Bruiloft 'etiquette'

20-11-2009 13:52 121 berichten
Er zijn al meerdere topics omtrent bruiloftsperikelen, dus deze kwestie zal al eens aan bod geweest zijn. Maar goed, hier mijn 'kwestie'. Mijn vriend en ik zijn uitgenodigd op de bruiloft van een oude vriend van hem, oude vriend in de zin dat ze nu niet meer zo hecht met elkaar zijn als een aantal jaren geleden. Nu zijn we uitgenodigd voor de huwelijksvoltrekking en het feest, en tussen deze beide 'events' zit een halve dag. En die halve dag moeten we maar zelf zien op te vullen, het is in een ander deel van het land, dus we gaan ook niet zomaar even heen en weer naar huis.

Mijn vriend (en ook zijn andere vrienden) vinden deze constructie nogal aso, maar boys will be boys, ze houden hun mond er verder over. Zou ik ook wel doen in hun plaats, maar onderling hebben mijn vriend en ik wel verbazing uitgesproken over deze actie. Uiteraard is het vriendelijk dat we worden uitgenodigd, het is hun dag, dus ga je als gast daar netjes in mee en zeur je nergens over. Maar zelf denk ik: dat doe je toch niet, mensen aan het begin van de middag uitnodigen en vervolgens tot negen uur in de avond het zelf laten uitzoeken. Ik heb dit ook verder nooit meegemaakt, ik was of voor een hele dag uitgenodigd, of voor de receptie of alleen voor het feest in de avond. Ik ben nooit voor onderdelen van een bruiloft uitgenodigd, waarbij er dan een dagdeel tussen zat.

Overigens in dit geval ga ik er overdag niet heen, ik kom pas voor het feest in de avond. Helaas kan mijn vriend dit niet maken en gaat met wat vrienden er maar een leuk dagje van maken (nadeel is wel weer dat het kostenplaatje enorm oploopt op deze manier, je zit al met bachelorfeest kosten, bruiloftscadeau en vervoerskosten, dan komt er ook nog lunch en diner bij, al met al een duur dagje). Ik vind het ook zonde van een hele dag vrij nemen, vandaar dat ik later wel gewoon aansluit.

Ben ik nou raar, of is dit een beetje aso, of juist heel normaal en heb ik het toevallig nog niet eerder meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden laatst onze eigen bruiloft en bij ons waren daggasten er de gehele dag bij (ceremonie, eten, feest) en avondgasten alleen op het feest. Ik heb nog niet veel bruiloften gehad, maar waar ik was, was dit ook zo. Leek mij dus normaal.

Maar dat blijkt niet zo te zijn, een vriendin van me zei dat dit de eerste bruiloft was, waar ze als daggast echt de hele dag aanwezig was. Zij had tot nu toe (en ook bij haar eigen bruiloft) bruiloften gehad, waar het eten met een select groepje is en de daggasten, zich zelf ergens moeten vermaken.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt, maar vond het helemaal niet erg. Ook wij zaten in een wildvreemde stad/dorp. We zijn gewoon gezellig gaan winkelen, kopje koffie gedaan, savonds met wat andere gasten die niet mee mochten eten ergens wat gaan eten (iets simpels) en 's avonds naar het feest toe.

Het hoeft niet duur te zijn, je kan ook gewoon een broodje halen en savonds een frietje/pizza doen.

Ik vind het ook helemaal niet aso. Het is toch eigenlijk ook een "eer" als je gevraagd wordt om erbij te zijn?

Maar dat is mijn mening
Volgens mij komt dit heel veel voor. Wij plannen onze bruiloft ook zo. Het is leuk als mensen 's avonds op het feest komen en dan is negen uur een mooie tijd want dan kunnen ze eerst nog naar hun werk of wat dan ook doen eten, omkleden en naar het feest. We nodigen ook iedereen uit voor de huwelijksvoltrekking, maar ik ga ervanuit dat niet iedereen dan komt omdat er inderdaad dan een gat zit van een aantal uren.

Om voor iedereen ook eten te betalen, dat gaat heel erg in de papieren lopen, dus dat doen we dan niet. De huwelijksvoltrekking is midden in de stad dus mensen kunnen komen en dan eventueel in de stad wat gaan eten en dan naar het feest, maar ze kunnen ook gewoon besluiten om alleen naar feest te gaan. De meeste mensen komen uit de buurt die kunnen ook weer naar huis of naar hun werk tussendoor.

Gasten die van heel ver komen die we er graag de hele dag bij hebben nodigen we uit als daggast.

Volgens mij is het volkomen normaal en sociaal geaccepteerd om in jullie geval aleen 's avonds te gaan hoor.
Vaak is het zo dat de ceremonie op het gemeentehuis /in de kerk openbaar is, dus dat je daar standaard voor wordt uitgenodigd (ongeacht de band met het bruidspaar) en dat er bij andere onderdelen wel gekozen wordt wie wel/niet een uitnodiging krijgt.

Wat voor jullie nu met name ongelukkig is, is dat de ceremonie op het gemeentehuis zo vroeg op de dag is, waardoor er idd een groot gat val tussen de ceremonie en het feest.

Ik denk dat jullie het zo goed opgelost hebben.

Ik heb het zo idd. wel vaker meegemaakt en hebben het dan idd op eenzelfde manier als jullie opgelost.
Het lijkt me in ieder geval niet praktisch. Als ik een uitnodiging voor zo'n feest zou krijgen, dan zou ik of alleen naar de huwelijksvoltrekking gaan of alleen het feest. Wat moet je in vredesnaam in die tussentijd gaan doen als je ver weg woont?
Bij de organisatie v mijn eigen bruiloft heb ik bewust om deze reden een andere volgorde gekozen (plechtigheid/knalfeest met borrel en happen/diner met intimi), maar je hoort het vaker.

Ik zou er niets iets van zeggen nee, maar ik moet wel bekennen als ik voor een dergelijke "constructie" zou worden uitgenodigd, zou ik me zeker niet verplicht voelen om de avond ook te komen. zou zeker niet tussendoor in de pizzeria gaan zitten.
Computer says nooooo
Niks aso's aan hoor. Is heel normaal. Moeten ze dan alle kennissen ook de hele dag gaan vermaken? Ik vind het nogal aso omdat van het bruidspaar te verwachten.
Hoe doe je dat eigenlijk als je kindjes hebt en je bent voor de hele dag (dus ook het feest) uitgenodigd?
En om even terug te komen op je vraag, ik vind het ook niet aso, volgens mij is het vrij normaal alleen een beetje onhandig.
Tja je nodigd nu eenmaal niet iedereen uit voor je eten, dus kan me voorstellen dat er dan wat tijd tussen zit. Wat is het probleem, jij gaat pas in de avond en de mannen gaan er een leuke dag van maken. En tja dan loopt zo'n dag in de papieren, maar daar ben je zelf bij. Lunch en Diner kun je zo duurmaken als je wilt. En als je ver weg woont van die kennis, heb je nu eenmaal dat je je even moet vermaken. big deal.
Volgens mij is het heel normaal. Wij kiezen er niet altijd voor om naar de ceremonie te komen. Ligt aan de relatie met degene die trouwt. Het is in ieder geval niet aso.

Voor de ceremonie wordt je inderdaad vaak standaard uitgenodigd. Daarnaast volgt meestal een speciale uitnodiging voor een eventuele receptie of feest.

Het is volgens mij ook heel gebruikelijk om niet naar de ceremonie te gaan en alleen voor het feest te komen. Ik kan me niet voorstellen dat een bruidspaar daar problemen mee heeft.
Nog nooit meegemaakt. Ik heb wel meegemaakt dat wij ons een paar uur moesten vermaken (tussen stadhuis en eten in...de bruid en bruidegom gingen in die tijd foto's maken...) en zijn de stad in gegaan.

Bij 'ons' (ik ben surinaamse) is het eten en het feest eigenlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden... dus alle gasten eten eigenlijk mee
Perfectionisme is niet perfect...
Ik vind het niet aso. Op mijn bruiloft waren mijn vrienden uit een andere stad ook bij de ceremonie, receptie en vervolgens op het feest. De tijd tussen de receptie en feest hebben wij gegeten met alleen ouders en getuigen en de rest van de gasten zijn elders een hapje gaan eten. En zo heb ik het vaker meegemaakt. Verder eens met Pilous.
Wij hebben het ook wel eens gehad hoor. Bruiloft aan andere kant van het land. Tussendoor inderdaad onszelf vermaakt en ergens gaan eten.

Dit kan je zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt natuurlijk.

Anderzijds heb je natuurlijk zelf de keuze of je ook naar de huwelijksvoltrekking gaat of niet.
quote:Pilous schreef op 20 november 2009 @ 14:02:

Niks aso's aan hoor. Is heel normaal. Moeten ze dan alle kennissen ook de hele dag gaan vermaken? Ik vind het nogal aso omdat van het bruidspaar te verwachten.Maar dan hoeft het bruidspaar toch ook niet te verwachten dat alle gasten en op de huwelijksplechtigheid zijn en op de feestavond?
Ik zie eigenlijk geen probleem. Je hebt het toch prima opgelost zo? En aso vind ik het helemaal niet nee. Veel plezier iig op het feest!
quote:traincha2 schreef op 20 november 2009 @ 14:11:

[...]

Maar dan hoeft het bruidspaar toch ook niet te verwachten dat alle gasten en op de huwelijksplechtigheid zijn en op de feestavond?Ik denk ook niet dat het bruidspaar dat verwacht.
Ik heb het nooit meegemaakt, maar ik zou zelf de keuze maken om alleen 's avonds te gaan, denk ik.

Met name omdat de verhoudingen niet zo close zijn.

In dat opzicht vind ik het vreemd dat je vindt dat je vriend het niet kan maken om niet naar de huwelijksvoltrekking te komen, maar dat het bruidspaar hem pas 's avonds terug wil zien.

Wel lief hoor, maar het kost hem een hele dag en hij moet overdag extra kosten maken.
quote:Frutje schreef op 20 november 2009 @ 14:13:

[...]

Ik denk ook niet dat het bruidspaar dat verwacht.Dat zal ook vast niet nee.
Wat is er zo aso aan?

Dat ze hun eigen locatie kiezen, en niet een locatie die wat practieser is?

Dat ze op een tijdstip trouwen die hun (of de burgelijkestand/kerk) het beste uitkomt?

Dat ze liever veel mensen tijdens de trouwerij en feest uitnodigen, dan weinig mensen een hele dag?

Ja, het is vervelend voor jullie, dat je je daar even vermaken moet, maar kom op he.

De mannen kunnen het natuurlijk overdag ook zo duur maken als ze zelf willen.

(gesmeerd bammetje van thuis mee. Bakkie koffie in de plaatselijke Hema)

Of maak er gewoon een enorm leuke dag van en neem de kosten voor lief (en dan niet denken van... o, maar de bruiloft heeft 100,- euro extra gekost, nee de mannen besparen geld door een vriendendag te combineren met die bruiloft, dat is dus maar 1x vervoer enz ipv 2.

Ik zou me er niet zo druk om maken, en je hoeft niet heen toch? Je wil heen.
Wij hebben het ook wel eens meegemaakt,dit jaar nog zelfs en als het aan mij lag was ik alleen naar het feest gegaan en toen ik dat eens liet ontvallen vroeg de bruidegom verschrikt of we dan niet naar de kerk kwamen.

Nu was het niet in een heel ander deel van het land maar toch zeker wel 45 minuten rijden hier vandaan maar omdat de bruidegom er nadrukkelijk om vroeg zijn we wel gegaan.

Ik had de uitnodiging als zodanig gelezen dat we alleen voor het feest uitgenodigd waren maar wat hier eerder ook al gezegd wordt de huewlijksvoltrekking is openbaar en iedereen is welkom maar dat wist ik eerst dus niet.

Andere vrienden van het bruidspaar (of eigenlijk meer van de bruidegom) zijn alleen s'avonds gekomen en dat werd niet echt op prijs gesteld maar ik begreep het wel want zo'n trouwceremonie vind ik ook niet echt de moeite waard om bij aanwezig te zijn als het bruidspaar niet heel dicht bij je staat.

Bij een eerdere bruiloft van een nicht van vriend die we dus 1x per jaar ofzo maar zien hebben we ervoor gekozen om alleen naar het feest te gaan.
Ik ben ooit door vrienden alleen voor de avond uitgenodigd en niet voor de hele dag ivm de kosten die te hoog werden voor hen. Hier waren ze heel eerlijk in en ik ben uiteindelijk zelf naar het stadhuis gegaan en 's avonds naar het feest.

Maar dat was hier in de stad, dus deed ik dat wel.

Had ik er een aanzienlijk stuk voor moeten reizen, dan was ik alleen 's avonds naar het feest gegaan.
quote:keeprunning schreef op 20 november 2009 @ 13:57:

Wij hadden laatst onze eigen bruiloft en bij ons waren daggasten er de gehele dag bij (ceremonie, eten, feest) en avondgasten alleen op het feest. Ik heb nog niet veel bruiloften gehad, maar waar ik was, was dit ook zo. Leek mij dus normaal.

Maar dat blijkt niet zo te zijn, een vriendin van me zei dat dit de eerste bruiloft was, waar ze als daggast echt de hele dag aanwezig was. Zij had tot nu toe (en ook bij haar eigen bruiloft) bruiloften gehad, waar het eten met een select groepje is en de daggasten, zich zelf ergens moeten vermaken.dat is dan een definitie kwestie, want ik noemde alleen ons 'selecte groepje' om te eten ed daggasten. Verder is een huwelijksvoltrekking openbaar dus daar was iedereen, ook wat jij avondgasten noemt, voor uitgenodigd. Zie het als "je wordt uitgenodigd voor het feest 's avonds maar als je het leuk vindt om bij de ceremonie te zijn kan dat".
De ceremonie is gewoon openbaar (iedere zwerver kan daar in principe bij komen zitten), dus daarom staat dat vaak op het kaartje. Je bent vrij om daar wel of niet naartoe te gaan. Tot nog toe heb ik bij bruiloften de ceremonie overgeslagen als daar een groot gat in de dag door viel en geen bruidspaar die dat niet begreep..

Op mijn bruiloft (langlanglanglang geleden) snapte de helft van de familie van (inmiddels) ex weer niet dat ze wel naar de huwelijksvoltrekking mochten komen, terwijl ze niet voor het diner (hadden geen feest) waren uitgenodigd. Stonden ze met z'n allen buiten te mokken toen we uit het gemeentehuis kwamen. (We hadden aansluitend taart enzo, waar ze wel voor uit waren genodigd en daarna een besloten diner.) Daar snap ik nog steeds helemaal niets van!

Moraal: maak dingen nou toch eens gewoon bespreekbaar. Dat geeft een hoop minder onbegrip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven