uit elkaar, maar hij wil perse 'vrienden 'blijven

29-11-2009 12:29 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu bijna een maand uit elkaar na een relatie van 4 jaar. Hij is een moeilijke man, met vreselijke last van een winterdip en heeft zat andere issues. Hij gaf een voorzet, ik heb hem ingekopt door het uit te maken. Reden was dat hij zo wisselvallig is als het weer en vanaf september elk jaar twijfels heeft, afstand wil en bladiebla. Sex was een groot issue: hij wilde dat zelden a nooit, 8 x gedaan in 2009...

Nou wil hij perse vrienden blijven. Hij belt nog elke dag en altijd voordat hij gaat slapen. Ik heb afgelopen maandag een dip gehad en in een domme bui gezegd dat ik hem terugwilde. Puur zwakte, toen gaf hij aan dat hij dat niet wil. Ik wilde toen alle contact verbreken omdat hij steeds hoop aanwakkert. Uiteindelijk toch maar weer mee gegaan in het vriendenverhaal, angst om echt alle hoop op te geven denk ik.

Zo zei hij vorige week nog dat als hij aan zijn toekomst denkt, hij alleen maar mij ziet. En dat hij tegen vrienden heeft gezegd dat het uit is, maar dat ze niet gek moeten staan kijken als het over 2 maanden weer aan is.

Waarom wil hij nou toch perse vasthouden aan vriendschap? Is dat toch een soort deurtje open houden en mij aan het lijntje houden? Aan de ene kant denk ik dat, aan de andere kant zegt ie dat hij heel makkelijk een knop om kan zetten en gewoon vrienden kan zijn.

Kan dat echt? Na 4 jaar ineens doodleuk puur vriendschappelijk naar iemand kijken?

Ik zou willen dat ik dat ook kon, maar ik merk toch dat nog steeds alles om hem draait en ik alleen met hem bezig ben. Ik ben heel bang om de 'vriendschap" te beeindigen omdat ik dan helemaal 'niks' meer heb. Dom natuurlijk, ik moet door, maar zolang hij aangeeft mij niet kwijt te willen als vriend heb ik het idee dat we nog niet klaar zijn.

Jullie ervaring met vriendschap na een relatie?
Als jij het niet kan dat is vriendschap geen optie.

Een vriendschap moet van twee kanten komen en ik vind het heel erg logisch dat hij dat zo vlak na een relatie van 4 jaar gewoon niet kan.

Bel hem op, en vraag of hij je met rust wil laten.

Als hij echt vrienden wil zijn zal hij dat eerst moeten respecteren

Vriendschappen en alle andere vormen van relaties zijn gebouwd op respect.

En dat bang zijn om de vriendschap te beëindigen moet je niet zijn meis

Je hebt nu ten slotte ook niets.

Stel je voor....je besluit vrienden te blijven en over 2 maanden komt hij gezellig als vriend vertellen dat hij een nieuw liefje heeft.

Trek je dat?

Zolang daar het antwoord nee op is moet je geen vrienden willen zijn!

Ik blijf nooit vrienden met mijn exen.

Heb geen ruzie maar het is zeker niet zo dat we bellen, smssen en afspreken met elkaar

Geen behoefte aan
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Zo te lezen houdt hij al 4 jaar een deurtje open. Hij heeft ieder jaar twijfels zeg je, dus of t nu een deurtje is om te gaan of terug te komen, dat deurtje heeft hij open.

Hij heeft de moed blijkbaar niet het te sluiten. Heb jij de moed wel?

Zoniet dan blijf je altijd op de tocht zitten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat Summerdance zegt.
ja summer, ik heb ook heel duidelijk gezegd dat ik het niet wil weten als hij een ander krijgt. dat hij het dan maar moet laten doodbloeden of weet ik wat, maar ik wil dat echt niet weten.

Ik trek het ook niet zo goed hoor, die vriendschap, je blijft toch hopen. Ik zit nu gewoon in een rotperiode, laatste studiejaar en ik moet echt ontzettend hard eraan trekken. Dit was ook wel het laatste waar ik op zat te wachten, ik ben ook bang dat studeren helemaal niet meer lukt als ik alle contact verbeek. maar dat is een suffe reden, i know..

Nlies: je slaat de spijker op zn kop. Alleen is het altijd vanaf december/janurai zo'n andere man: dan had hij het over samenwonen, kinderen en waren we heel gelukkig. (afgezien van de sex dan).

Ik laat nu nog steeds alles van hem afhangen: hij wil vrienden zijn, dus ik ga daar maar weer in mee omdat ik bang ben om hem echt kwijt te raken. Maar kwijt ben ik hem al, dus het slaat ook nergens op.

Summer, hoe heftig is dat, als je het contact echt verbreekt? Nu voel ik me elke dag rot, maar kan voor mn gevoel nog net mn hoofd boven water houden. Ik ben bang dat ik echt verzuip als ik alle contact verbeek, want heb zoiets gewoon nog nooit meegemaakt.
Over X tijd toch weer bij elkaar komen kan, mits het op natuurlijke wijze/'vanzelf' tot stand komt, wie weet wat de toekomst brengt.

Maar uit is uit en dan ga je geen beslag leggen op n ex door diegene de 'eer' te doen van tijdelijk in de ijskast gezet te worden.

Kzou eerst maar ns los van hem komen.
Je wil contact met hem houden maar dat zorgt m.i. voor meer onrust dan nu cold turkey afkicken, das even doorbijten maar op de lange termijn toch beter voor je, lijkt mij.
Als jij vrienden met hem wilt blijven, dan moet je dit onder jouw voorwaarden doen en daarbij geen rekening houden met zijn wispelturigheid.

Kort door de bocht gezegd. Een man die niet weet wat hij wil, wil zijn vrijheid maar wel graag iemand in de buurt (in het geval dat hij iemand nodig heeft voor wat dan ook) totdat hij (voor zijn gevoel) iets beters heeft gevonden.
Hoe heftig het is als je alle contact met je ex verbreekt?

Heftig!

Maar dat gaat wel weer over.

Ooit heel lang geleden (toen ik zelf nog op een liefdesverdriet tipic schreef) schreef ik dit.

Liefdesverdriet is als een wondje op je hand.

Als je geen contact hebt kan het wondje helen en komt er een mooi korstje op wat er uiteindelijk afvalt zonder litteken achter te laten.

Als je contact blijft houden wordt het verse korstje er elke keer weer afgetrokken, wat voor extra pijn zorgt en uiteindelijk voor een litteken.

Elke keer weer dat korstje er aftrekken zorgt voor zoveel meer pijn en verdriet dat wilik mezelf niet aandoen.

Je verzuipt echt niet als je alle contact verbreekt

Er is naar mijn weten nog nooit iemand dood gegaan aan liefdes verdriet.

Tuurlijk is het erg, ECHT erg en tuurlijk huil je de eerste weken de ogen uit je kop

Maar er komt vanzelf weer een dag dat je denkt...huh, vandaag gaat het gewoon een heel klein beetje beter.

En echt, heb een hoop liefdesverdriet gehad hoor, en echt elke keer werkt het zo
Alle contact afkappen, dat werkt echt het beste. Het blijft nu doorsukkelen en jij weet maar steeds niet waar je aan toe bent. Hij weet wat hij heeft, namelijk altijd jou op de achtergrond maar jij weet nooit waar je aan toe bent. Zodra je meer vraagt dan hij wil, kapt hij alles weer af

Denk aan jezelf, aan wat jij nodig hebt en dat is rust in je hoofd.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb sinds vrijdag de knoop doorgehakt en ook ik was erg bang in een groot gat te vallen maar ik merk nu dat het pijn doet maar dat het me wel rust geeft.
Waar ik het altijd aan afmeet: een vriend gun je een leuke vriendin. Kan jij blij voor hem zijn als hij geluk vindt bij iemand anders?

Nee? Dan kan je geen vrienden blijven (op dit moment).

Sterkte, ik weet hoe klote het voelt (ben er ook nog niet helemaal van verlost)
Overigens gaan er wel degelijk mensen dood aan liefdesverdriet @summerdance. Ik heb 1 geval in mijn directe omgeving gezien.
mooi gezegd summer!

jullie hebben ook allemaal ontzettend gelijk. Ik moet het niet allemaal van hem af laten hangen. IK moet doen wat voor MIJ belangrijk is. Woensdag komt hij 'gezellig'. beter dan vertellen dat ik nu even geen contact wil, of maar gewoon meteen afbellen die afspraak en over de telefoon zeggen? We hebben nog wel elkaars sleutel en spullen enzo, zover waren we ook nog niet om dat weer terug te geven.

Ik ga even een hele lange boswandeling met hondje maken, goed nadenken en een wel doordacht besluit nemen.

Kom straks mijn 'wijsheid' nog even van me afschrijven.

soms kan ik gewoon nog steeds niet geloven dat we uit elkaar zijn...pffff.
quote:Blob schreef op 29 november 2009 @ 13:11:

Overigens gaan er wel degelijk mensen dood aan liefdesverdriet @summerdance. Ik heb 1 geval in mijn directe omgeving gezien.

Heftig Blob, maar ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat "normaal"gesproken men niet dood gaat aan liefdesverdriet.

Je voelt je vreselijk ellendig, de denkt dat het nooit meer overgaat maar met veel steun van vrienden, familie en de kunst om jezelf uiteindelijk een schop onder je kont te kunnen geven is liefdesverdriet GEEN levensbedreigende situatie
jady83,

- opeens ben je niet goed genoeg voor een relatie, maar wel voor vriendschap zodat hij zijn gezeur aan je kwijt kan

- wanneer het hem uitkomt wil hij het overwegen je terug te nemen

...begint er al een belletje te rinkelen?
Summerdance heeft het prachtig omschreven in haar korstje metafoor! Waarbij ik nog wil aanvullen:

Ex = EXIT
Dank je Quinty, en wat betreft het EX=EXIT verhaal
quote:Summerdance schreef op 29 november 2009 @ 13:37:

Dank je Quinty, en wat betreft het EX=EXIT verhaal

Thanks!

@TO: Echt, echt, echt waar de enige remedie.

Blijf niet hangen in ex-relaties, op geen enkele manier. Ik heb ook vaak genoeg enorm liefdesverdriet gehad. Alle contact verbreken is echt het allerbeste. Vooruit kijken!
ik huil liever een paar maanden mijn ogen uit mijn hoofd dan dat ik vier jaar lang een man heb die regelmatig twijfelt en minder regelmatig sex wil met me....

jaiks
zo...lekker een uur door het bos gelopen. Dat heeft ontzettend geholpen.

Altijd als ik het licht begin te zien he, en dat ik voor mn gevoel steeds een stukje verder kom, dan is hij daar weer ineens.

Kom net thuis, 3 oproepen gemist, had expres mn telefoon niet meegenomen. Hij was op stap geweest en vannacht belde hij al om 4 uur omdat een vriend van hem een tent uit was gezet.

Zegt ie net: toch elke keer als ik iets heb of ergens mee zit bel ik meteen jou. Verder zei hij dat zn 2 beste vrienden tegen hem hadden gezegd dat ie ontzettend stom is dat ie mij laat lopen. Dat had wel behoorlijke impact op hem gehad.

Hij stuurde steeds het gesprek een bepaalde kant op zegmaar.

Toen zei ik dat het allemaal geen zin heeft om dat te zeggen, ik weet dat zijn omgecving er zo over denkt. Ik heb veel geinvesteerd in zijn omgeving en ze staan ook best aan mijn kant van het verhaal.

maar wat heb je eraan? Leuk om te horen dat zn vrienden niet zeggen dat ik toch maar een kneus ben dus dat ie beter af is, maar verder heb je er niets aan. Alleen dat hij het deurtje weer wat verder openzet. Dus ik heb gezegd dat ik daar niets mee kan. Hij denkt er toch niet zo over, dus lekker boeiend wat zn vrienden ervan zeggen.

Het lijkt wel alsof hij een radar heeft, op het moment dat ik heel diep aan het nadenken ben om alle contact te verbreken, komt ie weer met zn verhalen.

Hij komt woensdag, begint ie over naar de bioscoop gaan...

Nou moet ik dus echt sterk blijven en niet weer meegaan in zn onzinverhalen, want als ik nu zeg dat ik hem terug zou willen schop ik hem weer 1000 km weg. Ik kan er dus niets mee, ben het zat!

Woensdag ga ik het allemaal uitleggen en zeggen dat ik los van hem wil komen en dat hij me daar vreselijk (ik denk ook bewust) in belemmert.

Ik ga lekker mn hele huis schoonmaken, morgen begint er weer een nieuwe week en ik heb er echt zin in om deze week een stuk beter door te maken als de vorige.
whoohoo... goed zeg.

niet weer in dezelfde kuil vallen maar een andere weg nemen

sterkte deze week!
ik heb wel nog een ex als vriend.. maar dat heeft wel heel even geduurd hoor voordat ik hem zo kon zien...

wij hielden heel veel van elkaar.. maar was typisch zo'n geval van alleen liefde is niet genoeg.. ik had behoeftes waar hij niet aan kon voldoen en hij had op zijn beurt weer behoeftes waar ik niet aan voldeed...

Nu zijn we vrienden van elkaar.. en dat gaat nu wel goed.. maar toen ik nog echt in mijn gevoel zat kon ik hem echt niet zien hoor.. heeft voor mij ruim een jaar geduurd voordat mij dat lukte..

je moet voor jezelf bepalen of je hier zin in hebt.. dat kan echt niemand anders voor je doen..

zelf houd ik er niet van om met ruzie uit elkaar te gaan, ik bedoel je hebt ooit van iemand gehouden dus waarom elkaar haten? zelf vind ik dat helemaal nergens voor nodig maar daar heb je natuurlijk wel 2 mensen voor nodig..

Je moet je er zelf gewoon prettig bij voelen én jezelf de tijd gunnen een en ander eerst te verwerken....

succes..
dat 'vrienden blijven' gaat zelden goed omdat je elkaar te zeer gekwetst hebt bij het verbreken van de relatie... Daar zit een boel gevoel en een boel wrok die eerst moet slijten voordat je echt vrienden kunt zijn..

De reden dat hij vrienden wil blijven heeft denk ik ook met een soort twijfel te maken... Je merkt dat een relatie niet werkt, maar aan de andere kant wil je ook niet alleen zijn en wil je haar ook niet kwijt.. .. is dat "you can't live with em, you can't live without them" dilemma..

Afkappen is toch vaak het beste.. .. Daarom wordt er ook zo vaak ruzie gemaakt bij het verbreken van relaties.. Het is voor je gevoel veel gemakkelijker om boos te zijn op de ander en tegen jezelf te zeggen "hij kan doodvallen", dan dat er een gevoel van genegenheid blijft bestaan wat blijft knagen..
Het is mij nog nooit gelukt om vrienden te blijven met een ex meteen na het verbreken van de relatie. Ik heb er eerlijk gezegd ook nog nooit de behoefte aan gehad, meestal heb ik het op dat moment nodig om volledig contact te verbreken om alles weer goed op een rijtje te krijgen. Contact met ex betekent dan vaak een stoorzender in dit proces.

Ik ga met 1 ex nog sporadisch om nu, maar daar is ook eerst een jaar totaal geen contact meer mee geweest. Ik merk dat veel mannen het voorstel om "vrienden te blijven" doen om hun schuldgevoel te verminderen. Alsof het minder erg is dat ze het uitmaken omdat we toch vrienden blijven. Ik heb daar gewoon geen behoefte aan. Uit is uit, klaar is klaar. Doei!
Ik heb even meegelezen en herkende je verhaal. Mijn advies: woensdag spullen uitruilen en alle contact verbreken. Dus niet meer bellen, net meer mailen, niet meer bij elkaar op bezoek. Dat is zwaar en moeilijk en verdrietig in het begin en het zal afkicken zijn, maar hier heb je niks aan. Je verdient veel beter toch?

En als je het dan moeilijk hebt, kom je hier je hart luchten of je doet dat bij een goede vriendin. En dan zul je zien dat het vanzelf makkelijker word en dat je je weer lekker gaat voelen en wie weet kun je dan ooit wel een keer vrienden met elkaar zijn, maar daarvoor moet ie eerst helemaal uit je systeem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven