ik wil dat ze haar brood op eet!!!

16-11-2009 12:54 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, dit is maar een heel klein probleempje in vergelijking met andere dingen die je hier leest....

Mijn dochter (2,5) is een kleine eter. De afgelopen dagen heeft ze bijna alleen maar gedronken, soms wel drie bekers achter elkaar, eten hoeft ze niet.

Ik wil echter dat ze nu haar boterham op eet. Ze heeft een paar hapjes gegeten.

Ze zit nu nog aan tafel (bij mij in de kamer) maar ze vertikt het. Ik ben dus nu even bij haar weg gegaan en heb gezegd datze pas van tafel mag als ze haar brood op heeft.

Tja en nu dus het punt; laat ik haar écht zitten? Misschien heeft ze écht geen honger? Misschien probeert ze me uit?.....geen idee dus...

Omdat ze niet een grote eter is ben ik snel geneigd om toe te geven maar als ik hoor dat ze op het kinderdagverblijf meestal 2 boterhammen eet dan moet 1 toch zeker kunnen?.....

we hadden het trouwens gezellig aan tafel, niet dat dat een reden kan zijn. Ook is er nu niet ruzie ofzo....

maar tja, ik zit dus in dubio......laten zitten of toch maar overgeven?....

ik besef me nogmaals dat het heel onzinnig overkomt gezien andere grote problemen hier op het forum....

maar oke, dit is nu dus even iets wat me bezig houdt....:P
anoniem_91951 wijzigde dit bericht op 16-11-2009 12:59
Reden: leeftijd toegevoegd
% gewijzigd
Hoe oud is ze?
2,5
quote:gerbera77 schreef op 16 november 2009 @ 12:54:

Oke, dit is maar een heel klein probleempje in vergelijking met andere dingen die je hier leest....

Mijn dochter is een kleine eter. De afgelopen dagen heeft ze bijna alleen maar gedronken, soms wel drie bekers achter elkaar, eten hoeft ze niet.

Ik wil echter dat ze nu haar boterham op eet. Ze heeft een paar hapjes gegeten.

Ze zit nu nog aan tafel (bij mij in de kamer) maar ze vertikt het. Ik ben dus nu even bij haar weg gegaan en heb gezegd datze pas van tafel mag als ze haar brood op heeft.Tja en nu dus het punt; laat ik haar écht zitten? Misschien heeft ze écht geen honger? Misschien probeert ze me uit?.....geen idee dus...

Omdat ze niet een grote eter is ben ik snel geneigd om toe te geven maar als ik hoor dat ze op het kinderdagverblijf meestal 2 boterhammen eet dan moet 1 toch zeker kunnen?.....

we hadden het trouwens gezellig aan tafel, niet dat dat een reden kan zijn. Ook is er nu niet ruzie ofzo....

maar tja, ik zit dus in dubio......laten zitten of toch maar overgeven?....

ik besef me nogmaals dat het heel onzinnig overkomt gezien andere grote problemen hier op het forum....

maar oke, dit is nu dus even iets wat me bezig houdt....:P

Ja.. je komt er nu denk ik niet zo makkelijk onderuit.. tenminste niet als je wil dat ze je serieus neemt in het vervolg.

Mss kun je er nog een spelletje van maken? (een knuffel mee laten eten zogenaamd, of zelf 'heel stiekem' een grote hap nemen..)

Lijkt me beter om voortaan alleen te 'dreigen' met iets dat je waar kan maken. Bv. als je je brood niet opeet, dan geen snoepje vanmiddag, of geen sap maar water etc.

Succes
Als ze zoveel drinkt is er ook niet veel ruimte meer voor eten. Drinkt ze uit een gewone beker of een tuitbeker/antilekbeker?

Ben ook benieuwd hoe oud ze is. Maar eigenlijk kan ik je nu al zeggen, dat wat jij wilt met eten niet gaat lukken. Eten kun je (helaas) niet dwingen. En de strijd ga ik ook niet meer aan. Wel kan je invloed hebben door niet te veel drinken te geven, vooral niet voor het eten veel drinken geven. En soms een beetje toegeven door eten voor de tv, muziekje aan of voorlezen bij het eten.

En mijn kids eten op het kdv ook veel meer dan thuis. Jongste ontbijt 1 dag per week bij opa en oma en eet dan 2 (!) boterhammen, terwijl er thuis met moeite een halve ingaat.
Ik zou geen strijd beginnen over het eten. Wil ze niet eten, okee dan niet. Daarna ook geen extra ander eten.

Kinderen doen vaak op het KDV anders dan thuis en ik denk dat ze ook best wel een boterham kán eten. Maar ze wil niet, nou dan niet toch? Alles beter dan dat je er een strijd over krijgt en ze om niet toe te willen geven steeds langer niet eet. Als het geen probleem is dan is de 'lol' er waarschijnlijk snel vanaf.
Het is zoals het is
strijd om eten verlies je altijd! Vaak is voor de kleintjes eten (of beter Niet eten) het enige dat ze kunnen doen tegen alle volwassenen die in hun ogen alles mogen. Brood neerzetten tijd afspreken wanneer je het bord weer weg haalt en vooral geen strijd. Prijzen wat ze dan wel gegeten heeft en verder negeren. ALs het "niet eten" geen "leuke" reactie voor haar meer bij jou op roept gaat ze vanzelf weer eten. succes!!

(tenzij ze natuurlijk ziek is en geen honger heeft , immers wij volwassenen hebben ook wel eens geen honger en op de creche geldt "zien eten doet eten" dus eten kinderen per definitie meer.)
Als kinderen je ergens mee kunnen pakken, dan is het met eten. Ik ben er inmiddels achter dat, als je teveel een issue van het eten maakt, ze juist niet gaan eten.
Waar gaat het nu om? Om het 'winnen' van de strijd, of om haar gezondheid? Zijn er redenen om aan te nemen dat ze minder gezond is doordat ze haar boterham niet op wil eten?
(moet sneller leren typen ben alweer mosterd)
quote:MarijeMarije schreef op 16 november 2009 @ 12:59:

Als ze zoveel drinkt is er ook niet veel ruimte meer voor eten. Drinkt ze uit een gewone beker of een tuitbeker/antilekbeker?

Ben ook benieuwd hoe oud ze is. Maar eigenlijk kan ik je nu al zeggen, dat wat jij wilt met eten niet gaat lukken. Eten kun je (helaas) niet dwingen. En de strijd ga ik ook niet meer aan. Wel kan je invloed hebben door niet te veel drinken te geven, vooral niet voor het eten veel drinken geven. En soms een beetje toegeven door eten voor de tv, muziekje aan of voorlezen bij het eten.

En mijn kids eten op het kdv ook veel meer dan thuis. Jongste ontbijt 1 dag per week bij opa en oma en eet dan 2 (!) boterhammen, terwijl er thuis met moeite een halve ingaat.Dit wilde ik dus zeggen
Ja, dat vind ik echt.
Hoe pak je het aan?

Goedzo omdat ze al een paar stukjes op heeft. of boos omdat ze de rest niet wil?
Probeer duidelijk te maken dat goed eten belangrijk is (word je groot en sterk van, kan je beter spelen etc.), maar dat jij er absoluut geen probleem van maakt. Op die manier kun je voorkomen dat het een machtsstrijd wordt.

Prijs haar bij elk hapje de hemel in en als zij vindt dat het genoeg is, is dat ook zo. Na verloop van tijd eet ze misschien wel meer.

Bij ons werkt deze methode goed. Soms kies ik er ook voor om het gezamelijke eetmoment af te sluiten. "Jullie mogen van tafel, ga maar lekker spelen." Dan laat ik ondertussen wel de etensrestjes op tafel staan. Negen van de tien keer gaan tijdens het spelen ook de korstjes nog op. De tiende keer brengen we ze samen naar de eendjes.

Heel veel succes en eet smakelijk!
Smeer een halve boterham. Snij hem aan stukjes. Ga gezellig aan tafel zitten en klets over bloemetjes, bijtjes, tekeningen, knutsels, peuterschool. Alles behalve het eten. Is jouw boterham op? en de hare ligt nog? Gooi hem weg en probeer het morgen opnieuw.

Wil ze snoep? Dan zeg je dat ze dat niet krijgt vanwege de niet opgegeten boterham, mrgen nieuwe poging.

Géén issue van maken. Echt het komt goed... er sterft in NL geen kind aan ondervoeding.
O, mosterd dus... Sorry
wat snel al veel reacties!!

Ik heb er tot nu toe nooit een strijd van gemaakt omdat 'men' dat ook altijd adviseert!

Omdat ze al een aantal dagen bijna niets gegeten heeft maak ik me een beetje zorgen. (ook al zeggen ze dat drinken het belangrijkste is...)

Het gaat me dus niet zozeer om het winnen maar omdat ik zo graag zou willen dat ze iets eet....

ik zit nu te denken om haar van tafel te laten en met haar af te spreken dat ze eerst haar brood eet later vanmiddag voordat ze iets anders krijgt....

en maja, ik ben meestal heel positief hoor

maar zoals ik al aangaf; haar buikje zal zo leeg zijn.....en daarom wil ik het graag....
**Ze zit nu nog aan tafel (bij mij in de kamer) maar ze vertikt het. Ik ben dus nu even bij haar weg gegaan en heb gezegd datze pas van tafel mag als ze haar brood op heeft.**

Dit klinkt wel degelijk als strijd hoor!!
en omdat iedereen maar roept dat ouders tegenwoordig niet consequent genoeg zijn, heb ik het gevoel dus dat ik dat ook niet ben en dus een slechte moeder ben...
quote:Rooss4 schreef op 16 november 2009 @ 13:09:

**Ze zit nu nog aan tafel (bij mij in de kamer) maar ze vertikt het. Ik ben dus nu even bij haar weg gegaan en heb gezegd datze pas van tafel mag als ze haar brood op heeft.**

Dit klinkt wel degelijk als strijd hoor!!

dat is het ook....absoluut.....maar die strijd voer ik omdat ik graag wil dat ze wat in haar buik krijgt.....

ik zei net; buikje wil graag brood hebben, anders krijg je een zeer buikje. haar reactie; nee hoor....mijn buikje zegt niets...

ook wel weer humor.....
Tja. Ik maak waar nodig wel een strijd van eten.

Vandaag bijvoorbeeld. Jom is vorige week ziek geweest, knapte op, en toen kwamen opa en oma een weekendje oppassen, zodat Lief en ik weer eens bij konde tanken. ) (wat hard nodig was en heel leuk was). We kregen af en toe wat berichtjes door 'Hij gaat beter hoor, geen koorts meer en roept heel hard dat ie van de dokter niet hoefde te eten, als ie maar dronk.

Het hele weekend heeft ie dus geen boterham gegeten. Wel fruit, en koekjes, en snoepjes - want hee, opa en om azijn de lulligsten niet en ik snap heel goed dat ze geen strijd aan willen gaan - en vandaag moest Jom dus weer in het gareel.

En dat gareel houdt in dat er niet gespeeld wordt als het ontbijt niet op is. En dat ik em een keer of 10 terug heb moeten zetten bij zijn bord, maakt niet uit. Voor je ontbijt op is wordt er niet gespeeld, en dus ook niet gekeet, bord en beker moeten leeg.

Tuurlijk twijfelde ik wel even 'misschien heeft ie echt nog geen honger' maar uiteindelijk zag Jom in dat het menens was en was z'n bord binnen 5 minuten leeg.

Ha. Gewonnen!
Ik snap je erg goed, je maakt je toch zorgen als ze niets eet. Maar je moet maar denken, op het KDV eet ze wel en ze drinkt gewoon dus ze valt echt niet om. Peuters kunnen met best weinig eten toe.

O, en dat heen en weer slingeren tussen: ik ben te streng en ik ben niet consequent genoeg dat ken ik ook. Volgens mij is dat helemaal niet nodig, je denkt er goed over na en in andere dingen ben je vast wel consequent. Met eten werkt dat nu eenmaal anders.
Het is zoals het is
quote:gerbera77 schreef op 16 november 2009 @ 13:11:

[...]

dat is het ook....absoluut.....maar die strijd voer ik omdat ik graag wil dat ze wat in haar buik krijgt.....

ik zei net; buikje wil graag brood hebben, anders krijg je een zeer buikje. haar reactie; nee hoor....mijn buikje zegt niets...

ook wel weer humor.....

Jommetje:

"Ik niet eten brood, ik toch groeien! Kijk! Ik groei! Ik groei van lucht!"

Gerbera, ik begrijp je standpunt. Dat hele gedoe over consequent zijn valt nog niet mee. Je kunt proberen het consequent gezellig te maken als het etenstijd is, dan ben je volgens mij juist een leuke moeder.
Dat ga je niet redden en moet je ook niet willen. Je kunt je kind niet dwingen om te eten dus het is zinloos om het te proberen. Zij kan daar tot in lengte van dagen blijven zitten, maar als ze niet wil eten kun jij het haar niet door de strot duwen.

Je moet wel consequent zijn, maar dan door haar gewoon brood voor te zetten, gewoon zelf te eten, haar 1 beker drinken te geven en niet meer totdat ze haar brood opheeft (wat drinkt ze dan, als ze 3 bekers drinkt? Toch geen melk ofzo hoop ik? ) en haar brood weg te halen als etenstijd voorbij is.

Wat wou je doen? Het anders in haar mond proppen als ze er over 2 uur nog zit?
Bord opeten lijkt me trouwens onhaalbaar, bord leegeten is realistischer quote:gerbera77 schreef op 16 november 2009 @ 13:09:

en omdat iedereen maar roept dat ouders tegenwoordig niet consequent genoeg zijn, heb ik het gevoel dus dat ik dat ook niet ben en dus een slechte moeder ben...

Herkenbaar! Maar met eten ben ik heel inconsequent. Of misschien juist wel consequent: het is hier geen strijd. Ze hoeven hun bord niet leeg te eten, krijgen altijd vla als toetje. En de ene keer wordt er dan meer gegeten dan de andere keer. Oudste (4,5 jaar) moet wel 's morgen genoeg eten omdat hij naar school moet. Maar daar zijn op die leeftijd wel afspraken mee te maken, met 2,5 jaar lukt dat echt niet.

Mijn jongste heeft een jaar lang niet gegeten 's avonds. Alles hebben we geprobeerd. En op het moment dat ik het echt, echt losliet, me erbij neerlegde en besloot dat hij na een jaar nog steeds leefde en dus blijkbaar wel genoeg binnenkreeg, toen ging hij eten... Het is nog niet overweldigend en hij krijgt regelmatig een potje omdat hij dat heerlijk vindt, maar hij eet...

Lust jouw dochter misschien bananen, eierkoek, ontbijtkoek, soepstengels, ander fruit? Dat zijn ze dingen die we hier tussendoor geven en zien als "gezond tussendoortjes".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven