Werk & Studie alle pijlers

Studeren in prachtig Berlijn?

30-11-2009 23:23 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Helemaal fris en helemaal nieuw ben ik op het vivaforum. Al een tijdje zit ik mee te lezen en heb nu zelf ook maar eens een account aangemaakt. Heel rebels.

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik denk dat ik voor 3-5 maanden wil studeren in Berlijn!

Op het moment ben ik nog 19, maar wanneer Berlijn eventueel doorgaat 20. Samen met een klasgenoot/vriendinnetje wil ik graag het avontuur aangaan om te studeren in Berlijn. De Freie Universität Berlin trekt mij in het bijzonder.

Maar voordat we ons naar onze buren begeven willen we graag wat ervaringen, tips e.d. van anderen horen. Ook een klein kostenplaatje zou niet verkeerd zijn om te ontvangen.

Hopelijk zijn er een paar meiden die dit 'kleine' avontuur al hebben meegemaakt en ons meer kunnen vertellen

x. Fleur
Hoi Fleur, wat doe je nu, studeer je al?

Zijn er andere mensen van de studie die al eens naar Berlijn gegaan zijn voor een aantal maanden? (dwz, zijn er vanuit jouw studie al banden met universiteit/hogeschool in Berlijn?) Zoek uit of je in aanmerking komt voor een (uitwisselings)beurs, of de studiepunten die je daar haalt zonder meer hier ook geldig zijn, etc. Hoe lang wil je gaan, wat voor vakken zou je willen doen?

Het kost wat uitzoekwerk, maar het lijkt me zeer de moeite waard. Ik vond Berlijn een heel prettige en interessante stad om te zijn.
Via Internationalisering (of soortgelijke afdeling) op je faculteit kun je vaak veel informatie krijgen. Over wat te regelen, welke mogelijke beurzen (Erasmus!), op tijd je OV-kaart inleveren om vergoeding te ontvangen, etc. Ook kunnen zij je meestal in contact brengen met iemand van je eigen studie/faculteit die al naar Berlijn is geweest op uitwisseling, die kan je vaak veel vertellen over (acceptatie van) vakken, studiepunten en andere tips.
Hi Melanthe en Martietje, wat top zulke snelle reacties!

Ik studeer nu Crossmediale Journalistiek, zit in mijn derde jaar en loop nu stage in Hilversum. De opleiding die ik volg is erg nieuw (lees: er is nog niemand afgestudeerd, de eerste gaan dat dit jaar doen). Ik ken iedereen op de academie en weet dat er nog niemand richting Berlijn is vertrokken. Wellicht bij de 'zuster'opleiding, dus daar maar eens informeren.

In Berlijn zou ik graag Media and Communication Studies willen volgen voor zo'n 3 of 5 maanden (ligt eraan wat daar mogelijk is). Een kamer is zo gevonden volgens mij. Heb al redelijk wat mooie gemeubileerde appartementen gevonden die prima te betalen zijn met z'n tweeën.

Wel erg fijn om te horen dat Berlijn erg leuk is om heen te gaan. Ga er binnenkort zelf naartoe voor een lang weekend. Eens kijken of het mij ook zo kan betoveren ;)
Ik zou alleen gaan! Dan leer je veel makkelijker en sneller mensen kennen. Anders loop je het risico dat je toch 'de twee nederlanders' blijft.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ha die Spijker!

Ik geef je helemaal gelijk. Als je alleen gaat leer je zoveel meer mensen kennen en niet alleen mensen, maar ook jezelf.

Punt is, ik woon nog thuis. Heb nog nooit op kamers gewoond (de afstand naar mijn school is te klein. Voor mij dus eigenlijk te duur om daar te gaan wonen en de stad trekt me ook niet, vandaar). Om zomaar 3 tot 5 maanden weg te gaan vind ik eigenlijk simpelweg te eng. Met z'n tweeën is toch niet zo.. alleen.

Hm. Lastig, lastig.
Tijd om op eigen benen te staan dan!

Ga eens praten en info halen bij het bureau buitenland van je opleiding. Trouwens, als uitwisselingsstudent word je vaak goed opgevangen hoor, niet zo eng als het misschien lijkt.

Wat me wel nogal relevant lijkt: hoe is je Duits? Besef je je dat je dat goed moet beheersen?

Als je volgens jaar in het buitenland wil studeren zul je nu moeten beginnen met aanvragen. Ik geloof dat de deadline voor de meeste erasmusprogramma's 15 januari is.

Tijd om actie te ondernemen dus!
Haha, klopt. Misschien ook maar eens tijd ;) Wel een 'grote' stap in een keer, maar ach.. Wat kan er eigenlijk misgaan!

Als de deadline al 15 december is mag ik wel eens heel serieus gaan nadenken. Heb al mailtjes gestuurd met docenten, hopelijk krijg ik daar wat op terug.

Mijn Duits is prima. Versta alles en eenmaal daar kan ik me goed wegwijs maken.

Het is voor mij alleen niet de bedoeling dat ik in een studentenhuis e.d. kom (als je dat bedoeld met uitwisselingsstudent). Zou het liefst zelf een kamertje zoeken, lessen volgen, mensen leren kennen en Berlijn beleven!

Jij hebt toevallig geen ervaring met het buitenland?
Ik heb weliswaar niet in Berlijn gestudeerd, maar wel een dik jaar in het buitenland.

Als ik jou was zou ik toch de mogelijkheid onderzoeken om intern/studentenhuis te gaan en dan in je eentje. In het land waar ik heb gestudeerd, zaten veel studenten intern of in een studentenhuis en daardoor ontmoet je heel snel, heel veel mensen en hoor je veel over war je moet zijn voor leuke feestjes e.d. Als je alleen (of eventueel met Nederlandse vriendin) zelf in een appartement zit, mis je toch net die ene leuke samenkomst die 'savonds in de gang is afgesproken. Misschien is de mentaliteit van Berlijn hierin anders, maar dit is zoals ik het ervaren heb.

De erasmusbeurs is al genoemd, en daar zal ik zeker naar kijken. Ik heb zelf met de internationalisering van mijn school contact gezocht met een universiteit van mijn voorkeur (daar hadden ze nog geen contact mee) en zo geprobeerd een uitwisseling op poten te zetten.

Verder, ik raad je écht aan om alleen te gaan. Het lijkt nu heel eng, maar als je daar zit is het véél prettiger (ondanks dat je nu denkt van niet). Je weet niet of samenwonen met je vriendin goed gaat (of het op dat gebied ook klikt bedoel ik) en in je eentje MOET je echt en daar wordt je erg zelfstandig van. Iets wat je (vaak) toch minder hebt als je veel dingen samendoet met een studiegenootje/vriendin.

(En het lijkt eng: met het vliegtuig sta je zo op Schiphol, dus in geval van ernstige heimwee ben je zo weer thuis. Als je daar zit denk je er waarschijnlijk niet eens meer aan, maar de gedachte kan voor vertrek erg geruststellend zijn)
Ga eens praten op het Goethe instituut in Amsterdam. Daar kunnen ze je zeker verder helpen!

Duits verstaan en je kunnen redden is iets anders als studeren, maar er bestaan allerlei tests om te zien of je dat aankunt.

Succes!
Een met juf Deetje, een taal verstaan en een beetje beheersen is wat anders dan er tentamens in kunnen maken. Soms moet je van te voren een taaltoets maken om aan te tonen dat je het voldoende beheerst.

De site van Wil Weg is een goed startpunt voor buitenlandplannen http://www.nuffic.nl/nederlandse-studenten
Wauw, wat fijn al die snelle reacties, zeg. Bedankt!

Duits verstaan en spreken is inderdaad geen studeren. De studie waar ik voor een paar maanden wil kijken is allemaal in het Engels, dus dat scheelt.

Ik ga er deze week eens goed over nadenken, informatie inwinnen en vanuit daar kijken wat de mogelijkheden zijn (ook qua financieel oogpunt).

En Hanneke, je hebt ook gewoon helemaal gelijk. Eng is misschien ook een groot woord en laten we eerlijk zijn, wat zijn 3 tot 5 maanden ;)
Dames!

Nog even een vraagje tussendoor. Wellicht wat dom en simpel, maar... Mag ik als studerende HBO'er wel een tijdje studeren aan een Deutsche Universität?
Volgens mij mag dat wel, maar vraag het voor de zekerheid even na bij je school. Heb zelf ook een tijdje in Duitsland gestudeerd (niet in Berlijn overigens). Heb toen in een studentenhuis gewoond met buitenlandse en duitse studenten. Ideale mix. Wat ik zelf ook wel prettig vond, was dat de instelling waar ik studeerde veel activiteiten organiseerde buiten de studie om. Daardoor kwam je vrij makkelijk in contact met andere (duitse) studenten.
Ik heb ook in Duitsland gestudeerd, wel in Oost-Duitsland, maar niet in Berlijn. Een stukje kleinschaliger, maar minstens net zo gezellig en een pluspunt: er zaten niet veel Nederlanders . Ik vond het een geweldige tijd, heb er zelfs mijn man leren kennen en ik ben naar Duitsland verhuisd. Woon er nu al weer een aantal jaartjes.

Ik ben overigens met Erasmus gegaan. Dat is echt het gemakkelijkst. Kamers kun je dan zelf zoeken via het internet bijv. www.wg-gesucht.de

Ik heb echt een geweldige tijd gehad en ik kan het alleen maar aanraden!
Super leuk! Berlijn is waanzinnig gave stad en gezien je studierichting ook absoluut passend.

Wel zou ik alleen gaan, je legt zo veel makkelijker contact. Beter voor je Duits en heus niet zo "eng" als je denkt :-).

Wil je persé toch met iemand anders gaan, neem dan juist NIET samen een appartement. Ga apart in een studentenhuis wonen, zo leer je beide makkelijk mensen kennen en "verdubbel" je de hoeveelheid mensen die je ontmoet.

Verkijk je niet op het Duits, in Duitsland verwacht men wel dat je je taal behoorlijk beheerst, dit helpt je een heleboel tijdens het feitelijk studeren. Zelfs als de studie in het Engels is zal je je Duits nodig hebben.

Je kan via de volgende link je (passieve) talenkennis toetsen volgens het europese indelingssysteem (A t/m C niveau, waarbij A2 voor basis kennis staat en C1 voor near native). Een goede gratis test. Heb er zelf met mijn buitenlandstages gebruik van gemaakt.

link naar talen-niveau test

In ieder geval wil ik je veel plezier toewensen in Berlijn! Echt een heerlijk stad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven