Wijziging lopend ouderschapsverlof

10-12-2009 07:15 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel of dit onderwerp thuis hoort op de kinderenpijler of bij geld maar ik hoop bij kinderen wat ervaringsdeskundigen te vinden die mij verder kunnen helpen...

Ik heb sinds februari van dit jaar ouderschapsverlof voor 9 uur per week verspreid over 2 jaar (ik val onder de nieuwe regeling). Het eerste jaar wordt gedeeltelijk betaald door mijn werkgever maar dat stopt in februari 2010. Omdat ik bang ben dat ik dan niet meer rond kan komen, wil ik mijn verlof aanpassen naar 6 uur per week.

Ik kom er bij onze personeelsafdeling niet doorheen, zijn onderbezet en krijg geen reactie. Weet iemand of de toegekende einddatum van mijn verlof nu opschuift of dat het gewoon in februari 2011 afloopt en ik de pech heb niet alle uren op te kunnen nemen?
Soms kan je deze uren wijzigen. Alleen als je bij de werkgever eeen verlof aanvraag hebt gedaan en deze is gehonoreerd hoeven ze een wiijziging niet te accepteren. In feite heb je dan gewoon pech. Als je nu minderverlof gaat opnemen, word je verlof termijn dus langer. Eigenlijk is het dus voor de werkgever ongunstiger.

Dus nee, ze hoeven dit niet te doen. Maar wil je het zeker weten dan moet je het navragen bij je eigen bedrijf
volgens mij is het standaard 23 weken in een keer (aaneengesloten) opnemen. Al het andere is alleen maar mogelijk in overleg met je werkgever. Denk dat je hier dus ook even voor moet aanhouden bij PZ.
Formeel is het bij ons zo dat je eenmaal gemaakte afspraken niet meer mag aanpassen. Het is zelfs zo dat officieel je verlof helemaal wordt ingetrokken als je het probeert te wijzigen. In de praktijk is het geloof ik niet zo ernstig, maar je werkgever hoeft het dus niet goed te keuren, en het kan onverstandig zijn de afspraken eenzijdig te proberen aan te passen.
Info ouderschapsverlof

Hier kan je alle informatie omtrent ouderschapsverlof terugvinden die wettelijk is vastgelegd. Het kan natuurlijk zo zijn dat je werkgever nog aanvullende regels heeft.

Bij onze organisatie is het zo dat afspraken niet zomaar herzien kunnen worden. Er worden speciale regelingen getroffen om het ouderschapsverlof gat op te vullen en dus wordt het niet echt op prijs gesteld als dat tussentijds zomaar gewijzigd wordt.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
In overleg met je werkgever kun je het ouderschapsverlof spreiden. Dit kan op de volgende manieren:

Je kunt het verlof over een langere periode uitsmeren dan twaalf maanden. Je kunt meer uren verlof per week opnemen. Je kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen. Je kunt het verlof opsplitsen in maximaal zes gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren. Als je voor een kind al vóór 1 januari 2009 (gedeeltelijk) verlof hebt opgenomen, gelden de ‘oude regels’:

Je kunt het verlof over een langere periode dan zes maanden uitsmeren. U kunt meer uren verlof per week opnemen. Je kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen. Je kunt het verlof opsplitsen in twee of drie gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.

Als je alleenstaande ouder bent en ouderschapsverlof opneemt, kun je onder het sociaal minimum uitkomen. Je kunt dan aanvullende bijstand krijgen. Hiervoor moet je wel voldoen aan bepaalde voorwaarden. Mogelijk hoef je niet te solliciteren. Bij je gemeente kunt je hierover meer informatie krijgen.

Tijdens het ouderschapsverlof bouw je geen vakantiedagen op. Als je naast jouw ouderschapsverlof gedeeltelijk blijft werken, bouw je over de uren dat je werkt wel vakantierechten op.

Je werkgever mag ouderschapsverlof niet inhouden op je vakantiedagen.

Het ouderschapsverlof loopt gewoon door als je ziek wordt tijdens dit verlof.

Als je ziek wordt tijdens het verlof, betaalt je werkgever je alleen door over de uren dat je tijdens het verlof zou werken. Je werkgever betaalt je over deze ziekte-uren minstens zeventig procent van je salaris door.
Loket, aan jouw post heeft Oslo niks, want dat gaat allemaal niet over het wijzigen van al gemaakte afspraken.
Bedankt voor jullie reacties! Ik vemoed dat mijn werkgever blij zal zijn als ik iets meer uren ga werken maar of ze ook bereid zijn mijn verlof te verlengen is dus toch iets wat ik met hrm moet overleggen . Ik dacht dat er misschien wettelijk iets geregeld is maar ik begrijp van enkele van jullie dat ik gewoon moet overleggen en dat de werkgever sterker staat. Toch maar even wachten tot hrm tijd heeft... Vind het lastig te beslissen om meer te werken. Ik heb dan weliswaar meer geld maar ook minder tijd met mijn kind. Maar goed, voor dit dilemma zijn geloof ik al flink wat topics

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven