schoolverlof

10-12-2009 09:16 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik zit met een netelige kwestie, In april hebben wij een familie weekend gepland, we gaan dan met de hele fam. een weekend weg.

Nu vroeg ik vanochtend op school of ik een speciaal verlof briefje in moest vullen.

Het antwoord was dat dat wel de bedoeling was maar dat het eigenlijk geen nut had want ze zouden toch geen verlof krijgen.

Ze hebben een aantal weken terug bezoek gehad van de leerplicht ambtenaar en ze gingen te soepel om et de verlof regelingen.....dus nu hebben ze wat dat betreft de teugels aan getrokken.

Ik heb 2 kids, 1 van negen in groep 6, zij zou dan de vrijdagmiddag en de maandag niet naar school gaan en nog eentje in groep 2, dit zou alleen om de maandag gaan.

Verder verzuimen ze nooit, zijn nooit ziek dus eigenlijk altijd op school, zal ik ze maar gewoon voor een keertje ziek melden.....Dit druist helemaal tegen m'n gevoel in maar ik denk dat het niet anders kan.... wat zouden jullie doen?
Wij hebben ook dat jaarlijkse familieweekend en vertrekken gewoon gelijk vrijdag uit school en gaan zondagavond weer terug. Is dit geen optie bij jou?
Hier geeft de school aan dat ze geen toestemming geeft, maar zelf niet moeilijk gaat doen als je ze ziek meldt voor een dag.

Wat dus inhoudt dat ze niet de inspectie bellen, maar als de inspectie op die dag langs komt zeggen ze dat we ziek zijn, maar als de inspectie dat dan controleerd het ons eigen risico is.
Ik zou ze ook ziekgemeld hebben. Dan zit de school niet met ongeoorloofd verzuim en volgt er verder geen bureaucratische moeilijkheden over die anderhalve dag. School weet toch wel dat jullie weg gaan dus als je die ochtend belt om ze af te melden dan kun je ook gewoon zeggen dat je ze officieel ziek meldt maar dat je eerlijk tegen school wil zijn en dat kinders gewoon meegaan naar familieweekend.
Valt er niet toevallig een zoveel jarig huwelijk van directe familie in die tijd?

Wij hebben het voor elkaar gekregen om twee dagen te krijgen van de school omdat we 12.5 jaar getrouwd zijn terwijl 1 dag normaal is.

Als ik maar 1 dag gekregen zou hebben dan zou ik ze ook ziek gemeld hebben hoor.

Hoeveel kinderen krijgen geen vrij voor andere zaken zoals eerder op vakantie gaan,oma van het vliegtuig halen of suikerfeesten ed?
En hier is de leerplichtambtenaar..

School heeft gelijk. School beslist over extra verlof tot 10 schooldagen, maar moet zich daarbij wel aan de wet houden. Die geeft eigenlijk geen enkele ruimte voor vakantieverlof.

Hou er rekening mee dat als je verlof hebt aangevraagd, en dat is afgewezen, de kans aanwezig is dat ze een ziekmelding controleren, en waar nodig een melding bij leerplicht doen.
Tsja, en als de school moeilijk wil doen(ze zijn tenslotte al op de vingers getikt) schakelen zij zelf de inspectie in. De boete is niet zo schokkend hoog, maar ik zou het risico niet willen nemen.

Bij ons jaarlijkse familieweekend wordt er rekening mee gehouden dat niet iedereen vrijdagmiddag al kan komen en pas maandag weer naar huis gaat.

Toen wij anderhalf jaar geleden 2 uur eerder vrij vroegen voor onze zoon op vrijdagmiddag omdat we anders de boot naar Newcastle zouden missen weigerde de school ook toestemming te geven. Heel idioot, maar ze leven de regels heel strikt na.
quote:luna1 schreef op 10 december 2009 @ 09:29:

Tsja, en als de school moeilijk wil doen(ze zijn tenslotte al op de vingers getikt) schakelen zij zelf de inspectie in. De boete is niet zo schokkend hoog.

Toen wij anderhalf jaar geleden 2 uur eerder vrij vroegen voor onze zoon op vrijdagmiddag omdat we anders de boot naar Newcastle zouden missen weigerde de school ook toestemming te geven. Heel idioot, maar ze leven de regels heel strikt na.Maar waarom boek je dat dan ook op die dag als je weet dat je kind nog gewoon school heeft? Of niet gewoon een paar uur later?
Ik vind je gezondheid niet iets dat je moet "misbruiken" omdat het niet uitkomt dat de kinderen naar school gaan omdat je zelf het weekendje weg niet echt handig hebt gepland...
tja regels zijn regels. Hier krijgen de kinderen ook geen toestemming voor dat soort dingen. Ik moet zeggen dat ik ze ooit een keer thuis gehouden heb maar dat voelde voor mij toch niet echt goed en heb het nooit meer gedaan.

even een vraagje aan Yeno: die 10 dagen is staan dus eigenlijk voor bv dagen als vrij voor 12,5 jarige bruiloft , begrafenis etc denk ik maar dan vind ik bv 10 dagen best veel per jaar.

Zou fijn zijn als daar dan bv 2 dagen "vakantieverlof" bij in zouden zitten. Denk alleen niet dat ze voor vakantie's de wet aan gaan passen
Je kinderen krijgen geen vrij. Dan maar op een ander tijdstip weg toch?
Waarom kun je niet op vrijdag ná school weg en dan zondagavond weer terug??
quote:Surface2 schreef op 10 december 2009 @ 09:37:

Je kinderen krijgen geen vrij. Dan maar op een ander tijdstip weg toch?

Inderdaad.

Ik snap het niet zo, je weet dat je kinderen vanaf het moment dat ze 5 zijn leerplichtig zijn. Daar hou je dan toch gewoon rekening mee?
quote:Zwieber schreef op 10 december 2009 @ 09:33:

[...]

Maar waarom boek je dat dan ook op die dag als je weet dat je kind nog gewoon school heeft? Of niet gewoon een paar uur later?

Die boot ging niet een paar uur later, die ging een dag later weer.

In principe hadden we het kunnen redden, ware het niet dat de boeking al een half jaar daarvoor was gedaan en onze dochter in de tussentijd aan de sondevoeding moest. Ook onderweg moest ze aangesloten worden en dat kon niet zomaar even in de auto of in het toilet van een benzinestation, dat moest redelijk hygiënisch gebeuren om infecties te voorkomen. En dat kost tijd.

Uiteindelijk heeft de school wel toestemming gegeven. We hadden zelf contact opgenomen met de leerplichtambtenaar en die vond het ook een tikkeltje te strikt.
quote:luna1 schreef op 10 december 2009 @ 09:29:

Heel idioot, maar ze leven de regels heel strikt na.

Idioot? Ik zou bijna zeggen, dat jij er vanuit gaat dat je wel even 2 uur vrij kunt krijgen voor je kind (een hele middag dus), dát is pas idioot. De school leeft gewoon de leerplichtwet na, omdat ze dat gewoon verplicht zijn en anders zelf met de brokken zitten, als de leerplichtambtenaar ze op de vingers tikt.

Als je je kind bij een school aanmeldt verwacht je toch ook dat hij of zij onderwijs krijgt? De school verwacht dan ook dat je kind aanwezig is. Het onderwijs is wel gratis, maar niet facultatief.

Draai de situatie eens om. De leerkracht komt toch ook niet zomaar eens een middagje niet omdat ze de boot anders mist?!? Hoe zou jij reageren als je kind een middagje geen onderwijs krijgt omdat de juf een familieweekend heeft?
In mijn laatste post heb ik uitgelegd waarom wij twee uur eerder vrij hebben gevraagd. Had ik misschien meteen moeten doen.
Tja, als je kids op school zitten moet je je aan de schooltijden houden. Geldt voor de meesters en juffen zelf toch ook? Wij gingen ook laatst een familieweekend weg en moesten als enigen op zondagavond al weer naar huis omdat de meester bij ons in huis maandagochtend alweer voor de klas moest. Onze kids zijn dan nog wel onder de vier jaar, maar toch moeten we ons nu al aan die 'idiote' regeltjes houden. 't Is niet anders.

Ik weet overigens dat bij hem op school de teugels niet zo strak worden gehouden voor afwezige leerlingen. Als het niet de spuigaten uitloopt worden er geen meldingen gedaan.
..
quote:love2dance schreef op 10 december 2009 @ 09:36:

even een vraagje aan Yeno: die 10 dagen is staan dus eigenlijk voor bv dagen als vrij voor 12,5 jarige bruiloft , begrafenis etc denk ik maar dan vind ik bv 10 dagen best veel per jaar.

Zou fijn zijn als daar dan bv 2 dagen "vakantieverlof" bij in zouden zitten. Denk alleen niet dat ze voor vakantie's de wet aan gaan passen Klopt, 10 dagen is best veel. Het gaat om zowel losse dagen ( tot max. tien per schooljaar) of aaneengesloten. Dit gaat op voor het "extra verlof" bij gewichtige omstandigheden. Dus begrafenissen, huwelijk enz. Als er meer dan 10 dagen nodig zijn, beoordeelt de leerplichtambtenaar. Waar het hier om gaat is geen gewichtige omstandigheid, maar vakantie. Daar biedt de wet bijna geen mogelijkheid voor. Doe een wetsvoorstel zou ik zo zeggen!
quote:mmmoi25 schreef op 10 december 2009 @ 09:43:

[...]

Idioot? Ik zou bijna zeggen, dat jij er vanuit gaat dat je wel even 2 uur vrij kunt krijgen voor je kind (een hele middag dus), dát is pas idioot. De school leeft gewoon de leerplichtwet na, omdat ze dat gewoon verplicht zijn en anders zelf met de brokken zitten, als de leerplichtambtenaar ze op de vingers tikt.

Als je je kind bij een school aanmeldt verwacht je toch ook dat hij of zij onderwijs krijgt? De school verwacht dan ook dat je kind aanwezig is. Het onderwijs is wel gratis, maar niet facultatief.

Draai de situatie eens om. De leerkracht komt toch ook niet zomaar eens een middagje niet omdat ze de boot anders mist?!? Hoe zou jij reageren als je kind een middagje geen onderwijs krijgt omdat de juf een familieweekend heeft?

Een juf kan echt wel op familieweekend hoor. Die regelt gewoon met een andere collega dat haar middag wordt overgenomen.

En ik moet zeggen (ik heb geen kinderen) dat ik het belachelijk vind dat kinderen niet een keer een lang weekend (vrijdag t/m maandag) weg kunnen.

Ik vind het wat anders wanneer je zegt dat je volgende week vrij wilt hebben.. maar als je dat nu al aanvraagt voor april... moet dat gewoon kunnen.
Ook hier is er elk jaar weer discussie met mijn schoonfamilie als wij aankondigen het jaarlijkse weekendje bungalowpark al op zondagavond te beëindigen. Schoonmoeder vindt het idioot dat ik de kinderen niet op maandag een dagje thuis hou, schoonzus doet dat namelijk wel. Ze vergeet voor het gemak dan even dat ik zelf ook voor de klas sta (middelbaar onderwijs) en dus geen vrije dagen heb, ik moet er gewoon zijn op maandagochtend.

Ik snap niet waarom het zo'n punt is dat we al zondag weg gaan, we hebben dan al ruim 48 uur op elkaars lip gezeten en de maandagochtend is het toch ontbijten, inpakken en schoonmaken (mijn schoonmoeder staat erop dat we het hele huisje soppen, volgens mij zeemt ze zelfs de ramen), dus wat missen we nu eigenlijk?

Maar ja, omdat het volgend jaar een huwelijksjubileum betreft, hebben ze een lang weekend geboekt bij de meivakantie, wat betekent dat ze verwachten dat wij van donderdagochtend tot maandag komen. Ik moet nu al af en toe in een kussen bijten om niet te gillen als ik er aan denk
quote:reizigster2004 schreef op 10 december 2009 @ 10:09:

Tja, als je kids op school zitten moet je je aan de schooltijden houden. Geldt voor de meesters en juffen zelf toch ook? Wij gingen ook laatst een familieweekend weg en moesten als enigen op zondagavond al weer naar huis omdat de meester bij ons in huis maandagochtend alweer voor de klas moest. Onze kids zijn dan nog wel onder de vier jaar, maar toch moeten we ons nu al aan die 'idiote' regeltjes houden. 't Is niet anders.

Ik weet overigens dat bij hem op school de teugels niet zo strak worden gehouden voor afwezige leerlingen. Als het niet de spuigaten uitloopt worden er geen meldingen gedaan.Onder de 4 gaan ze toch nog helemaal niet naar school, en pas vanaf 5 leerplicht.
Ja, dat vind ik echt.
@ Yraatje,

Een juf in het middelbaar onderwijs (zoals ik) kan echt niet zomaar regelen dat anderen haar lessen overnemen. Ik heb gewoon geen vrij, behalve voor calamiteiten zoals begrafenissen en dergelijke.

Overigens kunnen kinderen best een lang weekend weg. Ze hebben namelijk, net als iedereen, vrij op tweede paasdag, tweede pinksterdag, hemelvaartsdag, om over al die weken vakantie nog maar te zwijgen. Alleen is alles veel duurder die dagen, dat heet marktwerking.

Persoonlijk vind ik van vrijdagmiddag tot zondagavond met mijn schoonfamilie (mijn eigen familie is gelukkig wel wijzer) al een heul lang weekend hoor.
quote:sassafras schreef op 10 december 2009 @ 10:27:

Ook hier is er elk jaar weer discussie met mijn schoonfamilie als wij aankondigen het jaarlijkse weekendje bungalowpark al op zondagavond te beëindigen. Schoonmoeder vindt het idioot dat ik de kinderen niet op maandag een dagje thuis hou, schoonzus doet dat namelijk wel. Ze vergeet voor het gemak dan even dat ik zelf ook voor de klas sta (middelbaar onderwijs) en dus geen vrije dagen heb, ik moet er gewoon zijn op maandagochtend.

Ik snap niet waarom het zo'n punt is dat we al zondag weg gaan, we hebben dan al ruim 48 uur op elkaars lip gezeten en de maandagochtend is het toch ontbijten, inpakken en schoonmaken (mijn schoonmoeder staat erop dat we het hele huisje soppen, volgens mij zeemt ze zelfs de ramen), dus wat missen we nu eigenlijk?

Maar ja, omdat het volgend jaar een huwelijksjubileum betreft, hebben ze een lang weekend geboekt bij de meivakantie, wat betekent dat ze verwachten dat wij van donderdagochtend tot maandag komen. Ik moet nu al af en toe in een kussen bijten om niet te gillen als ik er aan denk Je kunt natuurlijk ook gewoon een keer nee zeggen.
Ja, dat vind ik echt.
mamasaar, ze schrijft dat partner meester is, pa moet dus werken.
quote:Yraatje schreef op 10 december 2009 @ 10:20:

[...]

En ik moet zeggen (ik heb geen kinderen) dat ik het belachelijk vind dat kinderen niet een keer een lang weekend (vrijdag t/m maandag) weg kunnen.

Ik vind het wat anders wanneer je zegt dat je volgende week vrij wilt hebben.. maar als je dat nu al aanvraagt voor april... moet dat gewoon kunnen.In het voorjaar hebben kinderen voorjaarsvakantie, vrije dagen met pasen, hemelvaart en pinksteren en nog meivakantie, weekenden genoeg dus...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven