Wandelingen in je eentje

14-11-2009 18:52 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Naar aanleiding van het topic op de thuis-pijler dat gaat over de vraag of je wel of niet 's avonds de deur opendoet als er wordt aangebeld, zou ik wel eens willen weten hoe er gedacht wordt over het maken van lange wandelingen door bossen en uitgestrekte natuurgebieden zoals hei en tussen de weilanden.

Ik doe dat dus niet, terwijl het voor meerdere van mijn vriendinnen totaal geen belemmering is om einden te gaan lopen in gebieden waar het uitgesproken stil is.

Ze hebben hun telefoon bij zich voor het geval ze door een enkel zakken en niet verder kunnen lopen, en de kans op een aanrander of verkrachter wordt weggewuifd. Welnee! Dat gebeurt niet.

Niet in het grote park, niet in het recreatiegebied en ook niet in de duinen.

Het strand is eigenlijk de enige plek waar ik me wel prettig voel om alleen een heel eind te lopen, maar in andere gevallen zorg ik altijd voor gezelschap.

Hoe denken jullie erover?
Ik ga altijd met de auto.
Ik denk er net zo over als jij. Ik zou nooit alleen gaan wandelen in het bos ofzo

Ik durf ook niet te gaan hardlopen in gebieden waar het stiller is. Vroeger deed ik dat wel, maar mn lief heeft me op mn hart gedrukt dat dat niet veilig is. Ik ben echt een schijterd hoor, ben blij dat ik in de stad woon.
Cum non tum age
ik loop overal,ook savonds alleen met de hond. ik let wel op en als ik t ergens niet vertrouw (op gevoel) ga k niet. ben ook niet van plan om swinters vanaf 5 uur binnen te zitten omdat er idioten bestaan die menen je aan te mogen vallen.

fener
.
Ik doe het wel, ik kom uit een klein dorp en als je dat niet wilt doen kan je net zo goed de hele dag binnen blijven zitten. Ook fietste ik gewoon naar vriendinnen in de polder. Ook nooit wat meegemaakt trouwens behalve een paar potloodventers. Ik heb wel pepperspray en heb die ook gebruiksklaar maar moet eerlijk zeggen dat ik hem nooit mee heb genomen in Nederland.
Overdag zou ik er geen problemen mee hebben, maar 's avonds wel.
Sla de statistieken er eens op na: de kans dat je vermoord wordt door je eigen partner is acht maal zo groot als de kans dat je vermoord wordt door een onbekende. Ook seksueel geweld wordt in meer dan driekwart van alle gevallen gepleegd door een bekende van het slachtoffer.

Samenvattend: als je veilig wilt wandelen kun je maar beter alleen gaan wandelen.
Lopen in 'lege' gebieden zou ik ook niet zo snel doen, zeker niet in de avond. Fietsen daarentegen wel, ook door de polder. Op de fiets ben je op de één of andere manier toch 'weerbaarder', kan je er sneller vandoor.
quote:wuiles schreef op 14 november 2009 @ 19:27:

Sla de statistieken er eens op na: de kans dat je vermoord wordt door je eigen partner is acht maal zo groot als de kans dat je vermoord wordt door een onbekende. Ook seksueel geweld wordt in meer dan driekwart van alle gevallen gepleegd door een bekende van het slachtoffer.

Samevattend: als je veilig wilt wandelen kun je maar beter alleen gaan wandelen.
.
Ben trouwens benieuwd of iemand van jullie echt eens iets meegemaakt heeft tijdens een wandeling of een stuk fietsen in je eentje? Ik fietse op een avond in de polder en steeds kwam dezelfde auto langsrijden, die keerde aan het einde van de weg om en kwam dan weer terug. Ik heb toen mijn licht uitgedaan en ben achter de eerste boerderij gaan staan, daarna als een speer naar huis gefietst! Gelukkig goed afgelopen dus..
Tja, als ik elke keer op iemand moet gaan wachten voor ik een stukje door het bos of de duinen wil gaan lopen komt er weinig van terecht.

Ik vind het heerlijk om overdag een beetje in 'de natuur' te struinen.

's Avonds zou ik dat overigens niet doen, dan voel ik me er niet prettig bij. Maar overdag, geen probleem.

Datzelfde geldt eigenlijk voor die deur Overdag doe ik meestal wel open, tenzij ik echt geen zin heb. 's Avonds blijft ie dicht tenzij het aangekondigd bezoek is.
Ik vind het vervelender om 's avonds in een stad of dorp te lopen of fietsen dan op het platteland. Lange wandelingen doe ik trouwens niet alleen, bang dat ik verdwaal.
alleen loop ik niet zo gemakkelijk maar met onze hond voel ik me wel veilig..we hebben een flinke boxer en waarschijnlijk straalt hij iets gevaarlijks uit terwijl het een sul is hahaha,

regelmatig ga ik met schemering naar het bos en eer ik het bos uit ben is het donker ..als mijn zoon meeloopt en om zich heen kijkt dan ben ik veel onrustiger maar dan ben ik ook niet alleen.

Als ´s avonds de bel gaat dan kijk ik door ons keukenraam of het een bekende is en zo niet dan heeft diegene pech
Het enige wat ik weleens meegemaakt heb waren potloodventers en rukkers. Op web naar de middelbare school ben ik er een paar keer een tegengekomen en met paardrijden ook af en toe. Lekker met rust laten natuurlijk
Hm.. de meesten van jullie zijn moediger dan ik ben.

Een vriendin die op een van de wadden woont, praktisch in de duinen loopt daar 's avonds nog wel eens een ommetje, het liefst de donkerte en de stilte in.

Ik ben een keer met haar mee gegaan; dat was voor mij echt eens maar nooit weer.

Maar het ging hier over op klaarlichte dag.

Ja, zijn hier mensen die al eens iets vervelends hebben meegemaakt tijdens het uitwaaien in bos en beemd?
quote:Margaretha2 schreef op 14 november 2009 @ 19:46:

Het enige wat ik weleens meegemaakt heb waren potloodventers en rukkers. Op web naar de middelbare school ben ik er een paar keer een tegengekomen en met paardrijden ook af en toe. Lekker met rust laten natuurlijk Die 'rukkers' ben ik ook wel eens tegengekomen, één keer met een vriendin op de fiets terwijl een man op een hekje zat en pas geleden nog eens: ik zat op een bankje te wachten op de trein en ik zag al een tijdje een beetje sneu, student-achtige jongen rondlopen, die vlak voordat de trein kwam opeens schuin voor me ging staan. Ondanks alle heule adremme antwoorden die ik later bedacht, zat ik toch even met mijn mond vol tanden Wat een rare mensen!
.
quote:lindy schreef op 14 november 2009 @ 19:51:

Met wijlen mijn hond ging ik altijd uren alleen de bossen in, ook 's avonds. Met een grote zwarte bouvier word je wel met rust gelaten. Ben een keer lastig gevallen door iemand die niet had gezien dat ze een eindje verderop liep, ze hing er meteen aan. hahaha ...net goed voor diegene
Het platteland is in die zin veiliger dat een eventuele aanvaller zich minder goed kan verstoppen, als ik 's avonds door een verlaten straat fiets ben ik ook alert, maar dat is anders, want dan kan in principe iemand uit een huis komen, vanachter een auto vandaan, enzovoort. Er zijn ook meer plekken om je mee te nemen / naartoe te dwingen.

Maargoed, zoals Wuiles al zegt, dat zijn situaties die eigenlijk bijna nooit voorkomen.

Een bos zou ik 's avonds niet zo gauw alleen naartoe gaan, ik herinner me nog goed de speurtochten en spooktochten 's avonds van vroeger en hoe ontettend veel verstopplekken er zijn in het bos, en hoe godsgruwelijk moeilijk het is om iemand te zien die verstopt is zelfs als je actief op zoek bent naar mensen. Dus daar zou ik me denk ik niet zo prettig bij voelen, puur omdat ik altijd probeer alert te zijn op mogelijk gevaar.
quote:Perel schreef op 14 november 2009 @ 19:47:

Hm.. de meesten van jullie zijn moediger dan ik ben.

Een vriendin die op een van de wadden woont, praktisch in de duinen loopt daar 's avonds nog wel eens een ommetje, het liefst de donkerte en de stilte in.

Ik ben een keer met haar mee gegaan; dat was voor mij echt eens maar nooit weer.

Maar het ging hier over op klaarlichte dag.

Ja, zijn hier mensen die al eens iets vervelends hebben meegemaakt tijdens het uitwaaien in bos en beemd?Yep, ben ooit omver gerend door een Przewalski paard. Lompe beesten zijn dat.
Ik ben vrij makkelijk met lopen en fietsen in mijn eentje. Ga niet in het donker in een onverlicht natuurgebied lopen, dat lijkt me niet verstandig.

Maar wat iemand anders ook al zei: Hoe meer grenzen je jezelf stelt, hoe meer tijd je achter de geraniums kunt gaan doorbrengen.

Ik heb geen pepperspray, maar het zou misschien een goed idee zijn. Waar regel je dat?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Klontje, de eerste keer dat ik een potloodventer zag was ik een brugger en schrok ik me het apelazarus. Toen waren mijn vriendinnetjes en ik eigenlijk zo pissig dat we allemaal dingen hadden verzonnen om te zeggen. Maanden (of jaren...?) later zagen we er weer eentje en we waren met een man of zes, gelukkig dat het meisje dat voorop fietste ook toevallig de stoerste was en die ging dus vol op de rem die kerel aan staan te kijken en toen durfden we allemaal wel alle dingen die we bedacht hadden te roepen. Hij ging er snel vandoor en we zijn hem nog achterna gefietst. Wát een lol hebben we toen gehad.

een tijdje terug zat er trouwens een rukker naast me in het internetcafé, hij zat niet open en bloot maar met zijn hand onder een jas en toen heb ik hem ook gewoon aangesproken waar hij in godsnaam mee bezig was en dat hij op moest flikkeren als hij zich niet in mij wilde vergissen.
Pepperspray is verboden in Nederland. In de ons omringende landen niet dus je zou hem in principe in Duitsland of België kunnen kopen, ik heb mijne gehaald bij een wapenwinkel. Je kan ook een klein busje haarlak bij de etos kopen, is denk ik ongeveer even effectief.

Je moet het busje wel in je zak houden natuurlijk, en je hand in je zak, het busje in je hand, en je vinger op het knopje. Anders heeft het geen zin. (ik doe dat dus ook echt als ik 's avonds alleen over straat moet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven