11 november 2009 om 11:51
Als je zo graag kinderen wilt dat je je in de medische mallemolen stort, heb je het er toch wel voor over om een tijdje niet te drinken? Ga yoga doen of een stuk buiten lopen, als je je wilt ontspannen. Als je drank nodig hebt om je je te ontspannen zou ik eens met de huisarts gaan praten.
En met roken zou je sowieso moeten stoppen, ook voor je kind later.
En met roken zou je sowieso moeten stoppen, ook voor je kind later.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 11 november 2009 om 11:57
Luna, vooral in jouw situatie zou ik echt geen alcohol en sigaretten aanraken. Ook niet een glas of eentje.
Alcohol en sigaretten kunnen wel degelijk heel veel invloed hebben op zwanger worden (en zijn natuurlijk).
Als je niet natuurlijk zwanger kunt worden beweeg je toch hemel en aarde om zwanger te kunnen worden?
Dan is het toch geen moeite om drank en sigaretten te laten?
Een beetje discipline heb je toch wel?
Alcohol en sigaretten kunnen wel degelijk heel veel invloed hebben op zwanger worden (en zijn natuurlijk).
Als je niet natuurlijk zwanger kunt worden beweeg je toch hemel en aarde om zwanger te kunnen worden?
Dan is het toch geen moeite om drank en sigaretten te laten?
Een beetje discipline heb je toch wel?
woensdag 11 november 2009 om 12:02
Hoewel ik absoluut niet tegen alcohol en roken ben als je zwanger poogt te worden, lijkt het me in jouw situatie handiger om beide te laten. Je bent vrij oud, dus heel vruchtbaar zul je al niet meer zijn; je moet een ziekenhuistraject in om uberhaupt zwanger te worden: waarom zou je je vruchtbaarheid nóg meer schade toebrengen? Door alcohol en sigaretten vermindert de kans op zwangerschap sterk. Ja, ook door alcohol. Dus als je toch een dezer maanden zwanger wilt worden, zou ik ze maar laten staan.
Sterkte!
Sterkte!
woensdag 11 november 2009 om 12:03
Luna, ik rook niet en toen ik zwanger wilde worden ben ik gestopt met alcohol drinken, tijdens de zwangerschap niet gedaan en na de zwangerschap heel lang heel weinig alcohol gedronken ivm borstvoeding.
Je zult met beide hoe dan ook moeten stoppen op den duur. En dat is hardstikke moeilijk, dat realiseer ik me, maar ik denk dat het in vergelijking met de behandelingen die je moet ondergaan relatief kleine offers zijn.
Dusss, andere manieren van ontspanning zoeken lijkt me. Eern avond kan ook gezellig zijn zonder wijntje....
Je zult met beide hoe dan ook moeten stoppen op den duur. En dat is hardstikke moeilijk, dat realiseer ik me, maar ik denk dat het in vergelijking met de behandelingen die je moet ondergaan relatief kleine offers zijn.
Dusss, andere manieren van ontspanning zoeken lijkt me. Eern avond kan ook gezellig zijn zonder wijntje....
woensdag 11 november 2009 om 12:05
woensdag 11 november 2009 om 12:06
Je ontspanning zoeken in genotsmiddelen is per definitie ongezond gedrag, dus dit lijkt mij een geschikt moment om eens op zoek te gaan naar andere alternatieven. Je hebt niet de beste kaarten namelijk.
Het is nooit goed onderzocht wat één glaasje wijn voor impact heeft, maar het is wel bekend dat je helemaal niet zoveel alcohol nodig hebt om schade te berokkenen aan je nog ongeboren kind. Als je straks de verantwoordelijkheid wilt dragen voor een kind, dan moet dit je toch ook lukken.
Succes!
Het is nooit goed onderzocht wat één glaasje wijn voor impact heeft, maar het is wel bekend dat je helemaal niet zoveel alcohol nodig hebt om schade te berokkenen aan je nog ongeboren kind. Als je straks de verantwoordelijkheid wilt dragen voor een kind, dan moet dit je toch ook lukken.
Succes!
woensdag 11 november 2009 om 12:07
Even een vraag tussendoor... alcohol vermindert de vruchtbaarheid, maar is dat onomkeerbaar?
(heb veel gedronken in het verleden, leef momenteel alcoholvrij)
@TO: een kop thee kan ook ontspannend werken. Als je álles wilt doen om een zwangerschap een kans te geven, kun je beter de genotsmiddelen laten staan.
(heb veel gedronken in het verleden, leef momenteel alcoholvrij)
@TO: een kop thee kan ook ontspannend werken. Als je álles wilt doen om een zwangerschap een kans te geven, kun je beter de genotsmiddelen laten staan.
woensdag 11 november 2009 om 12:08
Ik kan me goed voorstellen dat je het mist. Al denk ik dat je ook wel snapt dat het beter is om je er niet aan te laven. Gevoel en verstand he..... Ik heb inmiddels een half jaaar een kleintje, geef nog borstvoeding, dus ik kan niet ongelimiteerd drinken (roken doe ik niet). En terwijl ik al ruim anderhalf jaar eigenlijk niet meer drink, en ervoor een a twee glaasjes dronk bij het avondeten, kan ik er soms zo'n zin in hebben, vooral in combinatie met eten! Portje bij een stukje oude kaas, stevig rood wijntje bij een stoofpotje rundvlees, mjummie! Soms, als ik net gevoed heb, en we gaan aan tafel, dan neem ik een glaasje, als ik dan vier uur later voed. Maar ja, in jouw geval is dat een lastige.
Kijk of je je een andere lekkere gewoonte kunt aanwennen. Tijdens mijn zwangerschap bezondigde ik me aan toblerone en m&m's. Ik at ook veel fruit, elke avond een bordje. En qua drankje was ik dol op crodino. Heb ook alcoholvrije wijn geprobeerd, maar hemel zeg, wat een bocht! Wees lief voor jezelf en zoek tijdelijk een andere verslaving!
Kijk of je je een andere lekkere gewoonte kunt aanwennen. Tijdens mijn zwangerschap bezondigde ik me aan toblerone en m&m's. Ik at ook veel fruit, elke avond een bordje. En qua drankje was ik dol op crodino. Heb ook alcoholvrije wijn geprobeerd, maar hemel zeg, wat een bocht! Wees lief voor jezelf en zoek tijdelijk een andere verslaving!
woensdag 11 november 2009 om 12:09
quote:Luna13 schreef op 11 november 2009 @ 11:48:
Hallo!
Ik niet.
De gezondheidsraad heeft een paar jaar geleden geadviseerd om niet te drinken als je zwanger wilt worden, zowel mannen als vrouwen. Ik snap wel dat je je even wilt ontspannen, maar als je dat alleen met een borrel kunt heb je misschien een heel ander probleem.
Hallo!
Ik niet.
De gezondheidsraad heeft een paar jaar geleden geadviseerd om niet te drinken als je zwanger wilt worden, zowel mannen als vrouwen. Ik snap wel dat je je even wilt ontspannen, maar als je dat alleen met een borrel kunt heb je misschien een heel ander probleem.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 11 november 2009 om 12:12
Ik zou gewoon af en toe een glaasje wijn drinken. Als je zwanger wordt word je dat ook héus wel met een glas wijn op hoor. Dat ene glas wijn zal echt geen verschil maken op je vruchtbaarheid, lijkt me zo. Ik zou er zelf gewoon 1 drinken. Geen flessen, maar af en toe een glas, daar krijgt niemand iets van, ook niet tijdens de zwangerschap. Ik heb zelf nooit gedronken toen ik zwanger was, maar ik vind de hysterie eromheen wel wat overdreven. Het is beter van niet, maar ook geen ramp.
woensdag 11 november 2009 om 12:14
woensdag 11 november 2009 om 12:26
woensdag 11 november 2009 om 12:30
Nou, ja Astarte, als alcohol invloed kan hebben op de vruchtbaarheid, en TO en haar man moeten al alle zeilen bijzetten om een goeie kans te maken om uberhaupt een kind te kunnen krijgen, lijkt het mij reel om die kans zo groot mogelijk te maken middels dingen waar je zelf invloed op hebt. Het is toch verschrikkelijk als een poging UIU mislukt, en dat TO dan naderhand moet denken: mischien was het wel gelukt als ik dat wijntje had laten staan.
woensdag 11 november 2009 om 12:52
quote:Astarte schreef op 11 november 2009 @ 12:12:
Ik zou gewoon af en toe een glaasje wijn drinken. Als je zwanger wordt word je dat ook héus wel met een glas wijn op hoor. Dat ene glas wijn zal echt geen verschil maken op je vruchtbaarheid, lijkt me zo. Ik zou er zelf gewoon 1 drinken. Geen flessen, maar af en toe een glas, daar krijgt niemand iets van, ook niet tijdens de zwangerschap. Ik heb zelf nooit gedronken toen ik zwanger was, maar ik vind de hysterie eromheen wel wat overdreven. Het is beter van niet, maar ook geen ramp.Da's niet waar. Ook bij kleine hoeveelheden alcohol tijdens de zwangerschap is kans op schade bij het kindje.
Ik zou gewoon af en toe een glaasje wijn drinken. Als je zwanger wordt word je dat ook héus wel met een glas wijn op hoor. Dat ene glas wijn zal echt geen verschil maken op je vruchtbaarheid, lijkt me zo. Ik zou er zelf gewoon 1 drinken. Geen flessen, maar af en toe een glas, daar krijgt niemand iets van, ook niet tijdens de zwangerschap. Ik heb zelf nooit gedronken toen ik zwanger was, maar ik vind de hysterie eromheen wel wat overdreven. Het is beter van niet, maar ook geen ramp.Da's niet waar. Ook bij kleine hoeveelheden alcohol tijdens de zwangerschap is kans op schade bij het kindje.
woensdag 11 november 2009 om 12:53
Hmm ik ben het aan de ene kant eens met Astarte. Dat ene glaasje wijn kan er misschien net voor zorgen dat je er wat ontspannender inzit.
En er ontstaan zoveel zwangerschappen juist onder invloed van genotsmiddelen! (bijvoorbeeld die van mezelf)
Maar in het geval van jou TO zou ik misschien wel wat voorzichtiger zijn met alcohol.
Roken is sowieso slecht voor je maar heeeeel afentoe een rood wijntje is niks mis mee denk ik.
(ik doe dat nu, tijdens mijn zwangerschap ook weleens op een zeldzaam moment)
Veel succes met alles in ieder geval! En bedenk waar je de alcohol en sigaretten voor laat staan.
En er ontstaan zoveel zwangerschappen juist onder invloed van genotsmiddelen! (bijvoorbeeld die van mezelf)
Maar in het geval van jou TO zou ik misschien wel wat voorzichtiger zijn met alcohol.
Roken is sowieso slecht voor je maar heeeeel afentoe een rood wijntje is niks mis mee denk ik.
(ik doe dat nu, tijdens mijn zwangerschap ook weleens op een zeldzaam moment)
Veel succes met alles in ieder geval! En bedenk waar je de alcohol en sigaretten voor laat staan.
woensdag 11 november 2009 om 13:01
quote:SB1980 schreef op 11 november 2009 @ 12:52:
[...]
Da's niet waar. Ook bij kleine hoeveelheden alcohol tijdens de zwangerschap is kans op schade bij het kindje.
ook bij heel afentoe 1 glaasje?
Ik heb de eerste 2 maanden niet eens geweten dat ik zwanger was (aan de pil en gewoon ongesteld) en heb in die periode zo ontzettend veel gefeest en alles wat daar bij komt kijken.....
je kunt het zo gek niet verzinnen en ik heb het tot me genomen.
Daarna natuurlijk wel meteen mee gestopt, en gister op de 20-weken echo zag alles er fantastisch uit. Ik weet het, het is geen zekerheid maar toch.....
Dan kan ik beter dat hele zeldzame glasje wijn ook skippen denk ik.....
[...]
Da's niet waar. Ook bij kleine hoeveelheden alcohol tijdens de zwangerschap is kans op schade bij het kindje.
ook bij heel afentoe 1 glaasje?
Ik heb de eerste 2 maanden niet eens geweten dat ik zwanger was (aan de pil en gewoon ongesteld) en heb in die periode zo ontzettend veel gefeest en alles wat daar bij komt kijken.....
je kunt het zo gek niet verzinnen en ik heb het tot me genomen.
Daarna natuurlijk wel meteen mee gestopt, en gister op de 20-weken echo zag alles er fantastisch uit. Ik weet het, het is geen zekerheid maar toch.....
Dan kan ik beter dat hele zeldzame glasje wijn ook skippen denk ik.....
woensdag 11 november 2009 om 13:02