Zindelijk worden

27-11-2009 12:40 13 berichten
Mijn dochtertje is eind oktober 3 geworden en maakt nog geen aanstalten om zindelijk te worden. Ik zet haar wel elke ochtend na het wakker worden en een eerste slokje drinken op de pot en dan doet ze netjes een plas, maar zelf aangeven dat ze moet plassen is er nog niet bij. Bij elke verschoning gaat ze op de wc of pot en meestal doet ze dan wel een plas en krijgt ze daarna ook een sticker als beloning. Maar het echte zindelijk worden? Neuh.....Vandaag liet ik haar in onderbroek lopen en een legging eroverheen. Een paar keer netjes op de wc gegaan en geplast. Een kwartier na het laatste wc rondje kwam ze aanlopen dat ze nat was. Grote plas gedaan, alles drijfnat. Tja, dat gebeurt, dus verschoond en maar weer een luier aangedaan.

Wie heeft goeie tips? Valt het een beetje te stimuleren of moet ze het echt zelf gaan aangeven? Ik zie er een beetje tegenop om dagenlang haar elk half uur op de wc te moeten zetten en per dag 4 setjes kleding te moeten wassen. (ja, iedereen zal wel zeggen dat dat wel is wat er gaat gebeuren en dat weet ik ook wel, maar toch....)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring leert.. pas beginnen als ze er zelf klaar voor is. Dat scheelt een hele hoop gedoe, schone kleren en ergenissen.

Het komt echt vanzelf. En als je het op het beloop laat, ben je waarschijnlijk binnen 2 weken helemaal klaar!!

Heb je deze site al gezien is leuk..

www.beloningsposter.nl
Trouwens.. je hebt nog een heel jaar hoor!!
Nou, met 3 en een half mag een beetje stimuleren wel, vind ik.

Ik denk zelf, al heb ik nog geen eigen ervaring, dat het beter is om haar geen luier aan te doen en ook iets minder vaak op de wc te zetten, maar meer de nadruk te leggen op het zelf voelen. Bijvoorbeeld vaak vragen of ze moet plassen en ook zelf opletten of ze signalen geeft (knijpen, hupsen).

Qua beloning zou ik het daar ook op gooien: belonen als ze zelf goed heeft aangegeven dat ze moet plassen, want dat ze kan plassen op de pot dat weet je nu al wel.
Het is zoals het is
Ik had voor mijn zoon op een groot vel allemaal hokjes gemaakt en een zak Thomas-stickertjes gekocht. Een paar boeken bij de bieb geleend over op het potje plassen. uitleggen dat elke keer als hij aangaf dat hij op het potje moest en wat deed hij een sticker kreeg. Als hij 1 lijn vol had met stickertjes kreeg hij een klein cadeautje, hele vel vol was een dagje 'uit'.

Hij was namelijk ook al wat ouder dan 3 en maakte geen aanstalten, in het begin was het vooral om de stickertjes te doen, en al gauw een gewoonte en 2 maand later ging hij naar de wc en had het potje afgedaan. Maar het is wel zo, ze zijn er vanzelf aan toe, maar stimuleren kan altijd!

Daarnaast zijn die luiers van tegenwoordig zo goed dat ze niet meer voelen als ze hebben geplast, kan me voorstellen dat het daarom tegenwoordig wat langer duurt dan vroeger toen ze in natte, koude luiers moesten rondlopen.
O, wacht, oktober, dus pas net drie. Goed, dat scheelt dan weer, heb je nog even de tijd. toch kan ik me voorstellen dat je graag wilt dat ze zindelijk wordt.

Misschien helpt het om een moment af te spreken (oud en nieuw ofzo) en van te voren er over te hebben dat ze daarna groot is en geen luier meer om krijgt. Bij veel kinderen gaat het dan ineens goed.
Het is zoals het is
Ik heb mijn kinderen wel laten lopen zonder luier en nam alle extra vieze was voor 'lief', was snel bekeken eigenlijk.

Ik heb ze ook nooit op de wc of de pot gezet, wel bij ieder ongelukje gezegd; volgende plas proberen op de wc te doen oke?

Stickers vonden ze een beloning op zich dat scheelde denk ik wel.
.
Nou.. mijn dochter is eind september 3 geworden en maakt helemaal geen aanstalten. Zodra ze op de wc zit spant ze haar bekkenbodemspieren aan en kan ze dus niet plassen. Als ze geen luier aan heeft raakt ze compleet overstuur en spant dus wederom haar bekkenbodem aan. Ze houdt het dan op tot ze echt niet meer kan en buikpijn krijgt.

Wij hopen dat het straks in het voorjaar wat beter gaat.
Oei, dat klinkt ook niet leuk, Sammi. Kleinntjes kunnen soms raar reageren hoor. Niet alleen hiermee, maar ook met eten. De ene dag eten ze nog pasta met liters saus en de volgende dag mag er geen druppel meer over de pasta en moeten ze het 'kaal' Soms begrijp ik er niks meer van.

Maar goed, terug op t zindelijk worden: poepluier score van vandaag is 4 en het is nog geen half 3!!! Zucht.....zo af en toe word ik er gewoon doodmoe van...

Ik weet dat het 'vanzelf' moet komen, maar als ik dan een collega zie met een dochtertje van net 2 die al helemaal zindelijk is, dan ben ik toch jaloers....Hoe doet ze het?

Groempfff. Ik ga zeker op de site van de belonigsposter kijken. Stickers vind ze leuk maar als ze er geen krijgt is het ook goed, dus echt indruk maakt het niet, jammer genoeg.

We juichen ook voor elke plas die op pot of wc wordt gedaan en prijzen haar uitbundig. Dat rond laten lopen kan op zich hier thuis wel, maar ze zit 3 dagen per week op kinderopvang, 2 dgn op kdv en 1 dag bij gastouder. Op kdv hebben ze van die 'verschoonrondes' logisch maar dan gaat ze op de pot en verder niet, tenzij ze echt zindelijk is dan kan ze aangeven als ze moet plassen en brengen ze haar naar de wctjs. Bij de gastouder zonder luier vind de gastouder ws niet zo'n goed plan. Ze heeft net nieuw en duur hoogpolis tapijt......(beetje jammer...)
Onze zoon is drie en een half en net sinds een maand zindelijk. We hebben m gouden bergen beloofd, kado's, snoep, stickers en het hielp allemaal niets. Op een dag zei hij 's morgens: "Ik wil geen luier om" en sindsdien is hij zindelijk (ook 's nachts). Het komt heus wel en misschien zelfs al wel eerder dan je denkt.........T kan snel gaan zeg maar.
Jemig Tonnetje, wat een wonder zeg! Ik hoor zoiets inderdaad wel meer om me heen. Ik hoop het binnenkort zelf mee te maken, hahaha. Ongelooflijk!
quote:tonnetje schreef op 27 november 2009 @ 16:10:

Onze zoon is drie en een half en net sinds een maand zindelijk. We hebben m gouden bergen beloofd, kado's, snoep, stickers en het hielp allemaal niets. Op een dag zei hij 's morgens: "Ik wil geen luier om" en sindsdien is hij zindelijk (ook 's nachts). Het komt heus wel en misschien zelfs al wel eerder dan je denkt.........T kan snel gaan zeg maar.

Zo ging het bij het zoontje van een vriendin van mij ook. Zijn grote zus van 7 zat op school, hij was drie en een half en wilde ook graag naar school. Ja, jammer joh, je mag pas naar school als je zindelijk bent. Nooit meer in de luier geplast en gepoept.

Wel een probleem om uit te leggen waarom hij nog een half jaar niet naar school mocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven