Werk & Studie alle pijlers

Ruzie op het werk

24-11-2009 14:23 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even jullie advies. Het gaat niet om mezelf, maar om iemand anders die d'r zelf niet meer uit komt.

De persoon om wie het gaat heeft steeds ruzie op haar werk, omdat zij haar werk niet goed doet. Ze wordt constant op het matje geroepen door haar leidinggevende en inmiddels is de hele afdeling erbij betrokken en niemand praat meer tegen d'r. Zij zit inmiddels ook ziek thuis (krijgt ook volledige steun van de arboarts).

Haar wordt oa verweten dat ze veel fouten maakt (dat wordt inmiddels ook de hele afdeling verweten). Ik geloof dat van haar ook wel een beetje, want ik ken haar goed en ze kan niet altijd goed haar hoofd bij dingen houden. Desondanks vind ik dat de situatie nu wel heel erg uit de hand aan het lopen is, en ik vind het ook belachelijk dat de hele afdeling eigenlijk tegen haar is, en niet eens meer goedemorgen kon zeggen. De afdeling en leidinggevende staan trouwens als erg 'slecht' bekend binnen het bedrijf, en al veel mensen zijn naar een andere afdeling gegaan, wat zij ook wil (en ook het advies is van de arboarts).

Nu is het zo dat ze met de hele afdeling, de leidinggevende en sectormanager in gesprek moet. Ze moet dan weer of aan het werk op haar eigen afdeling, of haar ontslag tekenen. Ze is op van de zenuwen en ik ben bang dat ze om er maar van af te zijn straks misschien wel gaat tekenen (wat ze natuurlijk nooit moet doen en dat weet ze zelf ook wel). Heb haar wel aangeraden om iemand mee te nemen naar het gesprek (misschien ga ik zelf wel) en ook naar de rechtswinkel te gaan. Heeft iemand verder nog tips?
1. Onstlag niet tekenen.

2. Solliciteren naar een baan die ze wel aan kan. Die is er vast wel.
quote:absoluteEinstein schreef op 24 november 2009 @ 14:29:

1. Onstlag niet tekenen. Dat weet ze, maar ik ben bang dat ze dat onder druk wel doet.

2. Solliciteren naar een baan die ze wel aan kan. Die is er vast wel. Ja, eerst maar eens dit behouden.
Ze wil graag naar een andere afdeling. Echter het gesprek zal er om gaan dat ze of terug gaat naar haar afdeling of ontslag tekent? Beiden zijn toch geen opties voor haar?

Wat ik mis in je verhaal is wat je vriendin wilt. Ik kan me niet voorstellen dat ze gelukkig is in een omgeving waar ze veel fouten maakt en door haar omgeving op aangesproken wordt en zelfs heeft geleid tot verstoord verhoudingen op de werkvloer.

En het gesprek is en met de hele afdeling en met de leiidnggevende en met de sectormanager? Hoeveel mensen zitten dan wel niet tegenover haar?

Wat ik mis in je verhaal is wat de leidinggevende gedaan heeft om haar te helpen. Als de leidinggevende kan aantonen dat ze daar veel aan gedaan heeft (bijv afspraken met evaluatiemomenten) en er geen verbetering is dan wordt het een hele vervelende situatie.

Maar kort samengevat. Eens met AbsoluteEinstein en niet tekenen. Proberen te re-integreren en ondertussen hard op zoek gaan naar een baan die beter bij haar past.

Lief trouwens dat je zo opkomt voor je vriendin!
Ze kunnen wel proberen haar onder druk te zetten, maar dat is niet meer dan proberen. Ze kunnen het namelijk niet afdwingen! Dus allergrootste tip, haar niet laten bezwijken voor die druk!

Kost haar namelijk ook haar recht op ww.
Zij wil naar een andere afdeling, want ze trekt dit niet langer, en dat adviseert de arbo ook, maar dat is dus vanuit het bedrijf geen optie.

Gesprek is idd met een hele afdeling tegenover haar, en zij wordt dan bijgestaan door een hulpverlener die eerst pal achter haar stond, maar nu ook meer naar de afdeling neigt. Ik denk dat het minstens 10 mensen zijn.

Leidinggevende heeft ze vanaf het begin af aan al slecht contact mee. Die heeft ook (zegt vriendin) mensen van de afdeling weggepest.

Ze heeft steeds ruzie en krijgt rare opmerkingen van leidinggevende. Ze mag ook geen extra dingen doen, groeit niet door etc. Evaluaties heeft ze vaak gehad. Waren momenten dat het niet goed ging, maar ook wel dat er verbetering te zien was, en dat leidinggevende zei dat het een stuk beter ging.
quote:domnaiefmutsje schreef op 24 november 2009 @ 14:50:

Ze kunnen wel proberen haar onder druk te zetten, maar dat is niet meer dan proberen. Ze kunnen het namelijk niet afdwingen! Dus allergrootste tip, haar niet laten bezwijken voor die druk!

Kost haar namelijk ook haar recht op ww.Daarom gaat er waarschijnlijk ook iemand mee, want ze gaat het niet trekken, dat weet ik nu al.
Het lastige is dat je het maar van 1 kant hoort.

Als je het nu van een andere kant benadert, jouw vriendin wil graag weer werken, maar op andere afdeling. Maar bedrijf werkt niet mee. Is het dan obstructie van de kant van de werkgever in het re-integratie traject?
Ja, lastig dus. Ik weet van mijn vriendin dat ze dingen soms niet goed doet, en als bedrijf kun je natuurlijk niet iemand constant de hand boven het hoofd houden, maar dat het op deze manier gaat vind ik niet normaal meer.
Laat je vriendin alles op papier zetten. Ook de vragen terug vanuit haar werkgever met de mededeling dat ze er later uitspraken over doet (ter bescherming van haarzelf als ze anders toch uitspraken doet waar ze later spijt van krijgt)
Ja, dat zal ik haar inderdaad zeggen, want ik ben inderdaad bang dat ze anders verkeerde dingen gaat zeggen.
Heeft ze een rechtsbijstandsverzekering?
Nee helaas niet. Ook niet lid van de bond . Weet niet of het zin heeft om dat nu nog snel te doen?
Dan moet je even uitzoeken wat er in de voorwaarden staat. Ik heb wel eens gehoord (maar weet niet of het waar is) dat als er al iets speelt voordat je lid wordt van bond of rechtsbijstandsverzekering ze je niet vertegenwoordigen. Dit om te voorkomen dat iedereen pas lid wordt als er iets gebeurd is. Maar nogmaals dat moet je even checken.
Als ik het zo lees is het bedrijf/ de afdeling zeker niet zijn best aan het doen om haar reintegratie te bevorderen zoals ze verplicht zijn onder de wet poortwachter. Ik zou als ik haar was heel snel hulp in schakelen van een arbeidsrechtjurist en voorlopig absoluut niets ondertekenen.
Is het een optie om in overleg met de Arbo zich ziek te laten melden en een traject te beginnen om haar buiten het bedrijf een betere werkplek te laten vinden?

- Ze moet in iedergeval niet tekenen;

-En nog belangrijker ze moet zich niet laten dwingen tot een gesprek met haar baas, de sectormanager en de afdeling. De enige waar ze verantwoording tegen af moet leggen is haar baas en de sectormanager. Wat moet haar afdeling daar, kunnen ze het niet alleen af? Dat moet ze echt weigeren, dat is inhumaan en inderrdaad een teken dat ze twee waardeloze bazen heeft als ze dat niet zelf kunnen bedenken. Maar goed in sommige organisaties kun je ook door gebrek aan gewicht boven komen drijven en dan haal je dit soort fratsen met werknemers uit.

quote:Thekla schreef op 24 november 2009 @ 15:48:

Is het een optie om in overleg met de Arbo zich ziek te laten melden en een traject te beginnen om haar buiten het bedrijf een betere werkplek te laten vinden?

- Ze moet in iedergeval niet tekenen;

-En nog belangrijker ze moet zich niet laten dwingen tot een gesprek met haar baas, de sectormanager en de afdeling. De enige waar ze verantwoording tegen af moet leggen is haar baas en de sectormanager. Wat moet haar afdeling daar, kunnen ze het niet alleen af? Dat moet ze echt weigeren, dat is inhumaan en inderrdaad een teken dat ze twee waardeloze bazen heeft als ze dat niet zelf kunnen bedenken. Maar goed in sommige organisaties kun je ook door gebrek aan gewicht boven komen drijven en dan haal je dit soort fratsen met werknemers uit.

Ik heb schrijf steeds bedrijf, maar het is nog een overheidsinstelling ook. Ik vind het trouwens ook bizar dat de hele afdeling erbij betrokken is.

Ze is nu ook ziek gemeld, en moet pas volgende week weer op gesprek. Nu is dit gesprek ertussen door gekomen, en de arboarts is deze week niet bereikbaar. Hij wil haar niet niet terug hebben.
quote:Bertha schreef op 24 november 2009 @ 15:13:

Dan moet je even uitzoeken wat er in de voorwaarden staat. Ik heb wel eens gehoord (maar weet niet of het waar is) dat als er al iets speelt voordat je lid wordt van bond of rechtsbijstandsverzekering ze je niet vertegenwoordigen. Dit om te voorkomen dat iedereen pas lid wordt als er iets gebeurd is. Maar nogmaals dat moet je even checken.Ja, dat dacht ik dus ook. Ik zal het nog even checken.
quote:Zwieber schreef op 24 november 2009 @ 15:26:

Als ik het zo lees is het bedrijf/ de afdeling zeker niet zijn best aan het doen om haar reintegratie te bevorderen zoals ze verplicht zijn onder de wet poortwachter. Ik zou als ik haar was heel snel hulp in schakelen van een arbeidsrechtjurist en voorlopig absoluut niets ondertekenen.Ze gaat morgen naar een rechtswinkel/juridisch loket. Ik heb haar ook gezegd dat ze absoluut nooit wat moet ondertekenen. Dat weet ze ook wel, maar ik wil liever dat er iemand mee gaat met haar om er bij te zitten en te zorgen dat ze dat niet doet. Ben bang dat ze anders misschien verkeerde beslissingen neemt. Ze kwam al iedere keer jankend uit de gesprekken, en nu met een hele groep om haar heen lijkt het me helemaal niks.
Gatver, wat akelig. Wat doen mensen elkaar toch soms aan.
Ze moet dit gesprek echt niet alleen in gaan en inderdaad juridische hulp zoeken. Verder is ze nu ziek en kan zij zich op haar ziek zijn beroepen om nu niet in gesprek met de hele afdeling te gaan. Ze zal wel mee moeten werken aan contact met de leidinggevende, maar dus niet aan het teamgesprek.
Als ik haar was zou ik naar een commerciele advocaat stappen, en vragen of hij haar voor een eenmalig consult wil vertegenwoordigen (desgewenst voor een extra hoog tarief).

Advocaat gaat mee naar gesprek, en zij kan beginnen met de woorden "IK heb mijn advocaat meegenomen". Tarief van advocaat haal je er makkelijk uit als je het afweegt tegen de kosten van onder druk zelf ontslag tekenen...
quote:nummerzoveel schreef op 24 november 2009 @ 20:14:

Ze moet dit gesprek echt niet alleen in gaan en inderdaad juridische hulp zoeken. Verder is ze nu ziek en kan zij zich op haar ziek zijn beroepen om nu niet in gesprek met de hele afdeling te gaan. Ze zal wel mee moeten werken aan contact met de leidinggevende, maar dus niet aan het teamgesprek.Dat dacht ik dus ook al.
quote:sheherazade schreef op 24 november 2009 @ 20:17:

Als ik haar was zou ik naar een commerciele advocaat stappen, en vragen of hij haar voor een eenmalig consult wil vertegenwoordigen (desgewenst voor een extra hoog tarief).

Advocaat gaat mee naar gesprek, en zij kan beginnen met de woorden "IK heb mijn advocaat meegenomen". Tarief van advocaat haal je er makkelijk uit als je het afweegt tegen de kosten van onder druk zelf ontslag tekenen...Het is een op zich een goed idee, alleen niet voor haar. Ze zit niet zo goed in haar slappe was.
quote:mariesophie schreef op 24 november 2009 @ 15:10:

Nee helaas niet. Ook niet lid van de bond . Weet niet of het zin heeft om dat nu nog snel te doen?nope, problemen ontstaan voor aanvang lidmaatschap/rechtbijstandverzekering worden uitgesloten; je kan immers ook geen brandend huis verzekeren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven