Bruiloft 'etiquette'

20-11-2009 13:52 121 berichten
Er zijn al meerdere topics omtrent bruiloftsperikelen, dus deze kwestie zal al eens aan bod geweest zijn. Maar goed, hier mijn 'kwestie'. Mijn vriend en ik zijn uitgenodigd op de bruiloft van een oude vriend van hem, oude vriend in de zin dat ze nu niet meer zo hecht met elkaar zijn als een aantal jaren geleden. Nu zijn we uitgenodigd voor de huwelijksvoltrekking en het feest, en tussen deze beide 'events' zit een halve dag. En die halve dag moeten we maar zelf zien op te vullen, het is in een ander deel van het land, dus we gaan ook niet zomaar even heen en weer naar huis.

Mijn vriend (en ook zijn andere vrienden) vinden deze constructie nogal aso, maar boys will be boys, ze houden hun mond er verder over. Zou ik ook wel doen in hun plaats, maar onderling hebben mijn vriend en ik wel verbazing uitgesproken over deze actie. Uiteraard is het vriendelijk dat we worden uitgenodigd, het is hun dag, dus ga je als gast daar netjes in mee en zeur je nergens over. Maar zelf denk ik: dat doe je toch niet, mensen aan het begin van de middag uitnodigen en vervolgens tot negen uur in de avond het zelf laten uitzoeken. Ik heb dit ook verder nooit meegemaakt, ik was of voor een hele dag uitgenodigd, of voor de receptie of alleen voor het feest in de avond. Ik ben nooit voor onderdelen van een bruiloft uitgenodigd, waarbij er dan een dagdeel tussen zat.

Overigens in dit geval ga ik er overdag niet heen, ik kom pas voor het feest in de avond. Helaas kan mijn vriend dit niet maken en gaat met wat vrienden er maar een leuk dagje van maken (nadeel is wel weer dat het kostenplaatje enorm oploopt op deze manier, je zit al met bachelorfeest kosten, bruiloftscadeau en vervoerskosten, dan komt er ook nog lunch en diner bij, al met al een duur dagje). Ik vind het ook zonde van een hele dag vrij nemen, vandaar dat ik later wel gewoon aansluit.

Ben ik nou raar, of is dit een beetje aso, of juist heel normaal en heb ik het toevallig nog niet eerder meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dit vrij gangbaar.

Huwelijksvoltrekking: dat is gewoon een standaarduitnodiging. Hoef je niet perse bij te zijn, zeker als je ver weg woont, wordt dat écht niet verwacht.

Dat niet iedereen voor het eten wordt uitgenodigd is logisch: dat gaat enorm in de papieren lopen. Als ze 150 mensen (noem maar wat) hebben uitgenodigd, dan snap je toch wel dat die niet allemaal mee kunnen eten?
quote:dolfje schreef op 20 november 2009 @ 14:16:

Wij hebben het ook wel eens meegemaakt,dit jaar nog zelfs en als het aan mij lag was ik alleen naar het feest gegaan en toen ik dat eens liet ontvallen vroeg de bruidegom verschrikt of we dan niet naar de kerk kwamen.

Nu was het niet in een heel ander deel van het land maar toch zeker wel 45 minuten rijden hier vandaan maar omdat de bruidegom er nadrukkelijk om vroeg zijn we wel gegaan.

Ik had de uitnodiging als zodanig gelezen dat we alleen voor het feest uitgenodigd waren maar wat hier eerder ook al gezegd wordt de huewlijksvoltrekking is openbaar en iedereen is welkom maar dat wist ik eerst dus niet.

Andere vrienden van het bruidspaar (of eigenlijk meer van de bruidegom) zijn alleen s'avonds gekomen en dat werd niet echt op prijs gesteld maar ik begreep het wel want zo'n trouwceremonie vind ik ook niet echt de moeite waard om bij aanwezig te zijn als het bruidspaar niet heel dicht bij je staat.

Bij een eerdere bruiloft van een nicht van vriend die we dus 1x per jaar ofzo maar zien hebben we ervoor gekozen om alleen naar het feest te gaan.Dat is ook raar, men reageert wel gepikeerd als je dan niet overdag komt. Tja....
quote:Igoneh schreef op 20 november 2009 @ 14:43:

[...]

Staat daar dan: ik verwacht dat het bruidspaar iedereen voor de hele dag overal voor moet uitnodigen? Nee, dat staat er dus NIET.

Als je niet wilt lezen, dan niet. Maar ga geen dingen beweren, die ik helemaal niet heb gezegd hier.Nee, er staat dat je het aso vindt
ok vanuitgaande dat ik het helemaal verkeerd heb. Beschrijf in 1 zin dan wat je van ons wilt weten?!? Waarschijnlijk kan ik het dan wel begrijpen!
quote:traincha2 schreef op 20 november 2009 @ 14:44:

[...]

een eer? Is dat niet wat overdreven? En nee: mijn ding zou dat dan niet zijn. Zonde van de tijd die ertussen zit en nu ik erover nadenk vind ik het eigenlijk wel vreemd.We zijn niet de enige maar wel in de minderheid die dit vreemd vinden. Ik vind het ook geen eer om uitgenodigd te zijn. Het is vriendelijk en netjes, en ik waardeer het, maar ik voel het niet als eer.
quote:Driffa schreef op 20 november 2009 @ 14:46:

ok vanuitgaande dat ik het helemaal verkeerd heb. Beschrijf in 1 zin dan wat je van ons wilt weten?!? Waarschijnlijk kan ik het dan wel begrijpen!

Staat in mijn openingspost: is dit gebruikelijk of niet?

Ik heb het antwoord al: het is dus gebruikelijk.
Ik vind het wel aso en ik snap niet dat mensen dat doen, hoewel ik weet dat het heel veel voorkomt.

Aso is een hard woord, maar ik vind dat je óf mensen uitnodigt voor een feest, óf je doet het niet, maar niet dat ze halverwege moeten opkrassen en hun eigen eten maar regelen.

Zó ongastvrij! Zo van "het budget is beperkt dus we jagen liever jullie op kosten".

Ik heb liever een bruiloft met soep en broodjes dan een bruiloft met "willen de gasten nu afscheid nemen, de familie gaat nu eten". Ik vind het typisch Nederlands en een toonbeeld van ongastvrijheid.
quote:sprokkelientje schreef op 20 november 2009 @ 14:41:

[...]

Prima oplossing en heel gastvrij inderdaad. Ik zou als bruid het niet in mijn ongastvrije hersens halen mijn gasten met zelfmeegebrachte boterhammen( echt, nederland op zijn smalst als je het mij vraagt) het bos insturen.

.

Ik zou het daarentegen als gast weer niet in mijn hoofd halen om ervan uit te gaan dat het bruidspaar wel de hele dag voor mijn natje en droogje zorgt. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd. Maar hey, ik woon in de binnenstad en gelegenheid zat hier om te eten. Mijn vrienden waren in ieder geval mans genoeg om zelf ergens te gaan eten en vonden het wel relaxed.

Ik had er ook niet aan moeten denken om de gasten in mijn huis te laten eten, terwijl ik er niet was. (Kon ook niet, want dat werd op dat moment getrasht door broers en vriendinnen. Overal ballonnen, slingers en leuke geintjes.)
quote:Liv schreef op 20 november 2009 @ 14:45:

[...]

Nee, er staat dat je het aso vindt Nou ho wacht even, dan denk je misschien dat ik het aso zou vinden dat ze vriend en andere vrienden niet uitnodigen voor de rest van de dag. En dat vind ik op zich niet aso, dat is hun keuze en begrijp dat het diner meestal met familie is en de ceremoniemeesters (evt. hele goede vrienden). Punt van mij was dus: nodig mensen die je niet voor de hele dag uitnodigt, gewoon alleen uit voor 1 onderdeel. Dat lijkt me socialer naar je gasten toe, zo was mijn gedachtengang. Dat betekent niet dat ik het aso vind dat het bruidspaar niet iedereen de hele dag op hun kosten fêteert. Nee zeg, ik begrijp ook wel dat dit een duur geintje wordt dan voor hun.
quote:nessemeisje schreef op 20 november 2009 @ 14:52:

[...]

Ik zou het daarentegen als gast weer niet in mijn hoofd halen om ervan uit te gaan dat het bruidspaar wel de hele dag voor mijn natje en droogje zorgt. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd. Tigste keer, ik verwacht ook niet dat het bruidspaar iedereen de hele dag van alles voorziet. Nodig de mensen, die je daar allemaal niet voor wilt uitnodigen gewoon lekker aan het einde van de dag/begin van de avond uit. Dat lijkt mij logisch, maar goed, in Holland gaan we dus met de portemonnee in de hand en de bammen in een tasje naar een bruiloft en nemen we zonder pardon een hele dag vrij. Oke, weer wat geleerd!
quote:Snormel schreef op 20 november 2009 @ 14:51:

Ik vind het wel aso en ik snap niet dat mensen dat doen, hoewel ik weet dat het heel veel voorkomt.

Aso is een hard woord, maar ik vind dat je óf mensen uitnodigt voor een feest, óf je doet het niet, maar niet dat ze halverwege moeten opkrassen en hun eigen eten maar regelen.

Zó ongastvrij! Zo van "het budget is beperkt dus we jagen liever jullie op kosten".

Ik heb liever een bruiloft met soep en broodjes dan een bruiloft met "willen de gasten nu afscheid nemen, de familie gaat nu eten". Ik vind het typisch Nederlands en een toonbeeld van ongastvrijheid.Dat bedoel ik dus.
quote:Liv schreef op 20 november 2009 @ 14:44:

Volgens mij is dit vrij gangbaar.

Huwelijksvoltrekking: dat is gewoon een standaarduitnodiging. Hoef je niet perse bij te zijn, zeker als je ver weg woont, wordt dat écht niet verwacht.

Dat niet iedereen voor het eten wordt uitgenodigd is logisch: dat gaat enorm in de papieren lopen. Als ze 150 mensen (noem maar wat) hebben uitgenodigd, dan snap je toch wel dat die niet allemaal mee kunnen eten?Tigste keer, zeg ik ergens dat ik ervan uitga dat iedereen maar moet worden uitgenodigd voor het diner? Tuurlijk niet! Nodig degenen die je daar niet bij wilt hebben alleen uit voor receptie en/of feest. Dat lijkt mij de netste oplossing, maar blijkbaar zien veel mensen dit anders. Kan toch? We hoeven niet allemaal hetzelfde erover te denken.
Denk dat het ook te maken heeft met het feit dat mensen nu heel erg verspreid wonen. Vroeger woonde iedereen van je familie en kennissen in je buurt en had je dit probleem niet.

Nu woont men allemaal veel verder weg.

Het bijzijn van de huwelijksvoltrekking is vrije keuze en geen verplichting. ik zou zelf ook pas later gaan en dan voor het feest.

Verder hoor je dit wel vaker, zo ook laatst bij onze familie.

Mensen kozen er toen ook voor om wel het kerk gebeuren bij te wonen en juist niet naar het feest, kan allemaal.
tsja Igoneh, maar voor mijn gevoel héb ik op onze bruiloft de mensen die ik niet bij het diner wilde hebben ook alleen uitgenodigd voor het feest. De ceremonie is alleen een leuk extratje voor wie dat leuk vindt. Ik vind het nogal raar dat juist dat extratje als aso wordt gezien. Ik hoop echt niet dat er ook maar iemand was op onze bruiloft die alleen gekomen is 's middags omdat ze zich verplicht voelden
Ik zou me behoorlijk gepasseerd voelen als ik alleen voor het feest uitgenodigd zou worden en niet voor de huwelijksvoltrekking en de kerk (als het vrienden betreft)... Vervolgens beslis ik zelf of ik naar alles ga of niet.

Moet zeggen dat al mijn vrienden het op deze manier hebben gedaan.

Wij trouwen op een zaterdag. Dan heb je dat gezeik met vrij vragen e.d. niet...
Ik vind het persoonlijk zo ontzettend onvriendelijk, dat mensen dan niet 'goed genoeg' bevonden worden. Wij hebben zelf dan ook besloten dat we minder mensen uitnodigen en de hele dag met iedereen vieren.
quote:Igoneh schreef op 20 november 2009 @ 14:45:

[...]

Dat is ook raar, men reageert wel gepikeerd als je dan niet overdag komt. Tja....

We hebben het er later nog met de bruidegom over gehad en hij zei dat het schijnbaar gebruikelijk was om jezelf te moeten vermaken dan s'middags(hij wist het ook niet want heeft ook niet veel bruiloften meegemaakt maar zijn vrouw heeft in een partycentrum gewerkt en zij zei dat het dus zo vaak gaat.

Ik vind het ook redelijk aso dat het bruidspaar dan maar verwacht dat je als gast zijnde dus een hele dag vrij neemt voor een huwelijksvoltrekking van een uurtje,nu was het bij onze vrienden(nou ja kennissen) op zaterdag maar ik had er anders echt geen vrij voor genomen als ik niet de hele dag welkom was geweest.

Andere bruiloft waar we deze zomer waren heb ik met plezier de hele dag vrijgenomen want waren ook de hele dag+avond welkom,zij hadden trouwens geen heel duur diner voor een kleine groep maar een buffet voor 50 mensen ofzo.

Ik vind een receptie trouwens helemaal een raar iets,mag je s'middags naar de huwelijksvoltrekking en dan even s'avonds feliciteren en een envelop afgeven en een kopje koffie komen drinken,hebben de daggasten het gezellig en over het aankomende feest en dan kan je weer weg..
.
quote:Mevrouwdekees schreef op 20 november 2009 @ 15:03:

Ik vind het persoonlijk zo ontzettend onvriendelijk, dat mensen dan niet 'goed genoeg' bevonden worden. Wij hebben zelf dan ook besloten dat we minder mensen uitnodigen en de hele dag met iedereen vieren.tsja en ik vind iemand niet uitnodigen weer onvriendeijker dan iemand alleen voor ht feest uitnodigen
Ik zou het zeker niet 'aso' noemen.

Een alternatief voor het bruidspaar is dat ze iedereen die welkom is op de ceremonie en het feest ook voor het diner uitnodigen. Waarschijnlijk loopt dat te veel in de papieren.

Wat ik wel aso vind aan sommige bruiloften:

- kledingvoorschriften met halverwege de dag noodzaak tot verkleden

- kledingvoorschriften waar mijn vrouw door van de kook raakt ('het bruidspaar stelt prijs op avondkleding met roze accenten en bloemmotieven. De kleuren wit en zwart zijn voor de dames niet toegestaan').

- mensen die in het buitenland gaan trouwen en daarmee hun gasten enorm op kosten jagen
quote:Igoneh schreef op 20 november 2009 @ 14:57:

[...]

Tigste keer, zeg ik ergens dat ik ervan uitga dat iedereen maar moet worden uitgenodigd voor het diner? Tuurlijk niet! Nodig degenen die je daar niet bij wilt hebben alleen uit voor receptie en/of feest. Dat lijkt mij de netste oplossing, maar blijkbaar zien veel mensen dit anders. Kan toch? We hoeven niet allemaal hetzelfde erover te denken.Rustig maar hoor, jemig. Ik typte mijn reactie al voordat ik dat van je gelezen had hoor. Dus niet gelijk zo op de kast, das nergens voor nodig.
quote:Mevrouwdekees schreef op 20 november 2009 @ 15:03:

Ik vind het persoonlijk zo ontzettend onvriendelijk, dat mensen dan niet 'goed genoeg' bevonden worden. Wij hebben zelf dan ook besloten dat we minder mensen uitnodigen en de hele dag met iedereen vieren.En de mensen die je helemaal niet uitnodigde waren ook niet "goed genoeg" dus?
Hoeveel echte vrienden heb je nu helemaal? Ik kan ze allemaal uitnodigen hoor. Al die vage collega's en die ooms en tantes die je 1 keer in de 3 jaar ziet, die hoef ik er dan weer niet bij te hebben...
quote:Liv schreef op 20 november 2009 @ 15:08:

[...]

Rustig maar hoor, jemig. Ik typte mijn reactie al voordat ik dat van je gelezen had hoor. Dus niet gelijk zo op de kast, das nergens voor nodig.Sorry, niet zo bedoeld!
quote:Mevrouwdekees schreef op 20 november 2009 @ 15:10:

Hoeveel echte vrienden heb je nu helemaal? Ik kan ze allemaal uitnodigen hoor. Al die vage collega's en die ooms en tantes die je 1 keer in de 3 jaar ziet, die hoef ik er dan weer niet bij te hebben...Dat klopt. Maar veel mensen vinden het nou juist wel leuk als die mensen er wél bij zijn op het feest. Heeft niks te maken met "niet goed genoeg".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven