Sinterklaas-etentje

16-11-2009 09:34 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op pakjesavond organiseer ik dit jaar een etentje. We zijn met 6 en ik wil een beetje recepten in style serveren. Tis wel een etentje met haken en ogen wat er is er 1 vega en 1 alergisch voor choco, tomaat en peer. Kunnen jullie me helpen met een meer-gangen menu?

amuse

voorgerecht

hoofdgerecht

nagerecht (iets met sinasappel en speculaas ijs oid)

irish-coffee / bisschopswijn oid

Ik heb zowiezo ook nog ertensoep al weet ik niet waar en of ik dat kan inpassen.
Jammer dat het vegetarisch moet worden. anders had je best een paardenbiefstukje kunnen serveren

Je kunt iets met spanje doen (lekkere tapas als voorafje)

De amuze inpakken in een minizak.

Komkommer in lange plakken schaven en in de vorm van een staf opmaken.

inderdaad iets met mandarijntje (appeltjes van oranje)

De vegetariër een marsepijnen varkentje geven.

ik denk er nog even verder over na.
Ik wilde als toetje zwarte pieten pudding (chocolade pudding met slagroom en smarties, kan dat best op een piet lijken) voorstellen maar uhuh.. dat wordt dan dus toch lastig.

Ik weet niet hoe chique je het wilt maken? Anders zou je ook als voorgerecht een broodje met zuurkool en worst kunnen maken en als hoofdgerecht dan erwtensoep met roggebrood.

Sint komt dit jaar ook bij mij op bezoek en de familie blijft dus ook eten. Lees dus verder mee.
Oh sorry had het vegetarische deel vergeten..
quote:Caro127 schreef op 16 november 2009 @ 09:48:

Oh sorry had het vegetarische deel vergeten..en er is er een allergisch voor chocolade
Eet de vega wel vis? Dan maakt het alweer makkelijker..
Hoe sjiek moet het zijn? Sinterklaas roept bij mij toch altijd een gourmet- of kaasfondue-gevoel op met warme chocolademelk en speculaasbrokken. Comfortfood zeg maar....

Maar als het sjieker moet:

Als amuse iets spaans idd, 3 gamba´s met knoflooksaus in een borrelglaasje, zoiets

voorgerecht licht soepje, gazpacho bijvoorbeeld

hoofdgerecht toch iets kaasfondue-achtigs misschien? Anders zou ik voor bijvoorbeeld hertenbiefstukjes gaan, maar dan moet je voor de vegetarier iets anders verzinnen natuurlijk.

Als nagerecht kruidnotenparfait, eventueel met gecaramelliseerde sinaasappelpartjes (met cointreau). Of een cheesecakeje met een bodem van speculaas, roomkaas, paar verkruimelde pepernoten erdoorheen, dat soort dingen. Lekkere spaanse PX sherry erbij.
Oh, de gazpacho valt ook af zie ik, tomatenallergie...

Hip erwtensoepje dan misschien? Maar ik zou hem niet te zwaar maken dan.
Trouwens: Je kunt met witte chocolade een fantastische chocolademousse/souffle maken.. Serveren met wat Grand Marnier/ Sinaasappelsaus.
Ik zou lekker gaan gourmetten of fonduen. Kan iedereen zelf rekening houden met wat ie wel/niet lust/mag, je kan uuuren tafelen en als jullie ook cadeautjes en gedichtjes doen, dan kan dat lekker tussendoor.

En dan als toetje speculaasijs ofzo... paar mandarijnpartjes erin. Of die pepernotenparfait, ook lekker!
Spaans eten is over het algemeen wel erg vet. Wij hebben vorig jaar Spaans eten als thema gehad voor oud-op-nieuw, veel olijfolie en veel frituren.

http://www.recepten.net/spaans.html

Kun je niet beter een buffet maken? Dan zet je vanalles en nog wat neer en hoef je niet met ieder bord apart rekening te houden.

Als nagerecht kun je ook een gewone cake bakken en met marsepein een zwarte pietje of een mijter/staf erop fabriceren.
FF snel. Heeft iemand het recept voor zo'n parfait voor me?

K dacht ook al aan quiche. Kan er dan meerdere maken. Met noten / kaas en een met chorizo oid.

Vega eet ook liever geen vis.
Amuse: witlofbootjes gevuld met roomachtige kaas en partje mandarijn

Wortel-koriandersoep

Paella

Sinaasappelijs met warm stukje boterletter en speculaassaus

Bisschopswijn met in een juten zakje chocolademuntjes, schuimpjes, borstplaat

En natuurlijk het menu in gedichtvorm geschreven!
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ik heb een recept thuis, dat is een recept voor speculaasparfait, waarin ik dan de speculaasjes vervangen heb voor kruidnootjes. Als je googled kom je genoeg recepten tegen.
Bij onze benzinestation heb je van die mini schatkistjes met ijs (chocolade/vanille). Je kan het ijs eruit halen en het kistje als verrassing gebruiken voor een amuse of om je toetje in te doen.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Amuse: gerookte eendeborst met kruidige sinaasappelmarmelade

Voorgerecht (maar kan ook als vleesvervanger bij het hoofgerecht): Uit het topic 'Halloumi recept?'quote:Petrokia schreef op 05 december 2008 @ 12:41:

Hier ook een grote haloumi fan. Hier een recept van mijn heldin Donna Hay:

Voorgerecht: Haloumi in wijnbladeren:

4 grote wijnbladeren

olijf olie om in te vetten

250 gr haloumi kaas in 4 plakken gesneden

2 eetl oregano blaadjes

2 eetl citroen rasp

verse zwarte peper

2 vleestomaten in plakken - kan je vanwege allergie vast vervangen door (liefst zelf) geroosterde paprika

wat rucola

Oven voorverwarmen op 180 gr. De wijnbladeren bestrijken met de olijf olie. Plaat een plak haloumi op elke blad, strooi er oregano blaadjes, citroen rasp en zwarte peper overheen. Vouw het blad verder om de kaas heen. Plaats de pakketjes op een bakplaat met bakpapier in de oven. 10 Minuten bakken tot de kaas gesmolten is.

Warm serveren met de tomaten en rucola. Eventueel nog wat olijf olie er over heen druppelen.

Mmm, heerlijke combi van warme kaas, tomaat en rucola.

Succes.Hoofgerecht: vegetarische hutspot (aardappel, ui, wortel) met crème fraiche, knoflook en bieslook. Een vegetarische rookworst of vegburger voor de vegetariër en hache van paardenvlees voor de rest. Als je niet van hutspot houdt, kan je ook krieltjes (niet van marsepein!) en geglaceerde worteltjes serveren met een stukje vlees(vervanger).

Nagerecht: Sinaasappel-pepernotenijs met worteltjestaart
Kaasfondue!

Heb je geen voorgerecht of toetje meer nodig.
quote:absoluteEinstein schreef op 16 november 2009 @ 10:27:

Kaasfondue!

Heb je geen voorgerecht of toetje meer nodig.

Hahahahahah, AE, zet dan meteen het topic erbij hihihi.

Ik ben ook wel van de kaasfondue, geloof alleen dat ik het zo vaak met vriendinnen en exen heb gedaan dat ik er niet meer mee kan komen.

Laatste keer kaasfondue, voor het eerst in een broodje gedaan, de jaren ervoor altijd gewoon in een kaasfonduepan.

Briljant! Kaasfondue in een broodje! Werkelijk

Dat zijn dingen waar ik dus nooit op zou komen, maar die er geweldig uitzien. En zoals je het ook serveert, ik krijg er honger van!

Vragen:

Wat voor brood heb je gebruikt?

Neem je zo'n pakje kaas voor kaasfondue en smelt je dat in de pan en giet je het dan over in het brood?
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
quote:xDoortjex schreef op 16 november 2009 @ 18:47:

Briljant! Kaasfondue in een broodje! Werkelijk

Dat zijn dingen waar ik dus nooit op zou komen, maar die er geweldig uitzien. En zoals je het ook serveert, ik krijg er honger van!

Vragen:

Wat voor brood heb je gebruikt?

Neem je zo'n pakje kaas voor kaasfondue en smelt je dat in de pan en giet je het dan over in het brood?

Ik had een harde Italiaanse bol bij de bakker gekocht, zo groot mogelijk. Uithollen, de vulling had ik zelf niet gebruikt maar op zich kan je die uiteraard ook nog gebruiken. Kapje bewaren en erop doen, serveert leuk zo'n bolletje per persoon. De buitenkant heb ik erna wel opgegeten, heerlijk met die kaas die er nog een beetje in zat.

Je kan gewoon een pakje opwarmen en dan in het broodje schenken. Of zelf kaasfondue maken. Ik zal 3 van mijn favoriete zelfgemaakte kaasfondue vandaag eens opschrijven. Zal ik later hier of op het kaasfondue topic van AE plaatsen.

Een ervan is een kaas/tomatenfondue. Moet wel iedereen van tomaat houden alleen.
Mv, super bedankt weer! Ik zie uit naar je recepten!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Ziet er werkelijk top uit Mylene! Helaas ben ik niet zo'n keukenprinses. Dit jaar maar eens uit eten met de kinderen.

Heb uiteindelijk gereserveerd bij restaurant Panama. Daar hebben ze die avond zingende pieten die kadootjes uitdelen, en onze kids mogen er gratis eten. Echt ideaal!
quote:Caro127 schreef op 16 november 2009 @ 09:48:

Oh sorry had het vegetarische deel vergeten..

Die broodjes (lekker volkoren) met (vega) worstjes, zuurkool en lekker mosterd en evt. mayo met yoghurt i.p.v. boter is inderdaad lekker.

Anders zonder worstjes kan kaas en heel fijn gesnipperde ui bij de zuurkool heerlijk zijn.

Ik denk dat ik morgen een zuurkoolschotel maak. Ik heb er nu al zin in.
Als nagerecht zou je sinaasappel-kwarktaart met een bodem van speculaas kunnen maken.

Je zou enkele tapas kunnen maken. Dat is Spaans.

Erwtensoep? Met roggebrood en katenspek erbij een hoofdgerecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven