Roken en Alcohol

11-11-2009 11:48 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ook ik ben 40 en net de 2de poging IUI achter de rug. Door omstandigheden met 3 x IVF met eigen zaad begonnen en nu met donor zaad de IUI. Ik heb er vertrouwen in en ons leven gaat gewoon door, veel fijner dan wanneer we IVF deden. Nu is het zo dat ik het pittig vind om niet te drinken en roken in de weken tussen de inseminaties door. Ik weet dat met name roken natuurlijk slecht is maar hoe zit dat met een glaasje wijn? Het is zo fijn om even een beetje te ontspannen tussen de pogingen door! Hoewel dat al goed gaat en ik m'n best blijf doen is het toch steeds weer spannend! Herkent iemand dit?
Jammer voor je. Ik denk namelijk dat we er wel het zelfde denken.
Bedenk wel dat je kind enorm veel schade kan oplopen! Meer dan je denkt! Ik vind de haast triomfantelijke reacties van ''ik ben gewoon zwanger geworden ondanks roken en zuipen'' echt dom. Je weet namelijk nooit wat je kind er aan overhoud. Misschien is het wel dommer, heeft het meer problemen, wordt sneller dik of krijgt sneller ziekten. Heel erg dom dus!
quote:zandmannetje schreef op 11 november 2009 @ 15:02:

Bedenk wel dat je kind enorm veel schade kan oplopen! Meer dan je denkt! Ik vind de haast triomfantelijke reacties van ''ik ben gewoon zwanger geworden ondanks roken en zuipen'' echt dom. Je weet namelijk nooit wat je kind er aan overhoud. Misschien is het wel dommer, heeft het meer problemen, wordt sneller dik of krijgt sneller ziekten. Heel erg dom dus!Jouw moeder dronk dus voor/tijdens haar zwangerschap?
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2009 @ 15:03:

[...]

Jouw moeder dronk dus voor/tijdens haar zwangerschap?

Wat een achterlijke reactie zeg.

Je moet dus blijkbaar vinden dat een wijntje voor / rond / na de conceptie nog kan want anders ben je heel abnormaal. Jullie slikken zeker ook allemaal geen foliumzuur.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Jawel, wel blijven lezen Supersmollie. Foliumzuur check. Daarnaast rook en drink ik niet en ben ik retegezond bezig.

Maar ik vind de reactie van zandmannetje behoorlijk idioot door te stellen dat vrouwen die voor de zwangerschap roken/drinken hun kinderen opzadelen met domheid/vetzucht en weet ik veel wat voor stoornissen.

Overal waar te voor staat is ongezond, ongeacht of je bezig bent met zwanger worden of niet. En paniekreacties en donderpreken omdat je een wijntje voor/tijdens/na de conceptie drinkt vind ik inderdaad abnormaal of op zijn minst ontzettend overdreven.
Nou, nessemeisje, het is geen donderpreek van Zandmannetje, maar allemaal uitspraken die wetenschappelijk goed te onderbouwen zijn. Ik had ook liever gehad dat het anders was, maar helaas is het zo.

*hoe slim en slank ik wel niet geweest was als mijn moeder zich daaraan had gehouden...*
Vóór de conceptie? Dus vrouwen met een kinderwens moeten eigenlijk alle alcohol laten staan?

Ik vind het niet kunnen zo'n uitspraak. En ik betwijfel even de medische en wetenschappelijke achtergrond van zandmannetje, sorry.

Maar is het heel normaal om vrouwen een schuldgevoel aan te praten en zeker vrouwen die een kindje hebben die iets mankeert? Is hun schuld, omdat ze een glaasje of wat hebben gedronken voor de bevruchting? Dus niet als ze al zwanger zijn, maar in de aanloop van? Kom op zeg.
quote:Supersmollie1 schreef op 11 november 2009 @ 15:09:

[...]

Wat een achterlijke reactie zeg.

Je moet dus blijkbaar vinden dat een wijntje voor / rond / na de conceptie nog kan want anders ben je heel abnormaal. Jullie slikken zeker ook allemaal geen foliumzuur.

Heb ik idd pas gedaan toen ik zwanger bleek.

En ik denk dat wij idd in een ander universum leven.

Ik vind drinken en roken helemaal niet belangrijker dan het krijgen van een kind maar ik vind LEVEN wel belangrijker dan het krijgen van een kind.

Als je niet kan genieten van je leven zonder kind is er volgens mij iets niet goed.

Maar dat is een andere discussie

En ik vind dus dat vrouwen vaak veel te veel hun leven in het teken zetten van die zwangerschap en daarbij aan hun eigen leven met man en vrienden voorbij gaan.

Ook worden mannen meegetrokken in die paniek. Die mogen ook niet meer roken en drinken, moeten andere onderbroeken gaan dragen, mogen niet meer masturberen en noem maar op.

En als je hele traject dan jaren gaat duren zit die man dus met een zure vrouw die zichzelf en haar man van van alles onthoud voor een kind.

Dat vind ik jammer....Voor alle partijen.
normaal gesproken vind ik het overdreven om al voor je zwanger bent te stoppen met roken en drinken en alles wat niet zou mogen. Maar als je 40 bent, in de medische molen zit en al een aantal mislukte pogingen achter de rug hebt en je dus echt aan je allerlaatste kansen bezig bent om zwanger te worden, dan zou ik persoonlijk alles op alles zetten om die pogingen te benutten. En vind ik het oerdom als je ook maar iets doet wat een negatief effect kan hebben
Voor zover ik weet heeft alcohol als volgt invloed op baby's:

- voor de conceptie: geen invloed

- rond de conceptie: kleinere kans op geslaagde bevruchting, bij wèl geslaagde bevruchting echter geen noemenswaardige invloed op de vrucht

- na de conceptie: de eerste twee weken geen noemenswaardige invloed, wegens ontbreken bloedband tussen vrucht en moeder.

- na de conceptie: na de eerste twee weken kan alcohol een vrij grote invloed hebben op de ontwikkeling van de vrucht - afhankelijk van het ontwikkelingsstadium waarin de vrucht zich bevindt. En omdat dat nooit met zekerheid vast te stellen is, is alcohol af te raden.
Maar Nessemeisje, als vrouwen er goed over hebben nagedacht en zich bewust zijn van de risico's van roken en alcoholgebruik tijdens de zwangerschap, dan hoeven ze toch geen schuldgevoel te krijgen als andere vrouwen zeggen dat het slecht is voor hun kind?
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2009 @ 15:32:

Vóór de conceptie? Dus vrouwen met een kinderwens moeten eigenlijk alle alcohol laten staan?

Ja.

http://www.gezondheidsraa ... ngerschap-en-borstvoeding
quote:neele schreef op 11 november 2009 @ 15:35:

[...]

Heb ik idd pas gedaan toen ik zwanger bleek.

En ik denk dat wij idd in een ander universum leven.

Ik vind drinken en roken helemaal niet belangrijker dan het krijgen van een kind maar ik vind LEVEN wel belangrijker dan het krijgen van een kind.

Als je niet kan genieten van je leven zonder kind is er volgens mij iets niet goed.

Maar dat is een andere discussie

En ik vind dus dat vrouwen vaak veel te veel hun leven in het teken zetten van die zwangerschap en daarbij aan hun eigen leven met man en vrienden voorbij gaan.

Ook worden mannen meegetrokken in die paniek. Die mogen ook niet meer roken en drinken, moeten andere onderbroeken gaan dragen, mogen niet meer masturberen en noem maar op.

En als je hele traject dan jaren gaat duren zit die man dus met een zure vrouw die zichzelf en haar man van van alles onthoud voor een kind.

Dat vind ik jammer....Voor alle partijen.

Ik denk dat wij grotendeels op 1 lijn zitten. Maar in mijn ogen is niet roken en drinken als je in de MMM zit een kleine opoffering vergeleken met alle hormonale hel + onderzoeken + weet ik wat er allemaal bij komt kijken.

Ik vind ook dat niet alles in het teken van hoeft te staan en dat het goed is om niet te verzuren. Maar als je drank en sigaretten nodig hebt om niet te verzuren, tsja...
Als Supersmollie het zeg, dan is het zo!
quote:Katherina schreef op 11 november 2009 @ 15:45:

Als Supersmollie het zeg, dan is het zo!Huh? Is dit cynisch?
Nee, op voedselgebied vind ik jou een echte autoriteit! Absoluut niet cynisch, juist heel complimenteus!
quote:Katherina schreef op 11 november 2009 @ 15:42:

Maar Nessemeisje, als vrouwen er goed over hebben nagedacht en zich bewust zijn van de risico's van roken en alcoholgebruik tijdens de zwangerschap, dan hoeven ze toch geen schuldgevoel te krijgen als andere vrouwen zeggen dat het slecht is voor hun kind?

Tijdens de zwangerschap is wat anders dan voor de conceptie, waar zandmannetje het over heeft. Daar reageer ik op. Dat alcohol en roken invloed heeft op de gezondheid van de baby als het al in de buik zit, dat lijkt me algemeen bekend.

En vrouwen laten zich snel een schuldgevoel aanpraten, want je doet het niet snel goed volgens de (vaak onnozele) buitenwacht. Ik moet volgende week terug naar de echo, omdat gynaecoloog heeft vastgesteld dat hartritme niet helemaal is zoals het hoort en mijn collega presteert het om te zeggen dat ik ook wel erg hard loop en druk ben. Randdebiel. Dus: mijn schuld? Of komt het toch omdat ik in de jaren, maanden, weken, dagen, uren voor mijn zwangerschap alcohol gedronken heb?

Zoals ik in een ander topic al zei: ik ben een beetje hormonaal vandaag...
quote:Katherina schreef op 11 november 2009 @ 15:53:

Nee, op voedselgebied vind ik jou een echte autoriteit! Absoluut niet cynisch, juist heel complimenteus!

Wat lief!!

Dank voor je compliment.
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2009 @ 15:54:

[...]

Tijdens de zwangerschap is wat anders dan voor de conceptie, waar zandmannetje het over heeft. Daar reageer ik op. Dat alcohol en roken invloed heeft op de gezondheid van de baby als het al in de buik zit, dat lijkt me algemeen bekend.

En vrouwen laten zich snel een schuldgevoel aanpraten, want je doet het niet snel goed volgens de (vaak onnozele) buitenwacht. Ik moet volgende week terug naar de echo, omdat gynaecoloog heeft vastgesteld dat hartritme niet helemaal is zoals het hoort en mijn collega presteert het om te zeggen dat ik ook wel erg hard loop en druk ben. Randdebiel. Dus: mijn schuld? Of komt het toch omdat ik in de jaren, maanden, weken, dagen, uren voor mijn zwangerschap alcohol gedronken heb?

Zoals ik in een ander topic al zei: ik ben een beetje hormonaal vandaag... Adem dan even rustig in en uit. Trek je niets aan van domme collega's. En verder kan ik alleen maar zeggen: lees het rapport van de GR en trek je conclusies.
Of je nu drinkt of rookt. Je weet dat het niet goed is. En als je dat wel doet, is het je eigen keuze. Ik denk alleen dat TO niet in de positie is om dingen te doen die een zwangerschap in de weg zouden kunnen staan. Juist omdat ze in de medische molen zit. Neemt niet weg dat ik hoop dat je gauw zwanger mag raken!
quote:AlettaJacobs schreef op 11 november 2009 @ 15:42:

Voor zover ik weet heeft alcohol als volgt invloed op baby's:

- voor de conceptie: geen invloed Jawel, er zijn aanwijzingen dat alcoholgebruik voor de conceptie de vruchtbaarheid én het risico op miskramen beinvloedt, zie bijvoorbeeld het rapport dat Supersmollie citeert.

- rond de conceptie: kleinere kans op geslaagde bevruchting, bij wèl geslaagde bevruchting echter geen noemenswaardige invloed op de vrucht dat laatste trekt de gezondheidsraad in twijfel: het risico op miskramen zou wel degelijk beinvloed worden door alcoholgebruik rond de conceptie

- na de conceptie: de eerste twee weken geen noemenswaardige invloed, wegens ontbreken bloedband tussen vrucht en moeder.

Dat is volgens mij niet waar, en ook niet helemaal logisch als je het vergelijkt met je vorige punt: bij de conceptie zou alcohol wel de kans op een bevruchting beinvloeden, ondanks dat er geen bloedband is, en daarna, terwijl de bevruchte cel actief gaat delen in jouw lijf, met of zonder alcohol, zou het geen kwaad meer kunnen? De gezondheidsraad zegt hierover: alcoholgebruik

kan op ieder moment in de zwangerschap ongewenste effecten veroorzaken.
Uit het rapport: Er zijn aanwijzingen dat alcoholgebruik vóór de conceptie vanaf één standaard horecaglas per dag of mogelijk zelfs bij een lager consumptieniveau de vruchtbaarheid van de vrouw vermindert. Het risico van miskramen en foetale sterfte wordt mogelijk niet alleen door het alcoholgebruik vóór de conceptie van de vrouw, maar ook door dat van de man verhoogd.

Ik vind het allemaal nogal vaag eigenlijk. Er zijn aanwijzingen en dat gaat over vruchtbaarheid, prima. Dus TO heeft haar antwoord wel.

Maar foetale sterfte door alcoholgebruik voor de bevruchting is weinig van te zeggen (mógelijk) en afwijkingen zoals zandmannetje het stelt wordt al helemaal niet over gerept.

(Maar wel fijn dat de man niet gevrijwaard blijft van schuld )
Nessemeisje, dat het niet over afwijkingen gaat, komt waarschijnlijk omdat het vlak na de conceptie vaak alles of niks is: of er is geen enkel effect, of het gaat helemaal mis en er treedt een miskraam op.

(Als ik TO was, zou die "mogelijk" voor mij wel voldoende reden zijn om dat glas wijn maar te laten staan, trouwens.)
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2009 @ 16:10:

Uit het rapport: Er zijn aanwijzingen dat alcoholgebruik vóór de conceptie vanaf één standaard horecaglas per dag of mogelijk zelfs bij een lager consumptieniveau de vruchtbaarheid van de vrouw vermindert. Het risico van miskramen en foetale sterfte wordt mogelijk niet alleen door het alcoholgebruik vóór de conceptie van de vrouw, maar ook door dat van de man verhoogd.

Ik vind het allemaal nogal vaag eigenlijk. Er zijn aanwijzingen en dat gaat over vruchtbaarheid, prima. Dus TO heeft haar antwoord wel.

Maar foetale sterfte door alcoholgebruik voor de bevruchting is weinig van te zeggen (mógelijk) en afwijkingen zoals zandmannetje het stelt wordt al helemaal niet over gerept.

(Maar wel fijn dat de man niet gevrijwaard blijft van schuld )De vergelijking gaat niet 1 op 1 op, maar waarom zou je 4 weken voor de conceptie foliumzuur moeten slikken? Blijkbaar is datgene wat er voor de conceptie in je lichaam gebeurt al van invloed op het ongeboren kind, dus waarom zou iets waarvan bewezen is dat het ongezond en giftig is (nl. alcohol) dan ineens niet meer van invloed zijn? En gewoon beredeneerd met mijn gezonde verstand vind ik het logisch dat de gezondheidstoestand van de man ook van invloed is op de status van ongeboren kind.
Hm, supersmollie, die vergelijking gaat volgens mij niet op: op tijd starten met foliumzuur is volgens mij omdat het even duurt om een voldoende hoge spiegel op te bouwen in je bloed. Zo'n opbouweffect heb je bij alcohol niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven