vegetarische kerst

02-12-2009 17:04 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb ik er in de index volledig overheen gelezen, maar ik kon het in ieder geval niet vinden.

Ik krijg met kerst de familie te eten. Hiervan zijn er een paar vegetarisch (geen vis en geen vlees).

Normaal gesproken heb ik nooit zo'n moeite met vegetarisch koken. Een pasta of oosters is heel makkelijk vegetarisch te maken.

Maar met kerst wil ik toch wel iets bijzonders.

Ik hoop dat er iemand een mooi vegetrisch gerecht heeft dat goed bij een kerst diner past.

Alvast bedankt voor jullie ideeen!
In de allerhande van 12-2000 genoemd als vegetarisch hoofdgerecht. (Lettertjes zijn te klein om te scannen.)

1) Ravioli gevuld met groene asperges en Manchego-kaas zie hier

2) Kaasloempiaatjes met verse vijgen mojo ook op AH OF hier als voorgerecht, maar het is de foto

3) Romige tagiatelle met bladspinazie en roquefort Dit is ie van ah zelf.

4) Tofuspiesjes met sojasaus op een bedje van sugar snaps ook gevonden

Dan een volledig vegetarisch menu uit AH 12-1999 Gratis archief VK.

1) Voor: groentesalade met gefrituurde tijmtakjes

2) Tussen: Romige venkelrisotto met pijnboompitten

3) Hoofd: Courgettekroketjes met kerriesausHier als bijgerecht.

4) Na: Dragon & vanille-crème brulee

Die moet je zelf maar even googlen als je ze leuk vind. Ze zijn nog wel terug te vinden en anders heeft een van de anderen ze misschien nog wel. Op AH staat meer dan je denkt als je de zoekmachine maar weet te gebruiken.

....ik stop ermee. Ik was de AH zoekmachine aan het testen.
anoniem_75643 wijzigde dit bericht op 05-12-2009 17:10
Reden: foutje hersteld
% gewijzigd
...en 1999 staat er niet meer op.

Het jaar 2000 nog wel en dit is ie. en dit is de link naar oudere jaren.
Gisteren was het nog Sinterklaas en nu is de site van AH volledig afgestemd op Kerst. Recepten zijn nu wel heel eenvoudig te vinden.

Mijn eigen berichten worden niet getoond en ik kan ze niet verwijderen. Mijn eigen kerstmenu heb ik klaar of iig de ideeën.
thnx small voet!
Wat een heerlijke ideeën hier zeg! Ik moet zeggen nu ik dit allemaal zo lees voel ik me wel een mislukte keukenprinses! Wat jullie allemaal uit de keuken kunnen toveren, petje af!!

@ Mylenevalerie: volgens mij kun je naast je website ook gewoon een kookcursus gaan opzetten! Ben je 'in te huren' voor een kookcursus in de omg. Zuid-Holland???
quote:AnnieThePannie schreef op 08 december 2009 @ 09:32:

@ Mylenevalerie: volgens mij kun je naast je website ook gewoon een kookcursus gaan opzetten! Ben je 'in te huren' voor een kookcursus in de omg. Zuid-Holland???

Even slag om de arm hoor, we moeten nog veel regelen maar La Vie en Rose en ik willen een workshop sushi maken gaan geven.

We zullen wel een topic openen, ik zal even met haar dingen kortsluiten. We willen er op korte termijn op terug komen. Ik laat jullie het weten (voor de eventuele liefhebbers dan ) .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
MyleneValerie, heb je voor mij het recept van de Paddenstoelen verrassing? Ziet er echt heerlijk uit!
Ja Iris, moet even snel nog de deur uit maar zal het straks even opschrijven hoe ik het gemaakt heb.
Ik heb niet alles gelezen, maar let er bij fonduen op dat niet alle kazen vegetarisch gestremd zijn.

http://www.vegatopia.com/ ... rden-vegetarisch-gestremd
Op een ander topic heb ik gereageerd met het idee om crespelles te maken, dit kun je zowel als voor -en hoofdgerecht maken. Het zijn dunne italiaanse crepes, die kun je vullen en gaan met een sugo/beciamella saus in de oven. Ik vul ze met spinazie en ricotta, maar zit eraan te denken om er ook geitenkaas en wat walnoten bij te doen. Ik server het met een 'taartje' van mozarella, tomaten, rucola, dressing en pitjes.
quote:mylenevalerie schreef op 08 december 2009 @ 13:26:

[...]

Even slag om de arm hoor, we moeten nog veel regelen maar La Vie en Rose en ik willen een workshop sushi maken gaan geven.

We zullen wel een topic openen, ik zal even met haar dingen kortsluiten. We willen er op korte termijn op terug komen. Ik laat jullie het weten (voor de eventuele liefhebbers dan ) .Ik hou me zeker aanbevolen! Mag je dat hier plaatsen dan (reclame maken is verboden geloof ik)? Of kun je me mailen via het forum (geen idee hoe dat werkt, maar het schijnt te kunnen haha).
quote:Iris26 schreef op 08 december 2009 @ 13:44:

MyleneValerie, heb je voor mij het recept van de Paddenstoelen verrassing? Ziet er echt heerlijk uit!Herfst(verrassings)pakketje

Ingrediënten voor 4 personen;

200 gram filodeeg, ontdooid

3 (of 4) sjalotjes, gesnipperd

1 teentje knoflook, gesnipperd

250 gram gemengde paddenstoelen in plakjes

6 a 8 gedroogde tomaten op olie

2 eetl olijfolie

1 flinke eetl pesto (ik had nu truffelpesto genomen omdat die heerlijk bij de champignons passen)

75 gram rucola (nu had ik veldsla)

2 eetl notenolie

1 eetl citroensap

1 tl honing

200 gram witte druiven zonder pit

Voor de vinaigrette had ik nu gekozen voor blauwe kaas vinaigrette, vind die smaak er beter bij passen. Maar kan ook gewoon lekker naturel vinaigrette bij als u niet zo van blauwe kaas houdt.

Bereiden;

Verwarm de oven voor op 180 graden. Verhit 1 eetl olijfolie en 1 eetl olie van de tomaten en bak hierin de sjalotjes, knoflook en paddenstoelen. Laat het vocht iets verdampen. Schep de tomaten en pesto erdoor.

Snijd het deeg in vierkanten van 15 x 15 cm. De eerste keer scheurde het deeg dus de 2e keer heb ik gewoon de hele vellen gebruikt. Het is een voorgerecht maar ik had het als hoofdgerecht gegeten dus die pakketjes hoefde van mij niet zo klein. En het valt mee hoor de grootte van het hele vel, het scheelt 10 cm dus zie foto, ik had hem niet helemaal volgepropt dus goed te doen als voorgerecht.

Leg een deeglapje op een plank en bestrijk dit met olijfolie. Olijfolie daar scheurde die vellen mee toen ik het in de oven deed dus de 2e keer met roomboter gedaan.

Leg een tweede plakje erop en bestrijk dit ook met olie/boter. Die heb ik een kwart gedraaid, die ook met boter ingesmeerd en daar nog een vel op. Met 2 vellen knappen ze open in de oven, met 3 niet, maar je moet ze wel heel voorzichtig pakken.

Verdeel 1/4 deel van het paddenstoelmengsel erover. Vouw de deeghoeken naar elkaar toe en draai ze dicht tot een buideltje. Leuk bedacht maar de eerste keer vouwde die buideltjes gewoon weer open in de oven. De 2e keer heb ik ze dichtgebonden met keukentouw en toen ze klaar waren touwtje doorgeknipt en dan blijven ze ook zo.

Maak 4 stuks en zet deze op een bakblik in het midden van de oven en bak ze in ca. 15 minuten goudbruin. In mijn oven waren ze al na 10 min goed. Dek af met al.folie als ze te donker worden.

Meng de rucola/veldsla met de notenolie, citroensap en de honing. (of met de blauwe kaas vinaigrette) Verdeel de salade over de bordjes, zet de buideltjes erop en garneer met de druiven.

quote:AnnieThePannie schreef op 08 december 2009 @ 14:31:

[...]

Ik hou me zeker aanbevolen! Mag je dat hier plaatsen dan (reclame maken is verboden geloof ik)? Of kun je me mailen via het forum (geen idee hoe dat werkt, maar het schijnt te kunnen haha).

Nee we maken geen reclame, we hebben beide geen bedrijf. Ik zie bij de etenpijler geregeld oproepjes langskomen voor gezamelijke etentjes. Dat gaat het bij ons ook worden. Alleen forummers. Maar ik ga de vraag uiteraard nog wel even bij de angel leggen hoor.

Maar anders het prikbord. Gaat goedkomen!!!!
Dank je wel Mylene! Dat wordt mijn voorgerecht met de kerst.

Enne, je mag wel "je" zeggen hoor...
Hihihi, laat je nog weten hoe het was Iris ? Hoop dat je het net zo lekker vind als ik het vond.
En let op die pitloze druiven he!!! Niets is zo vervelend als een gast met kerst zijn kroon ofzo breekt omdat je druiven met pit hebt en de gast er geen rekening mee gehouden had hahahahah. Druiven met pitten eet ik trouwens niet, brrrr.
Ik snap de mensen wel die beweren dat een maaltijd zonder vlees geen echte maaltijd is Ik deel namelijk dezelfde mening.

Ik weet niet van welke website bovenstaande foto's komen, maar de opmaak ziet er behoorlijk amateuristisch en slordig uit. De ingrediënten zijn ook nog eens oersaai en simpel. Ik zou eerst even een boek 'hoe maak ik borden op' inkijken alvorens ik mijn gasten het gerecht zou voorschotelen.
Ter illustratie: dit komt al meer in de richting qua opmaak en de ingrediënten gaan verder dan een paar gewokte champignons.

quote:milaatje schreef op 08 december 2009 @ 14:55:

Ik snap de mensen wel die beweren dat een maaltijd zonder vlees geen echte maaltijd is Ik deel namelijk dezelfde mening.

Ik weet niet van welke website bovenstaande foto's komen, maar de opmaak ziet er behoorlijk amateuristisch en slordig uit. De ingrediënten zijn ook nog eens oersaai en simpel. Ik zou eerst even een boek 'hoe maak ik borden op' inkijken alvorens ik mijn gasten het gerecht zou voorschotelen.

Bedankt, het is een gerecht van mij, en ook de foto's. Als je vaker op de etenpijler komt herken je mijn eeuwig hetzelfde servies, aanrecht, tafelkleed end. Wat verschillende borden maar dat is het.

En het klopt, ik ben geen chefkok. Pretendeer ik ook niet dat ik het ben of op hoog niveau kan koken. Heb ik ook nooit gezegd. Ik kook voor mijn plezier en tot nu toe heb ik ook vele forummers hier van leuke ideeen kunnen voorzien. Alles wat ik post met foto's is van mijzelf. Dus geen prof. keuken. Een simpel cameraatje helaas. Ook ben ik geen fotograaf.

Ook heb ik nergens gezegd dat dit een "sterren" gerecht is. Maar wel wat ik hoop dat bij de Viva forummers past. Iets wat we allemaal kunnen maken. Zonder daar dagen voor in de keuken te staan of eerst een LOI cursus te moeten volgen.

Ik doe het gewoon voor mijn plezier. En hoop dat andere hier er ook plezier van hebben. Zoniet dan moet je over mijn recepten lezen en mijn foto's.
Oja, vergeet nog te zeggen dat ik nog niet weet hoe je moet photoshoppen. Dus mijn foto's zullen, afgezien dat ik geen goeie camera heb, nooit zo mooi kunnen worden als de foto's van professionele sites, nog even afhankelijk van het recept.
Ga niet zo in de verdediging joh! Enne for what it's worth, ik vind je gewokte champions er heeerlijk uitzien.
Excuses mylenevalerie, ik heb nooit eerder foto's dan wel recepten van je gezien. Het is niet mijn bedoeling je af te kraken, ik ben alleen niet weg van de opmaak en de ingrediënten. Ik vind dat meer iets voor een ordinaire dinsdag, met kerst hou ik (maar dat is persoonlijk) van culinair uitpakken. Gerechtjes waar veel tijd en aandacht in gestoken is opgebouwd uit mooie producten, daar word ik warm van. Je stopt vast veel liefde in het eten dat je maakt, maar ik zet vraagtekens bij de zorg en keuze voor het gerecht als je een zak veldsla en bak druiven opentrekt. Dat is mijn eerste indruk van het gerecht, puur visueel want ik heb het uiteraard niet geproeft.
quote:mylenevalerie schreef op 08 december 2009 @ 15:18:

Oja, vergeet nog te zeggen dat ik nog niet weet hoe je moet photoshoppen. Dus mijn foto's zullen, afgezien dat ik geen goeie camera heb, nooit zo mooi kunnen worden als de foto's van professionele sites, nog even afhankelijk van het recept.Een goed gerecht heeft geen macrolens of photoshop pro nodig om er mooi uit te zien. Je gaat het gerecht toch ook niet gefotoshopt en al uitserveren Ik vind je foto's verder prima, het gerecht staat er duidelijk op.
Milaatje, misschien moet je eerst even verder kijken bij de eten-pijler voordat je commentaar levert. Als er iemand is die ik hier hoog heb zitten (qua recepten, ideeën, duidelijke uitleg én mooie foto's) dan is het mylenevalerie wel!!!
Je moet niet vergeten, chefskoks komen echt niet hier kijken voor gerechten. Maar de meeste Vivaforummers (uiteraard zijn er vele die wel op hoog niveau koken) willen ook iets zien en een recept hebben dat ZIJ ook kunnen maken.

Ik heb hier een kookboek voor asperges liggen waar chefkoks met ster hun recepten aan hebben gegeven. Nou heb ik wel wat ervaring maar aan de meeste begin ik gewoon niet want het is voor een hobbykok gewoon niet te maken.

Zelf vind ik toegankelijke recepten leuker. Zo van Oh als MV het kan dan kan ik het ook. Dus je kan me ook nooit betrappen dat ik pretendeer dat ik een hoogstaand kookniveau heb. Zeker niet.

Ik vind het leuk om forummers ideeen op te laten doen. Met foto's na het maken zodat ze ook een idee hebben hoe het eruit kan zien. Vaak probeer ik er nog wel iets leuks van te maken qua opmaak, maar hé gewoon wat jij en ik ook kunnen maken.

Verder Iris, ik hoop dat je nu je niet bedenkt met het gerecht, het is niet moeilijk en ik hoor net heel simpel, maar kijk maar eens naar topkoks die ook pleiten voor eerlijke en simpele gerechten. Ingrediënten doen een hoop, van goede kwaliteit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven