Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds zaterdag woont Mevrouw Zoë bij ons:

Naar men zegt een kruising Maine Coon / Europese korthaar. Geen idee of dat klopt want ze is nu 13 weken en aan haar 4e huisje toe... Maar hier blijft ze!

Ze heeft gezelschap van onze HTK jeweetwelkater Meneer dah Poes: die alweer 7 jaar bij ons woont, en onze shar pei Bunker.

Bunker durft de trap niet op als Zoë halverwege de trap zit. En Meneer loopt rond met een gezicht van "Mij hebben ze niks gevraagd!!!"

Kortom: dit vlieggewichtje van 13 weken maakt nu al de dienst uit hier in huis. Maar ze doet het goed, heel goed!

Ze is wel erg mager vinden wij. Bij haar vorige adresje is ze bij de dierenarts geweest i.v.m. diarree, er werd gesproken over een verdenking van giardia en antibiotica waardoor ze de 2e enting niet heeft kunnen krijgen. Ik heb die dierenarts gemaild want ik wil dat van die giardia wel zeker weten. Op het moment heeft ze geen diarree en eet ze goed gelukkig. Maar toen ik haar woog schrok ik wel: 1037 gram bij 13 weken voor een kruising Maine Coon.... leek me wel heul weinig...

Ik wacht even af of er reactie komt van die andere dierenarts (die zit aan de andere kant van het land, dus daar fiets je niet zo eventjes langs voor een vervolgconsult) en eind deze week gaan we met Zoë naar onze eigen dierenarts.

Ik ben wel heel benieuwd naar jullie mening over een dergelijk gewicht, is dat inderdaad erg laag? Zoë lijkt niet zo mager, maar het is echt vooral vacht wat je ziet.
Iets anders
Babsjuh wát een schatjes! Mooi poesje hoor, en je meneer ook. Leuke pose.... Homo?

Of je nieuwe aanwinst te licht is, een beetje. Ik heb ff gegoogled en ik kwam deze site tegen.

Als Zoë verder gewoon normaal kittengedrag vertoont en er verder goed gezond uitziet zou ik me niet zo heel veel zorgen maken.
Hahaha, ja ik vond het wel grappig aansluiten bij hoe Zoë op de foto staat Met de tong uitgestoken en zo... Maar of Meneer homo is.... geen idee, hij heeft nog nooit iemand mee naar huis genomen

Bedankt voor je link, heb nog even zitten neuzen daar. Zoë eet, slaapt en speelt heel fanatiek dus dat zit wel goed denk ik.

Man maakt steeds de fout dat hij nog even met Zoë gaat spelen (met een lichtje op de vloer schijnen) als wij naar bed gaan. Ik heb hem al gewaarschuwd: zo leert 'ie d'r dat hij 't entertainment verzorgt, op de slaapkamer, om middernacht... Heb al gezegd dat ik geen geklaag wil horen over een poosje als ze steeds om die tijd wil spelen en hij eigenlijk wil slapen
Iets anders
Babsjuh wat een leuke foto's! Hoop voor je dat ze helemaal gezond blijkt te zijn.

Ik heb bij mijn kater net de drol eruit kunnen werken en alles daarachter even gekortwiekt. Kwam er een prachtig poepertje achter vandaan, dus het zal wel al langer geklit geweest zijn. Schaam schaam, slechte poezenmoeder:( Maar dit zijn mijn eerste katten en uit het asiel gehaald dus al doende leert men. Zal het voortaan beter in de gaten houden.
Oh, Parasol dat is heel normaal hoor, die van mij krijgen wekelijks een borstelbeurt en toch kom ik af en toe een stukje vervilte vacht tegen. Leuk dat je je katten uit het asiel hebt gehaald trouwens.
Ik ben ook helemaal verliefd op ze propje! Eentje is helaas van de week bestempeld als chronische snotteraar doordat de niesziekte niet goed behandeld is in het vorige huis. Heb ze nu een maand of 4 en ze zijn hier helemaal thuis, echt heel leuk om te merken:)

nog steeds verliefd *zucht*
Marsemuts, zo'n stel hebben wij ook gehad!! Helaas is er 1tje 7 jaar geleden overleden... Het is zo'n mooi zicht, 2 van die witte katten! Zaten ze samen in de vensterbank naar buiten te kijken, het leken wel 2 standbeelden. Zijn het poezen of katers?
Zo, ben hier even aan het snuffelen en ik zie geweldige foto's!

Babsjuh, je katje is 13 weken en al aan zijn vierde huisje toe ?

Arm beessie! Gelukkig dat hij bij jou mag blijven!

Ik heb even een vraagje. Bij mijn kater zit ineens het vlies voor zijn ogen.

Het is niet rood, het traant niet, hij speelt, slaapt en eet net zo als anders maar het ziet er zo vreemd uit. Enig idee wat het kan zijn?

Als het er zo uit blijft zien ga ik met hem naar de da hoor, maar ben even benieuwd.
quote:Jazzie schreef op 03 december 2009 @ 10:08:

Zo, ben hier even aan het snuffelen en ik zie geweldige foto's!

Ik heb even een vraagje. Bij mijn kater zit ineens het vlies voor zijn ogen.

Het is niet rood, het traant niet, hij speelt, slaapt en eet net zo als anders maar het ziet er zo vreemd uit. Enig idee wat het kan zijn?

Als het er zo uit blijft zien ga ik met hem naar de da hoor, maar ben even benieuwd.Als ik jou was zou ik nu direct de dierenarts bellen. Met ogen moet je geen risico's willen nemen.
Jazzie, hangt ook af welk ras het is, ik heb een Maine Coon kruising Ragdoll en die heeft ook heel vaak dat oogvlies, als hij zit te dutten, zit te spinnen enz. Veel meer dan de rest van katten hier. Ook heeft hij veel meer traanvocht dan de rest, haal elke dag wel wat weg uit zijn ooghoeken, maar de oogjes zijn niet ontstoken. Bij een gewone HTK misschien wel even laten checken.
@ Marsemuts: wat een prachtige katten zeg! En zo lief... die pootjes in elkaar verstrengeld... *smelt*

@ Parasol: heeft de kat er nog veel last van dan, van dat chronische snotteren? Gaat dat ooit nog over of moet het beestje er mee leren leven?

Ben zelf wel bekend met niesziekte: in m'n tienerjaren hing ik veel rond op een klein boerderijtje waar alle katten uit de omgeving gedropt werden. En die boerin wilde en kon niks met die katten, dus werd de opvang eigenlijk overgelaten aan de goedbedoelende maar van toeten noch blazen wetende jeugd die er rondhing. Alle katten hadden op enig moment wel niesziekte, of net beter of onderweg om 't te krijgen. Heel triest.

@ Jazzie: ja, vind het nog steeds zielig voor Zoë, maar ons huis is inderdaad haar 4e huisje... Achter elkaar is ze moeten verhuizen omdat mensen wel een schattig kitten wilden maar geen idee hadden wat het inhoudt en/of zich heel erg vergisten in de combinatie met hun huidige huisdieren.

Hoop dat jouw kat geen oogprobleem heeft, idd voor de zekerheid gewoon even contact opnemen met de DA.

Zoë gaat nog steeds lekker. Al vond ze me gisteren heel duidelijk NIET lief... Ben met d'r naar de DA geweest, en daarvoor moest ze toch echt weer in het reismandje. 't Arme poezenkind was helemaal over d'r toeren, volgens mij was ze bang dat ze wéér ging verhuizen... DA was heel lief met d'r en nam echt de tijd. Vond ik heel fijn!

Ze is nagekeken en gezond maar véél te licht bevonden. Maar dat komt wel goed, ze eet lekker door. Helaas wel een lichte oormijtbesmetting, daar zalfje voor meegekregen en druppels voor Meneer en Bunker zodat die niet óók oormijt oplopen. Oormijt is al niet fijn, maar bij een shar-pei helemaal een drama... Die kreukels en rimpels die ze aan de buitenkant hebben zitten ook in de gehoorgangen namelijk.

Vervolgens entingen gekregen, en toen de chip... DA was die dag voor het eerst in die praktijk en niet bekend met dit type "pistooltje" om de chip aan te brengen waardoor ze 2 keer geprikt moest worden voor de chip eindelijk zat. Ze gilde de hele praktijk bij elkaar....

Afgerekend (viel, as usual, flink tegen), kittenpakketje in ontvangst genomen en naar huis met 't poezekind. Een zielig hoopje zat in het reismandje, en een zielig hoopje bleef het de rest van de dag. Een nattig koppie door de zalf in d'r oortjes en ze wilde niks. Niet eten, geen kattenmelk, niet op schoot, niet aangehaald worden, helemaal niks. Ze was bang, boos en beledigd tegelijk. Nee, dat zeg ik verkeerd: ze was niet boos, ze was teleurgesteld

Maar in de avond was dat ook alweer vergeten en at ze weer wat. Vannacht heeft ze op ons bed geslapen en kon d'r alweer een knorretje vanaf als ze aangehaald werd. Vanmorgen speelde ze met Bunker, die gisteren als een echte bezorgde pleegvader om d'r heen had gedreuteld en zichtbaar opgelucht was dat ze nog bewoog

En Meneer? Die is het er nog steeds niet mee eens maar is van de weeromstuit enorm knuffelig geworden. Gedraagt zich eigenlijk als de puber-stiefbroer die heel hard roept niks van het kleine stiefzusje te willen weten maar enorm in zak en as zit als er met dat stiefzusje iets aan de hand lijkt te zijn. Dus ja, dat kom wel goed
Iets anders
Babsjuh wat een snoepie jouw Zoë! En wat een leuk verhaal heb je geschreven. Hoop dat ze snel wat aan komt. Denkt je dierenarts ook dat het een kruising Maine Coon is?
@ TouchOfPink: dank je wel!

Ben helemaal vergeten te vragen wat de DA denkt daarover Ach en eigenlijk boeit dat ook niet zo natuurlijk. Zou het wel leuk vinden als er wat Maine Coon in zit omdat het karakter en het pluizige uiterlijk van de Coons me heel erg aanspreekt, dat wel. Maar over een paar maanden gaan we toch weer naar de DA voor d'r grote-meisjes-operatie en tegen die tijd zal er wellicht wat meer over het ras gezegd kunnen worden.

Al is me wel opgevallen dat ze enórme oren heeft, met veel pluis d'r in en d'r aan, en aan de onderkant van d'r staart (bij de aanzet) en d'r voetjes zit ook veel pluis. Dus wie weet..
Iets anders
quote:jaimie schreef op 02 december 2009 @ 20:58:

Marsemuts, zo'n stel hebben wij ook gehad!! Helaas is er 1tje 7 jaar geleden overleden... Het is zo'n mooi zicht, 2 van die witte katten! Zaten ze samen in de vensterbank naar buiten te kijken, het leken wel 2 standbeelden. Zijn het poezen of katers?

het zijn broer en zus

broer is 2 keer zo groot als zijn zus. ze zijn nu 3 jaar. met mijnheer al een heel dierenartstraject afgelegd. nu heeft ie speciaal blaasgruisvoer. en soms denk ook ook dat hij ietwat verstandelijk beperkt is ;). z'n zus is echt een prinses. een blauw en een groen oog en heel arrogant. heerlijk beesten alleen vrees ik alweer voor de zomer want wat besef je pas dat je veel zwart draagt als je 2 witte katten hebt :s
@ Babsjuh: Nee is niets meer aan te doen. Er zijn foto's gemaakt en toen bleek dat er een holte helemaal was weggevreten door de bacterie. Ze kan er gelukkig gewoon heel oud mee worden en is gewoon wat vatbaarder voor problemen aan de voorste luchtwegen. Als ik merk dat ze bv weer heel erg moet gaan niezen en neus en ogen hebben wat vocht krijgt ze weer een antibiotica kuurtje. Zo moeten we te werk gaan.

Hele lieve foto van die kleine trouwens:)
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met kittenvoer, en dan vooral naar tot welke leeftijd een kitten speciaal voer nodig heeft. Ik lees en hoor er namelijk zó veel verschillende dingen over!

Zoë kreeg bij haar vorige baasje Whiskas junior natvoer en daar ben ik mee doorgegaan. Wel aanvulling er bij nu en ze krijgt nu per dag 2 zakjes natvoer en ong. 15 gr whiskas junior brokjes. Daarnaast snaait ze geregeld Tom Poes brokjes van Meneer weg, en er verdwijnt af en toe wat kittenvoer bij Meneer naar binnen (al is dat lang zo vaak niet als ik had verwacht). Na het zalven van de oortjes een bodempje kattenmelk in een bakje en af en toe een klein stukje zalm of forel (echt een flintertje, gewoon voor de smaak zeg maar). Is alles op en de dag nog niet om, dan krijgt ze nog wat brokjes.

Volgens de DA was dit voor het moment goed en mag ze zoveel van de Tom Poes mee-eten als ze zelf wil. Het kittenvoer mocht zelfs al wel afgebouwd worden als Zoë geen kittenvoer meer wilde eten.

Zoë vindt het natvoer echter zó lekker, dat eet ze nog als ze 10 jaar is als we 't blijven aanbieden denk ik. Maar het nu al afbouwen, dat lijkt me weer zo vroeg? Op de verpakkingen van Whiskas Junior staat kittenvoer tot 1 jaar aanbieden. Maar dan denk ik ook weer dat daar natuurlijk een leuk commercieel belang aan zit voor de Firma Whiskas.

En heel eerlijk, Zoë is net een vuilnisbakkie: als je op d'r teentjes duwt gaat d'r bekkie open. Die eet werkelijk alles.

Tot welke leeftijd zouden jullie kittenvoer aanbieden?
anoniem_72372 wijzigde dit bericht op 06-12-2009 15:10
Reden: tiepvautjuh
% gewijzigd
Iets anders
Babsjuh, wij hebben gewoon katteneten gegeven aan de kleintjes. Tuurlijk hebben we als verwennerij wel eens kittenspul gehaald maar ik maak er geen gewoonte van.

En het liefst zo snel mogelijk laten wennen aan harde brokken, veel beter voor het gebit.

Dan wel in de gaten houden dat er elke dag vers water staat.

Wij hebben een Maine Coon en bij de fokker gaven ze gewoon van die grote Maine Coon brokken mee, vond ie ook het lekkerst.

Een ander kitten had duidelijk meer moeite met die grote brokken, daar deden we gewoon regelmatig een beetje water bij de harde brokken zodat ze zacht werden.

Whiskas is niet zo'n goed merk begrijp ik uit allerlei forumverhalen, maar goed er zitten mensen tussen die elke dag voor de kat koken, nah, daar heb ik geen zin in.

Een voordeel van duur voer, Hills, Prins of Science is dat de kattenbak veel minder stinkt. Aangezien er bij ons in de badkamer 2 bakken staan en ze altijd moeten als we of onder de douche staan of onze tanden staan te poetsen hebben we het geld er wel voor over.
Ik was ook al niet zo weg van Whiskas, maar ben het blijven voeren om niet teveel te veranderen voor Zoë. Er was in haar korte leventje al zoveel zo vaak veranderd. Maar nu ze hier goed gewend lijkt te zijn... Valt vooral op hoeveel moeite ze doet om het voer van Meneer te kunnen kapen èn hoe ze zelf gaat stinken van die Whiskas... Ze laat echt stinkwindjes...

Tom Poes ben ik ooit gaan voeren omdat Meneer dat bij z'n vorige huisje al kreeg. In de afgelopen jaren af en toe geprobeerd over te schakelen naar een ander, hoogwaardiger voer maar dat viel bij Meneer heel slecht. Die ging heel slecht eten, viel af, doffe vacht. Met 'm naar de DA geweest en die was van mening dat Meneer kennelijk een typische Tom Poes kater is Zijn advies was gewoon Tom Poes blijven voeren, schijnt ook helemaal zo'n verkeerd voer nog niet te zijn. Meneer z'n ontlasting stinkt ook nauwelijks gelukkig. Hij krijgt af en toe een kuipje natvoer, ben niet zo merkvast wat die dingen betreft.

Lachen trouwens: terwijl ik dit zit te typen zit Meneer bij mij op schoot, m'n handen te likken (deed 'ie nooit voor Zoë er was...) en Zoë probeer ook op schoot te klimmen/springen maar dat wil niet lukken.... Hoor af en toe "bonk" en dan is ze van een doos gevallen en op het laminaat geland... Maar blijven proberen he!
Iets anders
Bedankt voor jullie tips! Heb contact gehad met de dierenarts en volgens hem hoeft het niets te betekenen als het niet rood is. Moet wel opletten of hij niet met zijn oogjes zit te knijpen of er met zijn pootjes aan gaat zitten.

Dat doet hij allemaal niet en het lijkt alweer een stuk beter te gaan.

Babsjuh, ik vind het zo triest zulke verhalen...

Ben blij dat ze bij jou een goed huisje hebt gevonden (de liefde straalt ervan af!).
@ Basjuh! Wat een leuke verhalen en wat een droppie! Je schrijft dat ze heel bang is voor het reismandje..wat je zou kunnen doen als je de ruimte hebt is het mandje gewoon ergens in huis neerzetten. Ze kan er dan altijd zellf in gaan liggen en assosieert het dan niet meer met "naar de DA gaan". Wij hebben ze ook staan en de heren liggen er heel vaak in te tukken!

@ PlayingTheAngel; hoe gaat het bij jou? Zijn ze al helemaal gewend aan elkaar..?
Wie oh wie kan mij zinnig advies geven over mijn volgende vraag?

Ik woon momenteel nog bij mijn moeder en we hebben thuis een kat van zo'n 14 jaar oud. Binnen 2 weken ga ik verhuizen en in januari gaat mijn moeder een maand op reis. Nu is de vraag: zou ik de kat in mijn nieuwe huis laten logeren of zou ik haar thuis laten en iedere dag eten gaan geven?

Ik zie volgend groot voordeel als ik haar mee zou nemen:

-Ze krijgt meer aandacht; als ik haar bij mijn ouderlijk huis zou laten denk ik dat ik snel wat eten zou neerzetten en weer zou vertrekken. Dat vind ik voor het arme beestje toch wel erg sneu. Bij mijn moeder mag ze zowel binnen als buiten. Als ik haar thuis zou laten, mag ze uiteraard alleen maar buiten. Helaas lopen er buiten veel katten rond waar ze serieus ruzie mee heeft en daar doe ik haar denk ik niet veel plezier mee.

Nadelen:

- Ik denk niet dat ik haar buiten zou kunnen laten moesten we haar meenemen naar ons nieuwe huis. Onze buren hebben honden én ik vrees dat ze gaat weglopen als we haar buiten zouden laten (paniekreactie?).

- Ik weet niet of het zo'n goed idee is om zo'n oud beestje voor een maand te laten wennen in een nieuwe omgeving. Zou ze daar veel last van hebben?

Iemand bedenkingen? Tips?

Bedankt!
Hai allemaal! Wat lief dat er iemand aan me denkt! Ja ze zijn helemaal aan elkaar gewend en liggen vaak lief samen te slapen, al stoeien ze ook natuurlijk nog wel en delft het kleine meisje daarbij het onderspit. Gelukkig kan ze wel van zich afbijten als het moet! :-)

Btw, over eten, ik ben voor Royal Canin, omdat ik hun motivatie geloof, maar dat is misschien wel goedgelovig... zo krijgen kittens kittenvoer omdat daar meer voedingsstoffen in zouden zitten, zodat ze lekker hard door kunnen groeien. Verder is hun eten ook soms aangepast per ras, ik heb zelf 1 maine coon poesje en een halve maine coon katertje en geloof wel dat die beestjes vanwege hun grootte later bij ander voer gebaat zijn dan kleine katten. Verder stinken ze minder dankzij Royal Canin, al ruikt kattenpoep natuurlijk nooit naar roosjes...

@ Jazzie: wat fijn dat het met het oog van je poezebeest allemaal goed gaat!

@ Mittens: we hebben de reismand idd in de woonkamer staan. Met de doeken en knuffel van haar vorige huisje er nog in. Maar ze ligt veel liever OP de reismand dan er in, maar wie weet komt dat nog.

@ lolliebollie: kun je niet proberen hoe het gaat in je nieuwe huis als je moeder op reis is, en als het niet gaat de kat alsnog naar het huis van je moeder "terugverhuizen" en haar dan dáár verzorgen? Veel aandacht bij jou thuis lijkt me wel heel fijn, zeker als het om een periode van een maand gaat. En mocht het niet gaan, mocht ze niet kunnen wennen, dan kan ze nog terug naar haar vertrouwde huisje. Ik weet alleen niet of het dan een probleem gaat zijn dat ze dan veel alleen is, net een stressvolle periode bij jou achter de rug en dan ineens alleen... Moeilijk...

@ PTA: wat een heerlijke foto!!! Heeft het lang geduurd voor ze zover aan elkaar gewend waren dat ze samen lagen te slapen?

Ik dacht ook dat Maine Coons vaak gebaat zijn bij ander voer, niet zozeer vanwege de grootte maar vanwege een hartprobleem wat bij dit ras wat vaker voorkomt? Geloof dat er in het Maine Coon-voer (meer) taurine zit o.i.d. wat dat hartprobleem zou moeten voorkomen.

Ik ben er nog niet uit, wat we met het eten van Zoë zullen doen. Ik ga nog maar een keer een pak Whiskas natvoer voor d'r halen, kan ik er nog over nadenken terwijl ze dat soldaat maakt
Iets anders
Inmiddels niet 1 maar 2 pakken Whiskas natvoer gehaald (tja, als de lokale super 2 voor de prijs van 1 verkoopt, dan zeg ik geen nee ) maar Zoë krijgt er nog maar 1 portie per dag. Die ze ook nog (ietwat onvrijwillig) deelt met Meneer. De kittenbrokjes heb ik gemengd met Tom Poes en staat de hele dag tot hun beschikking. Aparte bakjes had toch als effect dat ze ombeurten gingen eten en dan uit beide bakjes zaten te kanen. Dan gooi ik 't zelf wel bij elkaar

Zoë groeit goed, en Meneer ook... Meneer is een buitenkat, dus die zet ik tegenwoordig eerst buiten voor ik Zoë haar natvoer geef. Maar omdat ze dat niet in 1 keer op kan staat er meestal nog wel wat als Meneer weer binnenkomt en eet hij dan op z'n gemak de rest op.

Ach, zolang Meneer nog rent buiten en prachtig in z'n glimmende vacht zit gaat 't 'm goed en dat extra gewicht gaat er over een paar weken wel weer af als 't natvoer op is.

We zijn er wel uit dat we onze beesten verkeerde namen hebben gegeven. Meneer had eigenlijk Garfield moeten heten. Bunker de hond is een echte Odie en Zoë geeft dagelijks prachtige interpretaties van het karakter van Nermal.

Tussen Nermal en Garfield gaat het overigens net zo goed als tussen Meneer en Zoë. Meneer is het er nog altijd niet! mee! eens! en laat geen kans voorbijgaan om Zoë flink toe te grommen. Dat grommen is ook iets aparts trouwens: hij begint met blazen, dat overgaat in grommen en eindigt met een soort oerkreet die wel uit z'n neus lijkt te komen! En daar hoeft Zoë niks voor te doen, die voorstelling krijgt ze gratis als vermaak als ze al een kwartiertje op dezelfde afstand van Meneer ligt te dutten. Ineens is hij haar dan zat of zo en begint het concert. Zoë kijkt dan hooguit wat verstoord op, realiseert zich dan dat het Meneer maar is en dut weer verder. Vaak nog voordat Meneer aan z'n eindkreet is toegekomen zijn haar oogjes alweer gesloten...

Uit frustratie wil Meneer dan nog wel eens zijn klauw naar haar uitslaan maar omdat ze minstens 40 cm uit elkaar liggen steeds, raakt hij alleen de bank of het dekbed. Na wat gemauw sluit dan ook Meneer zijn ogen en dut weer voor een minuut of 10. Alsof hij gebeten wordt vliegen dan ineens zijn ogen open en staart hij naar Zoë... Z'n ogen knijpen toe om weer wagenwijd opengesperd te worden alsof hij niet kan geloven hoeveel brutaliteit er voor zijn ogen tentoongespreid wordt. Verdwaasd kijkt hij om zich heen of iemand anders ook ziet wat hij ziet en focust dan weer op Zoë. Je ziet hem duidelijk diep inademen en ....SSSSSSSSSSSsssssshhhhhhhhhhhhhgggghhhhhhh!!!!!! daar begint het concert weer van voren af aan....

Grappig? Een heel stuk minder grappig als dit zich al 4! vier! four! nachten achter elkaar op JOUW bed afspeelt en je geen oog dichtdoet!!!

Maar we zijn dol op ze hoor!
Iets anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven