Een hele lange lap met tekst.

20-11-2009 02:44 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Okee nou mischien snap ik het niet helemaal hoe het forum werkt maar mischien kan iemand mij dit even uitleggen.

Ik lees regelmatig verhalen en dan staan er reacties bij die ik niet snap. Bijv: Wat onleesbaar door de lange tekst. Nou kan het aan mij liggen maar dat moet toch iemand helemaal zelf weten hoe lang die tekst word. Je kunt toch je tekst over gevoelens niet even inkorten omdat iemand vind dat ie dan te lang bezig is met lezen.

Reageer dan niet en klik verder zal ik zeggen.

Of een andere reactie die ik regelmatig lees: Wat wil je nou.

Terwijl er duidelijk in de tekst staat dat diegene even van zich af wil schrijven. Lijkt mij ook heel duidelijk toch.

Misschien begrijp ik het verkeerd maar leg het dan even uit. Ik irriteer me er mateloos aan.

Groetjes
Meid, al schrijf je een tekst zo lang als In de ban van de Ring. Als ik echt wel, worstel ik me ook daar doroheen. Maar, en dit is al een paar keer aangehaald, de meeste mensen ergeren zich aan het ontbreken van leestekens, alinea's en een heldere tekstopbouw.

Ik snap best dat niet iedereen volleerd tekstschrijver is en dat je in je verdriet en emoties daar ook niet zo op let, maar als je echt serieuze en nutiige reacties wilt, is het echt aan te raden op te letten op hoe iets overkomt op de anderen.
Nee, dat staat er meestal zo:

quote:Kwarktaart schreef op 20 november 2009 @ 09:34:

Ja, en er staat zo vaak onzin-informatie in; "me vriend ze moeder hep een hond en die is ook nie lief tegen me altijd bijte in me scheenbeen toen d8 ik al dat ze moeder me ook niet aardig vondt ze stoken het beesie gewoon tege me op weet je en das nie leuk nie hoor"

Heeft niemand wat aan.
Ik ben old skool opgevoed, met spreekwoorden als 'spreken is zilver, zwijgen is goud'. Vond ik altijd ongelofelijk stom omdat ik de enige in mijn klas was die ook zo archaïsch sprak. Nu denk ik daar weleens glimlachend aan terug als ik in de eerste tig posts in reactie op iemands net blootgegeven overweldigende smart alleen maar gevit lees.

Het zegt namelijk nogal wat over je, als je iemand die helemaal leegloopt van verdriet vanaf je veilige bureaustoel thuis om haar oren durft te slaan met ongeremde anonieme botheid. Ik vraag me weleens af hoe sociaal arm de mensen die dat bon ton vinden in de realiteit reageren op mensen die zo vol verdriet zitten dat ze het even niet meer zo lekker krijgen samengevat.
Mooi geschreven Twinkeling.
quote:twinkeling schreef op 20 november 2009 @ 09:53:

Ik ben old skool opgevoed, met spreekwoorden als 'spreken is zilver, zwijgen is goud'. Vond ik altijd ongelofelijk stom omdat ik de enige in mijn klas was die ook zo archaïsch sprak. Nu denk ik daar weleens glimlachend aan terug als ik in de eerste tig posts in reactie op iemands net blootgegeven overweldigende smart alleen maar gevit lees.

Het zegt namelijk nogal wat over je, als je iemand die helemaal leegloopt van verdriet vanaf je veilige bureaustoel thuis om haar oren durft te slaan met ongeremde anonieme botheid. Ik vraag me weleens af hoe sociaal arm de mensen die dat bon ton vinden in de realiteit reageren op mensen die zo vol verdriet zitten dat ze het even niet meer zo lekker krijgen samengevat.

Hm. Met enig schaamrood op de kaken moet ik je hier dan ook wel weer gelijk in geven.

Maar toch... als ik dan weer zo'n topic lees, verlies ik de controle over mezelf ben ik bang...
quote:Starshine schreef op 20 november 2009 @ 09:40:

Nee, dat staat er meestal zo:

[...]

Hmm shit ik dacht dat ik wel een aardig woordje tokkie kon spreken.....

Twinkeling, in de realiteit kom ik die mensen niet tegen (ligt misschien aan mij).

Hier op het forum kom je zoveel verschillende mensen tegen, ik ben soms echt verbaasd over wat hier allemaal geschreven wordt (en hoe).

En dan heb ik het alleen over de extreme gevallen zoals ik in mijn voorbeeld omschrijf (paar posts eerder).
anoniem_63849 wijzigde dit bericht op 20-11-2009 10:11
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Het is heel makkelijk om de controle te verliezen hoor Kastanjez. En iedereen doet dat zo nu en dan. En gelukkig maar, want dat maakt het forum ook vaak juist weer zo ontzettend waardevol. Als je kijkt naar het topic over wat mensen zeggen, maar in het echt heel anders denken of doen (van Nijn volgens mij, maar dat weet ik niet zeker) dan staat daar bijvoorbeeld ook in dat mensen vaak begrip tonen voor ellende waar ze helemaal geen (of lang niet zoveel) begrip voor hebben. Doordat je op internet minder geremd wordt kun je veel makkelijker zeggen wat je ècht vindt. Daarmee krijg je op het forum vaak een veel helderder beeld van hoe de wereld ècht aankijkt tegen je probleem en dat kan weleens een aardige wake up call opleveren .

Maar zodra je alléén nog reageert omdat andersmans ellende jouw vermaak is, en de voorstelling je even niet aanstaat kan het wat mij betreft toch geen kwaad om je even achter je oren te krabben.
ach , ik denk maar zo:

te veel meningen, te veel ego ,te veel tekst ,te veel info, te weinig info, te weinig leestekens.

Overal waar "te" voor staat is in jouw ogen te.

Laten nou eigen waarden en normen het "te" creëren ? Plak daar nog ego en "de leukste thuis" op...

Er kunnen inderdaad nogal verschillen zijn in mijn waarden en normen en die van anderen.

Ik denk idd dat hier mensen zijn die hun topic laten voor wat het is en niet meer reageren door het direct oordelen en veroordelen van hun verhaal .
quote:Kwarktaart schreef op 20 november 2009 @ 10:05:

Twinkeling, in de realiteit kom ik die mensen niet tegen (ligt misschien aan mij).

Natuurlijk kom je die mensen tegen. Ieder mens heeft namelijk in zijn of haar leven tegenslagen. Maar 'in het echt' zijn mensen héél erg selectief met wie ze dat delen. Omdat wanneer je een dergelijke reactie in het echt zou krijgen, je van ellende helemáál niet meer zou weten waar je het moet zoeken.

Aan dat schrijven van 'me' zullen we met zijn allen waarschijnlijk gewoon moeten wennen. Zoals er ooit mensen hun panty volledig in de knoop hadden zitten toen 'des middags' verbasterde naar 's middags. Onze taal leeft. En wij worden oud. Deal with it. (Rechtstreeks gekopieerd uit de preek die ik mezelf en mijn kromme tenen tig keer per dag geef. Tevergeefs overigens, want die topics klik ik alsnog weg.)
quote:Kwarktaart schreef op 20 november 2009 @ 09:32:

Het ligt aan het ontbreken van hoofdletters, punten, komma's en alinea's.

Daarmee kun je een lange tekst een stuk leesbaarder maken.

En spelfouten en kromme zinnen lezen vervelend.

Dus; een nieuwe forumregel moet zijn: eerst een cursus tekstschrijven volgen voordat je een topic mag openen. Ik ben tekstschrijver van 'beroep'... moet ik nou serieus nog een cursus gaan volgen? Hoezo laagdrempelig...
Ik ben natuurlijk wel een softie, maarre...

als een topic je niet interessant genoeg is, of te lang is... dan kun je natuurlijk ook niet reageren en naar een ander topic gaan...
Tja.

Als er zo'n enorme lap tekst, zonder leestekens en alinea's in de openingspost staat, dan haak ik af. Ik heb daar geen geduld voor, want voor mij is het dan onleesbaar. Ik reageer er dus ook niet op.

Anderen lezen daar heel makkelijk doorheen en nemen die moeite wel zich in het verhaal te verdiepen en erop te reageren.

Weer anderen vinden het ook niet leesbaar en reageren wel om alleen te zeggen dat het niet leesbaar is.

Maar hee, dat heb je op een openbaar forum. Ieder zijn eigen manier van schrijven, lezen en reageren. Dat mag namelijk. Goh, het lijkt bijna op het echte leven.
quote:twinkeling schreef op 20 november 2009 @ 10:11:

[...]

Natuurlijk kom je die mensen tegen. Ieder mens heeft namelijk in zijn of haar leven tegenslagen. Maar 'in het echt' zijn mensen héél erg selectief met wie ze dat delen. Omdat wanneer je een dergelijke reactie in het echt zou krijgen, je van ellende helemáál niet meer zou weten waar je het moet zoeken.

Ja dat is hoe ik het bedoelde. De mensen die hun verdriet/nare momenten met mij delen zijn alleen de mensen die dicht bij me staan zoals vrienden en familie. Daar zou ik nooit bot op reageren.
quote:Kwarktaart schreef op 20 november 2009 @ 10:16:

Ja dat is hoe ik het bedoelde. De mensen die hun verdriet/nare momenten met mij delen zijn alleen de mensen die dicht bij me staan zoals vrienden en familie. Daar zou ik nooit bot op reageren.Wat maakt het voor jou ok om op mensen die verder van je af staan wèl bot te reageren?
Nou @soepkip, wat vind je van al deze informatie???
quote:twinkeling schreef op 20 november 2009 @ 10:18:

[...]

Wat maakt het voor jou ok om op mensen die verder van je af staan wèl bot te reageren?Ik ben hier ook heel benieuwd naar... goede vraag twinkeling
quote:twinkeling schreef op 20 november 2009 @ 10:18:

[...]

Wat maakt het voor jou ok om op mensen die verder van je af staan wèl bot te reageren?

Nee dat is helemaal niet ok en dat doe ik ook niet.

Ik wil alleen zeggen dat hier op het forum mijn verbazing weleens zo groot is dat ik niet serieus kan reageren.

Zoals ik had aangevuld in een eerdere post van van mij, geldt dat alleen in hele extreme gevallen waar het in mijn ogen om een non-issue gaat (zoals mijn voorbeeld eerder).

Op topics waar mensen echt verdrietig zijn zal ik heus niet bot reageren. Als ik niks met de openingspost kan reageer ik gewoon niet in dat geval.

Moet nu weg dus kan niet meer verder reageren....
Soepkip slaapt nog na een nachtdienst!
Vroeger werkte ik wel eens via het uitzendbureau. En sommigen van die tijdelijke collega's spuiden op dag 1 hun hele levensverhaal (ook nog eens überzielige verhalen, je kent het wel).

Dan zaten met zo'n hele groep uitzendkrachten te lunchen en een zo'n vrouw (meestal vrouw) zat dan honderduit te vertellen over haar ex die haar stalkt en haar vriend die in de bak zit en haar opa die haar misbruikt heeft etc etc). In zo'n groep zag je dan meteen een tweedeling ontstaan. Een groep die met de huilie meepraat, het zielig vind en met hun eigen erge verhalen op de proppen komt, en een groep die het zichtbaar opgelaten aanhoort.
Ik vind het irritant dat mensen een topic openen en dan niet meer reageren! Zal ik daar een topic over openen? Met een hele lange tekst en spelfauten.
quote:Starshine schreef op 20 november 2009 @ 10:28:

Vroeger werkte ik wel eens via het uitzendbureau. En sommigen van die tijdelijke collega's spuiden op dag 1 hun hele levensverhaal (ook nog eens überzielige verhalen, je kent het wel).

Dan zaten met zo'n hele groep uitzendkrachten te lunchen en een zo'n vrouw (meestal vrouw) zat dan honderduit te vertellen over haar ex die haar stalkt en haar vriend die in de bak zit en haar opa die haar misbruikt heeft etc etc). In zo'n groep zag je dan meteen een tweedeling ontstaan. Een groep die met de huilie meepraat, het zielig vind en met hun eigen erge verhalen op de proppen komt, en een groep die het zichtbaar opgelaten aanhoort.

En wat is dan het verschil in de reactie? Ik bedoel of je nu voor je gevoel bij de meepraters of opgelatenen voelt? Je hoeft toch niet door oordelen en veroordelen afstand te nemen van een gelezen verhaal? Je kan daar wel voor kiezen en in mijn ogen zegt dit kiezen hiervoor , iets over jezelf.

Je kan ook besluiten: "not my cup of tea"? Juist op een forum kan dat.

Het punt is denk ik dat als je die mensen irl spreekt je geen leestekens, hoofdletters, alinea's e.d. nodig hebt omdat lichaamstaal, stemgebruik en adempauzes deze vervangen. Op een forum kun je deze lichaamstaal niet overbrengen en gelukkig hebben we daar leestekens voor. Zodoende kan je je beter utidrukken op papier, (of op een forum), ik denk dus dat het zeker terecht is dat sommige mensen zich beklagen over een vage tekst.

Maar dat betekent niet dat er zo ontzettend gemeen gereageerd hoeft te worden. Ik ben persoonlijk van mening dat het ook een stuk genuanceerden kan.
quote:vivelle schreef op 20 november 2009 @ 10:46:

[...]

Het punt is denk ik dat als je die mensen irl spreekt je geen leestekens, hoofdletters, alinea's e.d. nodig hebt omdat lichaamstaal, stemgebruik en adempauzes deze vervangen. Op een forum kun je deze lichaamstaal niet overbrengen en gelukkig hebben we daar leestekens voor. Zodoende kan je je beter utidrukken op papier, (of op een forum), ik denk dus dat het zeker terecht is dat sommige mensen zich beklagen over een vage tekst als leestekens ontbreken.

Maar dat betekent niet dat er zo ontzettend gemeen gereageerd hoeft te worden. Ik ben persoonlijk van mening dat het ook een stuk genuanceerder kan.
Ik wilde eigenlijk mijn tekst wijzigen maar heb mezelf gequote, sorry bij deze voor de forum vervuiling ;)

Waar ik me overigens aan erger is het niet werken van de smiley's!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven